چاپ کد خبر: 98676
6 آذر 1401

جزئیات نجات یک قلاده کفتار در منطقه نصیرخانی جهرم

یک قلاده کفتار راه راه گرفتار شده در آب انبار قدیمی در جهرم نجات یافت.

به گزارش اول فارس، همتی مسئول محیط زیست شهرستان جهرم گفت: به دنبال دریافت گزارشی از سقوط یک قلاده کفتار در آب انبار قدیمی بدون آب در منطقه نصیرخانی جهرم، کارکنان و دوستداران محیط زیست با رعایت کامل نکات ایمنی این گونه در معرض تهدید را نجات داده و به دامان طبیعت بازگرداندند.
کفتارمحیط زیستجهرم

وی افزود: کفتار راه راه تنها گونه کفتار در ایران است که نقش مهمی در پاکسازی طبیعت و جلوگیری از انتشار بیماری‌ها و آلودگی‌ها را برعهده دارد.
مسئول محیط زیست شهرستان جهرم گفت: تخریب زیستگاه، کاهش جمعیت طعمه، اقدام تلافی جویانه از طریق طعمه مسموم، شکار غیر قانونی و تصادفات جاده‌ای از دلایل کاهش جمعیت این گونه کمیاب است.


کفتار راه‌راه  گونه‌ای از خانواده کفتارها است که در شمال و شرق آفریقا، قفقاز، آسیای میانه، غرب آسیا و جنوب آسیا زندگی می‌کند. کفتار راه‌راه تنها کفتاری است که در خارج از آفریقا هم زندگی می‌کند.

این جانور با توجه به کاهش جمعیت جهانی اش به کمتر از ده هزار کفتار بالغ، و کاهش جمعیت طعمه‌هایش در درجه حفاظتی در مرز تهدید قرار گرفته‌است. کفتار راه‌راه در وهله اول لاشه‌خوار است اما برخی از آن‌ها به شکار نیز می‌پردازند.

این جانور تک‌همسر است و نر و ماده هر دو در پرورش توله‌ها مشارکت دارند.

کفتار راه راه

کفتار راه‌راه جانوری شب‌گرد است و تنها در تاریکی کامل خود را نمایان می‌کند و قبل از طلوع خورشید هم به پناهگاهش بازمی‌گردد. این جانور هنگام مواجهه با خطر ممکن است خود را به مردن بزند و به همین جهت به ترسویی مشهور است. با این حال مشاهده شده که در مقابل درندگان بزرگ‌تر از خود همچون پلنگ بر سر طعمه و غذا درگیر شده و از خود دفاع کرده‌است.

کفتار راه‌راه معمولاً در غارهای طبیعی کنام دارد و معمولاً آن‌ها را بزرگ‌تر می‌کند، به‌طوری‌که گاهی از چند قسمت تشکیل شود. در صورتی که غار طبیعی در محیط پیدا نشود، پناهگاه جانوران دیگری چون گورکن و تشی را اشغال می‌کند. گاهی نیز در معدن های متروکه و غار های انسان ساز ساکن میشود. با توجه به اینکه کفتارها غذای خود را در لانه‌شان جمع می‌کنند، لانه‌های آن‌ها ارزش باستان‌شناسی زیادی دارد و بسیاری از اوقات نشانه‌هایی از حیات وحش حاضر در محل در دوره‌های زندگی انسان در یک منطقه را در آن‌ها می‌توان مشاهده کرد.

امروزه تهدید اصلی علیه کفتارها تصادفات جاده‌ای است چرا که آن‌ها شب‌هنگام برای خوردن حیوانات کشته‌ شده در تصادفات جاده‌ای بیرون می‌آیند، تیراندازی و مسموم‌سازی آن‌ها و همچنین مصرف زباله‌های حاوی مواد شیمیایی سمی از دیگر خطرات موجود بر سر راه این جانور است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار