چاپ کد خبر: 146718
28 خرداد 1403

نحوه تمیز کردن صحیح و اصولی انواع کیف با جنس‌های مختلف

کیف یکی از پراستفاده ترین وسایلی است که بیشتر توسط خانم ها مورد استفاده قرار می گیرد که حمل و نقل وسایل ضروری کوچکی که روزانه باید با خود داشته باشیم را برایمان بسیار آسان می کند.اما به علت استفاده زیاد از این وسیله دائما در معرض آلودگی است اما برخی افراد تمیز کردن کیف را به‌کلی فراموش می‌کنند. در ادامه تمام نکته‌های لازم برای تمیز کردن انواع کیف با جنس‌های مختلف را بخوانید

تمیز کردن کیف

تمیز کردن کیف چرم مصنوعی

برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی معمولا محدودیتی ندارید و می‌توانید از شست‌وشو با آب ولرم و صابون ملایم استفاده کنید. بهتر است که کیف را بعد از چند بار استفاده، با یک دستمال تمیز پاک کنید و اگر لک دارند، آن لک را تمیز کنید. برای تمیز کردن لک‌ها فقط مقدار کمی صابون ملایم کافی است. اگر تمیز کردن با دستمال نم‌دار و آب و صابون کافی نیست، می‌توانید کل کیف را که معمولا آستر هم دارند، با آب و صابون بشویید.

قبل از هر کاری، توضیحات روی لیبل کیف را بخوانید. موقع خرید کیف زنانه دقت کنید که محصولی که می‌خرید این توضیحات را داشته باشد. یا اگر توضیحات آن روی بروشوری چاپ شده و داخل کیف قرار دارد، آن را نگه‌ دارید یا به خاطر بسپارید. بسیاری از کیف‌های تهیه شده با چرم مصنوعی را می‌توانید بدون نگرانی در ماشین لباسشویی بیاندازید.

برای تمیز کردن کیف چرم مصنوعی به وسایل زیر نیاز دارید:

  • دستمال میکروفایبر
  • سینک بزرگ برای شستن با دست یا ماشین لباسشویی
  • آب ولرم
  • یک شوینده‌ی ملایم

برای تمیز کردن کیف ابتدا دستمال را با آب گرم و شوینده‌ی ملایم نم‌دار کنید و روی کیف بکشید. اگر می‌خواهید کل کیف را بشویید، آب ولرم و شوینده را داخل سینک بریزید و اجازه دهید کیف شما چند دقیقه داخل آب بماند. سپس می‌توانید با دست آستر و روی آن را تمیز کنید. زیاد کیف را چنگ نزنید و با ملایمت آن را بشویید.

تمیز کردن کیف

روش تمیز کردن کیف چرم طبیعی

تمیز کردن کیف چرم طبیعی نیاز به دقت و مراقبت بیشتری دارد. با نکته‌هایی که در ادامه یاد می‌گیرید می‌توانید با حفظ زیبایی و دوام کیف چرم طبیعی، آن را تمیز کنید.

  • وسایل مورد نیاز
  • تمیزکننده‌ی ملایم چرم
  • اسفنج یا پارچه‌ی نرم
  • قلم‌مو یا مسواک بسیار نرم
  • نرم‌کننده‌ی چرم طبیعی

برای تمیز کردن مراحل زیر را دنبال کنید:

۱. لیبل کیف را بررسی کنید

قبل از شروع هر کاری، اگر کیف شما لیبل توضیحات دارد، آن را بخوانید. روی این لیبل معمولا دستورالعمل تمیز کردن کیف و نکاتی که باید بدانید آمده است. پس اگر تولیدکننده‌ی محصول توضیحاتی در مورد تمیز کردن آن داده، حتما اول آن نکات را مد نظر داشته باشید.

۲. مواد تمیزکننده را امتحان کنید

قبل از اینکه هر ماده‌ی شوینده‌ای را برای کل کیف استفاده کنید حتما روی قسمتی از کیف که در معرض دید نیست و پنهان است، آن را امتحان کنید. با این کار، اگر آن شوینده آسیبی به چرم بزند، کل کیف شما آسیب نمی‌بیند.

۳. آلودگی‌ها را پاک کنید

هرگونه آلودگی، گرد و خاک و لکه‌ای که قابل جدا کردن است از روی سطح کیف پاک کنید. برای تمیز کردن غبار و خرده‌ریزها از داخل کیف می‌توانید از جاروبرقی هم استفاده کنید.

۴. سطح کیف را تمیز کنید

یک پارچه یا اسفنج نرم را در محلول تمیزکننده مرطوب کنید.سطح کیف دستی را به آرامی پاک کنید و به قسمت‌هایی که دارای لکه یا کثیفی هستند توجه کنید.از مالش زیاد کیف خودداری کنید، زیرا ممکن است به چرم آسیب برساند.

تمیز کردن کیف‌های دستی را می توان با بسیاری از محصولات مختلف انجام داد مثلا پدهای تهیه‌شده از الیاف طبیعی یا برس‌های نرم با موی اسب که می‌توانند به عمق منافذ چرم نفوذ کنند.

پس از انجام موارد فوق، می‌توانید به استفاده از یک برس نرم هرگونه کثیفی گیر کرده در بافت چرم را از بین ببرید، محلول تمیزکننده‌ی چرم را روی برس اسپری کرده و به سطح کیف بزنید.

۵. لکه‌ها را پاک کنید

برای لکه‌های سرسخت و مقاوم، می‌توانید از تمیزکننده‌های مخصوص چرم که برای پاک کردن لکه‌ها است استفاده کنید. این محصولات را می‌توانید از کفاشی‌ها یا فروشگاه‌های کیف و کفش بخرید. یا اینکه از یک دستمال نرم استفاده کنید که آن را با آب ولرم و سرکه‌ی سفید مرطوب کرده‌اید. مراقب باشید که زیاده‌روی نکنید و این کار را با ملایمت انجام دهید.

۶. زیپ و یراق را تمیز کنید

برای تمیز کردن کیف، تمیز کردن یراق و زیپ آن را فراموش نکنید. می‌توانید با مسواک نرم زیپ و هر گونه یراق فلزی که کیف دارد تمیز کنید تا گرد و غبار و آلودگی را از منافذ و سوراخ‌های آن تمیز کنید.

۷. کیف را خشک کنید

اجازه دهید که رطوبت کیف در هوای آزاد خشک شود. از وسایل گرمایشی مثلا سشوار برای خشک کردن آن استفاده نکنید چون ممکن است باعث لک شدن سطح آن شود. آن را کنار بخاری نگذارید. اینکه کیف در معرض هوا و طبیعی خشک شود، بهترین راه برای خشک کردن آن است.

۸. چرم را نرم‌کننده بزنید

چرم طبیعی معمولا بعد از مدتی و بعد از شست‌وشو با مواد شوینده، کمی خشک می‌شود. برای پیشگیری از آسیب دیدن چرم، می‌توانید از کرم‌های نرم‌کننده‌ی مخصوص چرم استفاده کنید. این کرم‌ها و مواد نرم‌کننده نه‌تنها خط‌های ریز ایجاد شده روی چرم را از بین می‌برند بلکه باعث نرم‌تر شدن و درخشان شدن آن می‌شوند. این کرم نرم‌کننده می‌تواند یک لایه‌ی محافظ هم روی چرم ایجاد کند تا از خراب شدن چرم و جمع شدن آلودگی‌ها روی آن جلوگیری کند.

برای استفاده از این کرم‌ها می‌توانید از انگشت یا پدهای نرم استفاده کنید. چرم را به‌خوبی با این مواد ماساژ دهید تا کرم به خورد چرم برود. بعد از اتمام کار می‌توانید روی آن را پولیش بکشید تا ظاهری مات ایجاد کند.

۹. از کیف درست مراقبت کنید

اگر کیف شما هنوز رطوبت دارد آن را در جایی که هوا عبور نمی‌کند قرار ندهید چون باعث ایجاد قارچ و بوی نامطبوع در کیف می‌شود. حتما مطمئن شوید که کیف کاملا خشک شده است. قبل از اینکه آن را داخل کمد یا کاور بگذارید، حداقل پنج روز صبر کنید.

وقتی از کیف استفاده نمی‌کنید آن را در جای خنک و خشک نگهداری کنید. کیف نباید در معرض رطوبت یا نور شدید آفتاب باشد.

۱۰. کیف را مرتب تمیز کنید

کیفتان را مرتب با همین روش تمیز کنید و از نرم‌کننده استفاده کنید. این روش تمیز کردن و مراقبت از کیف، باعث خراب شدن آن نمی‌شود بلکه از خشک شدن و آسیب دیدن آن هم جلوگیری می‌کند.

تمیز کردن کیف

کیف ساتن

کیف ساتن یکی از لوکس‌ترین مدل‌های کیف دستی برای خانم‌ها است که انتخاب بسیار محبوبی برای مراسم رسمی و خاص به حساب می‌آید. با این وجود استفاده از کیف ساتن ریسک‌های خاص خودش را هم دارد. یک لکه روی این مدل کیف می‌تواند ظاهر آن را به خطر بیندازد و آن را غیر قابل استفاده کند. از طرفی هنگام شستن کیف ساتن نمی‌توانید مانند خیلی از کیف‌های دیگر روی سطح آن را بسابید و باید با ملایمت بسیاری رفتار کنید.

  • برای شستن کیف ساتن اول آن را درون محلول آب سرد و یک شوینده ملایم، برای حدود یکی دو ساعت خیس کنید.
  • سپس اگر لکی روی کیف نیست و تنها یک شستشوی دوره‌ای انجام می‌دهید، آن را آبکشی کرده و آویزان کنید تا خشک شود.
  • اما اگر لکه‌ای روی کیف وجود دارد می‌توانید کمی جوش شیرین را در مقداری آب سرد حل کنید و آن با پنبه روی لکه بمالید.
  • در مورد لکه‌ای سرسخت‌تر استفاده از لیمو یا سرکه هم ممکن است.

به هر حال مهم است که هرگز از سفید کننده یا دیگر مواد شوینده خشن و آب داغ استفاده نکنید و ملایمت زیادی هنگام آبکشی یا لکه بری داشته باشید تا از آسیب رسیدن به کیف ساتن جلوگیری شود.

کیف جیر

کیف جیر به دلیل جنس خاصی که دارد، هم به راحتی ممکن است کثیف شود و حتی لکه بگیرد و هم تمیز کردن آن راحتی نیست و نیاز به دقت بالایی دارد. احتمال تغییر رنگ دادن جنس جیر بالا است و همین هم می‌تواند ظاهر کیف را به راحتی به هم بریزد.

  • برای تمیز کردن کیف جیر می‌توانید از یک برس مخصوص جیر (در حالت خشک) برای از بین بردن آلودگی‌های سطحی استفاده کنید.
  • سپس می‌توانید از پاک‌کن جیر برای از بین بردن لکه‌ها استفاده کنید.
  • در نهایت میز می‌توانید از یک پاک کننده بسیار ملایم و سبک و ترکیب آن را با آب استفاده کنید و به آرامی سطح کیف را تمیز کنید (اما شستشوی کامل انجام ندهید).
  • از اسپری یا وکس مناسب جیر هم برای جلوگیری از کثیف شدن کیف استفاده کنید.

چطور کیف سفید را تمیز کنیم؟

رنگ کیف‌ها تاثیری روی نحوه‌ی شست‌‌وشوی آن ندارد. اما اگر کیف سفید دارید، مرحله‌ی امتحان کردن مواد شوینده را باید خیلی بیشتر جدی بگیرید. چون بعضی مواد می‌توانند باعث تغییر رنگ کیف یا رنگ گرفتن آن شوند.

۴ نکته‌ی مهم درباره‌ی تمیز کردن کیف

هیچ چیزی بدتر از تغییر شکل دادن، پارگی، تغییر رنگ و خراب شدن کیف بعد از شستن آن نیست. اگر می‌خواهید کیفتان را تمیز کنید بدون اینکه آسیبی ببیند، برای تمیز کردن کیف باید چند نکته را در نظر بگیرید تا دوام کیف شما بیشتر شود و از آسیب رسیدن به آن جلوگیری کنید.

۱. آن را آویزان نکنید

احتمالا اولین کاری که برای تمیز کردن کیف به ذهنمان می‌رسد این است که آن را بشوییم و آویزان کنیم. اما این بدترین کاری است که می‌توانید با کیفتان بکنید. اگر جنس کیف شما جوری است که می‌توانید آن را شست‌وشو دهید، بعد از شستن و وقتی کیف خیس است به‌جای آویزان کردن، آن را روی یک قفسه یا یک توری بگذارید تا خشک شود.

۲. از نور آفتاب دور نگه دارید

کیف را برای خشک کردن در معرض نور آفتاب نگذارید. کیف‌ها معمولا از جنس‌هایی ساخته می‌شوند که نمی‌توانند نور شدید و زیاد را تحمل کنند. نور زیاد باعث تغییر رنگ بسیاری از انواع کیف‌ها می‌شود.

۳. در شستن زیاده‌روی نکنید

نکته‌ی مهم دیگری که باید در مورد کیف بدانید این است که بهتر است آن را زیاد نشویید یا اصلا نشویید. کیف را باید مرتب تمیز کنید تا نیازی به شستن نداشته باشد. همیشه کیف را با توجه به جنسی که دارد، با دستمال نم‌دار یا هر وسیله‌ی دیگری که مناسب باشد، تمیز کنید.

۴. از شکل کیف محافظت کنید

کیف وقتی مرطوب است، مکن است تغییر شکل بدهد. برای حفظ شکل کیف، می‌توانید داخل آن پارچه یا کاغذ یا هر چیز دیگری بگذارید تا آن را پر کند و با حفظ شکلی اصلی کیف، خشک شود. حتی برای کنار نگه داشتن کیف هم همیشه چیزی داخل آن بگذارید که حجم داشته باشد و کیف را پر کند.

 

 

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار