چاپ      کد خبر: 134219
24 بهمن 1402

نحوه درست شستن و خشک کردن لباس بافتنی

لباس بافتنی در زمستان و پاییز کاربرد بسیاری دارند و می توانند استایل شما را چندین برابر زیباتر کنند.همچنین می توان برای رفتن به یک مهمانی نیز در این فصول به سراغ این لباسها رفت.اما سوالی که شاید برایتان پیش بیاید این است که چطوری باید این لباسهای بافتنی را شست که دچار آسیب نشوند؟ما در ادامه این مقاله به شما شیوه درست شست و شو لباسهای بافتنی را آموزش می دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

شستن لباس بافتنی

همیشه از لیبل شست‌وشوی لباس پیروی کنید

شاید به نظر واضح برسد اما بسیاری از ما همه‌ی انواع لباس بافت و پلیور را به یک روش و همراه با هم می‌شوییم؛ در حالی‌که الیاف به کار رفته در هر کدام متفاوت است و به همین خاطر روش شتستشوی منحصر به فردی هم دارد.

بیشتر لباس‌های بافت اصولا قابل شست‌وشو در ماشین لباس‌شویی و با دور کند و آب ولرم یا خنک هستند. همچنین لازم است از شوینده‌ی ملایم مخصوص لباس‌های بافتنی و پلیور نیز استفاده شود. انواع بافتنی اصولا به یکی از سه روشی که در ادامه می‌گوییم، قابل شست‌وشو هستند.

تنها خشکشویی شوند

در این حالت لازم است لباس در شرایطی با بخار و بدون استفاده از مواد شوینده‌ی شیمیایی و به صورت حرفه‌ای شسته شود.

نحوه صحیح شست و شوی بافت با دست

شست و شوی لباس های بافت با دست یکی از روش های مناسب برای رفع بوی این لباس ها و تمیز کردن آن ها است. برای این کار مراحل زیر را طی کنید:

  • ظرف شست و شوی مناسبی را انتخاب کنید و آن را با آب دمای کمتر از ۳۵ درجه پر کنید.
  • مایع لباسشویی مخصوص شست و شو با دست را داخل آب بریزید و به خوبی حل کنید.
  • لباس بافت را داخل آب به آرامی قرار دهید و بگذارید ۲۰ دقیقه داخل آب بماند تا خیس بخورد.
  • لباس را به آرامی بشویید و از چنگ زدن آن یا کشیدن برس روی آن خودداری کنید.
  • بعد از اتمام شستن، آب ظرف را خالی کنید و سپس با آب تمیز کاملاً آبکشی کنید.
  • بعد از آبکشی، بافت را روی یک حوله تمیز قرار دهید و حول و لباس را به آرامی لوله کنید تا رطوبت و آب لباس به حوله منتقل شود. هرگز لباس را برای آبکشی مچاله نکنید.

شست و شوی لباس بافتنی با ماشین لباسشویی

بسیاری از ما مشغله های زیادی در طول روز داریم که با وجود آن ها، انجام کارهایی مانند شست و شوی لباس برایمان دشوار می شود و به همین دلیل ترجیح می دهیم از ماشین لباسشویی استفاده کنیم. اما آیا می توان لباس های بافتنی را هم با ماشین لباسشویی شست؟ ماشین لباسشویی لباس ها را در آب با دمای بالا و چرخش سریع می شوید. لباس های بافت نسبت به آب داغ و چرخش زیاد حساس هستند و تار و پود آن ها شل می شود و شکل کلی آن ها آسیب می بیند.

اگر به تگ لباس های بافت نگاه کنید، قطعاً خواهید دید که شست و شوی آن ها با ماشین لباسشویی ممنوع است. در نتیجه هرگز از ماشین لباسشویی برای شستن لباس بافتنی استفاده نکنید.

شستن لباس بافتنی

لباس‌های بافتنی را پشت و رو بشویید

برای اینکه لباس به خوبی شسته شود، نیازی نیست روی آن به صورت مستقیم در معرض مواد شوینده قرار گیرد. توصیه می‌شود که تمام بافتنی‌ها و پلیورهای خود را به صورت پشت و رو شست‌وشو کنید تا رنگ و بافت رویی آن تحت تاثیر قرار نگیرد و عمر لباس افزایش پیدا کند.

از مواد نرم‌کننده‌ی پارچه استفاده نکنید

استفاده بیش از حد از نرم‌کننده لباس باعث می‌شود بافتنی‌ها گلوله گلوله و بدفرم شوند. علاوه بر آن مانند همه‌ی لباس‌ها، نباید برای بافتنی‌ها به هیچ عنوان از وایتکس استفاده کرد.

شست‌وشوی لباس بافت با الیاف ظریف

لباس بافت و پلیور با الیاف نخی، آکریلیک و پشم را می‌توان به راحتی داخل ماشین لباسشویی شست اما الیاف ظریف‌تر مانند کشمیر و ابریشم حتما باید با دست شسته شوند و بدون استفاده از گرما در محیط خانه خشک شوند.

«به هیچ عنوان لباس‌های بافتنی را با هر جنس و الیافی بیش از اندازه نشویید زیرا باعث از بین رفتن بافت و بد حالت شدن آن می‌شود.»

نحوه خشک کردن لباس بافت بعد از شست و شو

بعد از شست و شوی لباس بافت، باید توجه داشته باشید که لباس را در فضای باز و به دور از نور مستقیم خورشید بر روی رخت آویز قرار دهید تا کاملاً هوا بخورد و خشک شود. از خشک کردن لباس با اتو خودداری کنید؛ این کار باعث شل شدن بافت لباس می شود. همچنین قرار دادن لباس بافت خیس در کمد باعث بو گرفتن آن می شود. حتماً بگذارید لباس به خوبی خشک شود و سپس آن را در کمد قرار دهید.

شستن لباس بافتنی

برای خشک کردن، بافتنی‌ها را آویزان نکنید

فرقی نمی‌کند جنس لباس بافت شما چه باشد، به هر حال برای خشک کردن لباس‌های بافتنی نباید آن‌ها را آویزان کرد. برای خشک کردن این لباس‌ها، ابتدا با فشار آرام دست آب لباس را تا جای ممکن تخلیه کنید سپس لباس را روی یک سطح صاف پهن کنید تا خشک شود. همچنین برای تسریع کردن این فرآیند، می‌توانید لباس را بین دو پارچه قرار دهید و سپس با فشار آرام دست، رطوبت لباس را بگیرید.

بهتر است لباس‌های بافتنی را اتو نکنید

به طور کلی لباس‌های بافت و پلیور و بیشتر لباس‌های ضخیم زمستانی نیازی به اتوکشی ندارند و توصیه‌ی ما نیز این است که اگر واقعا احساس نیاز نمی‌کنید، آن‌ها را اتو نکشید. ضمنا برای تصمیم‌گیری در این مورد حتما لازم است لیبل و راهنمای شست‌وشوی لباس را مطالعه کنید.

بهترین راه برای صاف کردن انواع لباس بافتنی بدون استفاده اتو این است که آن‌ها را زمانیکه هنوز مرطوب هستند روی یک سطح صاف پهن کنید و بعد سعی کنید تا جای ممکن چروک‌های آن را با دست باز کنید.

اگر در نهایت تصمیم به اتو کردن لباس بافت خود گرفتید، به شما پیشنهاد می‌کنیم از حرارت متوسط اتو استفاده کنید و به صورت منظم سطح لباس را با اسپر آب مرطوب کنید و یا از قابلیت بخار اتو استفاده کنید. هنگام اتوکشی، فشار زیادی به لباس وارد نکنید چرا که ممکن است الیاف بافت بسوزد و حالت برّاق بگیرد. همچنین از اسپری کردن مواد نرم‌کننده به لباس هم به شدت خودداری کنید.

مهم ترین نکاتی که باید در زمان شست و شوی بافت رعایت کنید

در زمان شست و شوی لباس های بافت، نکات زیر را به یاد داشته باشید:

  • از پودر یا مایع شست و شو به مقدار مناسب استفاده کنید. استفاده بیش از حد از مواد شوینده به بافت لباس آسیب می زند.
  • لباس بافت را هرگز چنگ نزنید.
  • از مواد سفید کننده (وایتکس) استفاده نکنید.
  • از اتو با دمای زیاد استفاده نکنید.
  • لباس بافت را در برابر نور مستقیم خورشید قرار ندهید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار