نحوه شست و شوی صحیح تشک پنبه ای در خانه

ازآنجایی‌که خانم‌ها با خرید روتختی و استفاده دائم از آن به عنوان پوششی روی تشک سعی می­کنند این مشکلات را برطرف کنند؛ اما بازهم نمی­توان از اهمیت شستن تشک چشم‌پوشی کرد.

در این مقاله قرار است نحوه شستن تشک پنبه ای را به شما آموزش دهیم. در پایان این مقاله به شما قول می‌دهیم که دیگر چالشی برای شستن تشک‌‌ها در خانه نخواهید داشت.

شست و  شو تشک پنبه ای در خانه

شستن روکش تشک پنبه‌ای در خانه

به‌عنوان اولین مرحله بهتراست راحت‌ترین روش را انتخاب کنید. پیشنهاد می‌کنیم برای شست‌وشو تشک پنبه ­ای از روکش آن شروع  کنید.

قبل از آغاز شست وشو به لیبل راهنما شست‌وشو آن دقت کنید. برای مثال بعضی از پارچه‌ها را باید با دمای آب ۳۰ درجه سانتی‌گراد شست. یا اینکه نباید آن‌ها را اتوکشی کرد. به این نکته توجه داشته باشید که برای تمام تشک‌ها مثل تشک مسافرتی، تشک مهمان و… برای رعایت نکات بهداشتی باید روکش در نظر بگیرد. پیشنهاد می‌کنیم روکش تشک را ماهانه بشویید.

لکه‌بری تشک با جوش شیرین و مواد شوینده

بعد از شستن ملحفه تشک، نوبت به شستن تشک پنبه ای می‌رسد. در ابتدا بادقت تشک را بررسی کنید و میزان آلودگی و لکه‌های آن را بسنجید. تا زمانی که لکه‌ها کاملا از بین نرفته‌اند، تشک پنبه‌ای را شست‌وشو ندهید. برای پاک کردن تشک از هرگونه لکه و آلودگی، آب، ماده شوینده و جوش شیرین را با یکدیگر ترکیب کنید. ترکیب به‌دست‌آمده را روی لکه یا قسمت آلوده تشک بزنید و چند دقیقه صبر کنید. سپس با اسفنج یا دستمال قسمت موردنظر را پاک کنید.

شست و  شو تشک پنبه ای در خانه

خواب باکیفیت به عوامل مختلفی بستگی دارد؛ یکی از عوامل مهم آن تشک مناسب و عاری از هرگونه مواد حساسیت‌زا است. استفاده از یک محافظ تشک خوب به کاهش نفوذ گردوخاک و حشرات در تشک کمک شایانی می‌کند و عمر تشک شما را افزایش می‌دهد. در بازار، قیمت محافظ تشک بسته‌به جنس و برند آن متفاوت است.

شستن تشک پنبه‌ای در خانه با ماشین لباسشویی

اگر از قدیمی‌ترها بپرسید که تشک پنبه‌ای را چطور بشوییم به شما می‌گویند: “تشک پنبه‌ای را به لحاف‌دوزی‌ها ببر تا پنبه‌اش را حلاجی کنند.” اما امروزه شما کمتر لحاف‌دوزی و پنبه‌زنی را در سطح شهر می‌بینید؛ بنابراین باید به فکر چارهٔ دیگری باشید.

تنها ازبین‌بردن لکه‌ها و آلودگی‌های تشک برای تمیزشدن آن کافی نیست؛ بلکه باید هر چند ماه یکبار پنبه‌های داخل آن را هم بشویید. برای این کار ابتدا باید دوخت آستر اصلی تشک را بشکافید و پنبه‌های آن را بیرون بیاورید. اگر می‌خواهید برای شستن پنبه‌ها از ماشین لباسشویی کمک بگیرید، پنبه‌ها را داخل یک کیسهٔ پارچه‌ای بریزید، سرکیسه را گره‌زده و آن را داخل لباسشویی بیندازید. حواستان باشد حتماً از نرم‌کننده استفاده کنید تا پنبه‌ها زبر نشوند.

شستن تشک پنبه‌ای با دست را پیشنهاد نمی‌کنیم؛ چراکه وقتی پنبه خیس شود وزنی چندبرابر به خودش می‌گیرد و جابه­ جایی آن مشکل است. ضمن اینکه اگر با اصول آن آشنا نباشید، پنبه گلوله، گلوله می‌شود و در نهایت تشک شما راحتی و کیفیت اولیه را ندارد.

مطالب مرتبط

شستن صحیح کوله پشتی کوهنوردی در خانه با دو روش ساده

شیوه صحیح شستن لباس های لینن با دست و ماشین لباسشویی

چه کسانی برای رهایی از کمردرد باید روی زمین بخوابند؟

نظرات