چاپ کد خبر: 144709
9 خرداد 1403

نحوه صحیح قلمه زدن گل محمدی در باغچه و گلدان + شرایط نگهداری

قلمه زدن از آسان و رایج ترین روش ها برای تکثیر گیاهان است.این روش یکی از راه های تکثیر گل زیبای محمدی در باغچه و گلدان نیز است. در ادامه این مطلب با ما همراه باشید تا نحوه صحیح قلمه زدن گل محمدی، تکثیر و پرورش این گیاه زیبا را مطالعه کنید.

تکثیر و قلمه زدن گل محمدی

طریقه قلمه زدن گل محمدی

گل محمدی را می توان به روش های مختلفی ازجمله، خوابانیدن، پیوند زدن، قلمه زدن و ازدیاد از طریق پاجوش تکثیر نمود. عمده ترین روش تکثیر این گل در فضای باز مانند مزرعه، پارکها و فضای سبز، از طریق پاجوش های ریشه دار است. بدین ترتیب که پاجوشهای ریشه دار را از پایه مادری جدا کرده و پس از آماده سازی کاشته می‌شود.

برای کاشت گیاه در گلدان و باغچه‌های خانگی بهترین و مناسب‌ترین روش ازدیاد، تکثیر از طریق قلمه زدن است. مراحل زیر قلمه زدن این گل را به شما آموزش می‌دهد.

چگونه قلمه بزنید

۱. ساقه های سالم، بدون آفت و بدون گل گیاه را انتخاب کنید. بهتر است، چنین ساقه ای را از ساقه اصلی گیاه جدا کنید. آن را درون یک کیسه قرار داده و کمی آب داخل آن بریزید و تکان دهید تا گیاه در مدتی که از خاک دور است، آسیب ندیده و خشک نشود.

۲. طول قلمه گل محمدی باید بین ۷ الی ۱۰ سانتیمتر باشد. برای آماده سازی قلمه، می توانید تنها دو برگ در نوک آن گذاشته و باقی برگها را بچینید. زیرا زمانی که بخواهید آن را در خاک قرار دهید، برگهای پایین ساقه در خاک رفته و خراب می شوند.

۳. یک گلدان کوچک را با خاک سبکی که آب را به راحتی رد می کند پر کنید. سطح آن را صاف کرده و چند قلمه را در جداره کناری یک طرف گلدان قرار دهید.

۴. قلمه های گرفته شده را تا حدود ۱۰-۷/۵ سانتیمتری خاک گلدان فرو برده، و خاک اطراف آن را با ملایمت فشار دهید.

۵. قلمه ها را به نحوی در خاک بگذارید که برگها از خاک دور باشند.

۶. گلدانها را آبیاری نموده و از خشک شدن آنها جلوگیری کنید.

۷. گلدانها را در مکانی محفوظ قرار دهید. توجه داشته باشید قلمه ها هرگز در مقابل نور مستقیم آفتاب قرار نگیرند.

۸. سعی کنید قلمه ها را همیشه مرطوب نگه دارید تا گیاه ریشه بدهد. توصیه می شود روی گلدانهای حاوی قلمه ها را با نایلون بی رنگی بپوشانید، طوری که رطوبت اطراف گیاه بیشتر شود.

۹. طی چند هفته قلمه‌ها دارای ریشه شده و می توانند به گلدان های اصلی و دارای خاک مناسب منتقل گردند.

۱۰. بهتر است، شاخه های جوان بعد از دومین یا سومین برگشان قطع شوند تا بدین ترتیب امکان منشعب شدن شاخه های جدید گیاه فراهم آید.

۱۱. توجه داشته باشید بعد از کاشت باید بلافاصله آبیاری انجام شود. همچنین توصیه می‌شود، عملیات تکثیر در مرحله خواب و استراحت گیاه صورت گیرد.

تکثیر و قلمه زدن گل محمدی

زمان قلمه زدن گل محمدی

قلمه‌ها را می‌توان در دو زمان از دوره رشد گیاه تهیه کرد:

قلمه های نرم

قلمه‌های تهیه شده از چوب سبز (نرم) که در انتهای فصل گلدهی از ساقه‌های بدون گل و به طول حداقل ۱۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند. از آنجایی که این قلمه‌ها دارای برگ هستند می‌بایست تعداد برگ‌های آنان را کاهش داد و باقی گذاشتن یک دسته برگ در انتهای قلمه کافی است. حتی در همان یک دسته برگ نیز می‌توان تعداد برگچه‌ها را نیز کاهش داد. توجه داشته باشید، در مورد قلمه‌هایی که از چوب سبز تهیه می‌شوند زخمی بر روی پوست انتهای قلمه ایجاد نمایید.

قلمه های خشبی

نوع دیگر قلمه قابل تهیه از گل محمدی، قلمه‌های خشبی یا چوبی است که در انتهای فصل پاییز و بعد از ریزش برگ‌ها از قسمت‌های چوبی و ساقه‌های بالغ گیاه و به طول ۱۵-۲۰ سانتیمتر تهیه می‌شوند. هنگام جداسازی قلمه‌ها از گیاه مادری بهتر است که برش را از زیر ناحیه گره بزنیم (ناحیه گره ناحیه اتصال برگ به ساقه است) و برش به شکل شیب زده شود این کارها به ریشه زایی قلمه کمک می‌کنند.

شرایط قلمه زدن

شرایط قلمه گیری از گل محمدی بستگی به زمان و سن گیاه داشته، همچنین شرایط محیط مانند دما، رطوبت و بستر نیز بر آن تاثیر دارد. همچنین لازم است، قلمه ها از گیاهان مادری سالم، قوی و فاقد هر گونه آفت و بیماری تهیه شوند تا به سهولت قدرت تولید ریشه را داشته باشند.

تکثیر و قلمه زدن گل محمدی

شرایط رشد گل محمدی

۱. آبیاری

گل محمدی از خانواده گل رز است،گیاهانی با ریشه عمیق، بنابراین زمانی که در خاک مستقر شدند معمولاً می توانند با رطوبت طبیعی موجود در خاک زنده بمانند. با این حال، در دوره های گرم و خشک یا در خاک های خشک و شنی ممکن است به آب بیشتری نیاز داشته باشند.در چند سال اول پس از کاشت، گل های محمدی جدید باید به طور منظم آبیاری شوند، به خصوص در تابستان، تا زمانی که ریشه آنها به خوبی مستقر شود.

۲. خاک مناسب

بهترین خاک برای کاشت و نگهداری گل محمدی خاک نیمه سنگین و با زهکشی متوسط است. از آنجایی که گل محمدی در هر خاکی توانایی رشد کردن دارد بنابراین می توان این گل زیبا در باغ،گلدان، باغچه به راحتی پرورش داد.

۳. دمای موردنیاز 

دما یکی از معیارهای مهم برای نگهداری و رشد گیاهان در نظر گرفته می شود. بهترین محدوده دمایی برای کاشت گل محمدی،برای غنچه دادن و اسانس بیشتر بین ۸ تا ۲۵ درجه سانتی گراد است.

۴. رطوبت و نور

گیاه گل محمدی برای تشکیل اسانس به رطوبت نسبتاً بالا حدود ۷۰ درصد نیاز دارد. اگر در زمان غنچه دادن گل محمدی،بارش باران باشد این باعث کم شدن گل و محتویات اسانس می شود. همچنین گل محمدی به نور غیرمستقیم و کامل خورشید علاقه دارد این امر موجب تسریع زمان گلدهی می شود.نکته مهم دیگر این است که تابش آفتاب خیلی شدید، منجر به کاهش رطوبت پیرامون اطراف گیاه شده و در نهایت باعث کاهش سطح اسانس در گل محمدی می گردد.

۵.کوددهی

گل محمدی گیاهی است که اگر تغذیه خوبی به او داده شود و با کود دامی پوسیده مالچ شود بهتر گل می دهد و رشد می کند.

۶.آفات و مشکلات گل محمدی

گل محمدی ممکن است از انواع آفات، بیماری ها و اختلالات رنج ببرد، بنابراین برای پیشگیری یا کنترل آن ها به مراقبت و هوشیاری نیاز است.شایع ترین مشکلات گل محمدی عبارتند از:

  • شته ها
  • سپردار سفید گل سرخ
  • دیهبک
  • زنجرک گل سرخ
  • سفید بالک رز
  • سوسک گل خوار بور

خواص و فواید شگفت انگیز دمنوش گل محمدی و طرز تهیه آن

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار