چاپ کد خبر: 135574
8 اسفند 1402

نحوه صحیح و اصولی نگهداری از گیاه هویا کری که با نام قلب خوش شانس شناخته می شود

هویا کری یک گیاه رونده است که می تواند تا ۴ متر ارتفاع رشد کند. ساقه های آن تقریبا قطری برابر با ۷ میلیمتر دارند، پهنای برگهای آن حدود ۶ سانتیمتر و ضخامت برگ ها گاهی به ۵ میلیمتر می رسد.هویا کری از تیره Asclpiadaceae است و حدود ۷ گونه دارد و از این جهت که مانند تمامی ساکولنت ها کاملا با ذخیره سازی آب در زمان های طولانی بی آبی بین دو آبیاری سازگار است، یک نوع ساکولنت به حساب می آید.

گیاه هویا کری

این گیاه به نام قلب خوش شانس نیز شناخته می شود، بومی جنوب شرقی آسیا بوده و بدون شک عاشقانه ترین ساکولنت آنجا به شمار می رود. این گیاه به دلیل فرم قلبی اش یک هدیه رایج برای روز ولنتاین و همچنین عشاق است. برای نگهداری این گیاه نیاز به زمان و انرژی زیادی نخواهید داشت.هویا کری به دلیل برگ های ضخیم و قلب مانندی که دارد، گاها آنرا “lucky heart” می نامند و در اروپا برای روز ولنتاین و اغلب اوقات بصورت یک تک برگ در یک گلدان کوچک به فروش می رسد.

این گیاه در محیط بومی خود، در لایه های خاک برگ پوسیده موجود در شکاف درختان و بین ریشه های سطحی آن ها، همانطور که رطوبت هوا را جذب می کند رشد می نماید.

شرایط نگهداری هویا کری

نگهداری هویا کری به هیچ عنوان کار سخت و مشکلی نیست و کافی است که موارد زیر را در نگهداری آن رعایت کنید:

۱نور

نور مناسب برای این گیاه نور زیاد اما غیرمستقیم است. نیاز نوری این گیاه ۸ تا ۱۰ ساعت است و در این نور رشد بسیار مناسب و عالی خواهد داشت.در فصل پاییز و زمستان می‌تواند در وقت صبح و عصر گیاه را در معرض آفتاب مستقیم قرار داد ولی از آفتاب میانه روز (ظهر) اجتناب کنید.

۲-آبیاری 

آبیاری منظم به رشد مناسب و گلدهی کمک می کند اما نباید اجازه داد که خاک خیس باقی بماند بنابراین ابتدا صبر کنید تا سطح خاک تا حدود عمق ۵ سانتیمتری خشک شود و سپس گیاه را آب دهید. خاک خشک و یا خاک خیس و غرقابی هر دو می توانند منجر به ریزش غنچه های گل این گیاه و عدم تشکیل شدن غنچه های گل جدید شوند.

این گیاهان همیشه سبز هستند و در طی زمستان اگرچه سرعت رشد آنان کاهش می یابد اما به خواب فرو نمی روند. در طی زمستان آبیاری آنرا کم کنید. در طی زمستان مرطوب شدن سطح خاک کافی است و لزومی ندارد که حتما بعد از آبیاری آب از منافذ زیر گلدان بیرون بیاید.

۳-دما و رطوبت 

گیاهان هویا در شرایط گرم و مرطوب مناطق استوایی رشد می کنند و دمای سرد را تحمل نمی کنند. شرایط داخلی معمولی برای گیاهان هویا مناسب است که بهترین عملکرد را بین ۶۰ تا ۸۰ درجه فارنهایت دارند. اگر هویا خود را روی طاقچه می کارید، در زمستان می خواهید آن را از پنجره دور کنید. در حالی که به طور معمول سطوح پایین رطوبت داخل خانه باعث آزار هویا نمی شود، اما با کمی رطوبت بیشتر رشد می کنند. آنها را در زمستان یا در یک اتاق طبیعی مرطوب مانند حمام در نزدیکی دستگاه بخور خود قرار دهید.

۴-خاک

خاک مناسب کاکتوس قلبی خاک شنی و سبک است. لازم است برای گلدان هویا کری یک زهکش مناسب برای خروج آب اضافی فراهم کنید و از آبیاری بیش از حدبپرهیزید. اجازه دهید خاک سطح گلدان خشک شده سپس آبیاری نمایید.

۵-تکثیر 

با کمک قلمه می توان این این ساکولنت قلبی را تکثیر کرد. قلمه ها را بهتر است از نوک ساقه حداقل به طول ۱۰-۷ سانتیمتر تهیه کرد و هر قلمه یک جفت برگ داشته باشد. قلمه هایی که حدود ۶-۲ گره (محل اتصال برگ به ساقه) دارند بهتر ریشه تولید می کنند. زمان قلمه گیری نیز در بهار و یا اوایل تابستان است.قلمه ها را در مخلوطی از پرلایت و پیت موس که مرطوب است بکارید. روی قلمه ها را نیز پلاستیکی شفاف قرار دهید تا رطوبت هوا بهتر رعایت شود. گلدان حاوی قلمه ها را در مکانی روشن اما به دور از نور مستقیم آفتاب قرار دهید. زمانی که شاهد رشد جدید گیاه بودید پلاستیک را ازروی آن بردارید.

گیاه هویا کری

مشکلات رایج گیاه هویا کری

در حالی که گیاهان هویا قلبی به راحتی رشد می کنند، مهم است که مراقب مشکلات احتمالی باشید. شایع ترین علت مشکلات آبیاری نامناسب است، اما سایر عوامل محیطی یا حتی آفات می توانند باعث ایجاد مشکل شوند. در اینجا برخی از رایج ترین مشکلات مرتبط با رشد گیاهان هویای قلب و داروهایی که باید مصرف کنید آورده شده است:

۱-آبیاری بیش از حد گیاه هویا کری

اگر گیاه قلب هویا شما در حال زرد شدن است، محتمل ترین علت آبیاری بیش از حد است. برنامه آبیاری خود را تنظیم کنید، اجازه دهید خاک بین دو آبیاری خشک شود. اگر این مشکل را بهبود نبخشد، ممکن است ریشه ها شروع به پوسیدگی کرده باشند، همانطور که در زیر توضیح داده شده است.

۲-پوسیدگی ریشه گیاه هویا کری 

زهکشی ضعیف خاک و/یا آبیاری بیش از حد می تواند از دریافت اکسیژن کافی ریشه ها جلوگیری کرده و منجر به پوسیدگی ریشه شود. ریشه‌های آسیب‌دیده نمی‌توانند آب را جذب کنند و باعث می‌شود که گیاهان قدرت خود را از دست بدهند و رنگ آنها تغییر کند. ریشه هایی که پوسیدگی را نشان می دهند به جای سفید و گوشتی قهوه ای یا سیاه به نظر می رسند. اگر گیاه شما دچار پوسیدگی ریشه شده است، آن را در خاک تازه قرار دهید و ریشه های پوسیده شده را جدا کنید. بین دو آبیاری اجازه دهید خاک خشک شود.

۳-برگ های چروکیده 

این می تواند نشانه ای از زیر آبیاری باشد. در حالی که ما می خواهیم خاک بین دو آبیاری خشک شود، اجازه دادن به گیاهان برای مدت طولانی بدون آب می تواند منجر به تنش آبی شود. چروک شدن برگ ها نشانه این است که احتمالاً نیاز به آبیاری بیشتر دارید.

۴-آفتاب سوختگی و سوختن برگ گل هویا کری

اگرچه گیاهان هویا عاشق خورشید هستند، گاهی اوقات نور مستقیم بیش از حد می تواند باعث سوختن برگ ها شود و رگه های قهوه ای خشک را نشان دهد. اگر مشکوک هستید که گیاه شما دچار آفتاب سوختگی شده است، آن را کمی دورتر از پنجره ببرید تا نور مستقیم خورشید کمتری دریافت کند.

۵-مشکلات حشرات

برگ‌های گوشتی هویا نسبت به حشرات مشابه سایر گیاهان آپارتمانی حساس هستند، از جمله شته‌ها، شپشک‌های آردآلود، فلس‌ها و کنه‌های عنکبوتی. گیاه را برای علائم آسیب حشرات یا خود حشرات بررسی کنید. این حشرات به جای جویدن برگ ها، از طریق مکیدن آب گیاهان تغذیه می کنند. خسارت حاصله شامل پژمردگی، افتادگی و زرد شدن یا قهوه ای شدن برگها می باشد. برای درمان، سعی کنید برگ هویا را با یک صابون ظرف ملایم بشویید تا هرگونه حشره قابل مشاهده را از بین ببرید یا با صابون حشره کش درمان کنید.

 

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار