چاپ      کد خبر: 126799
6 آذر 1402

نحوه مراقبت و تکثیر گل قهوه،یکی از بهترین گیاهان آپارتمانی همیشه سبز و شاداب

گل قهوه (Coffea arabica) بومی اتیوپی در بهار با گلهای کوچک سفید شکوفا می شود و سپس توت های ۱ سانتی متری را می دهند .از زمان شکوفه دادن گیاه تا رسیدن میوه ها زمانی حدود ۶ الی ۹ ماه نیاز است. میوه‌ی این درخت که به گیلاس قهوه معروف است تخم مرغی شکل است و به صورت خوشه ای رشد می کند. گیلاس قهوه به مرور زمان رنگ عوض می کند. این میوه ابتدا سبز است، سپس قرمز و در نهایت سیاه می‌شود.

نگهداری از گیاه قهوه

گیاه قهوه  یکی از گیاهان آپارتمانی است که در تمام طول سال سبز است. لبه های برگ های این گل کمی چروک می باشند. پس از بلوغ، در حدود چهار سالگی، ممکن است گل های سفید معطری را ببینید. سپس میوه های سبز رنگ و قرمز رنگ و بعد از آن که تقریباً سیاه می شوند را مشاهده می کنید. در ادامه نحوه مراقبت از گل قهوه را برای شما شرح می دهیم.

گل قهوه
گل قهوه یک گیاه روز بلند می‌باشد که فقط در فصل بهار و تابستان گل دهی و قهوه می‌دهد.ولی در فصل پاییز و زمستان گلدهی ندارد و استراحت می‌کند.میوه‌های این گیاه در ابتدا به صورت سبز بوده، بعد قرمز شده و در نهایت سیاه می‌شوند.این گیاه آپارتمانی فوق العاده زیبا قادر است پس از گذر ۴ سال به درختچه‌ای تبدیل شده و برگ‌های براق و زیبای آن زینت بخش منازل شما باشند.

برگ‌های گیاه قهوه در ابتدای رویش مسی بوده و سپس سبز تیره می‌شوند و این از نشانه‌های بیماری نیست.گیاه قهوه یک گیاه روز بلند می‌باشد که فقط در فصل بهار و تابستان گل و قهوه می‌دهد.ولی در فصل پاییز و زمستان گلدهی ندارد و استراحت می‌کند.در طول زمستان و با سرمای هوا باید گلدان را اگر بیرون از منزل گذاشته‌اید به داخل بیاورید.

تمام قسمت‌های گیاه بجز میوه آن سمی هستند پس آن را دور از دسترس حیوانات خانگی و کودکان قرار دهید.

گیاه قهوه

شرایط نگهداری گل قهوه
این گیاه ارزشمند مانند هر گیاه دیگری شرایط نگهداری خاص خود را دارد. شرایط نگهداری گل قهوه مانند همه گیاهان متشکل از فاکتورهای، نور، آب، خاک و کود است. در ادامه به شرح این موارد می پردازیم:

کود
روال مراقبت از گیاه قهوه شما همچنین می تواند شامل کوددهی سبک با کود متعادل باشد. زمان کوددهی به این گیاه زینتی دو تا سه بار در ماه در فصل بهار و تابستان می باشد. سپس کوددهی را در زمستان به یک بار در ماه یا حتی کمتر کاهش دهید.

نور
گیاه گل قهوه به عنوان گیاهی که به طور طبیعی در سایه روشن جنگل های گرمسیری رشد می کند، به نور غیر مستقیم قوی نیاز دارد. این گیاه در آفتاب مستقیم و خشن می سوزد و به سرعت لبه های برگ آن قهوه ای می شوند. بنابراین، گل خود را داخل خانه، در مکانی نزدیک به یک پنجره نور گیر قرار دهید. گل قهوه با چند ساعت آفتاب ملایم صبح به خوبی رشد می کند. یک پنجره رو به شرق برای رشد این گیاه ایده آل است. همچنین، گیاه قهوه می تواند با شرایط نوری کمتر (مانند پنجره رو به غرب) سازگار شود، اما رشد بسیار کندتری دارد، گل نمی دهد و میوه تولید نمی کند.

خاک
گیاهان قهوه را در خاک گلدانی غنی از پیت ماس با زهکشی عالی بکارید. گل قهوه خاک اسیدی را ترجیح می دهد، بنابراین اگر گیاه شما رشد نمی کند، مواد آلی مانند پیت ماس اسفاگنوم را برای کاهش pH خاک اضافه کنید. محدوده pH ایده آل گیاه قهوه نزدیک به ۶ تا ۶.۵ است.

گیاه قهوه

آبیاری
به آبیاری منظم و زیاد احتیاج دارد.آبیاری گیاه در زمستان باید هفته‌ای یکبار صورت بگیرد.و در تابستان هفته‌ای سه بار و مهم است که آبیاری زمانی انجام شود که خاک گلدان هنوز کامل خشک نشده است.در موقع گلدهی آبیاری باید کمتر شود.

هرس
در طبیعت، گیاهان قهوه در یک دوره پنج تا ۱۰ ساله، ۴ الی ۸ متر رشد می کنند، اما وقتی در داخل گلدان قرار می گیرند، می توان آن ها را هرس کرد تا اندازه قابل کنترلی داشته باشند. همچنین، هرس کردن علاوه بر فرم دهی، سبب پرپشت شدن بوته گیاه قهوه نیز می شود. فصل بهار برای هرس کردن بهترین فصل است. بدین صورت که با قیچی باغبانی تمیز و تیز قسمت های اضافی را قطع کنید.

رطوبت
از آنجایی که این گیاه به طور طبیعی در کناره های کوه های گرمسیری رشد می کند، در شرایط بسیار مرطوب که معمولاً باران و مه فراوان است، رشد خوبی دارد. سطح رطوبت ۵۰ درصد یا بالاتر برای گیاه قهوه کافی است. اگر هوا خیلی خشک باشد، ممکن است لبه های برگ ها شروع به قهوه ای شدن کنند. برای افزایش سطح رطوبت، گیاه را مرتب مه پاش کنید. قهوه ای شدن برگ ها می تواند نشانه ای از رطوبت کم باشد.

دما

میانگین دمای مطلوب برای گیاه قهوه، دمای روز بین ۲۱ تا ۲۷ درجه سانتیگراد و دمای شب بین ۱۸ تا ۲۱ درجه سانتیگراد است. دمای بالاتر (گرمتر) می تواند رشد را تسریع کند، اما برای رشد میوه های گیاه ایده آل نیست. چراکه میوه ها باید با سرعت آهسته و پیوسته به ثمر برسند.

بیماری ها و آفات
گیاهان قهوه گاهی مورد هجوم شپشک های آردآلود، شته ها و کنه ها قرار می گیرند. علائم آلودگی شامل تارهای ریز، توده های باقی مانده پودری سفید یا حشرات قابل مشاهده روی گیاه است. برای درمان ابتدا با کمترین ماده سمی و شیمیایی درمانی شروع کنید، فقط در صورتی که تلاش های اولیه شما شکست خورد، به سراغ مواد شیمیایی جدی تر بروید.

بیماری های قارچی مانند لکه برگی می تواند باعث ایجاد لکه های قهوه ای روی برگ های گیاه قهوه شود. برای درمان، برگ ها و ساقه های آسیب دیده را ببرید و شاخه های داخلی را جدا کنید تا گردش هوای بهتری برای گیاه شما وجود داشته باشد. گیاه قهوه برای حمل یک باکتری به نام Xyella پتانسیل بالایی دارد. این می تواند باعث خشکی، سوختگی برگ و در نهایت از بین رفتن گیاه شود. گیاه خود را از یک فروشگاه معتبر تهیه کنید و در نهایت از سموم مخصوص استفاده کنید تا گل قهوه خود را نجات دهید.

نگهداری گیاه قهوه

مراقبت های اضافی
مراقبت های اضافی شامل مراقبت هایی است، که به صورت دوره ای و در فواصل زیاد مانند فصل یا سال انجام می شود. این مراقبت ها عبارتند از:

تعویض گلدان
در فصل بهار یا تابستان، ریشه آن را بررسی کنید.و در صورتی که ریشه آن متراکم بود، آن را به گلدان بزرگ‌تری انتقال دهید.بعد از اینکه آن را در گلدان دیگر گذاشتید، باید از خاک و کود مخصوص آن استفاده کنید

تکثیر
گیاه گل قهوه را می توان از طریق بذر یا قلمه تکثیر کرد. برای قلمه ها، ساقه مستقیمی به طول حدود ۱۶ تا ۲۰ سانتی متر انتخاب کنید و همه برگ ها به جز یک جفت برگ بالایی را بردارید. سپس قلمه را در گلدان کوچکی از مخلوط خاک گلدان اولی بکارید و خاک را کمی مرطوب نگه دارید. زمانی که بتوانید به آرامی گیاه را بکشید و مقاومت را احساس کنید، متوجه خواهید شد که ریشه ها رشد کرده اند.

کلام اخر
در این مقاله سعی کردیم، تا راهنمای کامل نگهداری گل قهوه را به شما ارائه دهیم. نکته آخری که باید به خاطر داشته باشید، این است که گیاه قهوه علاوه بر زیبایی و جذابیت، تمام قسمت های آن بجز میوه برای انسان و حیوان سمی است و باید از خوردن آن خودداری کرد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار