چاپ کد خبر: 124638
6 آبان 1402

نحوه نگهداری گل برگ عبایی ، گیاه آپارتمانی زیبا و به شدت مقاوم

گل برگ عبایی یکی از زیباترین گیاهان آپارتمانی برگ عبایی است و می توان گفت تقریبا از نابود نشدنی است و می‌تواند بی توجهی و عدم رسیدگی را تا مدت زیادی تحمل کند. ولی مراقب باشید این موضوع باعث نشود که آن را در گوشه ای تاریک قرار دهید و تنها به حال خود رهایش کنید تا برگهای آن گرد و غبار بگیرد.

نگهداری گیاه برگ عبایی
آشنایی با گل برگ عبایی
این گیاه که از خانواده سوسنی هاست و متعلق به کشور چین و ژاپن است. این گل دارای ساقه معینی نبوده ، و دارای برگ های بلند و کشیده ای است. مقاومت این گیاه به تغییر شرایط بسیار زیاد است، به طوری که به آن گل فولادی نیز می گویند. زیبایی این گیاه، به برگ های سبز تیره، گاهی ابلق و چرم مانند است. اگر به خوبی از این گیاه نگهداری کنید گل های بنفش و زیبایی می دهند که البته دوام چندانی نیز ندارند.

طبق آنچه گفته شد طرز نگهداری از گیاه برگ عبایی در منزل طبق نیازها و خواسته های این گیاه است. اگر با آن به خوبی آشنا شویم به راحتی می توانیم چندین سال متوالی این گلدان زیبا را در خانه خود داشته باشیم.

شرایط مراقبت و نگهداری از گل برگ عبایی در آپارتمان

گلدان برگ عبایی را بارها در اداره جات، خانه ها و شرکت های مختلف دیده ایم. در واقع زیبایی برگ های زیبای گل برگ عبایی باعث می شود کمتر کسی پیدا شود که بتواند در برابر خرید و نگهداری از آن مقاومت کند. البته مقاومت آن یکی دیگر از دلایل این محبوبیت است. چرا که برگ عبایی یک گیاه کم توقع است و حتی می توان در شهرهایی با آب و هوای معتدل، از آن به عنوان گل مناسب کاشت در باغچه نیز استفاده کرد. حتی اگر باغچه های آپارتمانی در بالکن یا تراس خانه دارید می توانید یک برگ عبایی زیبا در آن پرورش دهید.

رطوبت مورد نیاز برای نگهداری برگ عبایی
نحوه نگهداری گیاه برگ عبایی به گونه ای است که محیط خانه باید رطوبت لازم برای شاداب ماندن و سلامت کامل گیاه را داشته باشد. بنابراین باید بدانید در روزهایی که بسیار هوا خشک است، امکان بیمار شدن برگ عبایی بسیار زیاد است. بنابراین یا کنار گلدان این گیاه ظرف آبی قرار دهید تا بخار آب آن بسیار مرطوب شدن محیط و شادابی برگ های آن شود یا زیر گلدانی آن را شن بریزید و درون آن ها اب بریزید.

با درست کردن این جزیره مصنوعی برای برگ عبایی باعث می شوید آب به آرامی تبخیر شده و محیط را مرطوب نگه دارد. علاوه بر آن ریشه ها نیز رطوبت مورد نیازشان را از انتهای گلدان جذب می کنند. غبارپاشی روی برگ های آن نیز بسیار خوشایند است. مخصوصا در فصل های گرم و خشک سال که هوای محیط برای آن نامساعد می شود.

بهترین روش آبیاری

برگ عبایی یکی از گل هایی است که به آبیاری زیادی نیاز ندارد. در واقع در برابر کم آبی بسیار مقاوم است. یکی از دلایل آن نیز بوته ای بودن حالت ریشه هاست. این بوته ها همراه با برگ های بلند آن آب بسیار زیادی در خود ذخیره می کنند. همین مساله باعث می شود رطوبت زیاد اطراف بوته ها باعث گندیدن و پوسیدن آن ها شود. بنابراین برای نگهداری از گل برگ عبایی در منزل لازم است بگذارید تا خاک گلدان خشک شود. خاک گلدان را با دست چک کنید و اگر خاک خشک بود آبیاری را مجددا تکرار کنید. لازم است کف گلدان را چند سوراخ ایجاد کنید تا آب اضافی از گلدان خارج شود و به ریشه آسیب نزند.

دما و نور
یک برگ عبایی سالم می‌تواند در دمای بین ۷ الی ۳۰ درجه سانتی‌گراد زندگی کند. به طور کلی برگ عبایی در مورد دمای هوا و میزان رطوبت آن حساس نیست.
برگ عبایی در دماهای پایین و حتی در یخبندان هم دوام می‌آرود، اما عاشق دمای معمولی اتاق است. اگرچه آن در سایه هم رشد می‌کند، اما نور غیرمستقیم فیلتر شده برایش مناسب تر است.

بهترین نور برای گیاه برگ عبایی یک نور ملایم، فیلتر شده و غیر مستقیم است.برگ عبایی در اثر تابش مستقیم نورخورشید از بین می‌رود و تابش مستقیم نور خورشید هم باعث زرد و قهوه‌ای شدن و در نهایت ریختن برگ‌های آن می‌شود.
پس بهتر است آن را در نقاط روشنی از اتاق قرار دهید که در معرض تابش مستقیم نیستند.

مکان مناسب برای برگ عبایی نزدیکی یک پنجره شمالی است و اگر برگ عبایی را در خارج از محیط منزل ( مانند حیاط، بالکن و … ) نگهداری می‌کنید، آن را در سایه قرار دهید، به طوری که کاملا از نور مستقیم خورشید در امان باشد.مکان‌هایی مانند کنار یک دیوار یا در پناه گیاهان و درختان بلندتر.

گل برگ عبایی

کود مناسب برای نگهداری برگ عبایی در منزل
برخی از افراد با دیدن رشد کم برگ عبایی فکر می کنند که باید به صورت مداوم به آن کود شیمیایی بدهند. اما این کار اشتباه است. چرا که برگ عبایی جزء گیاهانی است که رشد کمی دارد و حتی اگر به آن کود نیز بدهید رشد آن بیشتر نمی شود. می توانید از کودهای کامل اما سبک در فصل های بهار و تابستان استفاده کنید. به طور مثال یکی از روش های نگهداری از گل برگ عبایی این است که هر ماه یکبار آن را با کودهای سه بیست تقویت کنید. همچنین به دلیل اینکه به آهن نیز نیاز دارد، می توانید از کود کلات آهن برای آن استفاده کنید. اما به یاد داشته باشید که در فصل زمستان لازم نیست آن را تقویت کنید. چرا که این فصل، فصل استراحت گیاه است.

 نگهداری برگ عبایی در خاک مناسب
خاک هر گیاهی برای مراقبت از آن بسیار مهم است. چرا که محل نگهداری ریشه هاست و تمامی مواد مغذی از این راه به گیاه می رسد. اولین چیزی که باید به آن دقت کنید این است که شرایط زهکشی خاک برای پرورش و نگهداری از گیاه برگ عبایی را فراهم کنید. چرا که ماندن رطوبت در گلدان و اطراف ریشه باعث پوسیدگی بوته ها می شود. علاوه بر آن خاک آن باید کمی سمت قلیایی باشد. پس بهتر است خاکی را برای آن در نظر بگیرید که پی اچ آن ۵.۵ یا ۶.۵ باشد. برای اینکه یک ترکیب خاک سبک با امکان زهکشی بالا برای آن تهیه کنید بهتر است خاک باغچه را به همراه ترکیب شن و ماسه ترکیب کنید. البته اگر آن را در باغچه می کارید باید شن و ماسه بیشتری در خاک استفاده کنید.

تعویض گلدان
در صورت لزوم، می‌توانید هر یک سال در میان، گلدان برگ عبایی را تعویض کنید. بهترین زمان برای این کار، فصل بهار است. مانند سایر گیاهان ریزومی، برگ عبایی هم نیازی به تعویض مرتب گلدان ندارد، یعنی می‌توانید تا ۵-۴ سال آن را در گلدان اولیه نگه دارید بدون اینکه به گیاه آسیبی بزنید.

برای تعویض گلدان، منتظر نشانه‌ها باشید. اگر گیاه بیش از حد از گلدان خارج شد و ریشه آن از لبه‌های زیرین گلدان بیرون زد، یعنی وقت تعویض گلدان فرا رسیده است!

روش صحیح هرس و تمیز کردن برگ ها
بهترین طریقه نگهداری گیاه برگ عبایی در خانه این است که هفته ای یکبار برگ های آن را با آب خالی پاک کنید تا غبار از روی آن پاک شود. البته به یاد داشته باشید که هرگز از براق کننده های شیمیایی از آن استفاده نکنید. به جای آن می توانید از محلول خانگی شیر و آب نیز استفاده کنید. شیوه هرس کردن آن نیز بسیار ساده است. چرا که چندان به هرس احتیاج ندارد. تنها باید سعی کنید با استفاده از یک قیچی باغبانی که قبلا ضد عفونی کرده اید، برگ های پایینی گلدان را که زرد شده یا سوخته است را جدا کنید.

مراقبت از گیاه برگ عبایی

سوالات متداول
علت زرد شدن برگ های گیاه برگ عبایی چیست؟

یکی از مهم‌ترین دلایل زرد شدن برگ‌های این گیاه آبیاری نامناسب است. آبیاری کم و زیاد هر دو می‌تواند باعث از بین رفتن سیستم ریشه گیاه و در نتیجه زرد شدن برگ‌های آن شود.
همچنین مشکلاتی مانند نور بیش از حد زیاد یا نور کم و آفت‌هایی مانند کنه عنکبوتی (مخصوصا در مناطق گرم و خشک) می‌توانند باعث زرد شدن برگ‌های برگ عبایی شوند.

علت قهوه ای شدن برگ های گیاه برگ عبایی چیست؟

همانطور که گفتیم گیاه برگ عبایی از آفتاب شدید و مستقیم آسیب می‌بیند. یکی از این آسیب‌ها قهوه‌ای شدن لبه برگ‌های آن است که پس از مدتی ممکن است در امتداد برگ ادامه پیدا کند. آفتاب شدید باعث سوختن برگ‌های آن می‌شود که به این صورت خود را نشان می‌دهد.
آبیاری بیش از حد نیز می‌تواند عامل دیگری باشد که برگ‌های این گیاه را قهوه‌ای رنگ کند. آب‌دهی زیاد باعث آسیب به ریشه‌های برگ‌عبایی می‌شود که در نتیجه گیاه قدرت تامین انرژی را از دست می‌دهد و به صورت لکه یا لبه‌های قهوه‌ای یا زرد رنگ خودش را نشان می‌دهد.

آیا برگ عبایی را می‌توان خارج از خانه نگهداری کرد؟

تا زمانی که برگ عبایی در سایه باشد می‌تواند بیرون از خانه نیز نگهداری شود. این گیاه می‌تواند سرمای زمستان را نیز تحمل کند اما بزرگترین دشمن آن آفتاب شدید و مستقیم است که می‌تواند گیاه را به سرعت از بین ببرد.

چطور برگ عبایی را تکثیر کنیم؟

بهترین راه برای تکثیر برگ عبایی تقسیم است.
در این روش باید گیاه را از خاک خارج کرد و به آرامی توپ ریشه را تقسیم کرد. بهترین زمان برای این کار در فصل بهار است و باید توجه کرد که در هر ریشه تقسیم شده حداقل دو الی سه شاخه بماند تا گیاه جدید بتواند به زندگی ادامه دهد.

۱۷ گل‌ و گیاه قشنگ که در فصل پاییز بکارید+عکس

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار