تیتر اول

نرخ جدید جریمه استفاده از تلفن همراه حین رانندگی چقدر است؟

افرادی كه با گوشی تلفن‌ همراه صحبت می‌كنند توانایی حركت روی یك خط مستقیم را ندارند و این امر یكی از شایع‌ترین عوامل بروز تصادفات رانندگی بوده است.

به گزارش اول فارس ،  صحبت کردن با راننده حین رانندگی، سبب حواس پرتی و کاهش دقت راننده می‌شود. صحبت کردن راننده با تلفن همراه هم ازجمله موضوعاتی است که سبب حواس پرتی و کاهش دقت راننده می‌شود و همچنین سبب بروز حوادث هم خواهد شد.
هنگامی که راننده در هنگام رانندگی از تلفن همراه استفاده می کند دیگر تمرکز کافی جهت کنترل وسیله نقلیه نخواهد داشت، مانند این است که راننده  همزمان که با رانندگی با تلفن همراه صحبت می کند، در واقع با چشمان بسته در حال رانندگی است.

افرادی که با گوشی تلفن‌ همراه صحبت می‌کنند توانایی حرکت روی یک خط مستقیم را ندارند و این امر یکی از شایع‌ترین عوامل بروز تصادفات بوده است. تحقیقات نشان داده است که در هنگام استفاده از تلفن همراه در رانندگی راننده دقت و تمرکز خود را به طور کامل از دست می دهد

از ۲۳ تیرماه سال جاری، بر اساس ابلاغ محمد مخبر، سرپرست وقت ریاست جمهوری، مبالغ جرائم راهنمایی و رانندگی افزایش یافت و پلیس امیدوار است که این مسئله باعث بازدارندگی شده و کاهش تلفات تصادفات و افزایش نظم ترافیکی را در پی داشته باشد.

بر اساس اعلام پلیس راهور، حدود ۴۰ درصد از تصادفات رانندگی به علت عدم توجه کافی به جلو رخ می‌دهد که استفاده از تلفن همراه، یکی از دلایل عمده آن است. صحبت با تلفن همراه، ارسال پیامک و … از جمله تخلفاتی است که باعث حواس پرتی راننده و در نتیجه عدم توجه کافی او به جلو شده و می‌تواند بسیار خطرناک بوده و تصادفات جبران ناپذیری را رقم بزند.

در گذشته این تخلف، ۱۰۰ هزار تومان جریمه داشت اما در جدول جدید جرائم، این تخلف بر اساس میزان سرعت به دو کد جریمه تقسیم شده است.

تخلف«استفاده از تلفن همراه یا وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی در سرعت بیش از ۶۰ کیلومتر» در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ۴۰۰ هزار تومان است. مبلغ جریمه این تخلف در سرعت بالای ۶۰ کیلومتر بر ساعت در سایر شهرها ۳۰۰ هزار تومان و در روستاها نیز ۱۵۰ هزار تومان است.

همچنین جریمه تخلف «استفاده از تلفن همراه و سایر وسایل ارتباطی مشابه در حین رانندگی تا سرعت ۶۰ کیلومتر بر ساعت نیز » در کلانشهرها، مراکز استان‌ها، جاده‌های بین شهری و مناطق آزاد تجاری – صنعتی ۱۰۰ هزار تومان است. در سایر شهرها این تخلف ۷۰ هزار تومان و در سایر روستاها این تخلف ۳۰ هزار تومان جریمه در پی دارد.

رانندگان حق ندارند ضمن رانندگی، دخانیات استعمال نمایند یا خوراکی یا آشامیدنی میل کنند و استفاده از هر گونه وسایل و تجهیزات مانند تلفن همراه که باعث انحراف ذهنی و رفتاری راننده گردد ممنوع است. رانندگان موظفند در هر حال به طور کامل به جلو توجه داشته باشند.