چاپ کد خبر: 97106
11 آبان 1401

نشانه های خرابی پدال ترمز خودرو و دلایل آن

در حین ترمز گرفتن، پدال ترمز باید در سفت‌ترین حالت ممکن باشد. کوچکترین نقص در هریک از بخش‌های سیستم ترمز سبب بروز صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری برای افراد می‌شود، بدین ترتیب باید از سلامت سیستم ترمز خودرو پیش از این که رانندگی کنید، مطمئن شوید.

 پدال ترمز یکی از انواع پدال خودرو و یکی از مهمترین قطعات خودرو به شمار می رود که شامل قسمت های مختلفی است. کوچکترین نقص در هریک از بخش های سیستم ترمز سبب بروز صدمات مالی و جانی جبران ناپذیری برای افراد می شود، بدین ترتیب باید از سلامت سیستم ترمز خودرو پیش از این که رانندگی کنید، مطمئن شوید.

پدال ترمز و نحوه عملکرد آن

یکی از اجزای تشکیل دهنده ترمز وسیله نقلیه که باید محکم و کمی سفت باشد، پدال ترمز است. یعنی در حین ترمز گرفتن، پدال ترمز باید در سفت ترین حالت ممکن باشد. البته تمامی ترمزها زمانیکه اتومبیل خاموش است، سفت هستند و به محض روشن شدن خودرو، کمی نرم می شوند که این امری طبیعی است.

طراحی های خاص متخصصان در سیستم های مختلف ترمز، عملا باعث افزایش نیروی اولیه وارد شده به پدال ترمز می شود تا توانایی کاهش سرعت یا توقف اتومبیل را داشته باشد. مهندسان از افزایش نیروی هیدرولیکی و اصول مزیت مکانیکی (اهرم) به این منظور استفاده می کنند تا سبب افزایش و چند برابر شدن نیروی اولیه وارد شده شوند. نیرویی که به وسیله ماشین طبق اصل مزیت مکانیکی، بر جسم وارد می شود نسبت به نیرویی که ما بر خودرو وارد می کنیم، چند برابر است.

مزیت مکانیکی در اهرم ها، از نسبت اندازه طول بازوی محرک به طول بازوی مقاوم حاصل می شود. چنانچه این نسبت دستکاری شود، عملا نیروی وارد شده چند برابر می شود تا بتوانیم خودرو را متوقف کنیم. همینطور طبق اصول و قواعد هیدرولیک، نیرو در بیشتر خودروها از طریق یک سیال تراکم ناپذیر که غالبا روغن ترمز است، منتقل و منجر به ترمزگیری در چرخ ها می شود. نیروی خروجی در سیستم های هیدرولیک با استفاده از قانون پاسکال به مضربی از نیروی ورودی تبدیل می شود. در هیدرودینامیک یک قانون ابتدایی وجود دارد که می گوید اگر در هر نقطه از یک سیال تراکم ناپذیر، فشار تغییر کند به تمامی نقاط و سطح سیال منتقل می شود. در نتیجه همه این محاسبات، نیروی موردنیاز تولید می شود و خودرو در حین ترمزگیری متوقف می شود.

نشانه های خرابی پدال ترمز خودرو 1

شنیدن صدای سوت یکی از نشانه های جدی خرابی پدال ترمز به شمار می رود

علائم خرابی پدال ترمز

از مهمترین بخش های هر اتومبیل که توجه به آن از اولویت های استفاده از خودرو به شمار می رود سیستم ترمز است. هنگام خرابی پدال ترمز، اتفاقاتی رخ می دهد که در صورت بروز هر یک از آنها باید به نمایندگی های مجاز برای تعمیر مراجعه کنید.

– ایجاد صدا هنگام ترمزگیری

شنیدن صدای سوت مانند از چرخ ها در حین ترمز یکی از نشانه های جدی خرابی پدال ترمز است. البته سوت کشیدن صرفا به علت خرابی پدال ترمز نیست و دلایل دیگری هم دارد. به عنوان مثال زمانی که برای تعویض لنت خودرو جدیدا اقدام کرده اید، درصورت استفاده از جنس ارزان و نامرغوب، وقتی که ترمز می گیرید صدای سوت می شنوید. اگر لنت ترمز هم تمام شده باشد مجددا زمانی که ترمز می گیرید صدای سوت را می شنوید. پس اگر اخیرا لنت ترمز خودروی خود را عوض نکرده اید، دلیل سوت کشیدن ترمزها اینست که لنت چرخ ها تمام شده است.

– ضربه زدن پدال ترمز( لرزش)

گاهی اوقات در حین ترمز گیری احساس می کنید که پدال ترمز ضربه می زند یا لرزش دارد. دلیل ضربه زدن پدال ترمز، ساییده شدن بیش از حد لنت ترمز و تاب برداشتن دیسک ترمز است. البته این مشکل میتواند دلایل دیگری داشته باشد ولی این دو مشکل مذکور رایج تر است. لرزش فرمان هنگام ترمزگیری نیز می تواند با پدال و لنت مرتبط باشد.

نشانه های خرابی پدال ترمز خودرو 2

دلیل ضربه زدن پدال ترمز، ساییده شدن بیش از حد لنت ترمز است

– پدال ترمز اسفنجی

درصورت پائین بودن سطح روغن ترمز، متورم شدن لوله انتقال روغن ترمز و سوراخ شدن بخشی از سیستم ترمز، هوا به سیستم ترمز وارد می شود که چنانچه سیستم ترمز را هواگیری کنید، این نقص در پدال ترمز برطرف می شود. بهتر است یک تعمیرکار خودرو، سیستم ترمز خودروی شما را هواگیری کند. روش های آن در دفترچه راهنمای نگهداری و تعمیرات هر اتومبیل، شرح داده شده است.

 

– سفت شدن پدال ترمز

سفت شدن پدال ترمز یکی دیگر از علائم خرابی ترمز خودرو است. گاهی اوقات وقتی که رانندگی می کنید، متوجه می شوید که پدال ترمز نسبت به گذشته سفت تر درگیر می شود و مثل قبل نیست. زمانی که برای استفاده از ترمز به نیروی بیشتری احتیاج دارید، به این حالت خشکی پدال ترمز می گویند که علت چنین مشکلی به احتمال زیاد از بوستر خودرو است. بوستر از قطعات اصلی سیستم ترمز خودرو به شمار می رود. چنانچه چنین مشکلی را تشخیص دادید باید به سرعت آن را برطرف کنید.

 

– ترمز با فاصله زیاد

از دیگر مشکلات رایج در پدال ترمز، جذب مایع ترمز و رطوبت از هوا میباشد که در نهایت در عملکرد آن مشکلاتی بروز می دهد و باید مایع درون ترمز تعویض شود. در صورتی که حس می کنید که وقتی با اتومبیل خود ترمز می کنید بیش از حد طبیعی زمان می برد و خودرو دیر متوقف می شود، شاید ترمز خودروی شما خراب شده و در حال از کار افتادن باشد. با وجود این که چنین مشکلی کوتاه مدت است ولی باید علت آن را پیدا کنید. اگر افراد بطور مداوم در جاده های منحنی و با پیچ رانندگی کنند، ترمز خودروی آن ها از کار می افتد.

– روشن شدن چراغ ترمز در صفحه کیلومتر

روشن شدن چراغ اخطار ترمز یکی از نشانه های خرابی پدال ترمز است که باید حتماً آنرا مدنظر بگیرید. در خودروها دو نوع چراغ خطر وجود دارد که شامل سیستم اصلی و سیستم ABS است. درصورت بروز مشکل در سیستم ABS، ادامه سیستم کار خود را بطور طبیعی انجام می دهد ولی روشن شدن چراغ هشدار اصلی ترمز، یعنی در سیستم هیدرولیک خودرو احتمالاً یک نقص بزرگ رخ داده که باید به سرعت برطرف شود.

نشانه های خرابی پدال ترمز خودرو 4

سفت شدن پدال ترمز یکی از علائم خرابی ترمز خودرو محسوب می شود

– نشت مایع

درصورتی که درپوش ها در سیستم ترمز، شل شوند یا بشکنند و یا لوله ها آسیب ببینند، بروز چنین مشکلاتی در کاهش قدرت ترمز خودرو بسیار مؤثر است و آلودگی در سیستم ترمز نیز تولید می شود. اگر در اتصالات خودرو هرگونه نشتی رخ دهد، مایع سیستم ترمز از بین می رود و در نتیجه سیستم ترمز خراب می شود و اجزای مختلف این سیستم نمی توانند بدرستی کار خود را انجام دهند. به همین علت وجود نشت مایع در سیستم ترمز سبب وجود مشکل در پدال ترمز می شود.

 

– کشیده شدن چرخ ها در سرعت بالا

کشیده شدن چرخ ها در سرعت بالا به این معناست که عملکرد خودرو ضعیف شده است و چه بسا گاهی اوقات پدال ترمز پاره می شود. با وجود این مشکل به موتور فشار زیادی وارد می شود و آن کشش باعث آسیب دیدگی به موتور ماشین می شود. همینطور سرعت به اندازه ی مورد نظر بالا نمی رود. گاهی اوقات آویزان شدن کالیپر در خودرو از علل بروز این مشکل است. در چنین شرایطی باید با سرعت کم رانندگی کنید و آرام تر ترمز بگیرید.

دلایل سفتی پدال ترمز

راننده در حالت عادی به سادگی  پدال ترمز را فشار می دهد و مکانیزم ترمز وظیفه خود را انجام می دهد، یعنی اتومبیل متوقف می شود. ولی گاهی اوقات امکان دارد پدال ترمز با فشار خیلی زیادتری کار کند یا به علت سفت شدن بیش از حد اصلاً کار نکند. بطور کلی عملکرد نادرست بوستر ترمز باعث چوب یا سفت شدن پدال ترمز می شود. هر عاملی که در عملکرد این بوستر نقش دارد، می تواند موجب چوب شدن پدال ترمز شود. ولی سفت شدن پدال ترمز دلایل گوناگونی دارد که اگر آن دلایل را بدانید، میتوانید مشکل را رفع کنید.

– بوستر ترمز ضعیف

از دلایل اصلی سفت بودن پدال ترمز می توان به بوستر ترمز اشاره کرد. در صورت ضعیف شدن بوستر ترمز، نمی تواند خلا مناسب تولید کند یعنی شما هیچ کمکی از سمت بوستر به هنگام اعمال فشار روی پدال ندارید، به همین علت پدال ترمز سفت می شود.

نشانه های خرابی پدال ترمز خودرو 3

از مشکلات رایج در پدال ترمز، جذب مایع ترمز و رطوبت از هوا است.پ

– عملکرد نامناسب دریچه بررسی کننده( check valve)

وظیفه دریچه بررسی کننده، کنترل خروج هوا از بوستر و جلوگیری از ورود هوا به آن است که گاهی اوقات امکان دارد شکسته شود و یا بد کار کند. بروز این مشکل باعث سفت شدن پدال ترمز می شود.

 

–  بررسی مکش اتومبیل

در حالت طبیعی وکیوم یا مکش موتور برای تأمین قدرت ترمز استفاده می شود و از سال ۱۹۵۰ تابه حال این تکنولوژی وجود دارد. خودرو ها از مکش استفاده می کنند که همین امر سبب چند برابر شدن نیرو در داخل موتور می شود و برای پدال ترمز استفاده شده و رمز کردن را آسان تر خواهد کرد. درپوش جلویی در حالت طبیعی امکان دارد عاملی برای مشکلات مکش و ترمز باشد و با گذشت زمان سبب ناکارآمدی می شود. بروز این مشکل نشاناز آن است که بوستر ترمز و سیلندر باید تعویض شوند.

 

بین موتور و بوستر یک لوله خرطومی وجود دارد که مکش را زیاد می کند و از نخستین مواردی به حساب می آید که باید آنرا بررسی کنید. اگر احتیاج باشد باید این لوله را دوباره متصل کنید یا آنرا جابه جا کنید ولی اگر این لوله نشتی ندارد و موتور روشن می شود، باید دو مهره ای که از سیلندر به بوستر بسته شده را کمی شل کنید. آنگاه پدال ترمز را به آرامی فشار داده و به صدای ایجاد شده بین بوستر و سیلندر گوش دهید. این صدا به معنی نشت از درپوش جلویی بوستر است.

 

–  نشتی شلنگ خلا

با اینکه بوستر ترمز علت اصلی خراب شدن پدال ترمز است، ولی گاهی اوقات عوامل دیگری می تواند در خرابی پدال ترمز مؤثر باشد. همینطور شلنگ خلا گاهی اوقات شروع به نشتی می کند و سبب کاهش تأثیر خلا روی سیستم ترمزگیری می شود.

 

– اندازه اشتباه اجزا سیستم علت سفت شدن پدال ترمز

چنانچه اندازه هر قطعه به اشتباه انتخاب شده باشد در عملکرد آن بخش تأثیر دارد. به طورمثال اگر آن قطعه بزرگ یا کوچک باشد باعث بروز مشکلاتی می شود. همین مشکل در بوستر نیز می تواند رخ دهد و در صورتی که در سیستم ترمز خود از بوستر یا شلنگ نامناسب استفاده کنید پدال ترمز چوب می شود.

نشانه های خرابی پدال ترمز خودرو 5

از دلایل اصلی سفت بودن پدال ترمز می توان به بوستر ترمز اشاره کرد

– کثیفی یکی از دلایل سفت شدن ترمز

آلودگی ها از طریق مایع ترمز یا روغن ترمز به پدال ترمز وارد می شوند. به علت خاصیت روغن ترمز با گذشت زمان، آلودگی و کثیفی هایی مثل گل و لای جذب آن می شوند و به همین منظور پدال ترمز سفت می شود. اگر رنگ روغن ترمز طبق روال همیشه عنبری نبود باید پیش از اینکه پدال ترمز سفت شود آن را تمیز کنید. تعویض روغن ترمز یک امر عادی است ولی در صورت کثیف بودن مایع باید کثیفی ها را از درون مخزن روغن ترمز تخلیه کنید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار