چاپ کد خبر: 135440
7 اسفند 1402

نشانه های خسیس بودن همسر که آدم فکر می کند باید ازش طلاق گرفت

برخی روان‌شناسان معتقدند  خساست راهی برای آزار دادن دیگران است و کسانی‌که از اختلال نافرمانی یا تکانش‌گری رنج می‌برند، از آزار دادن و کلافه کردن دیگران نیز لذت می‌برند.خوشحال کردن اطرافیان و خوشبخت دیدن آن‌ها یکی از خصوصیات مثبت همه موجودات است. در واقع، علاوه‌بر انسان‌ها، زنبورها، گرگ‌ها، شیرها و سمورها نیز از تقسیم کردن منابع خود با افراد گروه‌شان به معنای واقعی کلمه لذت می‌برند، اما متأسفانه در میان همه موجودات، اعضایی یافت می‌شوند که این خصوصیت را ندارند.

افراد خسیس با خساست و دریغ کردن منابع از دیگران، سعی می‌کنند که قدرت را در گروه یا اعضای خانواده خود تحت کنترل درآورند. به عبارتی، افراد خسیس از اختلالات حسی شدیدی رنج می‌برند و به دلیل این اختلال، هر‌گونه تقسیم منابع را که مطابق با میل و سلیقه آن‌ها نباشد، وحشت‌انگیز و عصبانی‌کننده می‌دانند.

نشانه های خسیس بودن همسر که آدم فکر می کند باید ازش طلاق گرفت

وی افزود: البته کنترل دخل و خرج و آینده‌نگری، صفت بسیار نیکویی است، اما نه به‌گونه‌ای که باعث آزار خود و اطرافیان‌مان شود. این در حالی است که روان‌شناسان، خساست را یک نوع مشکل روانی می‌دانند و معتقدند که افراد مبتلا به این اختلال در همه رفتارهای‌شان دچار خست و امساک هستند و برای ابراز احساسات واقعی در برابر همسر، فرزند و والدین نیز تنها نیمی از آن را ابراز می‌کنند.

آیا خساست های همسرتان شما را خسته کرده است و به دنبال راهکاری برای آن می گردید؟ در بسیاری از موارد طلاق بخاطر خساست همسر اتفاق می افتد. خساست یک مشکل جدی در زندگی مشترک محسوب می شود چرا که در هر صورت خصوصیت خوشایندی نیست و سبب دلخوری و مشکلات بین زوجین می شود. طلاق هم یک راه برای حل این مشکل است ولی راهکار آخر است.

نشانه های خسیس بودن

– هیچوقت از خرید کردن حرفی نمی زند

– اگر چیزی خراب شود، دائم آنرا تعمیر می کند تا نیازی به خرید نباشد.

– شما را هم مجبور می کند تا در حد امکان خرج نکنید.

– به نظر یک فرد خسیس، هدیه دادن کار بی فایده ای است.

– از درامد خودش خرج نمی کند ولی اگر واقعا خرید چیزی ضروری باشد، روی درامد شما حساب می کند.

– زمانی که به پول احتیاج دارید، می ترسید از وی پول بگیرید زیرا می دانید که دعوا راه میندازد و آخرش شما را پشیمان خواهد کرد.

– خیلی دوست ندارد با دیگران معاشرت کند زیرا امکان دارد مجبور شود برای شان خرج کند.

– به جای زنگ زدن به کسی، پیامک می فرستد یا تک زنگ می زند زیرا زنگ زدن برایش هزینه بیشتری دارد.

– به جای این که لباس نو بخرد، بیشتر وقت ها لباس‌های تکراری می پوشد، حتی اگر مال چند سال قبل باشند.

طلاق به خاطر خساست

– چنانچه از درآمدش سؤال بپرسید، جواب مستقیم و درست و حسابی نمی دهد.

– در ابراز علاقه و مهر ورزیدن به شما یا اعضای خانواده اش هم خساست به خرج می دهد!

– تا حد امکان از ماشین استفاده نمی کند تا بنزین مصرف نکند، حتی اگر مجبور باشد پیاده راه طولانی برود.

– هر چیزی را نگه می دارد حتی اگر به درد نخور باشند زیرا امیدوار است روزی به دردش بخورد.

– امکان ندارد موفق شوید از وی پول قرض بگیرید.

– در رستوران چیزی نمی خورد یا ارزان ترین غذا را می خورد ولی چنانچه مهمان کسی باشد، به اندازه چند نفر غذا سفارش می دهد.

نشانه های خسیس بودن همسر که آدم فکر می کند باید ازش طلاق گرفت

تبعات خساست مرد یا زن

چنانچه یکی از زوجین خسیس باشند، شکاف عاطفی عمیقی بین آن ها به وجود می آید چون فردی که خسیس است حتی با به زبان آوردن کلمات محبّت آمیز هم مشکل دارد و حتی چنانچه به زبان بیاورد هم با لحن غمگین و خشک می گوید، در نتیجه وی نمی تواند نیازهای عاطفی و روانی طرف مقابل را به خوبی برآورده کند و همسرش را از رابطه سرد می کند.

بحث و دعوا در خانواده زیاد می شود چون اشخاص خسیس با کوچک ترین هزینه ها مشکل دارند و به سختی قانع می شوند.

حس می کنید توسط همسر خسیس تان محدود شده اید و ازادی عمل ندارید زیرا باید برای هر خرید جزیی از وی اجازه بگیرید و اجازه گرفتن از فرد خسیس، هفت خان رستم است!

بیماری فرد خسیس هیچوقت قابل درمان نیست، مگر این که خودش پذیرفته باشد که احتیاج به درمان دارد.

دلایل خساست همسر

طلاق به دلایل متفاوتی اتفاق می افتد. گاهی امکان دارد که شما و همسرتان در زندگی مشترک تفاهم بسیاری داشته باشید و تنها مشکلتان بر سر خساست همسرتان باشد. ولی خساست می‌تواند مبنایی برای دیگر اختلافات در ازدواج باشد. تا حدی که منجر به طلاق زوجین شود. آگاهی از علل خساست می‌تواند درک بهتری از همسرتان به شما بدهد و کمک کند تا بتوانید این مشکل را با آگاهی بیشتری حل کنید. در ادامه به بعضی از این علل اشاره کرده ایم:

حفظ آرامش روانی

خساست ریشه های درون روانی دارد و معمولاً به علت حس نا امنی درونی بوجود می آید. هر شخص برای خود هویتی دارد و سعی می کند که به طریقی هویت خویش را حفظ کند. اشخاص خسیس، مال و دارایی را پناهگاه هویتی خود می دانند و تلاش می کنند که با جمع کردن مال، این هویت و ارامش روانی خود را حفظ کنند. در صورتی که شخص بطور افراطی این خصوصیت را از خود نشان می دهد لازم است که به وی کمک کنید تا ریشه های مشکل خود را پیدا کند. مراجعه به روان شناس و شرکت در جلسات روان درمانی در این زمینه به شما کمک خواهد کرد.

نشانه های خسیس بودن همسر که آدم فکر می کند باید ازش طلاق گرفت

کسب احترام

همه میدانند که مال و دارایی امر بسیار مهم در کسب احترام است. شخصی که از نظر روانی پول را تکیه گاه هویتی خود می بیند، حس می کند که با از دست دادن دارایی اش احترام و شان خود را نیز از دست می دهد. بنابراین توجه داشته باشید که به احتمال خیلی زیاد، خساست همسرتان به معنی بی‌علاقگی به شما نیست، بلکه او از یک ضعف شخصیتی رنج می برد و اگر خساست خود را کنار بگذارد دچار استرس و اضطراب زیاد می شود.

خساست شاید بیش از هر چیزی روابط زناشویی را تهدید می‌کند، چون به ایجاد شکاف عمیقی بین زن و شوهر منجر شده و در نهایت زمینه جدایی عاطفی و رسمی را فراهم می‌کند. هم‌چنین موجب می‌شود که ارتباط زوجین فقط به مباحث مالی و کشمش در این حوزه ختم شود.

خساست چه سر زندگی زناشویی می آورد؟

متأسفانه پدر و مادر خسیس همواره از رفتارها و تلاش‌های فرزندشان در هر زمینه‌ای ناراضی هستند. اما هیچ تلاشی برای کمک به پیشرفت او نمی‌کنند و فقط متوقع هستند. در واقع والدین خسیس هر مسأله‌ای را با سطح مالی می‌سنجند و حتی ممکن است با وجود تمکن مالی، از فرزندشان بخواهند که نیازهایش را خودش تأمین کند.

افسردگی مهم‌ترین ارمغان خساست است، چون عناد دائمی افراد خسیس با جمع، باعث تنها ماندنشان می‌شود. علاوه‌بر این، بی‌تابی و بروز حالت هیجانی از دیگر مشکلاتی است که در پی خست و در قالب نگرانی، بهانه‌جویی و ایرادگیری بروز می‌کند و باعث آزار اطرافیان می‌شود. هم‌چنین، رفتارهای دیگری مثل حرص و ولع دائمی برای همه‌چیز، شک و تردید، حسابگری و خودمحوری نیز از دیگر اختلالات روحی و روانی افراد مبتلا به بیماری خساست است.

خساست درمان قطعی ندارد، اما می‌توان علائم آن را تا حدودی تعدیل کرد. مثلاً وقتی از خست همسر یا والدین‌مان ناراحت می‌شویم نباید با مقابله به‌مثل، در پی جبران یا تلافی برآئیم، چون نتیجه‌ای جز تشدید علائم آزاردهنده این اختلال روحی ندارد. از این‌رو، بهتر است در صورت توافق از یک مشاور مجرب کمک بگیریم و پیش از هر اقدامی، با لحنی نرم به طرف مقابل بگوئیم که این رفتارهایش باعث سرخوردگی و نارضایتی ماست. در واقع ما در مواجهه با افراد خسیس چاره‌ای نداریم جز این‌که با تحمل و صبوری، زندگی را راحت کرده و تا حد زیادی به استقلال فردی خود تکیه کنیم.

راهکارهای کاربردی در برخورد با همسر خسیس در زندگی مشترک
برای اینکه رفتار مناسبی با همسر خسیس خود داشته باشید قبل از هر چیزی باید به یاد داشته باشید که حل مشکلات و رفتارهای مربوط به خساست همسرتان کار آسانی نیست و هیچ درمانی برای خساست وجود ندارد بنابراین بهترین کار این است که از ابتدا با روشهای غیر مستقیم اقدام به ترمیم و تعدیل رفتار او بکنید.

چنانچه از آن دسته افرادی هستید که در برخورد با همسر خود بلاتکلیف هستید و نمی دانید که چطور رفتار کنید تا از خساست او کم کنید و یا بتوانید با این ویژگی آزاردهنده او کنار بیایید در این بخش از سایت نمناک با ما همراه باشید چراکه چند پیشنهاد برایتان داریم تا بتوانید با به کارگیری آنها با شریک زندگی خسیس مدارا کنید:

باور داشتن افراد خسیس:
در ابتدا سعی کنید باور پذیرایی در قبال افراد خسیس داشته باشید و آنها را هر طور که هستند قبول داشته باشید این باور منجر می شود که راحت تر بتوانید رفتارهایش را تحمل کنید.

مشورت با همسر:
قبل از اینکه خریدی برای منزل خود انجام دهید حتماً با همسر خود مشورت کنید چراکه اگر با او مشورت نکنید ممکن است با واکنش تند او مواجه شوید و این شروع یک لجبازی بزرگ خواهد بود پس برای جلوگیری از بروز جنجال حتماً مشورت را در کارهای خود دخیل کنید.

قدردانی و تشکر از همسر:
با وجود اینکه امکان دارد افراد خسیس دارای سلیقه خوبی باشند ولی در خرید خود حتماً مبلغ چیزی که می خواهند بخرند بسیار برایشان اهمیت دارد بنابراین به جای اینکه همسر خود را تمسخر کنید و یا از او دلخور شوید، با زبان شیوا از او تشکر و قدردانی کنید چرا که تشویق و تشکر بازخورد مثبتی در رفع مشکلات رفتاری همسرتان به دنبال دارد.

کمک به افراد خسیس در اصلاح رفتارشان:

بسیاری از افرادی که درگیر خساست هستند همیشه سعی می کنند این رفتار آزاردهنده را در خود اصلاح کنند در این جور مواقع چنانچه با چنین درکی از آنها روبرو می شوید باید به آنها کمک کنید و نباید مدام به آنها خرده بگیرید بلکه تلاشتان این باشد که در کنارشان باشید تا با کمک به آنها به مرور زمان بر مشکلشان غلبه کنید.

نشان دادن ناراحتی از خساست همسر:
هر زمان که از رفتارهای همسر خسیس تان عصبی و ناراحت شدید ناراحتی خود را به او نشان دهید البته این ناراحتی نباید با جنگ و جدل و دعوا همراه باشد فقط به او توضیح دهید که رفتارهای نامناسبش بسیار آزار دهنده است و از او بخواهید که حتماً در موردشان تجدید نظر کند.

حفظ تعادل در رفت و آمدها:
این را بدانید که قطع رابطه شما با دوستان و آشنایان خود چاره کار نیست پس با حفظ تعادل در رفت و آمدها به تدریج در کاهش این مشکل قدم بردارید.

همفکری با همسر در مخارج منزل:
پیشنهاد می کنیم دخل و خرج منزل خود را با همفکری یکدیگر پیش ببرید و باهم تصمیم بگیرید تا به مرور زمان تغییرات رفتاری در او ایجاد شود.

رفتار صحیح با همسر خسیس مقابل فرزندان:
چنانچه فرزندتان از رفتارهای همسرتان آزرده خاطر شد به هیچ عنوان مقابله به مثل را به او یاد ندهید فقط به او توضیح دهید که باید به عقاید پدر و مادرش احترام بگذارد پس سعی کن طوری رفتار کنی که با سرزنش و تحقیر او مواجه نشوی.

مراجعه به مشاوره:
در نهایت چنانچه با عملی کردن این شیوه ها هنوز هم نتوانستید ارتباط موثری با همسر خسیس خود برقرار کنید مشکل خود را حتما با یک مشاور یا روانپزشک در میان بگذارید.

شما هم نظر بدهید

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار