چاپ کد خبر: 106955
28 اسفند 1401

انتقاد تند فارس از عملکرد ناامیدانه ۲ معاونت استانداری فارس

معاونت استاندار فارس

در حالی که ۲ معاونت اقتصادی و عمرانی راهبردی‌ترین حوزه‌های استانداری است، عملکرد آنها در سال جاری مجموعه ای از شکست‌ها از افتتاح نشدن آزادراه شیراز اصفهان تا حراج کارخانه‌های قدیمی کشور در سال جاری را در بر می‌گیرد.

خبرگزاری فارس از شیراز در مطلبی با عنوان: عملکرد ناامیدانه در عصر احیای امید/ مروری بر کارنامه ۲ معاونت استانداری فارس نوشت: به نتیجه رسیدن سیاست‌ها و برنامه‌های دولت مردمی منوط به‌ فعالیت و برنامه ریزی مدیریت های استانی و مدیران میانی است که وظیفه اجرا و پیاده سازی تصمیمات دولت مرکزی را بر عهده دارند.

استان پهناور فارس با ویژگی های خاص خود از جمله آب و هوای مناسب کشت و زرع، قابلیت  های مهم گردشگری، موقعیت جغرافیایی که در شاهراه ارتباطی بنادر جنوب با مرکز کشور قرار دارد، یکی از مهمترین مراکز پیاده سازی وعده های دولت در کشور است.

با پایان یافتن سال ۱۴۰۱ چیزی حدود یکسال و نیم از آغاز فعالیت مدیریت عالی استان فارس در دولت سیزدهم می گذرد و بررسی عملکرد دو معاونت اقتصادی و عمرانی به عنوان دو شاخه اصلی و استراتژیک استانداری فارس که از زندگی روزمره و معیشت مردم در کف جامعه تا تصمیمات کلان و سیاست ‌گذاری استانی نقش آفرین هستند، می تواند نشان دهنده میزان موفقیت مدیریت استان در پیشبرد اهداف دولت باشد.

معاونت هماهنگی امور عمرانی از وسیع ترین معاونت های استانداری است که از راههای روستایی و شهری تا مسیرهای راهبردی حمل و نقل، سامان بخشیدن به بخش های انرژی آب، برق، گاز، عملی سازی طرح های کلان مسکن و مقابله با تغییر کاربری اراضی مستعد کشاورزی، حفظ زیست بوم طبیعی و مراتع و مسائل جنجالی چون باغات قصردشت، باغ شهرها و بافت تاریخی در حیطه مسئولیت آن است.

معاون عمرانی استانداری به نمایندگی از استاندار، ریاست بسیاری از جلسات کمیسیون ماده پنج را بر عهده می گیرد و مرجع تصمیم‌گیر نهایی است.

همچنین حوزه عمرانی به دلیل مسئولیت در عرصه زیرساختها بنیان های اصلی بخشی از فعالیت سایر معاونت‌ها مانند گردشگری و اقتصادی منوط به عملکرد او است و در حقیقت عملکرد موفق این معاونت در پاره ای از وظایف، ریشه موفقیت سایر معاونت‌ها خواهد بود.

معاون هماهنگی امور عمرانی ۱۴ فروردین ماه سال جدید دوران مسئولیتش چهار ساله می‌شود و مدیرکل دفتر فنی استانداری ۶ سال است در این سمت حضور دارد.

با این وجود مرور عملکرد یک ساله این حوزه به صراحت نشان می دهد فعالیت این حوزه نه تنها قابل دفاع نیست بلکه به جرات می توان گفت در عصر امیدآفرینی کاملا ناامیدکننده است.

تکرار مکررات در معضل کمربندی/ استاندار فارس: برای رضای خدا به وظیفه خود عمل کنید

یکی از دغدغه‌های مدیریت عالی استان از سال گذشته و بلافاصله پس از دریافت مسئولیت تعیین تکلیف کمربندی شیراز بود که از مرگبارترین رینگ های جاده ای کشور است.

پاییز سال گذشته فرجه یک ماهه استاندار به مسئولان ذی ربط راه به جایی نبرد و جز نصب چند سرعت‌‍گیر نمودی نداشت.

مصاحبه های انجام شده در آن روزها از تقسیم وظایف میان شهرداری و راهداری و ساخت تقاطع های غیرهمسطح خبر می داد‌.

اما راهداری و شهرداری هرکدام دیگری را به تعلل و عدم همکاری متهم می کرد تا جایی که محمدهادی ایمانیه ۳۱ خرداد در جلسه شورای ترافیک استان پس از شنیدن آمارهای رو به افزایش این محور  اظهار کرد: با اوضاعی که پیش می‌رود و ما در اتاق‌های در بسته نشسته‌ایم و جوان‌های مردم در این جاده پر خطر جان می‌دهند، از راهداری خواست برای رضای خدا به تعهداتی که بر عهده گرفته است، عمل کند و تاکید کرد: وقتی کمربندی با این حساسیت تا کنون در استان سامان نیافته با باز کردن پای معاون رئیس جمهور و وزیر کشور هم فایده نخواهد داشت.

اکنون در اواخر سال راه و شهرسازی با شعف تمام از تعیین تکلیف کمربندی خبر می دهد و وقتی تفاهم نامه را بررسی می کنیم عینا همان موارد سال قبل از جمله ساخت تقاطع های سفیر، قائم و میثم است. فقط در این مدت عده زیادی جان دادند.

وعده افتتاح آزاد راه شیراز اصفهان باز هم عملی نشد!

آزادراه شیراز اصفهان مسئولیت دیگری بود که با ۹۳ درصد پیشرفت به مدیریت عالی کنونی سپرده شد و حوزه عمرانی دو وظیفه تکمیل آن را داشت اما در یک سال و نیم گذشته تقریبا می توان گفت هیچ اتفاق خاصی برای آن رخ نداد و تنها هر از گاهی محل بازدید مسئولان شد.

سرانجام روز گذشته، با وجود وعده های متعدد مبنی بر آغاز عبور و مرور از این محور در ایام نوروز، ایمانیه اعلام کرد که به دلیل عدم تامین اعتبارات، افتتاح این پروژه باردیگر تا سه ماه به تعویق افتاد.

عتاب وزیر، کار را سرعت بخشید

وظیفه کلان دیگر دیگر معاونت عمرانی ساخت واحدهای مسکونی نهضت جهش مسکن است که تنها اقدام قابل اعتنا در این زمینه کلنگ زنی ۴۰ هزار واحد مسکونی در آبان ماه بود که استاندار فارس در حضور رستم قاسمی، وزیر سابق راه و شهرسازی این حرکت را ناشی از عتاب وزیر خواند و تشریح کرد در سفر قبل، مقام وزارت از وضعیت جهش مسکن رضایت نداشت و تذکر قاطع ایشان باعث شد اکنون کلنگ ۴۰ هزار مسکن به زمین بخورد و کار سرعت بیشتری بگیرد.

قلع و قمع باغات قصرودشت با مصوبات کمیسیون ماده پنج

تغییر کاربری مداوم باغات قصردشت که اسناد آن در سایت دفتر فنی استانداری هم موجود است، جنجال های مداوم در خصوص بافت تاریخی، مشکلات آب شرب روستاییان که اگر ورود جهادگران بیسج برای حل این معضل نبود، همچنان در بدترین شکل ممکن به قوت خود باقی می ماند.

بسیاری از پروژه های مهم از جمله آنچه ذکر شد از سال گذشته تاکنون تغییر محسوسی نیافته است و در تداوم این راه و رسم، به نتیجه نرسیدن آنها قابل پیش‌بینی است.

معاونت ناپیدای عمرانی

نکته مهم در عملکرد معاونت هماهنگی امور عمرانی ناپیدایی و عدم حضور اوست.

در جنجال هایی مانند تخریب بافت تاریخی اثری از معاون عمرانی استاندار نیست، در چالش الحاق باغ شهر معاون عمرانی حضور ندارد، پروژه های ساخت مسکن و آزاد راه شیراز اصفهان با محوریت شخص استاندار تشریح شده و پیش می رود و خبری از معاون عمرانی نیست که نیست، تا جایی که بنظر می رسد استانداری فارس چنین معاونتی ندارد و استان بدون وی اداره می‌شود.

عجیب آنکه مدیریت عالی استان چنین عملکردی را به چشم خود می بیند و اقدامی نمی کند.

معاونت اقتصادی و شکست‌‌های قابل پیش‌بینی 

شرایط در معاونت اقتصادی استانداری نیز بهتر حوزه عمرانی نیست! پس از آنکه در سه ماهه دوم سال گذشته سه نفر بر صندلی این معاونت تکیه زدند، سرانجام در اردیبهشت سال جاری محسن ربانی زاده سرپرست آن شد.

اکنون با گذشت ده ماه همچنان این معاونت استراتژیک و مهم با سرپرست اداره می شود و خبری از تایید حکم معاونت نیست.

در سال جاری سلسله جلسات راه اندازی سه کارخانجات قدیمی و برند استان به شکست  و به تیغ مزایده سپرده شدند.

برای مخابرات راه دور (آی تی آی) خریداری پیدا نشد و بانک عامل به صورت مشاعی آن را تملک خواهد کرد، کارخانه آزمایش نیز عجولانه تا ساعتی دیگر به حراج گذاشته می شود و  در صورت نبود خریدار به تملک بانک در می آید‌.

افتتاح صوری و فریب افکار عمومی توسط مالکان کارخانه آزمایش پس از ۶ ماه همکاری همه جانبه موضوع قابل پیش بینی بود که از ابتدا به اشکال مختلف در مورد آن هشدار داده شد.

شگفت آنکه مدیریت اقتصادی استانداری همین راه طی شده را برای یکی دیگر واحد‌های راکد شهرک صنعتی در پیش گرفته و حاضر به ایستادگی برابر حربه وقت کشی نیست.

کارخانه قند ممسنی علیرغم تکمیل بودن امکانات و تأکید معاونت اجرایی رئیس‌جمهور همچنان خاموش است و شرکت بازرگانی دولتی از دادن خوراک به آن خودداری می کند.

گرچه در سال جاری حداقل سه سرمایه‌گذار خارجی از استان بازدید کردند اما تاکنون به اقدام عملی و سرمایه  گذاری در استان منتهی نشده است.

حقوق عقب مانده کارگران چالش مشترک میان بسیاری از بنگاه های اقتصادی استان در سال جاری بود.

جنجال فهرست واحد‌های اقتصادی احیا شده موضوع دیگری است که در سال جاری  مطرح شد که راستی آزمایی آن نشان داد بخش زیادی از این واحدها همچنان تعطیل هستند.

استان فارس در سال جاری موظف به رشد اقتصادی ۷٫۵ درصدی بود که اکنون در پایان سال هیچ گونه آماری از نتیجه این ماموریت ارائه نشده است.

حتی در بعد مسئولیت اجتماعی نیز صنایع موجود در استان حاضر به خدمت رسانی به جامعه نیستند.

به گزارش فارس، شکست احیای کارخانجات با سیاست مماشات از طرف معاونت اقتصادی و وقت کشی مالکان رخ داد.

به پیروی از صحبت استاندار در موضوع املاک برف فروشان، توقع می رود عاملان این خسارت بزرگ نیز به دادگاه معرفی شوند.

بلایی که این ۵ بانک سر استان فارس می آورند از زبان استاندار

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

علی کازرون دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۷:۰۳

درود
بزرگان وقتی بنیادمسکن کازرون مجوز کاهش حریم وزارت راه وترابری و راهداری کل را در جلسه کاهش حریم ارائه ندهد بخاطر دلایل شخصی خود ،همه نهادها زیر سوال میروند استاندار چه گناهی دارد
همه زمینهایی که در کنارجاده موقعیت تجاری ومسکونی دارندرا بلاتکلیف گذاشته اند آن هم برا پارسیانی که همه تاجر وبازرگان تولیدکننده همه مواد خوراکی هستند
مدیران خوب امیداست این پیام بدستتان برسد تکلیف زمینهای واقع در حریم جاده را مشخص فرمایید
سپاس

علی زاده دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۶

ایمانیه خودش مالی نیست…بارتون نمیشه ربانی ازش قویتره….اصلا دهقانپور جهاد باید بذارن استاندار فارس اون واقعا انگار قوتو خورده از بس قویه

علی دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۵:۳۳

استاندار هم … رئیس کمیسیون عمران نماینده جهرمه و برادر همون معاون عمرانی خودش .کاری از دستش بر نمیاد

شیرازی دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۳:۴۳

متاسفانه در کشور مخصوصا در فارس تمام مدیران در این دولت … هستند وفقط از طریق رانت ورابطه مدیر شده اند

احمد شیرازی دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۵۴

این همه تولید کننده و صنعت کار طراز اول تو استان داریم بعد یه مشت .. رو همه کاره استان کردند
وقتی ارتباط با مردم قطع میشه نتیجش میشه این.

بیژن کیا دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۱۲:۰۰

وقتی رابطه بازی جای شایسته سالاری را بگیرد نتیجه اش همین خواهد شد

رضا دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۹:۱۹

باسلام و احترام. وقتی که معاون عمرانی استاندار، برادر نماینده جهرم باشد، نتیجه هم همین می‌شود. استاندار هم قدرت تغییر او را ندارد چون نماینده جهرم حمایتش کرده و می‌کند

امیدوار دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۸

جای تاسف است که یک فرد …. شده معاون اقتصادی فردی که معاون اقتصادی میشه باید دکترای اقتصاد باشه و دارای سواد علمی بالایی باشه البته برخی مدیران استانداری بی سواد هستند و استان پهناوری مثل ایت استان باید متضرر بشه و مردم در بدبختی

ناشناس دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۸:۰۴

وقتی یک لیسانسیه دامداری شده معاون اقتصادی وضع استان بهتر از این نمیشه و واقعا استاندار خودش ضعیفه چون در انتخابش گول بعضی ها را خورد
برید به سوابق گذشته معاون اقتصادی ورق بزنید

فرهاد صارم پور دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۲:۴۸

برای رضای خدا
به وظیفه خود ،، درست ،، عمل کنید ،
امیدوارم نانی که بر سر سفره میبرم حلال باشه ، استادی می‌گفت .

وقتی کمی به قبل برمیگردیم که ببینیم ایراد کار از کجا بوده که نتیجه مطلوب حاصل نشده ؟! …
معمولا به نحوه عملکرد نامناسب مدیران میانی برمیخوریم .
،، نامناسب ،، به خیلی موارد گفته میشه ویکی از مهم ترین اونها سرعت لاک پشتی در اتخاذ تصمیم درست ، هست

الی ماشاءالله
.

همه ما با هم ، باید به وظایف خودمون عمل کنیم و درست ،

خدا یارتون باشه ?

علی اصغر صادقی دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۲۰

جز انتخاب نادرست وبی کفایتی فرد انتخاب شده چه دلیل دیگری می تواند داشته باشد.

ناشناس دوشنبه , ۲۹ اسفند ۱۴۰۱ - ۰:۱۸

هرگزتهرانیهااجازه نمیدهندکه استان فارس پیشرفت کند

آخرین اخبار