چاپ کد خبر: 10870
10 مرداد 1398

نماینده مردم شیراز خواستار ورود جدی مسئولین به آتش سوزی در منابع طبیعی شد

سخنگوی کمیسیون اصل ۹۰ مجلس شورای اسلامی با اشاره به آتش سوزی بخشی از منابع طبیعی شیراز و کازرون خواستار ارسال تجهیزات و امکانات لازم برای مهار این آتش شد و گفت که در صورت عدم توجه مسئولان ذیربط به این موضوع مجلس از ابزار نظارتی خود استفاده می کند.

به گزارش اول فارس ، بهرام پارسایی  در این باره اظهار کرد: چندی پیش و در پی پیش‌بینی آتش سوزی مراتع و جنگل‌ها و رویش گیاهان و علف‌های هرز در منابع طبیعی که تهدیدی برای بروز آتش سوزی است جلسه‌ای را در کمیسیون اصل نود با حضور رئیس سازمان مدیریت بحران، مدیر سازمان منابع طبیعی، رئیس سازمان محیط زیست و سایر مراجع ذیربط داشتیم و احساس خطر خود را اعلام کردیم و از آنها خواسته شد تمهیداتی را برای پیشگیری و مهار آتش سوزی داشته باشند.

وی افزود: ما در کشور نیازمند حداقل ۶ پایگاه هوایی برای مهار آتش‌سوزی‌های گسترده هستیم اما هیچ پایگاه هوایی مختص این کار وجود ندارد. هر روز هم اخباری از سوختن جنگل ها، مراتع و منابع طبیعی به گوش می رسد. اخیر هم یکی از مناطقی که درگیر آتش سوزی شده منابع طبیعی در بخش هایی از شیراز و کازرون به نام کوهمره است که چند روز است در آتش می سوزد و مدیران استانی و شهرستانی تمام تلاش خود را برای مهار آتش به کار بردند اما امکانات کافی به این منظور وجود ندارد.

نماینده مردم شیراز در مجلس با اشاره به تماس های خود با قائم مقام وزیر کشور برای رسیدگی به این حادثه آتش سوزی گفت: آتش در این منطقه چنان در حال پیشرفت است که برخی روستاها را هم تهدید می کند ولی متأسفانه برنامه جدی و هماهنگی برای مهار آتش وجود ندارد و مهمتر از آن نیروی امدادی و هلیکوپتر برای این کار به اندازه کافی نیست.

پارسایی با بیان اینکه آتش سوزی منابع طبیعی تهدیدی است که حیات همه مردم را به خطر می‌اندازد، ادامه داد: متاسفانه در روزهای اول حتی  هلیکوپتری برای انتقال نیروهای مردمی وجود نداشت که از همه وزارتخانه‌ها و مسئولین مرتبط می خواهم تا جایی که می‌توانند نسبت به اعزام نیروهای نظامی، ارتش، سپاه و نیروهای آموزش دیده اقدام کنند و نیروهای داوطلب مردمی را نیز به منطقه برسانند.

سخنگوی کمیسیون اصل نود مجلس شورای اسلامی با بیان اینکه چند سال گذشته سابقه آتش سوزی در منابع طبیعی پاسارگاد وجود داشته اضافه کرد: در مورد آتش سوزی اخیر هم علیرغم پیش‌بینی‌های صورت گرفته اقدام پیشگیرانه‌ای انجام نشد و متاسفانه تاکنون حدود یک هزار هکتار از  منابع طبیعی دچار حریق شده و از بین رفته است. البته در اوایل آتش سوزی هم امکان مهار آن بیشتر بود و متاسفانه هر چه بیشتر پیش می‌رود مهار آتش سوزی سخت‌تر می‌شود.

وی حضور نیروهای ارتش جهت کمک به مهار آتش سوزی را قابل تقدیر دانست و افزود: با پیگیری که از وزارت جهاد کشاورزی داشتم توضیحات آقای آقایی رییس سازمان منابع طبیعی کشور حاکی از این بود که بدهی این سازمان بابت پروازهای هلیکوپتر وزارت دفاع در راستای مهار آتش سوزی در سال گذشته حدود سی میلیارد تومان است و این موضوع باعث کندی کار و عدم حضور به موقع هلی کوپتر شده است، درحالیکه تنها ارزش این سطح منابع طبیعی کوهمره که در آتش سوخت و همچنان ادامه دارد بالغ بر ده ها برابر این حجم بدهی است که نشان عدم توجه نظام بودجه ریزی به مهمترین سرمایه های ملی کشور است.

وی در پایان خواستار ورود جدی مسئولین به آتش سوزی منابع طبیعی و جلوگیری از بروز بحران شد و افزود: سوال مردم این است که چطور برای جلوگیری از برگزاری مراسم هایی مثل روز کوروش همه امکانات حتی هلیکوپتر گسیل می‌شود ولی در چنین مواردی شاهد بی تفاوتی با تاخیر برنامه مسئولین هستیم. اگر امکانات و تجهیزات لازم به این منظور بسیج نشود، ما در مجلس از اهرم نظارتی خود استفاده خواهیم کرد تا این تهدید بیش از این متوجه منابع طبیعی نشود.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار