چاپ کد خبر: 20109
24 دی 1398

ماجرای طاقدیس سروستان و فشارهای وارده بر استاندار وقت فارس

تصویر مرتبط

در استان به انتخاب نمایندگانی نیاز داریم که حتی اگر بر سر اسلام و جناح دعوا داشته باشند، سر استان دعوا نداشته باشند.
در سال ۹۲ در مجلس نهم، مهندس سامی وند، مدیرعامل شرکت ذخیره سازی گاز وابسته به وزارت نفت، با من و یکی از نمایندگان شیراز (مهندس ذوالانوار) موضوع ظرفیت طاقدیس سروستان را در میان گذاشت. ایشان این طاقدیس را به عنوان بزرگترین طاقدیس دنیا با امکان ذخیره سازی ۵۰ میلیارد متر مکعب از  گاز غنی اعلام کرد. استدلال ایشان این بود که اگر نیتروژن موجود در این طاقدیس تخلیه و مورد استفاده قرار گیرد و گازهای غنی حوزه های گازی مشترک در این مخزن ذخیره شود با سرمایه گذاری ۲ میلیارد دلاری برای احداث تاسیسات لازم، امکان اشتغال ۲۰۰۰ نفری فراهم می شود. به این ترتیب، هم در فصول سرد سال یعنی فصول فزونی تقاضا بر عرضه و هم بعد از اتمام ذخیره حوزه های مشترک، می توان از گاز ذخیره شده این طاقدیس، استفاده کرد.
باتوجه به اینکه بنده برای خرید تضمینی آب شیرین تولید شده با تکنولوژی بومی شده هلدینگ مپنا توسط دولت، مصوبه ای از مجلس نهم گرفته بودم، مدیرعامل این هلدینگ اعلام کرد که برای جبران این خدمت حاضر است در یک پروژه بزرگ فارس سرمایه گذاری کند. در همین راستا جلسه ای با حضور اینجانب، مهندس ذوالانوار، مهندس سامی وند، استاندار فارس و مدیرعامل مپنا تشکیل و مقرر شد در صورت موافقت وزارت نفت، مپنا این سرمایه گذاری را انجام دهد.
با رسانه ای شدن این جلسه، برخی از افراد هم  استانی بجای کمک و همراهی در پیگیری و به سرانجام رساندن این پروژه، با استاندار تماس و به ایشان برای همراهی و شرکت در جلسه با بنده و مهندس ذوالانوار با تندی و اهانت برخورد کردند. انتظار داشتیم که این موضوع با اهمیت، مورد استقبال وزارت نفت، مجمع نمایندگان و محافل تخصصی استان قرار گیرد.
عدم اعتقاد مدیریت جدید در وزارت نفت به ذخیره سازی گاز، نه تنها امکان بالفعل کردن این ظرفیت را فراهم نکرد، بلکه منجر به انحلال شرکت ذخیره سازی گاز شد. اگرچه این ظرفیت بالقوه امکانی برای بالفعل شدن پیدا نکرد ولی این ظرفیت باید همچنان مدنظر استان باشد.
امید است در آینده با تغییر نگاهها و یا تغییر مدیریتها در وزارت نفت، امکان استفاده از این ظرفیت، فراهم شده و نمایندگانی انتخاب شوند که از هر فرصتی برای توسعه استان استفاده نمایند و نه اینکه برای از دست دادن هر فرصتی تلاش نمایند. استان فارس نیازمند انتخاب نمایندگانی است که موضوعات کلان استان را فارغ از تعصبات جناحی و حزبی دنبال و از همه ظرفیت ها برای پیشبرد امور استان استفاده نمایند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار