چاپ کد خبر: 117075
4 مرداد 1402

” نه به غوره‌فروشی ” در ممسنی و بازار بی جان تاکستان های دشمن زیاری

از آن جا که زمان برداشت محصول غوره(انگور نارس) حدود یک ماه و ماندگاری آن بعد از چینش کم است، تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار نیست و لذا نبود توازن بین عرضه و تقاضای این محصول سبب ولنگاری در بازار عرضه نگین سبز دشمن زیاری شده است.

شهرستان‌ ممسنی واقع در شمال غرب استان فارس این روزها شاهد فصل برداشت غوره از تاکستان های بخش ها و توابع خود است.

غوره محصول نارس درخت انگور‌ است که در سبد غذایی خانوار ایرانی به عنوان چاشنی و طعم‌ دهنده غذا و جایگزین سس ها در سالاد به کار می رود، همچنین این محصول در جهت کاهش چربی و کلسترول خون نیز کاربرد دارد اما تولید این‌ محصول در شهرستان ممسنی که بزرگترین تاکستان کشور را در پهنه طبیعت بکر خود دارد به سمت و سویی دور از انتظار می‌رود.

غوره+غوره دشمن زیاری

یکی از کارشناسان شهرستان ممسنی درباره این محصول ارزشمند گفت:  با وجود این‌که بزرگ ترین‌ تاکستان دیم کشور متعلق به بخش دشمن زیاری شهرستان‌ممسنی است و از غوره با کیفیت برخوردار است اما برداشت این‌ محصول با مشکلاتی روبرو است.

اصغر پارسایی افزود: بخش های دشمن زیاری، جوزار و مرکزی از شهرستان ممسنی دارای تاکستان های بزرگ دیم انگور در کشور هستند‌ و این شهرستان قطب مهم‌ تولید محصولات تاکستان است.

او اضافه کرد: بزرگترین تاکستان دیم کشور با مساحت ۸ هزار هکتار و راندمان تولید سالانه بیش از  ۵۰۰ هزار تن غوره در بخش دشمن زیاری شهرستان ممسنی واقع شده است و عمر غوره فروشی به حدود ۵ دهه برمی‌گردد.

پارسایی ادامه داد: از آن جا که زمان برداشت این محصول حدود یک ماه است و ماندگاری آن بعد از چینش کم است، تعادل بین عرضه و تقاضا برقرار نیست و لذا نبود توازن بین عرضه و تقاضای این محصول سبب بی بند و باری و ولنگاری در بازار عرضه نگین سبز دشمن زیاری شده است.

وی اظهار داشت:  از ۲ سال گذشته باغداران این منطقه که بعد از چندی چشم انتظاری و وعده های بی سرانجام از باغداری معیشتی خسته شده بودند، با تغییر در طرح منشأ کالا و کاهش برداشت محصول تاکستان های خود به صورت غوره، به سمت تولید کشمش یا (مویز) و سایر فرآورده‌های انگور رفتند. از همین رو میزان برداشت غوره نسبت به سال گذشته به کمتر از ۶۰ درصد رسید.

وی اذعان کرد: پیش بینی می شود تغییر نگرش باغداران ممسنی ادامه داشته باشد و این میزان امسال به کمتر از ۷۵ درصد از محصول تولیدی باغات برسد.

وی افزود: تغییر نگرش باغداران سبب شد که استراتژی تدافعی در بازار عرضه محصول نارس تاکستان های دشمن زیاری ممسنی جای خود را به استراتژی رقابتی دهد.

پارسایی گفت: سنت شکنی در غوره فروشی دو سالی است که با نگرش “نه به غوره‌فروشی” در فضای مجازی شهرستان ممسنی ترند شده است و تا بهره گیری از روش های نوین، بازار بی رمق محصولات باغی منطقه جانی بگیرد.

او تصریح کرد: باغداران دشمن زیاری حالا کمتر سراغ غوره چینی می روند و همین تغییر نگرش سبب به‌وجود آمدن کارگاه های تولیدی و بسته بندی محصولات باغی در شهرستان ممسنی شده است، تا جایی که سرمایه گذاری بومی در منطقه تقویت شده است.

وی در پایان یاداور شد: غوره تاکستان های دشمن زیاری اغلب از ارقام شیرازی( لُرکِشت ) و رحمانی برداشت و روانه بازار شهرهای بزرگ ایران نظیر تهران، تبریز، اصفهان، شیراز، یزد و اهواز می شود.”خبرگزاری فارس “

با انتخاب یک ماه به سبک ارتباطی خود با دیگران پی ببرید!

تصمیمات بدون کارشناسی شهرداری عامل گره کور ترافیک شیراز

طرز تهیه دو غذای خوشمزه با لوبیا عروس تا دیگر گوشت گران نخرید

با عضویت در  کانالها زیر از اخبار اول فارس آگاه شوید

 کانال تلگرام 

 کانال واتساپ 

در کانال ایتا

کانال سروش 

 کانال روبیکا

 کانال بله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس شنبه , ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۵:۰۰

برادرعزیزقبلاشیره.ومیره.ومویزدرست میکردند

زارع شنبه , ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۰:۲۵

فرمودین عمر غوره فروشی به حدود ۵ دهه برمیگرده،
میشه بفرمایید قبل از این ۵ دهه ملت چیکار میکردن؟!!!
خداییش آخر نکته گیری بودا

محمد شنبه , ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۷

مردم غوره بزارن بشه میزببین چندبرابرغوره پول درنمییاره برادرخواهشن نچینین غوره واقعن پول کارگر وزحمتش نمیشه

علی شنبه , ۲۱ مرداد ۱۴۰۲ - ۹:۰۶

مردم غوره بزارن بشه میزببین چندبرابرغوره پول درنمییاره برادرخواهشن نچینین غوره واقعن پول کارگر وزحمتش نمیشه

ممممد شنبه , ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۳۸

شاید میخواهند آب انگور درست کنند صادرات کنند

ناشناس شنبه , ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۱۴

واقعا که با این قیمت چیزی نصیب باغ دار نمیشه چون هزینه کار و کارگری باغ خیلی بالارفته. همان بهتر که نفروشند!!

جواد شنبه , ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۸:۰۰

چراخبرالکی میزارین بیارین توشهربراش کله میشکونن

گودرزی شنبه , ۷ مرداد ۱۴۰۲ - ۱:۵۸

به به به به غوره دشمن زیاری واقعا خوشمزه هست خیلی خیلی طمع خوشمزه ای داره خدا بده برکت

دخترلر جمعه , ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۱۱:۵۵

مسولین ممسنی ونمایندگان ممسنی بدون کارامدفقط فکرپست ومقام هستندوگرنه چرابه مشکلات مردم خودشون رسیدگی نشه چراکارخانه آبغوره گیری کارخانه شیره انگور ساخته نشه که باغداران زحمتکش حاصل دسترنجشون بازحمت ومشقت بسیاری به دست میارندحیف ومیل میشه

ناشناس جمعه , ۶ مرداد ۱۴۰۲ - ۰:۴۲

بی عرضه بودن مسئولین شهرستان ممسنی را میرسونه چون هنوز طایفه گری میکنن نمایندگان. وگرنه یه کارخانه ابغوره گیری بزنن یا یه کارخانه ابمیوه گیری و شیره پزی بزنن همه مشکلات حل میشود

احمدی پنجشنبه , ۵ مرداد ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۷

غوره در ممسنی کیلویی چند است.

آخرین اخبار