محققان می‌گویند:

نوعی از داروی دیابت می‌تواند موجب کندی روند پیری شود

نوعی از داروی دیابت می‌تواند موجب کندی روند پیری شود

طبق گفته‌ پروفسور هارلن کرامهولز از دانشکده پزشکی ییل این دارو دارای «فواید گسترده‌ای است که فراتر از تصورات اولیه ماست.» ‌

اول فارس : پژوهشگران بر این باورند که یک دارو که برای درمان دیابت نوع ۲ و چاقی مورد استفاده قرار می‌گیرد، می‌تواند موجب کند شدن فرایند پیری شود.
سمگلوتاید، که بیشتر با نام تجاری اوزمپیک Ozempic شناخته می‌شود، طبق گفته‌ پروفسور هارلن کرامهولز از دانشکده پزشکی ییل، دارای «فواید گسترده‌ای است که فراتر از تصورات اولیه ماست.» ‌
او این اظهار نظر را پس از انتشار چندین مطالعه جدید بیان کرد.
مطالعات نشان داده‌اند که این دارو می‌تواند برای درمان طیف وسیعی از بیماری‌ها مانند نارسایی قلبی، آرتروز، آلزایمر و حتی سرطان مفید باشد.

پروفسور کرامهولز در کنفرانس اخیر انجمن قلب و عروق اروپ اکه این مطالعات در آن ارائه شد، اظهار داشت «این موضوع که بهبود سلامت مردم به این شکل ممکن است موجب کند شدن فرآیند پیری شود، برای من تعجب‌آور نخواهد بود.»

این داده‌های جدید در چندین مجله پزشکی از جمله مجله کالج آمریکایی قلب و عروق که تحت سرپرستی پروفسور کرامهولز قرار دارد، منتشر شده است. وی همچنین بیان کرد که «این داروهای پیشگام آماده‌اند تا مراقبت‌های قلبی و عروقی را متحول کنند و می‌توانند سلامت قلب و عروق را به طرز چشمگیری بهبود بدهند.»

وگووی
این مطالعات بر روی بیش از ۱۷هزار و ۶۰۰ فرد ۴۵ ساله و بالاتر انجام شده است. به بخشی از این افراد ۲/۴ میلی‌گرم سمگلوتاید داده‌اند و به بخشی دیگر پلاسیبو (دارونما). ‌
این افراد چاق، دارای اضافه وزن یا مبتلا به بیماری قلبی-عروقی بودند اما دیابت نداشتند.
پژوهشگران دریافتند افرادی که این دارو را مصرف کردند، با نرخ کمتری از عوامل مرگبار از جمله مشکلات قلبی-عروقی و کووید-۱۹، جان باختند.
افرادی که از داروی کاهش وزن استفاده می‌کردند، به همان اندازه احتمال داشت که به کووید مبتلا شوند، اما احتمال مرگ آن‌ها کمتر بود؛ به‌طوری‌که ۲/۶ درصد از کسانی که از سماگلوتاید استفاده می‌کردند، در مقایسه با ۳/۱ درصد از کسانی که دارونما دریافت کرده بودند، جان خود را از دست دادند.
در حالی که زنان کمتر دچار عوارض جدی قلبی-عروقی می‌شوند، این دارو به طور مداوم خطر عوارض قلبی-عروقی را بدون توجه به جنسیت افراد کاهش داد.
این دارو همچنین علائم نارسایی قلبی را بهبود بخشید و سطح التهاب در بدن را کاهش داد، صرف‌نظر از اینکه افراد وزن کم کرده باشند یا نه.
دکتر بنجامین سیریکا، نویسنده اصلی یکی از این مطالعات و استاد پزشکی قلب و عروق در دانشکده پزشکی هاروارد، گفت که این یافته‌ها این موضوع را که «اضافه وزن و چاقی خطر مرگ را به دلایل مختلف افزایش می‌دهد، تقویت می‌کند.»
این دارو با نسخه پزشک توسط خدمات ملی بهداشت بریتانیا ارائه می‌شود و اشتها را کاهش می‌دهد و تحت نام‌های تجاری وگووی Wegovy (برای درمان چاقی) و اوزمپیک (برای دیابت) فروخته می‌شود.
این دارو به صورت تزریقی عرضه می‌شود و مصرف آن باعث می‌شود افراد احساس سیری کنند و کمتر گرسنه شوند.
کارشناسان قبلاً هشدار داده‌اند که این دارو جایگزینی برای تغذیه سالم و ورزش نیست و باید تنها تحت نظارت پزشکی استفاده شود.
مانند هر دارویی، ممکن است عوارض جانبی و خطراتی وجود داشته باشد که شایع‌ترین آن‌ها شامل تهوع، مشکلات معده، نفخ و گاز معده است.منبع:bbc

مطالب مرتبط

راز جوان شدن دوباره گردوی دریایی در شرایط مرگبار

روش شگفت انگیز مؤسسه ملی بهداشت آمریکا برای فرار از مرگ و زندگی ابدی

۷ عادت ناسالم و اشتباه که شما را زودتر پیر می کند!

نظرات