چاپ      کد خبر: 136977
23 اسفند 1402

نکات اصولی شست و شوی لباس مشکی و جلوگیری از بور شدن آنها

شستن لباس های مشکی مانند لباس های سفید نیاز به دقت بیشتری دارند.معمولا لباس های مشکی بعد از چندین بار شستن رنگ خود را از دست می دهند و بور می شوند در ادامه این مطلب به شما نحوه درست شستن لباس های مشکی بدون بور شدن را به شما آموزش می دهیم پس تا انتها با ما همراه باشید.

شستن لباس مشکی و جلوگیری از بور شدن آن

نکات شست و شوی لباس با دست:

در ادامه نکاتی برای شست و شوی لباس های مشکی را بررسی می کنیم.

لباس های مشکی خود را با دست بشویید

لباس های مشکی خود را با آب سرد و بهتر است با دست بشویید زیرا آب گرم رنگ را تحریک می کند تا از روی پارچه بلند شود و بافت پارچه را نرم و شکننده می کند و باعث می شود رنگ از بین برود. شستشو با آب سرد به حفظ رنگ الیاف پارچه کمک می کند بنابراین دمای آب باید بین ۱۵ تا ۲۹ درجه بوده و از این مقدار تجاوز نکند.

لباس های مشکی خود را کمتر بشویید

اگر با هر بار استفاده لباس های مشکی خود را می شویید باید بدانید که رنگ لباستان بور خواهد شد. برای جلوگیری از بور شدن لباس های مشکی تان آنها را فقط در صورت نیاز بشویید و برای از بین بردن بوی عرق از اسفنج خیس استفاده کنید و در صورت لک شدن قسمت هایی از لباس آنها را لکه گیری کرده و کامل نشویید.

لیبل لباس را قبل از شستن بخوانید

باید بدانید چه نوع پارچه ای را قرار است بشویید و آیا این لباس قابل شستشو در ماشین لباسشویی است یا خیر زیرا خیلی از لباس ها را نمی توان در ماشین لباسشویی شست.برخی از لباس های گران قیمت مثل پیراهن رسمی مشکی یا کت شلوار مشکی ممکن است نیاز به خشک شویی داشته باشند.

شستن لباس مشکی و جلوگیری از بور شدن آن

نکات شستشوی لباس مشکی با لباسشویی:

اگر از ماشین لباسشویی استفاده می کنید به نکات این بخش توجه کنید .

دمای ماشین لباسشویی را تنظیم کنید

در صورتی که بافت لباستان به گونه‌ای است که می‌توانید آن را در ماشین لباسشویی بشویید، حتما پیش از شستن لباس مشکی، دمای دستگاه را تنظیم کنید. استفاده از آب داغ یکی از اشتباهات رایج در شستشوی لباس است.

آب داغ باعث از بین رفتن رنگ لباس مشکی می‌شود و در نهایت لباستان بور و کم‌رنگ می‌گردد. به منظور شستشوی لباس مشکی، حتما از آب ولرم یا سرد استفاده کنید تا رنگ لباس مشکی ثابت و سالم باقی بماند.

از ماده شوینده مخصوص لباس‌های مشکی استفاده کنید

یکی دیگر از روش‌هایی که مانع بور شدن لباس مشکی می‌شود، استفاده از ماده شوینده مخصوص لباس‌های مشکی است. شما نمی‌توانید در شستشوی لباس مشکی از ماده شوینده‌ای استفاده کنید که حاوی ترکیبات سفیدکننده است. از این رو پیش از استفاده از ماده شوینده، به برچسب آن دقت کنید.

ترکیبات ماده شوینده مخصوص لباس‌های مشکی به گونه‌ای است که آسیب کمتری به رنگ لباس وارد می‌کنند. از این رو بهترین روش آن است که از یک ماده شوینده استاندارد استفاده کنید تا رنگ لباس مشکی ثابت باقی بماند.

 لباس مشکی را پشت و رو کنید

بهترین روش برای شستن لباس مشکی، پشت و رو کردن آن است. این روش کمک بسزایی در ثابت ماندن رنگ می‌کند، در نتیجه لباس مشکی کم‌رنگ یا بور نمی‌شود.به طور معمول بدن انسان دچار تعریق می‌شود، بنابراین پوست، تعریق و حتی چربی بدن با لایه داخلی لباس در تماس مستقیم قرار دارد. از این رو این روش نه تنها رنگ لباس مشکی را ثابت نگه می‌دارد، بلکه باعث تمیز شدن لباس می‌شود.

لباس های مشکی را با هم بشویید

اگر لباس های مشکی را با هم بشویید، اگر رنگشان را در چرخه شستشو از دست بدهند به علت وجود نداشتن لباس های رنگ روشن دوباره رنگ مشکی را به خود جذب می کنند.

شستن لباس مشکی و جلوگیری از بور شدن آن

لباس های مشکی را بر اساس وزن از هم جدا کنید

اگر می خواهید لباس های مشکی خود را با هم درون ماشین لباسشویی بیاندازید بر اساس وزن آنها را از هم جدا کنید. زیرا در صورت با هم بودن لباس های سبک و سنگین ، لباس های سبک چروک می شوند و بیشتر فرسوده خواهند شد. جنس های مختلف لباس نیازهای متفاوتی از نظر نوع شست شو دارند.

زمان شستشو باید کوتاه باشد

برای اینکه لباس های مشکی شما بور و رنگ پریده نشود، زمان شستشو باید کوتاه باشد.

شوینده مناسب استفاده کنید

استفاده از مواد شوینده نا مناسب سبب بور شدن و از بین رفتن تار و پود لباس می شود. همچنین اگر از لباس مشکی خود را با پودر بشویید و به خوبی آب نکشید روی آن سفیدک هایی ظاهر خواهد شد. پس بهتر است برای شستشو از مواد شوینده مناسب لباس مشکی و یا مایع ظرفشویی و دست شویی استفاده نمایید.

شوینده را به اندازه استفاده کنید

روی بسته بندی را بخوانید تا بدانید که به چه اندازه از شوینده باید استفاده کنید میزان استفاده هر نوع شوینده لباس باهم متفاوت است . برای لباس های کثیف از مایع لباس شویی مخصوص لباس های مشکی بیشتر استفاده کنید.

از خشک کن استفاده نکنید

استفاده از خشک کن ماشین لباس شویی برای لباس مشکی فکر خوبی نیست و باعث بور شدن رنگ مشکی می شود بنابراین لباس های مشکی خود را زمانی که مرطوب است برای پهن کردن روی بند و به صورت پشت و رو در سایه آویزان کنید تا در هوای آزاد خشک شوند . هر گز لباستان را در آفتاب خشک نکنید زیرا بور خواهند شد.

نکات تکمیلی

  • لباس‌های سبک ‌و سنگین را درون ماشین لباسشویی به طور جداگانه قرار دهید تا از چروک شدن و فرسودگی بیشتر لباس‌های سبک جلوگیری شود.
  • شستن لباس مشکی و نازک همراه با لباس‌های سنگین مانند حوله و جین می‌تواند باعث ایجاد پرزهای پوستی در لباس‌های نازک شده و درخشندگی اولیه آن‌ها را کم کند.
  • اگر لباس مشکی شما بسیار آلوده است، به‌هیچ‌وجه از آب گرم استفاده نکنید. به‌جای آن، لباس را قبل از شستشو در آب سرد خیس کنید تا آماده شستشو شود.
  • در صورت استفاده از مواد شوینده معمولی، باید از عدم تأثیر منفی آن بر لباس مشکی مطمئن شوید. ازاین‌رو، ابتدا مقدار کمی از آن را استفاده نمایید و در صورت نتیجه مثبت، مقدار آن را بیشتر کنید.
  • هرچقدر زمان شستشو کمتر باشد، بهتر است. برای این کار باید از مواد شوینده با کیفیت بالا استفاده کنید که در مدت‌زمان کم، بهترین تأثیر تمیزی را روی لباس مشکی می‌گذارند.
  • می‌توانید از شامپو بچه نیز برای شستن لباس مشکی کمک بگیرید. این محصول قابلیت شویندگی ملایمی دارد و کف خوبی برای شستشوی لباس ایجاد می‌کند.

راهکارهایی که نمی‌دانستید!

  • برای آنکه رنگ لباس مشکی درخشان‌تر شود، می‌توانید از ۲ فنجان چای یا قهوه در هنگام آبکشی لباس استفاده کنید.
  • آب اسفناج پخته نیز راهکار جالبی است که اغلب افراد از آن اطلاعی ندارند. این مایع برای خیس کردن لباس قبل از شستشوی نهایی، کاربردی می‌باشد.
  • همچنین برای تثبیت رنگ مشکی می‌توانید از نمک استفاده کنید. برای این کار باید لباس را در ظرفی با مقداری نمک و آب قرار داده و پس از ۵ دقیقه آن را خارج نمایید. پس از آن، لباس آماده شستشو می‌باشد.
  • سعی کنید که لباس‌های مشکی را به‌موقع بشویید تا از شستشوی زیاد و در تایم بالا جلوگیری نمایید. این موضوع کمک می‌کند تا عمر لباس شما زیاد شود.
  • درنهایت باید گفت که برای شستن لباس مشکی، ابتدا مقداری مایع شوینده را درون آب حل کنید و سپس لباس را درون تشت قرار دهید. به این ترتیب از ترکیب‌شدن کامل مایع شوینده در آب ملایم مطمئن خواهید شد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار