چاپ کد خبر: 130621
13 دی 1402

روش نگهداری و تکثیر گیاه مقاوم پپرومیا « برگ هندوانه ای »که عجیب زیباست

گیاه زیبا  پپرومیا برگ هندوانه ای گاهی مقاوم از خانواده Piperaceae که ریشه آن به آمریکای جنوبی بر میگردد.این گیاه با برگ های حجیم و خط های سفید خود شباهت زیادی به هندوانه دارد و دلیل برای نام آن است.در ادامه این مطلب شما را با نحوه نگهداری دقیق این گیاه زیبا آشنا می کنیم.

نگهداری پیرومیا هندوانه ای

شرایط پرورش پیرومیا هندوانه ای
نگه داری این گیاه به آسانی در محیط های بسته آپارتمانی امکان پذیر است. کافی است شرایط اولیه برای رشد و پرورش این گیاه را مد نظر قرار دهیم.

نور مناسب 
به دلیل ابلق بودن  برگ ها این گیاه به نور غیر مستقیم و زیاد خورشید نیاز دارد. توجه داشته باشید که این گیاه برای محیط های کم نور مناسب نیست.همچنین در صورت قرار گیری گیاه در زیر نور مستقیم خورشید شاهد از بین رفتن و سوختن برگ های گیاه خواهید بود .

کوددهی 
شما می توانید در فصول گرم سال  با استفاده از کودهای تقویتی هر ماه یک بار گیاه را تغذیه کنید و در فصول سرد سال حداقل هر دو ماه یک بار از کودهای تقویتی استفاده کنید.

خاک مناسب 
بهترین ترکیب خاک برای نگهداری از این گیاه ترکیب ؛پیت ماس ۵۰٪ و پرلیت ۵۰٪ است.

آبیاری
نحوه آبیاری پیرومیا اهمیت زیادی دارد. برای انجام آبیاری این گیاه وضعیت سطح خاک را در نظر بگیرید. زمانی که با خشکی خاک مواجه شدید، می توانید آبیاری را تکرار کنید. توجه داشته باشید خاک گیاه نباید همیشه خیس باشد. این حالت سبب پوسیدگی گیاه از ناحیه ساقه و البته ریشه می شود. در این حالت برگ ها زرد شده و سقوط خواهند کرد. خشکی بیش از اندازه نیز باعث چروکیده شدن برگ ها خواهد شد و نابودی گیاه را در پی خواهد داشت.

توجه داشته باشید که این گیاه از گیاهان رطوبت دوست می باشد. به همین خاطر در دسته گیاهان مناسب برای تراریوم قرار می گیرد. آبیاری این گیاه باید با رویت سطح خشک خاک انجام بگیرد. بنابراین این زمان در طی هفته مشخص نیست.
برای تامین رطوبت پیرومیا هندوانه ای از روش های متفاوتی بهره مند شوید. غبارپاشی یکی از راه کارهایی است که برای تامین طوبت این گیاه مورد توجه قرار می گیرد. دستگاه بخور سرد نیز روشی مناسب برای تامین رطوبت این گیاه است.اگر از غبار پاشی برای برگ های پیرومیا هندوانه ای استفاده می کنید، باید این کار را بیش از اندازه انجام ندهید. چون این مسئله خود سوزانده شدن برگ ها را به دنبال دارد. اگر دفعات غبارپاشی زیاد باشد، می تواند زمینه مبتلا شدن گیاه به امراض مختلف یا بیماری های قارچی را فراهم کند. این موضوع خود با لکه های قهوه ای بر روی برگ ها نمایان می گردد.

نگهداری پیرومیا هندوانه ای

غبارپاشی در بیشتر موارد به دلیل تماس مستقیم با برگ توصیه نمی شود. این کار ممکن است خطراتی را برای برگ های گیاه و گیاه به همراه داشته باشد. شما می توانید زیر گلدانی را از آب پر کنید. آن گاه یک سنگ درون زیر گلدانی گذاشته و سپس گلدان را بر روی آن قرار دهید. این شیوه بهترین روش برای تامین رطوبت پیرومیا هندوانه ای می باشد. دقت کنید که در این تزریق کف گلدان به هیچ عنوان در معرض آب قرار نگیرد.
اگر پیرومیا از ناحیه کف در تماس با آب باشد، دچار پوسیدگی ریشه می گردد. در واقع رطوبت در روش زیر گلدانی به شکل غیر مستقیم از طریق تبخیر نصیب گیاه می شود.

دما
اگر می خواهید شاهد رشد مناسبی از پیرومیا هندوانه ای باشید، بهتر است آن را در دمای ۲۵ درجه سانتی گراد نگه داری کنید. این دما برای رشد گیاه مناسب بوده و پیرومیا قادر به دمای کمتر از ۱۵ درجه و دمای بیش از ۳۰ درجه سانتی گراد نمی باشد.

تعویض گلدان 
این گل دوست دارد ریشه هایش در هم فرو برود و زیاد شود و اصلا علاقه ندارد از ریشه های خود جدا شود . در زیر گلدان ها سوراخ های بزرگ وجود دارد که زمانی ریشه از این سوراخ ها بیرون زد ، آن موقع باید گلدان را عوض کنید و در غیر این صورت از این کار خودداری کنید .

روش های تکثیر
این گیاه به سه روش کاشت بذر در گلخانه و قلمه ساقه و قلمه برگ تکثیر می شود که البته  تکثیر به روش قلمه ساقه راحت ترین روش برای تکثیر در خانه است .

توجه داشته باشید که تکثیر این گیاه به روش قلمه و برگ یکسان است .برای این کار کافی است قلمه ای چهار برگی و یا چند برگ (برای تکثیر به روش قلمه برگ) جدا کنید و سپس قلمه را در بستری از پرلیت ،پیت ماس و ماسه قرار دهید .

توجه داشته باشید در صورتی که اقدام به تکثیر از طریق قلمه ساقه کردید آن را به اندازه ۲ سانتی متر در خاک فرو کنید و در صورتی که قلمه ی مورد استفاده شما برگ بود آن را تا نیمه در خاک فرو کنید .

پی از کاشت  گیاه خاک آن را همواره مرطوب نگه داشته و آن را به محیطی با دمای ۲۱ الی ۲۳ درجه سانتی گراد منتقل کنید .

در صورت فراهم کردن شرایط مورد نیاز گیاه پس از مدتی شاهد ریشه زنی گیاه و رشد گیاه جدید از کنار قلمه خواهید بود . لازم به ذکر  است که تکثیر این گیاه پروسه ای زمان بر است .

آنگهداری پیرومیا هندوانه ای

فات و بیماری های پپرومیا برگ هندوانه ای :

ایجاد کپک های خاکستری بر روی گیاه :
در صورتی که شاهد کپک های خاکستری بر  روی برگ های گیاه بودید می توان علت را چنین جویا شد که گیاه شما به قارچ بوتریس مبتلا شده است که علت آن سرد بودن هوای محل نگهدار گیاه است .

برای رفع این عارضه گباه را از سایر گیاهان دور کرده و سپس با استفاده از سموم قارچ کش آن را سم پاشی کنید .همچنین پس از سم پاشی گیاه را به محیطی با دمای گرم تر منتقل کنید تا این عارضه به طور کامل درمان شود .

زرد شدن برگ های گیاه :
در صورت آبیاری بیش از حد گیاه شاهد زرد شدن آن ها خواهید بود که برای رفع این مشکل توصیه می شود مدتی از آبیاری گیاه پرهیز کرده و پی از آن با فواصل زمانی طولانی تری اقدام به آبیاری کنید.

سوختن و ترک خوردن برگ های گیاه :
این عارضه به ۴ دلیل ایجاد می شود که عبارتند از :قرار گیری گیاه در برابر نور مستقیم خورشید ،قرار گیری گیاه در محیطی خشک ،آبیاری ناگهانی گیاه و ریختن آب بر روی برگ های آن که باعث ایجاد شوک در گیاه و ترک خوردن برگ های آن می شود و در آخر غبار پاشی گیاه در زیر نور مستقیم خورشید .

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار