چاپ      کد خبر: 132712
7 بهمن 1402

نکات طلایی در تهیه ماهی سرخ شده و هر چه خوشمزه تر شدن آن

آماده کردن ماهی سرخ شده کار چندان سختی نیست.اما دلیل اینکه ماهی هایی که در رستوران سفارش می دهیم با ماله خانه متفاوت است بخاط بکارگیری یکسری از ترفندهایی است که در رستوران بکار میگیرند که ما در این مطلب این ترفندها را بازگو کرده ایم پس تا انتها با ما همراه باشید.

نکات مهم در سرخ کردن ماهی

۱-چسبیدن ماهی به ماهیتابه
اگر می خواهید ماهی به ماهیتابه نچسبد حتما از ماهیتابه گرانیتی یا نچسب استفاده کنید و دقت داشته باشید که روغن کم نباشداز طرفی تا زمانی که روغن داغ نشده است نباید ماهی ها را در آن قرار دهید و پس از قرار دادن ماهی ها تا زمانی که طرف زیرین به اصطلاح خودش را نگرفته است و حداقل نیمه سرخ نشده است آن را تکان ندهید.

۲-ماساژ ماهی با نمک
شکم ماهی را با چاقو تیز باز کرده و بشویید و سپس مقداری زیادی نمک به ماهی اضافه کرده و آنرا به مدت ۱۰ دقیقه ماساژ داده و پس از گذشت این زمان ماهی را به خوبی شسته تا سطح آن عاری از نمک شود.

۳- ادویه ماهی
ادویه ها پای ثابت غالب غذاها و اصلی ترین طعم دهنده ها در پخت و پز می باشند که در مورد ماهی علاوه بر طعم دار کردن آن باعث از بین رفتن بوی ماهی خواهند شد

از آنجایی که استفاده از ادویه ها می تواند تا حدودی سلیقه ای باشد بنابراین با توجه به ذائقه و سلیقه ی خود می توانید از ادویه های زیر برای طعم دار کردن و گرفتن بوی ماهی استفاده کنید

  • زردچوبه
  • پودر سیر
  •  فلفل سیاه
  •  کاری
  • زنجبیل
  •  پودر دانه شنبلیله
  • پودر سماق
  • پودر لیمو و…

ادویه های فوق را باید با توجه به میزان ماهی مورد نظر استفاده کنید و باید به اندازه ای باشند که سطح گوشت ماهی به ادویه آغشته شود

ادویه ها را روی ماهی بپاشید مقدار کمی روغن مایع یا کره آب شده روی آن بریزید و با دست به خوبی ماهی ها را به ادویه آغشته کنید

دقت داشته باشید که برای طعم دار شدن ماهی ها آن را حداقل ۲ تا ۳ ساعت پیش از سرخ کردن ادویه دار کنید و اجازه دهید در یخچال استراحت کند

۴-مزه دار کردن ماهی
ادویه هایی همچون (پور گشنیز،پودر زنجبیل،زیره، پودر سیر و پودر پیاز فلفل سیاه و قرمز) طعم بی نظیری به غذای شما میدهد. می توانید ماهی را با ادویه هایی چون فلفل سیاه، فلفل قرمز و پاپریکا و… و مقداری آب لیمو ترش تازه را به همراه زعفران دم کرده، به مدت ۵ دقیقه به خوبی ماساژ دهید تا مزه ها به خورد ماهی بروند. میزان افزودن زعفران به مواد ماهی دلخواه است.

۵-استفاده از سیر و پیاز
سیر به ماهی طعم بی نظیری می دهد.سیر و پیاز را خلالی نازک خرد کرده و به ظرف اضافه کرده و روی ظرف را با سلفون یا درپوش بپوشانید تا طعم دهنده ها به خورد ماهی بروند.

نکات مهم در سرخ کردن ماهی

۶-استفاده از پودر سوخاری
برای تهیه ماهی سوخاری بهتر است از پودر سوخاری استفاده کنید.در صورت نبود پودر سوخاری می توانید از نان تست خشک که با ادویه ترکیب کرده اید استفاده کنید. قبل از سرذخ کردن ماهی، آنها را در پودر سوخاری بغلتانید و سپس سرخ نمایید.

۷-زمان مرینیت کردن ماهی
بهتر است برای مزه دار کردن ماهی از چند ساعت قبل از طبخ اقدام کنید. مرینیت کردن ماهی بسیار مهم است پس به ماهی زمان دهید تا کاملا طعم مواد را به خود بگیرد.

۸-سرخ کردن ماهی در تابه
برای سرخ کردن ماهی در تابه ابتدا به اندازه مورد نیاز روغن داخل تابه بریزید و شعله را روشن کنید تا روغن کاملا داغ شود.سپس ماهی ها را به آرامی درون تابه قرار بدهید.اجازه بدهید تا یک طرف ماهی ها سرخ شود و بعد ماهی را بر گردانید تا طرف دیگر آن هم سرخ شود.

۹-تهیه ماهی در هواپز
ماهی ها را پس از مزه دار شدن روی پایه فلزی هواپز بچینید و با فرچه مقداری زعفران روی ماهی ها بزنید.هواپز را روی دمای ۱۷۵ درجه سانتی گراد و مدت زمان ۲۰ دقیقه تنظیم نمایید. پس از پایان زمان پخت، سطح ماهی ها کاملا طلایی و برشته شده و داخل آن کاملا نرم و پخته شده است.

۱۰-تهیه ماهی در فر
برای تهیه ماهی در فر ابتدا باید روی ظرف ماهی را فویل بکشید سپس ماهی های آماده شده از قبل را روی سینی بچینید.در دمای ۱۹۰ درجه در مدت ۲۰ دقیقه ماهی ها در درون فر می پزند.

۱۱-طریقه سرو ماهی سرخ شده
شما می توانید این غذای لذیذ را هم با سبزی پلو هم باقلی پلو و هم پلو ساده سرو کنید. برای تزیین کنار ماهی می توانید از ترشی کلم قرمز، نارنج، پیاز، جعفری استفاده کنید.

۱۲-چگونه ماهی را سرخ کنیم که له نشود؟

  • اگر می خواهید ماهی هنگام سرخ کردن له نشود باید دقت کنید که آن را در روغنی که نسبتا داغ شده است بیندازید و ابتدا با شعله نسبتا زیاد و سپس ملایم سرخ کنید
  • از طرفی ماهی یخ زده را حتما پس از باز شدن یخ آن و خشک کردن آب اضافی آن باید سرخ کنید
  • زمان پخت درب ماهیتابه را مقداری کج قرار دهید تا بخار نکند و باعث آب انداختن و وا رفتن ماهی نشود
  • استفاده از آرد سوخاری ریسک له شدن و وا رفتن ماهی را بسیار کم می کند از طرفی برگرداندن زودهنگام و مکرر ماهی باعث له شدن آن می شود پس اجازه دهید ابتدا یک سمت ماهی به خوبی سرخ و سپس سمت دیگر آن سرخ شود
  • برای برگرداندن ماهی از یک کف گیر و یک قاشق کمک بگیرید چراکه استفاده از چنکگ یا گیره باعث متلاشی شدن ماهی می شود

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار