چاپ      کد خبر: 136020
13 اسفند 1402

نکات مهمی که برای نوشتن یک رزومه کاری حرفه ای باید رعایت کنید

رزومه کاری شما کهگاهی اوقات “CV”نیز نام برده می شود یکی از مهمترین عناصر برای پیدا کردن شفل است.شما هرچقدر که در کار خود حرفه ای باشید اما رزومه درستی نداشته باشید احتمال از دست دادن شغلی که برایش برنامه ریزی کرده اید زیاد می شود.در این مطلب به شما نکات مهمی که باید در درزومه کاری خود رعایت کنید تا رزومه ای حرفه داشته باشید را بیان کرده ایم پس تا انتها این مطلب همراه ما باشید.

نکات نوشتن ررومه

رزومه حرفه‌ای چه ویژگی‌هایی دارد؟

همانطور که در بالا اشاره کردیم روش مشخص و درستی برای نوشتن یک رزومه وجود ندارد، اما برای دریافت بهترین نتیجه پیشنهاد می‌کنیم، نکات زیر را در هنگام نوشتن رزومه رعایت کنید:

  • رزومه شما باید با در نظر گرفتن یک موقعیت شغلی خاص نوشته شود تا مهارت‌هایتان با شرایط استخدامی آن شغل، بیشترین مطابقت را داشته باشد
  • بخش‌بندی رزومه شما باید ساختاری منطقی داشته باشد تا به راحتی قابل مطالعه و مفهوم باشد
  • یک رزومه حرفه ای باید کوتاه و مختصر بوده و در عین حال، حاوی اطلاعات مفید باشد
  • محتوای رزومه شما نباید غلط املایی و دستور زبانی داشته باشد
  • نوع و اندازه فونت رزومه باید خوانا باشد

طول رزومه باید چقدر باشد؟ آیا در هنگام نوشتن رزومه باید به اندازه آن دقت کرد؟

یک رزومه استاندارد معمولاً بیشتر از دو برگه A4 نیست. رزومه استاندارد معمولاً حاوی اطلاعات مهمی از سوابق شغلی‌تان است و چندان وارد جزئیات نمی‌شود. برای درک درست از طول رزومه، در ابتدا باید تفاوت بین Resume و CV را بدانیم.

Resume معمولاً یک یا دو صفحه است و اطلاعات شغلی و تحصیلی شما را به صورت مختصر و تیتروار بیان می‌کند. کارجو باید Resume خود را برای هر موقعیت شغلی تطبیق دهد. در Resume نیازی نیست که همه چیز به ترتیب تاریخ نوشته شود. همچنین، الزامی وجود ندارد که Resume بیانگر تمام سوابق شغلی‌تان باشد.

از طرف دیگر، مفهومی به نام CV وجود دارد. CV (که مخفف عبارت Curriculum Vitae است) سندی دو یا چند صفحه‌ای است که اطلاعات شخصی، سوابق و دستاوردهای شغلی کارجو را با جزئیات دقیق نمایش می‌دهد. همچنین، در هنگام نوشتن CV باید سوابق تحصیلی و دستاوردهای شخصی مانند مقالات و کتب چاپ شده، افتخارات و جوایز نیز ذکر شوند.

CV معمولاً باید بر اساس ترتیب زمانی نوشته شود. چنین کاری باعث می‌شود تا کارفرما دید بهتری نسبت به مسیر شغلی‌تان به دست آورد. CV معمولاً ثابت است و برای موقعیت‌های شغلی مختلف تغییر نمی‌کند.

معمولاً در ایران زمانی که از رزومه صحبت می‌شود منظور رزومه‌ای است که با دقت CV نوشته شده باشد. نکاتی هم که در این مقاله بیان می‌شود بر این اساس گردآوری شده‌اند.

اگر تعداد صفحات رزومه‌تان زیاد است با انتخاب یک فونت مناسب، استفاده از جدول و نشانه‌گذاری می‌توانید تعداد صفحات را به شکل قابل ملاحظه‌ای کاهش دهید.

چگونه باید رزومه خود را سازمان داده شده و منظم بنویسم؟

به طور کلی همیشه این اطلاعات را در رزومه خود به این ترتیب نشان می دهد:

  • جزئیات تماس
  • شروع متن
  • فهرست مهارت های کلیدی
  • فهرست مهارت های فنی / نرم افزاری
  • مشخصات شخصی / بررسی حرفه ای
  • مدارک تحصیلی
  • تاریخ اشتغال / داوطلبانه / محل کار
  • منابع / داوران

مهمترین مسئله این است که ابتدا اطلاعات مفیدی را بدست آوریم ؛ به عنوان مثال، اگر تاریخ تحصیل شما به طور خاص به کار خاصی مربوط نیست، آن را در انتهای رزومه خود قرار دهید، پشت اطلاعاتی که مربوط به کار است.

آیا باید رزومه خود را برای هر برنامه تغییر دهم؟

شما باید رزومه کاری خود را به هر برنامه کاری اختصاص دهید تا آن را به شرایط خاص شغل مورد نظرتان واگذار کند.شما ممکن است نیاز به تغییر زیادی نداشته باشید، اما لازم است مطمئن شوید که بیانیه اولیه، مهارت های کلیدی و ویژگی های شخصی شما به نیازهای نقش بر اساس آگهی شغل (اگر آن وجود دارد) هماهنگ و مربوط باشد.شما همچنین رزومه کاری خود را برای نشان دادن اینکه چگونه تجربه کارتان به طور خاص با نیازهای شغلی که برای شما درخواست می کنید، نشان می دهد.

نکات نوشتن ررومه

موارد مهم و کلیدی در رزومه کاری
موارد مهمی باید در هر رزومه ی کاری خوب لحاظ شود که شامل :

جزئیات تماس

اطمینان حاصل کنید که نام و نام خانوادگی، آدرس ایمیل و شماره تماس در رزومه خود را وارد کنید.شما مجبور نیستید آدرس خانه خود را وارد کنید، هرچند ممکن است بعضی از شرایط در هنگام انجام این کار یک ایده خوب باشد ؛ اطلاعات تماس خود را در بالای رزومه خود وارد نکنید. نرم افزار استخدام گاهی اوقات در خواندن اطلاعات در بالا یا پائین مشکل دارد ؛ شما می توانید اطلاعات تماس خود را در پایین صفحه رزومه خود قرار دهید.

متن اولیه

خلاصه ای از شخصیت و تجارب کاری شما است این باید حدود شش خط طول داشته باشد و در اول شخص بدون مرجع شخصی نوشته شود.بیانیه ابتدایی شما باید با یک جمله درباره اینکه چه کسی هستید و چه چیزی را برای کار به ارمغان می آورید، شروع شود، سپس مهارت ها و ویژگی هایی را که شما را به شغل مورد نظر می رسانند توصیف کنید.

مهارت های کلیدی و نقاط قوت

رزومه شما باید فهرستی بین ۱۰ تا ۱۵ مهارت باشد که تجربه شما را به شغل مورد نظر مرتبط می کند ؛ آگهی شغلی ممکن است یک لیست از مهارت ها و تجربه “مطلوب” ارائه دهد.لیستی از مهارت ها و نقاط قوت اصلی شما باید به تمام اقلام موجود در لیست “ضروری” و مواردی که ممکن است در فهرست “مطلوب” باشد، پاسخ دهند.هنگام جمع آوری این لیست، به چیزهایی که انجام داده اید یا یاد گرفته اید فکر کنید، به عنوان مثال :

  • مشاغلی که داشته اید.
  • مطالعات شما.
  • هر کاری که انجام داده اید.
  • هر کار داوطلبانه ای که انجام داده اید.

تحصیلات

شما در رزومه خود باید به رشته تحصیلی و دانشگاهی که در آن تحصیل کرده‌اید، اشاره کنید. اگر مدارک دیگری نیز دارید بهتر است آن‌ها را نام ببرید.

نکات نوشتن ررومه

مهارت های فنی / نرم افزاری

این یک لیست کوتاه از نام های نرم افزاری یا فن آوری است که می دانید چگونه از آن استفاده کنید ؛مثالها ممکن است شامل موارد زیر باشند:

  • پردازش متن یا نرم افزار صفحه گسترده.
  • برنامه نویسی.
  • ابزارها (به عنوان مثال، ثبت پول نقد، EFTPOS).

اطلاعات شخصی در رزومه

اطلاعات شخصی معمولاً شامل نام و نام خانوادگی، آدرس، تاریخ تولد و شماره تماس (تلفن ثابت و همراه) می‌شود.

در گذشته به دلیل رعایت مسائل حرفه‌ای از اضافه کردن عکس به رزومه خودداری می‌کردند (زیرا در صورت موجود بودن عکس، نپذیرفتن درخواست کارجو بر اساس سن، جنسیت یا رنگ پوست آسان‌تر می‌شود). برای مثال در آمریکا و انگلیس معمولاً از عکس در رزومه استفاده نمی‌شود، اما در کشورهایی مانند فرانسه، بلژیک و آلمان مشکلی از این بابت وجود ندارد.

با این حال، امروزه با گسترش اینترنت و شبکه‌های اجتماعی مانند لینکدین، استفاده از عکس در رزومه به امری اختیاری تبدیل شده است. اگر در رزومه خود از عکس استفاده می‌کنید، عکس‌تان باید از شانه به بالا باشد و بهتر است در آن لبخند بزنید.

خلاصه یا هدف رزومه

پس از قرار دادن اطلاعات شخصی، می‌توانید و البته بهتر از خلاصه‌ای از خود و هدف رزومه‌تان بیان کنید. سراغ جملاتی کوتاه بروید که در عین کوتاه بودن بتوانند به بهترین وجه شما و هدف‌تان را بیان کنند. برای کسانی که دارای تجربه کاری کمی دارند، مانند فارغ التحصیلان دانشگاه، این بخش می‌تواند خیلی حیاتی باشد. خلاصه رزومه بیانیه کوتاهی است که از زبان شما تجربه کاری و مهارت‌های مرتبط با آن موقعیت شغلی را توصیف می‌کند.

ویژگی های شخصی

اگر تجربه کار زیاد نداشته باشید، لیستی از ویژگی های شخصی می تواند راه دیگری برای نشان دادن این باشد که شما فرد مناسب برای این کار هستید.چیزهایی که می توانید در این بخش ذکر کنید ممکن است شامل مواردی باشد که می توانید نشان دهید که شما قابل اعتماد، صادق، یا سریع هستید تا چیزهای جدید یاد بگیرید.شما می توانید بین سه تا پنج ویژگی شخصی اضافه کنید، اما مطمئن شوید که آنها را به جای مهارت های کلیدی خود قرار ندهید.

سوابق شغلی

یکی از نکات مهمی که در هنگام نوشتن سوابق شغلی باید رعایت کنید این است که از کلماتی استفاده کنید که شما را شخصی فعال معرفی کنند. برای مثال کلماتی مانند برنامه‌ریزی، توسعه و هماهنگی می‌توانند حس خوبی به کارفرما منتقل کنند.

هنگام نوشتن سوابق شغلی، سعی کنید بر روی کار گروهی تمرکز کنید. حتی اگر سابقه کاری‌تان مربوط به کار در رستوران یا کافی شاپ است بهتر است به جای نوشتن عبارات کلیشه‌ای، از تجاربی که هنگام ارائه خدمات به مشتریان یا مدیریت اعتراضات مشتریان بنویسید.

همچنین سعی کنید مهارت‌های خود را بر اساس نوع شغلی که می‌خواهید به دست آورید، اولویت‌بندی کنید. برای مثال شغلی مرتبط با امور مالی نیازمند مهارت‌های تحلیلی و آماری است، در صورتی که شغلی مرتبط با بازاریابی به مهارتی مانند فن مذاکره نیازمند است.

تسلط به زبان‌های مختلف را در رزومه بیاورید

قرار دادن این مورد در رزومه الزامی نیست، اما اگر می‌خواهید در یک محیط بین المللی کار کنید، ذکر تسلط به زبان‌های مختلف در رزومه می‌تواند امتیازاتی برای شما به همراه داشته باشد.

نکات نوشتن ررومه

چه چیزی را داخل رزومه خود قرار ندهید؟

خطاهای تایپ یا واقعی

ارسال یک رزومه یا نامه همراه با اشتباهات املایی شما را تضمین خواهد کرد که مصاحبه ای دریافت نکنید.قبل از ارسال آن باید رزومه خود را چک کنید، اما همچنین باید شخص دیگری آن را بخواند برای اشتباهاتی که ممکن است از دست داده باشید و آنها را بررسی کند ؛

همه چیز را که در رزومه خود وارد کرده اید، بررسی کنید.اگر نام شرکت را ذکر کنید، حتما مطمئن شوید که این کار درست انجام داده اید. اگر نام مکانهایی را که قبلا کار کرده اید ذکر کنید، مطمئن شوید که این حق را دارید ؛ شما همچنین باید در نظر بگیرید که رزومه تان توسط شخص حرفه ای مورد بررسی قرار گیرد.

تصاویر و گرافیک

چه مهارتی دارید؟ در این ۵ کشور شغل مناسب براتون داریم!! (فرم را پر کن)
عکس را در رزومه خود وارد نکنید. تصاویری که توسط استخدام کنندگان و متخصصان منابع انسانی مورد تمجید قرار نمیگیرند، می توانند مشکلات را با نرم افزار استخدام ایجاد کنند.

محتوا در سربرگ

بسیاری از رزومه تنها نام متقاضی و جزئیات تماس در سربرگ سند را مشخص می کند ؛ برخی از نرم افزار های استخدام قادر به خواندن اطلاعات در سربرگ ها و پاورقی ها نیستند.

قالب بندی فانتزی

به فونت ها و فرمت های آسان برای خواندن توجه کنید ؛ بررسی رزومه شما آسان تر می شود. همچنین به این معنی است که هر نرم افزار استخدام به راحتی می تواند اطلاعات را بخواند.فونت های خوب برای استفاده عبارتند از:وردانا ؛ آریال ؛ گوتیک قرن ؛ کالیبری

از بخش های بزرگ استفاده نکنید :از یک قلم ۱۰ یا ۱۱ نقطه برای محتوای اصلی خود و حداکثر ۱۲ یا ۱۴ نقطه برای سربرگ استفاده کنید.

اطلاعات در جداول

برخی از نمونه های رزومه، اطلاعاتی را در جداول برای کمک به طرح ارائه می کنند، اما برخی از نرم افزار های استخدام قادر به خواندن جداول نیستند ؛ رزومه شما فقط باید با استفاده از خطوط و قالب بندی ساده (مانند تنظیم چندین ستون در سراسر صفحه) فرمت شود.

نسخه های PDF رزومه کاری شما

برخی از نرم افزار های استخدام قادر به خواندن پی دی اف نیستند مگر اینکه یک آگهی شغلی به طور خاص برای ارائه رزومه خود به عنوان یک pdf باشد، همیشه باید رزومه خود را در فرمت کلمه (.doc یا .docx) ارسال کنید.

بررسی رزومه شما

داشتن یک شخص دیگر برای بررسی رزومه بسیار مهم است ؛ اطمینان حاصل کنید که از کسی استفاده کنید که واقعا به شما می گوید که فکر می کند چیزی درست نیست.افرادی که می توانید بپرسید ،عبارتند از:همکاران ، کارفرمایان سابق ، معلمان ، مشاوران شغلی ، والدین یا سرپرستان شما

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار