چاپ      کد خبر: 136898
22 اسفند 1402

نکات مهم در مورد نحوه رشد و مراقبت از گیاه پتوس بلک

پتوس بلک یکی از گیاهان آپارتمانی خاصی است که به خانه شما جلوه زیبایی می دهد و نگهداری از آن بسیار ساده است. از آنجایی‌ که ترفند های نگهداری از هر گیاه متفاوت است؛ باید نکات مهم درمورد میزان نور مورد نیاز، نوع خاک مناسب، هرس و آبیاری را در مورد این گیاه بدانید.در ادامه این مطلب بیشتر درمورد نحوه نگهداری این گیاه زیبا توضیح میدهیم.

نگهداری پتوس بلک

ایپومیا بلک چه نوع گیاهی است؟

پتوس بلک یک گیاه کلاسیک زینتی است و برای کاشتن در گلدان و نگهداری در خانه مناسب است. این گیاه زیبا بسیار سریع رشد می کند و از چند گیاه آپارتمانی مناسب مناطق گرمسیری در قارۀ آمریکاست. توصیه می‌ شود که پتوس بلک در بهار کاشته شود؛ زیرا برای افزایش سرعت رشد پتوس به دمای متعادل نیاز است.به طور کلی، خانواده پتوس از تنوع بالایی برخوردار است و از رنگ مشکی گرفته تا ابلق و با شکل های مختلف برگ در دسترس است.

شیوه مراقبت از این گیاه

پتوس بلک هم در فضای بیرونی داخل حیاط هم به‌ عنوان یک گلدان آپارتمانی می‌ تواند به منزل شما زیبایی بخشد. البته شرایط نگهداری گیاه پتوس شامل موارد زیر می شود.

دما مناسب

گیاه پتوس بلک بومی مناطق گرمسیری است. از این رو، باید در حفظ دمای مناسب در محل نگهداری گیاه دقت زیادی به خرج داد. طبق توصیه کارشناسان بهترین دما برای نگهداری از پتوس بلک دمایی بین ۲۰ تا ۳۰ درجه است. در صورتی که برای نگهداری از سایر انواع پتوس دمای بین ۱۵ تا ۲۵ درجه توصیه شده است. این پتوس با همه مقاومت و سازگاری‌اش نسبت به محیط نگهداری، در دمای کمتر و بیشتر از بین ۲۰ تا ۳۰ درجه سانتی گراد زیبایی و طراواتش را از دست می‌دهد. بنابراین در فصل تابستان از نگهداری این گیاه پشت پنجره‌ یا فضای بیرون که در معرض آفتاب مستقیم قرار دارد، خودداری کنید. همچنین در فصل‌های سرد نیز نباید این گیاه را در فضای باز و پشت پنجره که دمای آن کمتر از بقیه مکان‌هاست، نگهداری کرد.

خاک مناسب برای پتوس بلک

این گیاه آپارتمانی از میان انواع خاک نیاز به خاک مرطوب و زهکشی مناسب دارد. همچنین باید خاکش را با کود دارای مواد آلی غنی کنید. نکته دیگر اینکه اگر همیشه خاک را مرطوب نگه‌ دارید، ممکن است که ریشه این گیاه بپوسد. برای همین گلدانی که برای کاشت آن استفاده می‌ کنید هم باید در قسمت انتهایی سوراخ هایی داشته تا آب اضافی از آن خارج شود و ریشه را از بین نبرد.

نور مناسب برای پتوس بلک

همین اول باید بگوییم که پتوس بلک جزو آن دسته از گل‌ و گیاه آپارتمانی است که نیاز به نور زیاد دارد. البته در شرایط نور کم هم دوام می‌آورد، اما اگر می‌خواهد گلدان پتوس بلک شما رنگ منحصربه‌فرد خود را حفظ کند، لازم است که شرایط نوری مناسبی برای آن فراهم کنید. پشت پنجره نورگیر بهترین مکان برای نگهداری و مراقبت از پتوس بلک است. البته همان‌قدر که نور کم می‌تواند باعث سبز شدن برگ‌های سیاه گل ما شود، نور زیاد هم می‌تواند موجب سوختگی و قهوه‌ای شدن برگ‌های پتوس بلک شود. بنابراین پشت پنجره جنوبی که گلدان در مواجهه با نور غیرمستقیم قرار دارد، بهترین مکان برای حفظ و نگهداری از پتوس بلک است.

نگهداری پتوس بلک

میزان آب مورد نیاز و نحوه آبیاری

این گیاه در برابر خشکی مقاومت بسیار بالایی دارد، در صورتی که اگر خاک آن را مرطوب نگه‌ دارید، رشد بیشتری خواهد داشت. گیاه باید به اندازه‌ ای آبیاری شود که خاک در آب غرقاب شود. یکی از نشانه‌ های تشنه بودن گیاه از حال رفتن و پژمردگی برگ هاست.

میزان کود

همان ‌طور که گفتیم پتوس بلک از رشد خوبی برخوردار است. دربارۀ کوددهی و تقویت گل های آپارتمانی خوب است بدانید استفاده از کود رقیق‌ شده در مقادیر کم به‌ صورت هفتگی رشد آن را افزایش خواهد داد؛ اما اگر گیاه شما رشد خوبی دارد، نیازی نیست که این کار را هفتگی انجام دهید.

نحوه هرس ایپومیا بلک

قبل از اینکه برای هرس کردن گیاه پتوس دست به‌ کار شوید، بهتر است قبل از هر چیزی قیچی باغبانی خود یا هر وسیله ای را که برای هرس استفاده می کنید با الکل ضدعفونی کنید. بعد از آن، برگ‌ های زرد و بیمار را جدا کنید. بعد هم برگ‌ های اضافی را از قسمت پایین گیاه و با فاصله ۳ سانتی متری از شاخه جدا کنید.

روش‌های تکثیر پتوس بلک

پتوس بلک، یکی از خاص‌ترین گونه‌های پتوس را می‌توان به سه روش کاشت بذر خوابانیدن و قلمه‌زنی تکثیر کرد. درر وش کاشت بذر باید بذر مناسب پتوس را تهیه کنید، از طریق خیساندن آن را برای کاشت در خاک آماده کنید و سپس در خاک بکارید و به گلدان رسیدگی کنید تا جوانه‌ها ظاهر شوند. این روش سخت، زمان‌بر و پر زحمت است به همین دلیل انجام آن به علاقه‌مندان این گیاه توصیه نمی‌شود. روش‌های دیگر اما برای تکثیر و پرورش پتوس در خانه مناسب هستند. مراحل انجام این روش‌ها را در ادامه شرح خواهیم داد.

۱-خوابانیدن

در این روش که کم زحمت‌ترین روش تکثیر پتوس است، تنها باید بخشی از ساقه بلند این گیاه را در گلدانی جدید حاوی خاک و بستر کاشت قرار دهید. گیاه از محلی که ساقه در خاک قرار گرفته شروع به ریشه‌زایی می‌کند و به مرور برگ‌های جوان هم روی آن ظاهر می‌شوند. بعد از جوانه‌زنی ساقه در خاک، کافی است ساقه را با تیغی تمیز و تیز از گیاه مادر جدا کرد و از این طریق چند گلدان جذاب پیتوس داشت.

۲-قلمه‌زنی

روش خوابانیدن با وجود زحمت کم، مشکلاتی مانند عدم ریشه‌زایی ساقه در خاک و…. دارد. در نتیجه بهترین روشی که برای این کار پیشنهاد می‌شود، قلمه‌زنی است. در قلمه‌زنی باید بخشی از ساقه جوان و سالم گیاه را انتخاب کرد. سپس یک برش اریب روی ساقه داد و به اندازه ۸ تا ۱۰ سانتی‌متر را از گیاه اصلی جدا کرد. قلمه‌های جدا شده باید در آب یا خاک نگهداری شوند. در صورتی که قلمه را در خاک می‌کارید باید انتهای آن را به هورمون ریشه‌زایی آغشته کنید تا ریشه‌زنی سریع‌تر اتفاق افتاده و گیاه شما آماده‌تر باشد. بعد از انتقال قلمه به خاک یا آب باید گلدان را در محلی با دمای مناسب قرار دهید تا ریشه‌ها ظاهر شوند.

نگهداری پتوس بلک

آفات و بیماری‌ های رایج این گیاه

سوسک طلایی یکی از آفاتی است که ممکن است سلامت این گیاه را در محیط بیرونی تهدید کند. این حشره شبیه یک قطره طلای مذاب است که نگاه کردن به زیبایی آن شاید جالب به نظر برسد؛ اما برگ ها را سوراخ می کند. شته ‌ها از دیگر آفات آن است. بسته به محل زندگی و نگهداری از این گیاه، دیگر آفاتی که سلامت گیاه شما را تهدید می‌ کنند عبارت هستند از:

  • کرم‌ های حلقه ‌ای که برگ ها را می جوند.
  • مگس سفید که مواد مغذی و شیره گیاه را می‌ مکد و رشد آن را متوقف خواهد کرد.
  • پتوس بلک مستعد ابتلا به قارچ برگ است به‌ خصوص اگر در چندین فصل در فضای بیرون از خانه و در یک مکان آن را نگه‌ دارید. با تغییر مکان کاشت از یک فصل به فصل دیگر، این مشکل را می ‌توانید حل کنید.
  • شایع‌ ترین قارچ‌ های خاک که رشد گیاه را متوقف می کنند ورتیسیلیوم یا فوزاریوم هستند. نشانه ابتلا به این قارچ زرد شدن گیاه از پایین به سمت بالاست.

راه پیشگیری از بروز آفات

برای جلوگیری از بیماری و ابتلا به این آفات باید این گیاه را در محیطی نگه دارید که امکان گردش هوای آزاد را دارد. همچنین می توانید از اسپری حشره‌ کش گیاهی هم استفاده کنید، اما اسپری حشره کش به‌ عنوان آخرین راه‌ حل، پیشنهاد می شود؛ زیرا حشرات مفید برای گیاه را نیز از بین می برد.

جمع‌ بندی

اگر دوست دارید به زندگی خود با گل و گیاه ‌ها روح تازه بدهید و به دنبال یک گیاه مقاوم هستید، پتوس بلک یا ایپومیا بلک یک انتخاب خوب برای شماست. این گیاه از مقاومت بالایی برخوردار است و رشد خوب آن شما را شگفت ‌زده خواهد کرد. البته باید تمام شرایطی که در متن گفته شد را برای رشد و برگ دهی آن مهیا کنید. کنار پنجره بهترین جایی است که هوا و نور مناسب را برای نگهداری از این گیاه دارد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار