چاپ کد خبر: 137423
27 اسفند 1402

نکات مهم مراقبتی گیاه آبنبات ژله ای (سدوم غوره ای)،ساکولنتی با نمک و مقاوم مناسب نگهداری در آپارتمان

سدوم روبروتینکتوم به نام های گیاه آب‌نبات ژله‌ای یا سدوم غوره‌ای نیز مشهور است.این ساکولنت به دلیل شباهت برگ‌های کوتاهش به آب‌ نبات ژله‌ای، مخصوصاً هنگامی که رنگ محافظ به خود می‌گیرد، گیاه آب‌نبات ژله‌ای خوانده می‌شود.

نگهداری گیاه آبنبات ژله ای (سدوم غوره ای)

این گیاه رسماً در سال ۱۹۴۸ میلادی، به عنوان گونه‌ای مجزا نام‌ گذاری شد و این ساکولنت، بومی کشور مکزیک است.گل های آن ستاره ای و به رنگ های زرد کمرنگ، صورتی و سفید می باشند.برگ های این گیاه در تابستان تغییر رنگ می دهند و از سبز به قرمز متمایل می شوند و جوانه گل ها به رنگ زرد روشن از میان برگ ها در اواسط بهار ظاهر می شوند.

نکات مهم نگهداری 

خاک مورد نیاز 

مخلوطی از خاک باغچه، خاک رس و ماسه شسته برای رشد این گیاه مناسب است.این گیاه در خاکی که کمی قلیایی باشد رشد بهتری دارد.

نور مورد نیاز 

سدوم روبروتینکتوم (sedum rubrotinctum) به نور زیاد و حرارت نسبتاً بالای محیط نیاز دارد.این نکته نیز حائز اهمیت است که آفتاب شدید گیاه شما را می سوزاند.

کود مورد نیاز 

این گیاه را می توان به میزان ۲ سی سی در هر لیتر آب با کود ۲۰–۲۰-۲۰ آبیاری کرد.بهتر است کوددهی هر ماه یک بار و از اردیبهشت ماه تا شهریور ماه انجام شود.

نگهداری گیاه آبنبات ژله ای (سدوم غوره ای)

دمای مناسب 

به سرما زیاد حساس نیست ولی تحمل یخ زدگی را ندارد.

آبیاری 

به طور منظم و پس از خشک شدن خاک آبیاری شود.

کوددهی 

از کود های عادی گیاهان زینتی می توانید در فصل بهار و تابستان استفاده کنید.

تکثیر و قلمه زدن

از طریق کاشتن قلمه های جدا شده از گیاه و یا از طریق خواباندن برگ های گیاه برروی خاک مرطوب.

اگر چه تکثیر این گیاه ، در طول بهار و تابستا ن امکان پذیر است. ولی بهتر است تا اواخر بهار ، کار تکثیر گیاه سدوم را انجام دهید . یک ساقه گیاه را که به اندازه کافی بلند شده است را انتخاب کنید و قلمه انتهایی ساقه رابه طول ۵ سانتیمتر از آن جدا کنید . این قلمه ها را به مدت ۲ روز در کناری بگذارید تا در انتهای آنها کال تشکیل شود. برگهای ۲ سانتیمتر و کمپوست مخصوص گیاهان گوشتی و کاکتوس بکارید. قلمه را در نور کافی و دمای ۱۸ درجه سانتیگراد نگاه دارید. خاک باید نسبتا مرطوب باشد. پس از چند هفته گیاه شما ریشه می دهد گل ناز سمی است و ممکن است در صورت تماس با پوست یا دهان ایجاد سوزش کند

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار