چاپ      کد خبر: 135561
8 اسفند 1402

نکات مهم خانه تکانی عید برای خانم های بارداری

با فرا رسیدن عید نوروز تمام خانم به فکر نظافت و خانه تکانی افتاده اند.در میان این خانم ها، زنان بارداری نیز وجود دارند که توانایی انجام کارهای سنگین را در این دوران ندارند. این خانم ها باید با رعایت نکاتی ایمنی و بهداشتی سلامت خود و جنین شان را رعایت کنند.اگر شما نیز باردار هستید برای اینکه خطری شما و فرزندتان را تهدید نکند در این بخش نکاتی را ارائه کرده ایم که می توانید با رعایت آنها، خانه تکانی کرده و به استقبال بهار بروید.

خانه تکانی برای خانم های باردار

نکات مهم خانه تکانی در دوران بارداری

بعضی از خانم های باردار در این دوران نیاز به استراحت مطلق پیدا می کنند، خطر زایمان زودرس دارند و یا پزشک، انجام کارهای سنگین را برای حفظ سلامت مادر و جنین را ممنوع می کند. در این شرایط باید خانه تکانی را به سال بعد موکول کرد چرا که اولویت مهم شما تولد فرزند سالم است، کارهای خانه را در هر زمانی می توان انجام داد.

برای کارهای منزل برنامه‌ریزی کنید

نگرانی و استرس برای تمیز کردن منزل نه تنها به خودتان بلکه به جنین نیز آسیب وارد می‌کند. پس به جای نگرانی در مورد تمیز کردن خانه بهتر است آرامش خود را حفظ کنید و یک فهرست از کلیه کارهایی که قرار است انجام دهید تهیه کنید.

در این فهرست مشخص کنید که کدام کارها را خودتان به تنهایی می‌توانید انجام دهید و برای انجام کدام کارها نیاز به کمک دارید. حال از یک ماه زودتر مشخص کنید که هر روز چه کاری از این لیست را انجام می‌دهید. کارهایی که از پسشان برنمی‌آیید را با خودکار قرمز مشخص کنید و برای انجام دادن آن از سایر اعضای خانواده کمک بگیرید.

بعد از انجام هر کار کمی استراحت کنید

یکی دیگر از راهکارهای خانه تکانی بی‌خطر برای خانم‌های باردار این است که بعد از انجام دادن بخشی از کارها، استراحت کنید. مثلاً اگر یک اتاق را جاروبرقی زدید، باید ۳۰ دقیقه روی تحت دراز بکشید و استراحت کنید.

ایجاد وقفه بین انجام کارها موجب می‌شود تا کمتر احساس خستگی کنید و توانایی انجام کار مجدد را نیز داشته باشید. فراموش نکنید که انجام دادن حجم زیادی از کار برای شما مناسب نیست و از همین رو بهتر است برای هر روز تنها یک کار را انتخاب کنید و انجام دهید.

در ماه‌های آخر بارداری جاروکشی را فراموش کنید

اگر در ماه‌های اول بارداری هستید، احتمالاً نظافت منزل و جاروکشی چندان اذیتتان نمی‌کند، اما باید بدانید که استفاده از جارو موجب بروز دردهای سیاتیکی در دوران بارداری شود و به کمر و ساق پاهایتان آسیب وارد کند.

معمولاً هر چقدر به ماه‌های پایانی بارداری نزدیک می‌شوید، تمیز کردن خانه و جاروکشی بیشتر به کمر آسیب وارد می‌کند. بنابراین اگر در کمرتان احساس درد دارید، به هیچ عنوان به سراغ جارو زدن و تی کشی خانه نروید تا علائم تشدید نشود.

سطح توقعتان را پایین بیاورید

اگر باردار هستید پس بهتر است سطح توقعتان را از تمیزی منزل پایین بیاورید و سعی کنید تنها ظاهر خانه را در حد امکان مرتب کنید. در این شرایط سلامتی شما و جنین بیشتر از تمیزی خانه اهمیت دارد، بنابراین نباید خودتان را به خاطر کمی به‌هم‌ریختگی کمدها و یا نشستن پرده‌های پذیرایی سرزنش کنید.

سعی کنید امسال کمتر به خودتان سخت بگیرید و در صورت امکان از همسرتان و یا یک فرد کمکی برای کارهای منزل کمک بگیرید.

از روش‌های سنتی برای تمیز کردن حمام و دستشویی استفاده کنید.

بهتر است در دوران بارداری فکر استفاده از شوینده‌های شیمیایی را از سرتان بیرون کنید. حتی استنشاق بوی برخی مواد شیمیایی می‌تواند برای سلامت شما و جنین مضر باشد. از آنجایی‌ که پاک‌ کننده‌های دستشویی و حمام بوی تندی دارند، بهتر است در این دوران از تمیزکننده‌های سنتی مثل جوش شیرین، آبلیمو و انواع سرکه برای تمیز کردن حمام و دستشویی استفاده کنید.

به خودتان فشار نیاورید

در هر لحظه‌ای که در حال کار کردن هستید، باید به خاطر بیاورید که اولویت شما اکنون کودکتان است. بنابراین در این دوران به هیچ عنوان خودتان را خسته نکنید. به جای نگرانی در مورد از بین بردن لک روی شیشه و نامرتب بودن کابینت‌ها، امسال باید تنها به سلامت خودتان و کودکتان فکر کنید.

خانه تکانی برای خانم های باردار

نکات یک خانه تکانی بی‌خطر در بارداری

  • اگر باردار هستید، پس به اندازه معقول کار کنید و از کار کردن به میزان زیاد و خسته کردن خودتان اجتناب کنید.
  • یکی از مهم‌ترین نکات در خانه تکانی بی‌خطر برای خانم‌های باردار استفاده از ماسک و دستکش در زمان نظافت است. این کار موجب می‌شود تا مواد شیمیایی و یا گرد و غبار به پوست و بینی شما وارد نشود.
  • به جای استفاده از شوینده‌های شیمیایی از شوینده‌های طبیعی و سنتی بدون خطر استفاده کنید.
  • فکر بالا رفتن از نردبان را از سرتان دور کنید و کارهایی که نیاز به بالا رفتن از نردبان دارد را به فرد دیگری واگذار کنید.
  • فراموش نکنید که بلند کردن اجسام سنگین در دوران بارداری خطرناک است و موجب زایمان زودرس، فشارخون بالا و مشکلات جدی برای سلامت شما و جنین می‌شود.
  • در زمان تمیز کردن و کار منزل در دوران بارداری حتماً پنجره‌ها را باز کنید تا هوای خانه تهویه شود.
  • برای کاهش خطرات کارهای خانه در بارداری بهتر است قبل از استفاده از ماده تمیزکننده‌ای ابتدا توضیحات محصول را بخوانید و از مصرف مواد سمی و شیمیایی در این دوران جدا اجتناب کنید.
  • برای انجام یک خانه تکانی بی‌خطر برای خانم‌های باردار بهتر است از ماسک استفاده کنید و از تمیز کردن سطوح کپک زده و نظافت محل زندگی حیوانات اجتناب کنید.
  • در طول بارداری از خوشبوکننده‌های هوا استفاده نکنید، زیرا این خوشبو کننده‌ها حاوی مواد مصنوعی و شیمیایی هستند که ممکن است استنشاق آن هم برای شما و هم برای جنین مضر باشد.
  • در صورت نیاز برای کار منزل در دوران بارداری از یک نیروی نظافتی کمک بگیرید.

عوارض انجام کارهای سنگین در بارداری

در دوران بارداری بدن خانم ها برای داشتن مطابقت با رشد جنین، تغییرات زیادی را متحمل می شود. مثلا بزرگ شدن رحم، شل شدن و گاه جابه جایی مفصل ران؛ بزرگ شدن شکم مرکز ثقل بدن را تغییر داده و حفظ تعادل را دشوار می کند. به همین دلیل در این دوران به انجام کارهای پیش از بارداری مجاز نیستید چرا که انجام کارهای سنگین در این دوران خطر رسیدن آسیب به شما و جنین تان را افزایش می هد.

۱. افزایش خطر سقط جنین

جابه جا کردن و بلند کردن اجسام سنگین موجب وارد شدن فشار شدید به رحم و جدا شدن جفت،به خصوص در ماه های اول بارداری می شود که منجر به سقط جنین می گردد.

۲. افزایش ریسک آسیب به کمر

در دوران بارداری با تغییرات هورمونی ، مفاصل شل شده و حتی کمی جابجا می شود. بزرگ شدن شکم و تغییرات زیاد در انحناهای ستون فقرات باعث می شود که مهره ها و عضلات اطراف آن به خوبی حمایت نشده و به راحتی دچار آسیب شوند. بنابراین بلند کردن اجسام سنگین علاوه بر وارد کردن فشار شدید به کمر، حتی ممکن است موجب بیرون زدگی و دیسک کمر نیز شود.

۳. افزایش احتمال ابتلا به پرولاپس احشای لگن

ایجاد فشار و آسیب بیشتر به کف لگن با بلند کردن اجسام سنگین به وجود می آید که افزایش خطر ابتلا به بی اختیاری ادرار و پرولاپس واژن و مثانه بعد از زایمان را به دنبال خواهد داشت.

۴. افزایش خطر افتادن و زمین خوردن

به دلیل بزرگ تر شدن شکم در بارداری، مرکز ثقل بدن شما جابجا می شود، به همین دلیل حفظ تعادل کمی دشوار می شود و ممکن است به راحتی زمین بخورید، به خصوص هنگام خم شدن و یا برداشتن چیزی از جلو ، هر لحظه امکان افتادن شما وجود دارد. افتادن در این دوران هم برای مادر وهم برای جنین، به خصوص در سه ماهه سوم، بسیار خطرناک است و می تواند منجر به زایمان زودرس یا جداسازی جفت شود.

۵. احتمال آسیب به لگن

در دوران بارداری عضلات کف لگن کشیده می شوند. اگر این عضلات از قدرت لازم برای حمایت از وزن زیاد موجود در شکم و لگن شما برخوردار نباشند، در اثر انجام کارهای سنگین به راحتی می توانند دچار آسیب های جدی خواهند شد.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار