چاپ کد خبر: 85029
7 خرداد 1401

نکات مهمی که قبل از خرید انواع شیرآلات خانگی باید بدانید

بهترین شیر آلات در بازار 9

اگر در حال بازسازی یا ارتقای آشپزخانه خود هستید، باید بدانید که تعویض شیرآلات گزینه‌ای است که می‌تواند هم از لحاظ اقتصادی و هم زیبایی جالب‌توجه باشد. امروزه جدیدترین شیرآلات با روکش‌های سخت و درجه‌ی یک وارد بازار شده‌اند که می‌توانند با انواع شیرآلاتی که دائما با نشتی، خوردگی و چکه کردن (به‌ویژه نیمه‌های شب‌ها!) شما را کلافه می‌کنند، به خوبی جایگزین شوند.

در همین راستا، لازم است بدانید که اکثر این محصولات دارای ضمانت‌نامه‌ی مادام‌العمر (در صورت خرید محصولات اصل) هستند که عیوب احتمالی و حتی خوردگی روکش شیرآلات را پوشش می‌دهد. این دسته از محصولات آن‌قدر قابل اعتماد شده‌اند که تفاوت عملکردی کمی بین برندهای مختلف آن وجود دارد. به همین دلیل در این راهنمای خرید محصولات برندی خاص را توصیه نمی‌کنیم، بلکه بر روی مزایا و معایب روکش‌ها و ویژگی‌های شیرآلات مختلف تمرکز می‌کنیم.

نکات مهم در زمان خرید انواع شیرآلات خانگی

بهترین شیر آلات در بازار 8

نکات مهم در زمان خرید هر نوع محصولی یکی از با اهمیت‌ترین بخش‌ها در هر راهنمای خرید است. بنابراین در همین ابتدای مقاله شما را با فاکتورهای مهم در زمان انتخاب و خرید انواع شیرآلات آشنا می‌کنیم.

۱. ظاهرپسند نباشید!

اکثر مردم تنها بر اساس اینکه ظاهر شیر ظرفشویی توجه آن‌ها را جلب کرده است، دست به خرید محصولی خاص می‌زنند، این موضوع به‌ویژه در خرید آنلاین خود را بیشتر نشان می‌دهد! اگرچه انتخاب شیری شکیل با ظاهری زیبا مهم است، اما شما نباید راحتی و قابل اطمینان بودن کالا آن هم برای مدتی طولانی را به خطر بیاندازید. در همین ابتدا لازم است گوشزد کنیم که اگر از چکه کردن شیرآلات خسته شده‌اید، پیشنهاد می‌کنیم محصولات سرامیکی را خریداری کنید. لازم به تاکید است که قیمت شیرهای معمولی (به‌ویژه برنجی) با شیرهای سرامیکی تقریباً یکسان است.

یکی ار بهترین گزینه‌ها برای فرار از چکه کردن  شیر آب، خرید شیرآلات سرامیکی با دیسک سرامیکی (به جای واشر) است!

۲. انطباق شیرآلات با تعداد سوراخ‌های نصب

بیشتر سینک‌ها دارای سوراخ‌های از قبل آماده هستند که برای نصب لوازم‌جانبی (مانند پخش‌کننده یا اسپری‌کننده آب و صابون) مورد استفاده قرار می‌گیرند. بنابراین اگر قصد استفاده از سینک اصلی خود را دارید، باید صفحه‌ای برای پوشاندن سوراخ‌های اضافی تهیه کنید. به طور کلی توصیه می‌شود که شیری خریداری نکنید که سوراخ‌های مورد نیاز برای نصب آن بیش از سوراخ‌های سینک شما باشد.

۳. بررسی سبک و شکل عَلم شیرآلات

بهترین شیر آلات در بازار 11

شیرآلاتی با عَلمی مستقیم اغلب جمع و جور و ارزان‌قیمت هستند، اما ممکن است برای نصب آن مجبور به یکسری جابه‌جایی‌ها و ایجاد سوراخ منطبق (بر کف سینک) برای آن باشید! در عین حال، مدل‌هایی با علمِ گردن غازی فاصله‌ی بیشتری از کف سینک دارند، اما اگر سینک کم‌عمق باشد، می‌تواند در زمان استفاده باعث پاشیدن آب به سر و روی شما شود.

در حالت کلی توصیه می‌شود، هر سبکی شیرآلاتی که انتخاب می‌کنید، مطمئن شوید که سَر شیر آب به اندازه‌ی کافی قابل انعطاف باشد (به‌ویژه در سینک‌های کاسه‌ای، پهن و دوقلو) تا بتواند کل سینک را پوشش دهد. همچنین شیرآلاتی متناسب با اندازه‌ی سینک خریداری کنید، چراکه سینکی بزرگ با شیر آبی کوچک، ظاهر عجیبی به آشپزخانه‌ی شما می‌دهد.

۴. توجه به نوع نصب و تعمیر شیرآلات

تعویض شیر و سینک آن هم به صورت همزمان امری آسان‌تر از تعویض جداگانه آن است، چراکه می‌توان شیرآلات را قبل از قرار دادن سینک در کانتر، نصب کرد. همچنین ایجاد اتصالات و سفت کردن آن‌ها با پیچ گوشتی هم راحت‌تر خواهد بود. این در حالی است که در صورت نصب و تعویض جداگانه‌ی هر یک از این بخش‌ها نیاز به تنظیم دقیق‌تر و تناسب با حالت قبل است.

پرفروش‌ترین مدلِ شیر آب و علت محبو‌بیت آن

یک سبک بسیار محبوب در بین شیرآلات مختلف، مدل تک اهرم و قابل جابه‌جایی (در تصویر زیر) است. درواقع این محصول را می‌توان ترکیبی از یک سَری اسپری مانند و دسته‌ای انعطاف‌پذیر در نظر گرفت. با توجه به فروش بالای این محصول در این بخش فاکتورهای مهم در انتخاب و محبوبیت این کالا را بررسی می‌کنیم.

بهترین شیر آلات در بازار 10

بررسی بخش‌های مختلف محبوب‌ترین مدل شیرِ آب

  1. وجود سیستم تک اهرمی (Single Lever): محصولات تک اهرم با ارائه‌ی ترکیبی از آب سرد و گرم، راحتی در استفاده را رقم می‌زنند و فضای کمتری را نسبت به مدل‌های دو اهرمی اشغال می‌کنند. به طور کلی توصیه می‌شود که به دنبال خرید شیرآلاتی باشید که با حفظ آخرین تنظیمات دمای آب، آن‌ها را بَست.
  2. قابلیت تبدیلِ خروج آب بین حالت‌های معمولی و اسپری (Spray/Stream Selector): این سبک از شیرآلات در بخش بالایی یا کنارِ خروجی، دکمه‌هایی دارند که به شما این امکان را می‌دهد که بین حالت، اسپری یا معمول برای خروج آب، یکی را انتخاب کنید. بهترین مدل‌های این سبک شیرآلات قابلیت حفظ حالت قبل پس از بستن شیر را دارند.
  3. مجهز به آبکاری تحت خلاء (PVD Finish): قسمت علم شیرآلات جدید با استفاده از فناوری آبکاری تحت خلاء (PVD) در برابر خط و خراش کاملا مقاوم است، اگرچه ممکن است در مواردی چند لکه بر روی آن ایجاد شود. لازم به ذکر است که آبکاری این بخشِ محصولات معمولا با استفاده از فلزاتی همچون نیکل، مس، برنز، طلا و فلز برنج انجام می‌شود.
  4. قابلیت تغییر طول (Pull-Out Spout): خروجی این مدل از شیرآلات ترکیبی از خروجی معمول و اسپری‌طور است که قابلیت چرخش به منظور افزایش انعطاف‌پذیری در زمان کار را دارد! همچنین دهانه‌ی آن قابلیت تغییر طول (با وجود شلنگ داخلی) دارد و از علم بیرون می‌آید. به یاد داشته باشید که شیلنگ داخلی این شیرآلات باید به اندازه‌ای بلند باشد که به گوشه‌های سینک برسد.
  5. دارای صفحه‌ی پوشاننده (Base Plate): این نوع از صفحات هر گونه سوراخ غیر ضروری یا استفاده نشده در ساختار سینک یا پیشخوان را می‌پوشانند. لازم به ذکر است که اگر سینک جدیدی با تعداد سوراخ‌های مناسب تهیه می‌کنید، نیازی به این بخش نخواهید داشت.
  6. شلنگ پیسوار بلند (Supply Hoses): اتصالِ شلنگ‌های پیسوار به منبع آب در این سبک از شیرآلات به علت طولِ مناسب،آسان‌تر است.
  7. مجهز به وزنه‌ی تعادل (Counterweight): وجود چنین قطعه‌ای در این محصول به جمع‌شدن راحت‌تر و محکم شدنِ صحیح شلنگ‌ها و لوله در داخل پایه‌ی آن کمک می‌کند.

انواع شیرآلات بر اساس جنس بدنه

بهترین شیر آلات در بازار 3

به طور کلی استفاده از فلزات صیقل‌خورده همچون فولاد ضدزنگ، برنز، نیکل یا فلزاتی به رنگ مشکی مات، قابلیت پنهان سازی اثر انگشت و عدم لکه‌پذیری را دارند. از طرفی فلز کروم و فلزات طلایی رنگ، لکه‌پذیر هستند، اما می‌توانید به راحتی آن‌ها را پاک کنید.

شیرآلاتی با بدنه‌ی فولاد ضدزنگ: بدنه‌ی فولاد ضد زنگ با روکش مات از جمله کالاهایی است که تا چندین سال موردعلاقه‌ی اغلب کاربران بود. این نوع از فلزات صیقل‌خورده، ظاهری براق به شیرآلات می‌دهند و همین مساله هم برای اکثر افراد جالب‌توجه است.

شیرآلاتی با بدنه‌ی نیکل: شیرآلاتی با بدنه‌ی نیکل براقیت کمتری نسبت به فولاد ضدزنگ دارند، اما باید بدانید که چنین روکش‌هایی از گرمی و ماتی خاصی برخوردار هستند که همین موضوع هم هم‌خوانی شیرآلات با سایر رنگ‌های آشپزخانه را راحت‌تر می‌کند.

شیرآلاتی با بدنه‌ای از جنس کروم: شیرهای با روکش کروم قابلیت بازتابندگی بالایی دارند و ظاهری براق و آینه مانند به محصول می‌دهند.

شیرآلاتی با بدنه‌ی برنز: برنز فلزی است که ظاهری کلاسیک و خاص به شیرآلات می‌دهد و به خوبی با رنگ های مایل به سفید، خاکستری و مایل به قهوه‌ای هماهنگ می‌شود.

شیرآلاتی با روکش طلایی: روکش‌های طلایی از جمله مواردی هستند که بار دیگر در بین مردم محبوبیت پیدا کردند. چراکه با با رنگ‌های گرم‌تر، به راحتی سِت می‌شوند و جلای خاصی به آشپزخانه و حمام می‌بخشند.

شیرآلاتی با روکش مشکی: همانطور که می‌دانید، مشکی رنگی جهانی است که با هر چیزی به راحتی سِت می‌شود، بنابراین شیرآلات مشکی مات مکمل مناسبی برای هر نوع چیدمانِ آشپزخانه‌ای است.

انواع شیر ظرفشویی و مزایا و معایب هر کدام

اگرچه شیرهای خانگی را می‌توان در دو دسته‌ی تک اهرمی و دو اهرمی دسته‌بندی کرد، اما در کنار این دو نمونه‌ی اصلی موارد دیگری هم وجود دارند که بازه‌ی انتخاب شما را (با توجه مزایا و معایب هر یک) وسیع‌تر می‌کند.

شیرآلات تک اهرمی (Single-Handle Faucets)

بهترین شیر آلات در بازار 2

اگر قصد خرید مدل‌های تک اهرمی را دارید در همان ابتدای کار باید فاصله‌ی اهرم تا پشتی یا لبه‌ی پنجره را بررسی کنید، چراکه چرخش اهرم در زمان استفاده از شیر ممکن است با سطح پشتی برخورد داشته باشد. در صورتی که با نصب این نوع شیرآلات با سوراخ‌های اضافی در سینک مواجه شدید، بهتر است که یک اسپری جداگانه برای آب یا پخش صابون خریداری کنید و در بخش‌های مدنظر نصب کنید.

مزایا:

  • استفاده و نصب شیرآلات تک اهرمی آسان‌تر است و فضای کمتری را نسبت به شیرهای دو اهرمی اشغال می‌کند.

معایب:

  • انجام فرآیند تنظیم دما در مدل‌های تک اهرمی به دقت مدل‌های دو اهرمی نیست!

شیرآلات دو اهرمی (Two-Handle Faucets)

بهترین شیر آلات در بازار 1

همانطور که از نام این شیرآلات هم مشخص است، این محصولات سنتی دارای دو اهرم برای آب سرد و گرم به صورت جداگانه هستند که در سمت چپ و راست شیر آب قرار گرفته است. شیرآلات دو اهرمی قابلیت نصب به صورت جداگانه را دارند و معمولا پخش‌کننده‌ی مایع یا صابون آن به صورت جدا بر روی سینک نصب می‌شود.

مزایا:

  • با وجود این نوع از محصولات عملیات تنظیمات دما، کمی دقیق‌تر از مدل‌های تک اهرمی امکان‌پذیر است.

معایب:

  • نصب شیرآلات دو اهرمی اغلب سخت‌تر از سایر مدل‌ها است. همچنین برای تنظیم دما در زمان کار با آن، به هر دو دست نیاز دارید. چنین حالتی مسلما آزادی عمل شما را کمتر می‌کند.

شیرآلات انعطاف‌پذیر (Pull-Out & Pull-Down Faucets)

بهترین شیر آلات در بازار 5

جالب است بدانید که این مدل شیرآلات دارای خروجی‌ای هستند که از سَر شیر (همراه با شلنگی بلند) بیرون می آید و پس از استفاده دوباره به داخل علم جمع می‌شود. درواقع در ساختار این نوع از شیرآلات وجود وزنه‌ی تعادل به جمع‌شدن شلنگ داخل سیستم کمک می‌کند.

مزایا:

  • شیرآلات انعطاف‌پذیر در زمان شست‌وشوی سبزیجات یا خود سینک گزینه‌ای بسیار مفید است.
  • شلنگ داخلی این محصول به اندازه‌ای بلند است که تمام گوشه‌های سینک را پوشش می‌دهد.

معایب:

  • اگر اندازه‌ی سینک شما کوچک است، ممکن است به این نوع شیرآلات نیازی نداشته باشید.

شیرآلات هوشمند (Hands-Free Faucets)

بهترین شیر آلات در بازار 7

در بین گزینه‌های هوشمند، مدل‌های دارای سنسور حساس به ضربه در بخش جلویی شیر آب، محصولاتی جالب‌توجه هستند. در همین راستا جالب است بدانید که این نوع از شیرآلات با وجود سنسور قابلیت شیفت بین حالت‌های مختلفِ جریان آب را دارند.

مزایا:

  • استفاده از این مدل شیرآلات هوشمند راحت است.
  • از آنجایی که سنسور جلوی شیر تنها با یک حرکت فعال می‌شود، در صورتی که دستان شما پُر یا کثیف باشد، باز کردن شیرآب همراه با دردسر نیست.

معایب:

  • در طراحی برخی از مدل‌های آن دقت لازم به عمل نیامده و سنسور به شکل گیج‌کننده‌ای مخفی شده است. بنابراین زمانی که دستان شما آلوده باشد به سختی می‌توان آن را پیدا و فعال کرد.

شیرآلات پات فیلر (Pot-Filler Faucets)

بهترین شیر آلات در بازار 6

مدل‌های پات فیلر از جمله گزینه‌های خریدی هستند که در آشپزخانه‌ی رستوران‌ها بسیار رایج است. از طرفی یکسری از نمونه‌های این کالاها در حال حاضر برای استفاده در خانه طراحی شده‌اند. شیرآلات پات فیلر روی دیوار و در نزدیکی اجاق گاز نصب می‌شوند و با وجود بازوهای قابل تا شدن، در صورت عدم استفاده، به راحتی جمع می‌شوند.

مزایا:

  • سهولت و راحتی در استفاده
  • پُر کردن یک قابلمه بزرگ به طور مستقیم در همان جایی که از آن استفاده می‌شود به این معنی است که نیازی به جابه‌جایی قابلمه‌های بزرگ در آشپزخانه وجود ندارد.

معایب:

  • نصب مدل‌های پات فیلر به منبع آبی در پشت اجاق گاز یا دسترسی به سیستم لوله‌کشی آب، نیاز دارد.

شیرآلات مدل آنتیک (Bar Faucets)

بهترین شیر آلات در بازار 14

در بسیاری از طراحی‌های جدید آشپزخانه، می‌توانید سینک‌های کوچک‌تر و ثانویه را در کنار سینک اصلی مشاهده کنید که می‌تواند فضای سینک اصلی را برای دسترسی بهتر شما آزاد کند. در همین راستا شیرهای آنتیک علاوه بر زیبایی و جلوه‌ی کلاسیکی که دارند، کوچک و میله‌ای شکل هستند و برای این نوع از سینک‌ها گزینه‌ای مناسب به حساب می‌آیند.

مزایا:

  • می‌توان آن‌ها را مستقیماً به پخش‌کننده‌ی آب گرم یا فیلتر آب سرد، متصل کرد.
  • شیرآلات آنتیک ظاهر زیبا و کلاسیکی به آشپزخانه‌ی شما می‌بخشند.

معایب:

  • از آنجایی که برای نصب این نوع شیرآلات خرید و نصب سینک ثانویه هم ضروری است، بهتر است که در زمان خرید به استفاده و کاربردی بودن آن برای سبک زندگی خود توجه‌ای ویژه کنید.

۵ ویژگی کاربردی در شیرآلات خانگی که کار شما را راحت‌تر می‌کند!

بهترین شیر آلات در بازار 12

پیشرفت‌های مختلف در حوزه‌ی علم مواد باعث شده است که اکثر شیرآلات در برابر سایش مقاومت بالایی داشته باشند. اما در کنار عدم زنگ‌زدگی و سایش، مشخصه‌های دیگری هم وجود دارد که می‌تواند بر دوام و عملکرد این دسته از محصولات تأثیر بگذارد. بنابراین در این بخش مروری بر ۵ ویژگی اساسی و مهم در زمان خرید شیرآلات خانگی می‌‌کنیم.

۱. توجه به فلز مورد استفاده در آبکاری شیرآلات

استفاده از روکش‌هایی از جنس فلزات سخت در اغلبِ شیرآلات به‌جز ارزان‌ترین مدل‌ها امری رایج است. به طور کلی به منظور آبکاری این نوع از محصولات، قسمت بیرونی شیرآلات با اتم‌های فلزی باردار بمباران می‌شود و طی فرآیند به نام آبکاری تحت خلاء یا PVD با سطح فلز پایه‌ی محصول، پیوند شیمیایی برقرار می‌کند. به منظور اعمال روکش بر روی شیرآلات، معمولا از فلزاتی مانند نیکل و برنز استفاده می‌کنند که با اعمال آن به روش PVD، تا حد بالایی در برابر خش و خط مقاومت هستند. البته لازم به تذکر است که استفاده از مواد شوینده‌‌ی بسیار قوی، می‌تواند عاملی برای ایجاد لکه بر روی آن‌ها باشد.

در بین انواع مختلفی از روکش‌های سخت برای شیرآلات، همچنان فلز کروم روکشی محبوب و بسیار بادوام است، البته استفاده از پدهای زِبر می‌تواند باعث خش بر روی آن شود. همچنین مدل‌های استیل کمتر در معرض خط و خش هستند. از طرفی پوشش‌های برنزی در رقابت بالایی با روکش‌های کرومی هستند؛ چراکه ظاهری کلاسیک و خاصی را به شیرآلات می‌دهد و اعمال روکش PVD با استفاده از آن عملکرد بهتری نسبت به سایر فلزات دارد.

۲. خروج آب به حالت‌های مختلف

وجود دکمه‌های مناسب که در قسمت بالایی یا کناری دهانه‌ی شیر، قرار دارد به شما این امکان را می‌دهد که به راحتی بین حالت‌های اسپری و معمول خروج آب از دهانه‌ی شیر جابه‌جا شوید. بهتر است که مدل انتخابی دارای قابلیت ثبت تنظیمات باشد، تا پس از هر بار باز کردن و بستن شیر آب، در همان حالت باقی بماند.

۳. نصب شیر جانبی از نوع اسپری‌کننده آب

بهترین شیر آلات در بازار 4

اگر یک شیر آب تک یا دو اهرمی دارید و سینک شما دارای سوراخ‌های اضافی است، ممکن است به فکر اضافه کردن یک شیر اسپری‌کننده‌ی آب جانبی به سینک خود باشید. به طور کلی نصب این شیر جانبی ساده است و شما می‌توانید برای راحتی در کار به‌ویژه شستن قابلمه‌ها، از آن استفاده کنید.

۴. قابلیت حفظ تنظیمات دما

اگرچه این ویژگی در شیرآلات با چشم قابل مشاهده نیست، اما برخی از شیرهای آب تک اهرمی طوری طراحی شده‌اند که دمای آب را حتی زمانی که شیر را می‌بندید، حفظ می‌کنند. این قابلیت به ویژه در حالتی که در فواصل زمانی مکرر از آب استفاده می‌کنید، بسیار کاربردی است و لازم نیست که هر بار آب را باز می‌کنید، دمای آن را تنظیم کنید. به منظور آگاهی از چنین قابلیتی حتما قبل از خرید مشخصات کالا را بررسی کنید.

۵. وجود قفل مغناطیسی

این ویژگی اغلب در شیرآلات انعطاف‌پذیر کاربردی است، زیرا هنگامی که دهانه‌ی شیر از علم خارج می‌شود، می‌تواند پس از استفاده به حالت اولیه و معمول برگردد. همچنین با وجود قفل مقناطیسی بر روی این نوع از شیرآلات می‌توان شلنگ را در حالت مدنظر قفل کرد و به ادامه‌ی کار پرداخت.

چکه کردن شیر چند لیتر آب هدر می‌دهد؟

طبق مطالعات انجام شده در آژانس حفاظت از محیط زیست، نشتی و چکه کردن شیرآلات یک خانوار به طور متوسط می‌تواند بیش از ۱۰۰۰۰ گالن آب را هدر دهد. همچنین جالب است بدانید که این میزان هدر رفت معادل با مقدار آب لازم برای ۲۷۰ بار شستنِ لباس‌ها با ماشین‌لباسشویی است!

بهترین شیر آلات در بازار 13

میزان هدر رفت آب در غالب چکه کردن، به صورت سالیانه در سیستم خانگی

در شیرهای قدیمی‌تر، به منظور آب‌بندی و عدم چکه کردن شیر از واشر استفاده می‌کنند. طبیعتا زمانی که واشرها خورده یا خراب می‌شود، شیرآلات چکه می‌کنند. این در حالی است که شیرآلات مدرن به دیسک‌های سرامیکی‌ (Ceramic discs) مجهز هستند؛ بنابراین هیچ واشر برای فرسایش وجود ندارد.

استفاده از شیرآلات مجهز به دیسک سرامیکی (به‌جای واشر) احتمال چکه کردن شیر را به شدت کاهش می‌دهد!

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار