چاپ      کد خبر: 136253
16 اسفند 1402

نکات کاربردی و مفیدی که برای خرید شب عید حتما به دردتان می خورد

با کم کم نزدیک شدن به عید همه به فکر خرید برای این روز خاص افتاده اند.در خرید شب عید اما همیشه دو نکته وجود دارد: یکی اینکه قیمت‌ها گاهی بیش‌تر از توان شماست و دیگر اینکه چیزی که دوست دارید بخرید را پیدا نمی‌کنید و با خستگی و سردرگمی به خانه بر می‌گردید.  گاهی هم برای دلداری به خودتان یا ازسر “هیچی ندارم بپوشم توی عید” دست به خرید می‌زنید که یکی از اصلی‌ترین اشتباهات خرید در این موقع از سال است.در ادامه این مطلب نکاتی را برای خرید شب عید بیان می کنیم که حتما به دردتان می خورد پس تا انتها با ما همراه باشید.

نکات خرید شب عید

خرید کردن با برنامه

خریدهای شب عید و ازدحام جمعیت در بازارها، منجر به ترافیک خیابانها و ازدحام جمعیتی می شود که در فروشگاهها به دنبال کالای مورد نیاز خود هستند. در این میان افرادی هستند که با بلاتکلیفی، هدف خود را از بیرون آمدن نمی دانند. در این شرایط باید از قبل برنامه ریزی انجام شود تا سردرگمی به وجود نیاید. بهتر است قبل از خرید، با توجه به شرایط اقتصادی و شناخت نیازهای مهم خود، لیستی تهیه کنید و بعد از آن راهی فروشگاه ها شوید.

برخی از افراد هر چیزی را که می بینند بدون توجه به قیمت وآن و بودجه خود، آن را خریداری می کنند. بنابراین بهتر است برآوردی از قیمت ها و کالای مورد نیاز خود را داشته باشید تا به هنگام حضور در فروشگاه دچار سردرگمی نشوید و بدون فکر و هدف کالایی بخرید که بعد از خرید آن پشیمان شوید.

اول لیست بنویسید

اولین قدم برای خرید شب عید این است که با آرامش و به دور از فشار کارهای آخر سال سری به کمدتان بزنید و ببینید واقعا برای نوروز چه چیزهایی لازم دارید. در واقع به واسطه سنت خانه تکانی شما یک بار کاملا لباس‌هایتان را زیر و رو می‌کنید و متوجه می‌شوید که چه چیزهایی دارید و نیاز است چه اقلامی را بخرید. با لیست نوشتن، دیگر دچار تنش و استرس برای خرید کردن نمی‌شوید؛ یک راست به سراغ چیزهایی می‌روید که لازم دارید و برایش از قبل لیست تهیه کرده‌اید  و به این ترتیب در وقت و هزینه شما صرفه جویی می‌شود.

علاوه بر وقت و هزینه، یکی دیگر از مهم‌ترین فوائد لیست نوشتن مقابله با احساسی خرید کردن شما است. این عادت لیست نوشتن را در همه خریدهای فصلی و سالانه به کار ببندید و نتیجه آن را با بدون لیست خرید رفتن مقایسه کنید.

حالا ست ببندید

برای بیشتر افراد و خانواده‌ها نوروز زمان دید و بازدید و حضور در مهمانی‌ها است . عده‌ای هم ایام  نوروز در سفرند. ابتدا مشخص کنید که برنامه نوروزی امسال شما قرار است چگونه باشد. سپس برای خریدتان لیست بنویسید و براساس آن بودجه بندی کنید. در واقع می‌توانید با بررسی کمدتان لیستی تهیه و چند ست مشخص برای خودتان بچینید. بر حسب اینکه استایل شما کلاسیک، شیک، کژوال، بوهو و یا سایر استایل‌ها باشد دقیقا متوجه می‌شوید که چند تکه لباس نیاز دارید. اگر از افرادی هستید که ترندها و مد روز برایتان مهم است، مواردی که قرار است بخرید را با توجه به مد روز تهیه کنید.

نکته مهم دیگری که در خرید شب عید نباید از آن غافل باشید در نظر گرفتن بلاتکلیفی هوا است. شب‌های سرد و بارش‌های بی‌گاه را در نظر داشته باشید و در صورت نیاز در خریدهایتان یک بارانی یا ترنچ کت سبک را هم لحاظ کنید. این سبک کت‌ها علاوه بر نوروز، در بهار و پائیز حسابی به کارتان می‌آید.

خرید در ساعات مشخص

برای خرید کردن، ساعات ابتدایی روز را انتخاب کنید. چون هم خیابان ها خلوت تر هستند و هم فروشندگان با حوصله بیشتر، وقت کافی در اختیار شما می گذارند. نکته مهمتر این است که در ترافیک های سنگین خیابان ها، اعصاب شما به هم نمی ریزد. برای خرید عید حتما به مراکز خرید مناسب و معتبر مراجعه کنید و به فروشگاه های بی نام و نشان و غیرمعتبر اطمینان نکنید.

خرید احساسی ممنوع

جلوی خودتان را بگیرید!  بله به همین سادگی. در هنگام خرید کردن مقداری خویشتن داری و حوصله داشته باشید و در مورد خریدتان کمی فکر کنید. به این شکل که شما لباس یا کفشی را می‌بینید که دلتان را برده و پول کافی هم برای خرید آن دارید. کمی مکث کنید، یک دور بزنید و با خودتان مرور کنید که آیا واقعا این لباس یا کفش را لازم دارم یا دچار وسوسه خرید کردن شده‌ام؟ با کدام یک از لباس‌هایی که دارم ست می‌شود؟ واقعا می‌پوشمش؟ اگر دچار سندرم خرید احساسی نباشید و منطقی عمل کنید در بسیاری از موارد ممکن است از خرید منصرف شوید. خصوصا در روزهای شلوغی خرید شب عید و جو روانی که در بازار وجود دارد ممکن است بیشتر با این حالت مواجه شوید.

خرید شب عید

عجله نکنید

برای خرید فرصت مشخصی را در نظر بگیرید و با عجله به خرید نروید. کالاهایی را در اولویت قرار دهید که انتخاب آنها به زمان بیشتری نیاز دارد و بعد برای اجناس جزیی تر وقت بگذارید.به طور کلی خرید کردن خوب است اما باید با توجه به شرایط اقتصادی و بر اساس نیازهای اساسی صورت بگیرد . همچنین اگر نمی توانید کالای خاصی بخرید، از جایگزین های آن استفاده کنید تا همان احساس لذت را تجربه نمایید.

سقف بودجه تعیین کنید

برای خودتان سقف بودجه مشخصی معین کنید و از آن تخلف نکنید. ممکن است هنگام خرید خیلی چیزها را ببنید ولی به تعهد بودجه‌ای با خودتان پایبند باشید و خرید نکنید. این کار به شما کمک می‌کند خرید بهینه داشته باشید و دچار غصه و ناراحتی بعد از خرید نشوید.

خرید تنهایی  

گاهی اوقات خرید رفتن با دوستان، فامیل و آشنایان ممکن است شما را به سمت خرید بیشتر از لیست و بودجه‌تان بکشاند. اگر از افرادی هستید که خرید با دیگران شما را وسوسه به خریدهای غیرضروی و جوگیرانه می‌کند، تنهایی خرید کنید. امروزه با استفاده از شبکه‌های اجتماعی و تلفن همراهتان می‌‌توانید به صورت آنلاین و در جا از دیگران در مورد آنچه قرار است بخرید نظر سنجی کنید.

اینترنتی خرید کنید

اسفند ماه شلوغی است. اگر برنامه خریدتان را قرار است در این ماه پر از ترافیک و فرصت کم انجام بدهید سراغ خرید اینترنتی بروید. یکی از مهم‌ترین مزیت‌‌های خرید اینترنتی داشتن زمان مناسب برای خرید و همچنین بررسی قیمت‌ها و مقایسه انواع مدل‌ها است.

در خرید اینترنتی می‌توانید بهتر در مورد احساسی خرید نکردن تصمیم بگیرید. با توجه به زمانی که دارید مدت زمان بیشتری را صرف بررسی محصول و تصمیم‌گیری برای خرید کنید و قبل از نهایی کردن سبد خرید مدتی به خودتان زمان بدهید و سپس خرید را قطعی کنید.

برای بهتر بودن خریدهای اینترنتی از فروشگاه‌های آنلاین بهتر است به این نکات دقت داشته باشید:

  • سایز دقیق خودتان را بدانید تا دچار مشکل تعویض یا مشکل انتخاب سایز مناسب نشوید.
  • از فروشگاهی خرید کنید که امکان بازگشت و تعویض کالا دارد.
  • به نماد و مجوزهای پرداخت آنلاین سایت مورد نظر دقت کنید.
  • به لیست خریدتان متعهد باشید و برای خرید بیشتر وسوسه نشوید.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار