چاپ کد خبر: 131491
22 دی 1402

نگهداری طولانی مدت کیوی با ساده ترین روش

کیوی میوه ی محبوب استوایی با گوشتی شیرین و پوستی پرزدار تیره است که در برخی از سالادها و اسموتی ها مورد مصرف قرار میگیرد. اگر عاشق کیوی، هنگام خرید کیوی،  اگر می‌خواهید این میوه را در همان ابتدا میل کنید؛ یک کیوی رسیده انتخاب کنید؛ اما اگر تمایل دارید کیوی‌ها را چند روز نگه دارید؛ کیوی سفت‌تری را انتخاب نمایید.در ادامه این مطلب شما را با نحوه نگهداری طولانی مدت این میوه خوشمزه آشنا ی کنیم.

نگهداری کیوی

چگونه کیوی را برای طولانی مدت نگهداری کنیم؟

کیوی ها را چند روزی روی کانتر آشپزخانه گذاشته تا کاملاً برسد. کیوی مانند موز، سیب و زردآلو جزو میوه هایی است که بعد از برداشت، کم کم می رسد.
بنابراین اگر کیوی هایی که خریداری کرده و قصد نگهداری طولانی آن ها را دارید، کال و سفت هستند، ۳ تا ۷ روز آن ها را در گوشه ای از آشپزخانه روی کانتر رها کنید تا کاملاً رسیده و برای هدفتان آماده شوند.

در صورتی که برای رسیدن کیوی ها، ۳ تا ۷ روز فرصت ندارید، برای تسریع در این روند کیوی ها را در یک پاکت کاغذی بریزید. کیوی میوه ای است که از خود گازی به نام اتیلن تولید کرده که به رسیدن سریع میوه کمک می کند.بنابراین وقتی کیوی را داخل پاکت کاغذی می ریزید، پاکت گاز را محبوس کرده و باعث رسیدن سریع میوه می شود. سرعت رسیدن کیوی در پاکت، دو برابر سرعت رسیدن آن در آشپزخانه روی صفحه ی کابینت است.
اگر قصد دارید کیوی ها را برای مدت طولانی تری (یعنی حدود یک تا چندین هفته) نگهداری کنید، باید آن ها را در یخچال بگذارید. کیوی هایی که رسیده باشند، برای هفته ها در یخچال سالم باقی می ماند. اما اگر می خواهید کیوی ها را برای مدت بسیار طولانی تر نگهداری کنید، باید آن ها را در فریزر بگذارید.
دقت داشته باشید که برای نگهداری کیوی به این روش، کیوی ها حتماً باید کال و نرسیده باشند. برای نگهداری طولانی تر کیوی ، بهترین روش خشک کردن آن است. مواد خوراکی خشک شده را تا سال ها می توان نگهداری کرد، زیرا تمام رطوبت آن از بین رفته و هیچ چیزی برای خراب شدن آن وجود ندارد.
زمانی کیوی به بهترین شکل خشک خواهد شد و بهترین کیفیت را خواهد داشت، که کاملاً رسیده اما سفت باشد. این گونه بافت کیوی بهتر حفظ می شود.

نگهداری کیوی رسیده داخل یخچال

اگر یک کیوی کامل رسیده‌ است، اما نمی‌خواهید آن را بخورید، کیوی را در یخچال نگهداری کنید. این کار روند رسیدن را کندتر می‌کند؛ با این حال بازهم کیوی را در یخچال و در کنار میوه‌هایی که گاز اتیلن منتشر می‌کنند قرار ندهید. اگر کیوی شما کاملاً رسیده است، آن‌ها را در یک کیسه پلاستیکی سوراخ دار بریزید و در یخچال قرار دهید.

در این حالت کیوی ۵ تا ۱۰ روز تازه می‌ماند.

نگهداری طولانی مدت کیوی

نگهداری برش‌های کیوی

اگر مقداری کیوی را برش زده‌اید؛ می‌توانید برش‌های باقی‌مانده را در یک ظرف مواد غذایی دربسته یا کیسه پلاستیکی در یخچال نگهداری کنید.  در این حالت برش‌های کیوی حدود دو روز تازه می‌مانند.

آیا می‌توانید کیوی را فریز کنید؟

بله، فریز کردن بهترین روش برای نگهداری طولانی مدت میوه‌ها است. در اینجا بهترین روش فریز کردن کیوی را به شما آموزش می‌دهیم:

  • کیوی را پوست گرفته و به صورت ورقه‌های یکسان برش دهید.
  • حالا کیوی را روی یک کاغذ روغنی و سینی قرار دهید.
  • آن را به مدت ۲-۳ ساعت یا بیشتر در فریزر بگذارید تا یخ بزند، سپس آن را به یک ظرف نگهداری دربسته منتقل نمایید.
  • ظرف را در فریزر قرار دهید. با این روش کیوی تا ۳ ماه سالم می‌ماند. البته بافت کیوی پس از یخ زدن کمی تغییر می‌کند و بهتر است از آن تنها برای اسموتی‌ها استفاده کنید.

نحوه خشک کردن کیوی

کیوی ها را خوب شسته و خشک کنید. با پوست کن آن ها را پوست گرفته و بافت سفت سر و ته آن را کاملاً جدا کنید. بعد از آن کیوی ها را با ضخامت ۳ تا ۶ میلی متر ورقه ورقه کنید. اگر از دستگاه خشک کن یا فر استفاده می کنید، ورقه های کیوی را به صورت یک لایه روی سینی آن پهن کرده و به مدت ۱۰ ساعت در دمای ۵۴ درجه سانتی گراد قرار دهید. در غیر این صورت کیوی ها را در زیر نور آفتاب پهن کنید.نشانه های خراب شدن کیوی های خشک عبارت اند از: تغییر رنگ، کپک زدن، نرم یا بسیار سفت شدن، بوی بد و بی مزگی که حتماً آن را در نظر داشته باشید.

همچنین می توانید کیوی ها را فریز کنید. برای این کار بعد از اینکه کیوی را ورقه ورقه کردید، کیوی ها را به صورت یک لایه و جدا از هم روی سینی چیده و به مدت یک شب در فریزر بگذارید.

بعد از آن کیوی ها را از روی سینی برداشته و داخل کیسه ی پلاستیکی یا ظرف درب دار ریخته و مجدداً به فریزر بازگردانید. کیوی را به این شیوه تا ۹ ماه می توان نگهداری کرد.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار