چاپ کد خبر: 113114
8 خرداد 1402

هشدار در مورد شیوع تب کریمه کنگو در پی مرگ یک زن مبتلا در استان فارس

تب کریمه کنگو یک بیماری حاد تب‌دار و خون‌ریزی دهنده است که از طریق گزش کنه یا تماس با خون و ترشحات لاشه دام و انسان آلوده، منتقل می‌شود؛ بیماری که به گفته مسئولان از سال ۱۳۷۸ تاکنون در استان فارس حدود هزار و ۶۰۹ نفر به آن مبتلا شده‌اند و امسال هم این بیماری منجر به مرگ یک بانوی ۳۶ ساله در شهرستان زرین‌دشت شده است.

هشدار در مورد شیوع تب کریمه کنگو در پی مرگ یک زن مبتلا در استان فارس

به گزارش اول فارس ، روز دوشنبه ۲۵ اردیبهشت‌ماه خبر یک مورد فوتی بر اثر ابتلا به تب‌کریمه کنگو در استان فارس منتشر شد. یک بانوی ۳۶ ساله از شهری در جنوب شرقی استان فارس و از توابع بخش مرکزی دبیران شهرستان زرین‌دشت که در فاصله ۲۷۰ کیلومتری شیراز قرار دارد با توجه به علائمی که داشت به دانشگاه علوم پزشکی جهرم مراجعه کرده و نتیجه آزمایش او مثبت اعلام می‌شود؛ اما با وجود رسیدگی‌های صورت گرفته و طی کردن مراحل درمانی در نهایت جان خود را از دست می‌دهد.

شیوع تب کریمه کنگو با آغاز فصل گرم

تب کریمه کنگو یکی از مهم‌ترین بیماری‌های ویروسی است که با آغاز فصل گرما احتمال شیوع آن افزایش می‌یابد. این بیماری که در اثر تماس با خون انسان و یا حیوان آلوده و همچنین از طریق گزش کنه هیالوما به انسان منتقل می‌شود، از سال ١٣٧٨ به بعد در ایران رشد فزاینده‌ای داشته است. حال با گرم‌شدن هوا و گسترش شیوع این بیماری راه‌های پیشگیری از ابتلا و درمان آن از اهمیت بسیاری برخوردار است.

معاون سلامت اداره کل دامپزشکی فارس معتقد است تب خونریزی دهنده کریمه کنگو یکی از بیماری‌های خطرناک مشترک بین انسان و دام است چراکه انسان در حالی به این بیماری مبتلا می‌شود که حیوان حامل این ویروس هیچگونه علائمی ندارد. لذا اگر مسائل و اصول بهداشتی در فصل گرما که فصل فعالیت کنه‌ها است رعایت نشود احتمال مبتلا شدن انسان با این بیماری وجود دارد.

هزار و ۶۰۹ نفر مبتلا از آغاز شیوع این بیماری در استان فارس

امیدرضا امرآبادی روز دوشنبه افزود:‌ طبق آمار علوم پزشکی از سال ۱۳۷۸ که این بیماری به طور رسمی و قطعی در کشور شناخته شده تا امسال در استان فارس حدود هزار و ۶۰۹ نفر به این بیماری مبتلا شده‌اند که ۲۰۹ نفر از این مجموع فوت شده‌اند.

وی با بیان اینکه این استان سال گذشته ۴۵ نفر مبتلا و ۱۰ نفر فوتی داشته است، ادامه داد: امسال تنها یک مورد مبتلا در اردیبهشت ماه داشته‌ایم که در نهایت هم این بیماری منجر به مرگ این فرد شد. البته تا نتیجه آزمایش این فرد که یک بانوی ۳۶ ساله و خانه‌دار از شهرستان زرین‌دشت بود اعلام شد ما سریعا به این شهرستان مراجعه کردیم.

هشدار در مورد شیوع تب کریمه کنگو در پی مرگ یک زن مبتلا در استان فارس

امرآبادی اضافه کرد: در آنجا متوجه شدیم که خانواده این فرد دامدار هستند و از حیوانات در حیاط منزل نگهداری می‌کنند. لذا اقدامات لازم برای سم‌پاشی این منطقه انجام و کل منطقه دبیران به صورت رایگان سم‌پاشی شد.

آماده‌باش سیستم مراقبت فعال در سراسر استان

او از آماده‌باش سیستم مراقبت فعال در سراسر استان خبر داد و با اشاره به اینکه کشتار غیرمجاز مهمترین شاخصه این بیماری است، گفت: کشتار غیر مجاز دام ممنوع است و کشتار دام حتما باید در کشتارگاه انجام شود چراکه در کشتارگاه‌ها ناظرین بهداشتی وجود دارند و بر مراحل مختلف کشتار نظارت دارند.


شهروندان از خرید گوشت دام بدون مهر دامپزشکی جدا خودداری کنند

فرماندار ویژه جهرم گفت: با توجه به شروع فصل گرما و امکان افزایش شیوع انواع بیماری های مشترک بین انسان و دام از جمله تب خونریزی دهنده کریمه کنگو، کشتار غیر مجاز دام به ویژه در محورهای ورودی و خروجی شهرها، معابر عمومی، عرضه گوشت فاقد مهر دامپزشکی و خارج از یخچال ممنوع است.

هشدار در مورد شیوع تب کریمه کنگو در پی مرگ یک زن مبتلا در استان فارس

به گزارش اول فارس از جهرم، شعبانی با بیان اینکه سلامتی شهروندان و بهداشت عمومی در اولویت و خط قرمز است، افزود: شهروندان باید از خرید گوشت و فراورده های خام دامی بدون مجوز دامپزشکی جدا خودداری کنند.

رئیس شورای سلامت شهرستان جهرم تاکید کرد: ۱۹ قصابی غیر مجاز در شهر جهرم شناسایی و توسط اداره دامپزشکی جهرم به مراجع قضایی معرفی شده و با آنان برخورد خواهد شد.

فرماندار ویژه جهرم گفت: از گروه‌های در معرض خطر شامل دامداران، کارکنان کشتارگاه‌ها، قصابان، خانم های خانه دار و همچنین روستائیان و عشایر که به نحوی با دام سروکار دارند، درخواست می شود با جلوگیری از رفتارهای مخاطره‌آمیز مراقب سلامتی خود باشند.

شعبانی عنوان کرد: رعایت اصول بهداشتی و استفاده از وسایل حفاظت فردی توسط کارکنان کشتارگاه، انتقال و عرضه‌کنندگان گوشت، نگهداری لاشه حداقل به مدت ۲۴ ساعت پس از استحصال در اتاق سرد در کشتارگاه، خودداری از خرید گوشت‌های بدون مهر دامپزشکی، خودداری از مصرف گوشت تازه (گوشت خریداری‌شده باید به مدت حداقل  ۲۴ ساعت در یخچال ۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود)، خودداری از مصرف جگر به‌صورت خام (جگر خریداری‌شده باید به مدت حداقل  ۴۸ ساعت در یخچال ۰ تا ۴ درجه سانتی‌گراد، نگهداری و سپس، مصرف شود) از جمله موارد مهم در مصرف گوشت است.

وی افزود: بر اساس این گزارش استفاده از دستکش، هنگام خرد کردن گوشت در مراکز عرضه و نیز منازل، اجتناب کودکان و روستائیان و دامداران از بازی و یا لمس کنه‌ها، خودداری از جدا و له‌کردن کنه‌ها توسط شیردوشان و دامداران، خودداری از پشم‌چینی دام‌ها، بدون استفاده از تجهیزات و لوازم ایمنی و حفاظت کننده، اجتناب از استراحت در مراتع و کوهستان‌ها بدون رعایت استفاده از وسایل ایمن و سم‌پاشی منازل و اصطبل‌های روستایی برای کاهش جمعیت کنه‌ها از دیگر موارد بهداشتی است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار