چاپ کد خبر: 107345
5 فروردین 1402

هشدار زرد هواشناسی در خصوص فعال شدن دو سامانه جوّی در کشور برای ششم تا ن‏ُهم فروردین

هشدار زرد

سازمان هواشناسی به سبب فعال شدن دو سامانه جوّی در کشور، برای روز‌های ششم تا ن‏ُهم فروردین ۱۴۰۲، هشدار سطح زرد صادر کرده است.

به گزارش اول فارس به نقل از پایگاه اطلاع رسانی سازمان هواشناسی، سامانه اول، سامانه بارشی است که از روز یکشنبه آغاز خواهد شد و روز چهارشنبه خاتمه خواهد یافت.

بارش باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، کاهش نسبی دما، در نقاط مستعد بارش تگرگ و در ارتفاعات و نواحی دارای اقلیم سرد بارش برف از پیامدهای این سامانه بارشی هستند.

منطقه اثر سامانه یاد شده بدین شرح است:

یکشنبه ششم فروردین: آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، کرمانشاه، زنجان، قزوین، البرز، تهران، قم، مرکزی، همدان، نیمه غربی اصفهان، بوشهر، نیمه شمالی فارس و اردبیل

دوشنبه هفتم فروردین: آذربایجان های غربی و شرقی، اردبیل، زنجان، گیلان، مازندران، گلستان، خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی، سمنان، یزد، اصفهان، قم، مرکزی، همدان، کردستان، فارس، بوشهر، کرمان و شمال سیستان و بلوچستان

سه شنبه هشتم فروردین: خوزستان، ایلام، فارس، هرمزگان، کرمان، بوشهر، سیستان و بلوچستان، خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی، آذربایجان های غربی و شرقی، سمنان، گلستان، مازندران، گیلان، اردبیل، قم، تهران، البرز، قزوین، زنجان، کردستان، کرمانشاه، مرکزی، همدان، اصفهان، یزد، لرستان، کهگیلویه و بویراحمد و چهارمحال و بختیاری

چهارشنبه نُهم فروردین: سیستان و بلوچستان، خراسان های شمالی، رضوی و جنوبی، نیمه شرقی سمنان، هرمزگان و کرمان

بر این اساس به هموطنان توصیه می شود به طور جدی از اتراق در بستر و اطراف مسیل ها خودداری و در سفرهای برون شهری به ویژه در گذر از حاشیه رودخانه ها احتیاط کنند؛ در صورت سفر با خودرو تجهیزات لازم از جمله لباس زمستانی و سوخت کافی همراه داشته باشند؛ در فعالیت های کوهنوردی و جابجایی عشایر احتیاط شود؛ دهانه پل ها پاکسازی و کانال ها و آب روها لایروبی شوند؛ دستگاه های اجرایی و امدادی آمادگی لازم را داشته و در نواحی سردسیر، دستگاه های مربوط برای برف روبی آماده باشند؛ در فعالیت های کشاورزی نیز محدودیت اعمال شود.

سامانه جوّی دوم از جمعه چهارم تا چهارشنبه نُهم فروردین ادامه خواهد داشت و سبب وزش باد شدید، تندبادهای لحظه ای و خیزش گردوخاک در نواحی مستعد خواهد شد.

جمعه چهارم و شنبه پنجم فروردین، سیستان و بلوچستان و شرق خراسان جنوبی؛ یکشنبه ششم فروردین خوزستان، ایلام، کرمانشاه و شمال فارس؛ دوشنبه هفتم فروردین اصفهان، کرمان، یزد، نیمه شمالی فارس، سیستان و بلوچستان و خراسان جنوبی؛ سه شنبه هشتم فروردین سیستان و بلوچستان، کرمان، خراسان جنوبی، هرمزگان، فارس و بوشهر  و بالاخره چهارشنبه نُهم فروردین آذربایجان های غربی و شرقی، کردستان، زنجان، اردبیل و قزوین، تحت تأثیر این سامانه خواهند بود.

کاهش شعاع دید و کیفیت هوا، بروز اختلال در ناوگان حمل و نقل، وارد آمدن آسیب به صنعت کشاورزی و ایراد خسارت به تجهیزات شهری و برون شهری از جمله سقوط اشیاء و بنرها و تابلوهای تبلیغاتی، داربست ها و سازه های موقت و چادرهای مسافرتی از مخاطرات احتمالی سامانه یاد شده هستند.

به هموطنان توصیه می شود از استحکام سازه های موقت به ویژه چادرهای مسافرتی اطمینان حاصل کنند؛ فعالیت های عمرانی را محدود نمایند؛ از عبور و مرور و پارک خودرو در حاشیه ساختمان های نیمه کاره و درختان کهنسال نیز اجتناب ورزند.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

بنده خدا یکشنبه , ۶ فروردین ۱۴۰۲ - ۲۲:۵۹

خلاصه و مفید دارارب بارون بدرد بخور داره یا نه

آخرین اخبار