چاپ کد خبر: 145926
21 خرداد 1403

هشدار هواشناسی برای تداوم فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها تا روز جمعه

هشدار هواشناسی برای تداوم فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها تا روز جمعه

هواشناسی با اشاره به تداوم فعالیت سامانه بارشی در برخی استان‌ها تا روز جمعه با صدور هشدار، از تشدید بارش‌ها در شمال غرب طی آخر هفته خبر داد.
به گزارش اول فارس، پیش‌بینی کلی نقشه‌های همدیدی و آینده‌نگری سازمان هواشناسی نشان می‌دهد امروز دوشنبه در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، اردبیل،کردستان، کرمانشاه، ایلام، لرستان، همدان، مرکزی، غرب اصفهان، زنجان،گیلان، قزوین و ارتفاعات تهران و البرز رگبار، رعدوبرق و وزش باد شدید موقتی و در مناطق مستعد گردوخاک و ریزش تگرگ پیش‌بینی می‌شود.

این وضعیت سه‌شنبه در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، کردستان، همدان، مرکزی، قم، غرب و جنوب اصفهان، زنجان، قزوین، البرز، تهران، گیلان و نیمه غربی مازندران روی می‌دهد. همچنین در مناطقی از قم، اصفهان و فارس نیز رگبار پراکنده گاهی با وزش باد شدید موقت پیش‌بینی شده است.

روز چهارشنبه در مناطقی از آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی و اردبیل رگبار و رعدوبرق همراه با وزش باد شدید موقتی و در غرب گیلان و مناطقی از شمال شرق و ارتفاعات و دامنه های جنوبی البرز مرکزی رگبار پراکنده پیش بینی می‌شود.

پنجشنبه بر شدت بارش در شمال غرب کشور افزوده شده و گستره آن مناطقی از غرب مرکز استانهای واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، سواحل دریای خزر، شمال غرب و مرکز را فرا می‌گیرد. همچنین در ارتفاعات کرمان، شمال هرمزگان و غرب یزد نیز رگبار پراکنده گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید روی خواهد داد.

روز جمعه در مناطقی از شمال غرب، غرب استان‌های واقع در دامنه‌های جنوبی البرز، استانهای ساحلی دریای خزر، مرکز و ارتفاعات جنوب شرق رگبار باران گاهی با رعدوبرق و وزش باد شدید پیش بینی می‌شود.

از امروز تا سه شنبه در برخی نقاط واقع در شمال غرب، غرب، مرکز، دامنه‌های جنوبی البرز، شرق، جنوب شرق و برخی نقاط در مرکز کشور وزش باد شدید و در نقاط مستعد پدیده گردوخاک پیش بینی می شود. این وضعیت چهارشنبه در نیمه شرقی و همچنین جنوب غرب و روز جمعه علاوه بر این مناطق در مناطقی از مرکز و جنوب غرب نیز روی می‌دهد. همچنین دوشنبه و سه‌شنبه شرایط تشکیل گردوخاک در کشور عراق و انتقال آن به غرب و جنوب غرب دور از انتظار نیست.

امروز و فردا شمال خلیج‌فارس مواج است. همچنین خلیج فارس در سواحل بوشهر از چهارشنبه تا جمعه به تناوب مواج است. تنگه هرمز از دوشنبه تا چهارشنبه و دریای عمان طی پنج روز آینده به تناوب مواج است.

هشدار فعالیت سامانه بارشی

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۳

نوع مخاطره: رگبار باران، رعدوبرق، وزش باد شدید موقت، برخی نقاط گردوخاک، در نقاط مستعد بارش تگرگ

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۱: آذربایجان غربی، نیمه شمالی کردستان، زنجان، قزوین، نوار جنوبی استانهای آذربایجان شرقی و اردبیل، شمال مرکزی.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۲: آذربایجان غربی، آذربایجان شرقی، زنجان، اردبیل، قزوین، نیمه غربی تهران، البرز، مرکزی، قم، نیمه غربی اصفهان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۳: اردبیل، نیمه شمالی استانهای آذربایجان شرقی و آذربایجان غربی.

اثر مخاطره: احتمال آب‌گرفتگی محلی معابر، احتمال جاری‌شدن روان‌آب، وزش باد نسبتاً شدید، صاعقه، احتمال تگرگ، لغزندگی به‌ویژه در جاده‌های کوهستانی و گردنه‌ها، احتمال خسارت به سازه‌های موقت و احتمال خسارت به محصولات کشاورزی.

توصیه: عدم‌اتراق در حاشیه و بستر رودخانه‌ها و مسیل‌ها، احتیاط در فعالیت طبیعت‌گردی در ساعات بعدازظهر، پرهیز از فعالیت‌های کوه‌نوردی به‌ویژه در ساعات بعدازظهر، خودداری از چرای دام و تردد عشایر در حاشیه رودخانه‌ها و نواحی مرتفع، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، لایروبی دهانه پل‌ها، کانال‌ها و آب‌روها و تمهیدات لازم جهت جلوگیری از خسارت به بخش کشاورزی، خودداری از محلول‌پاشی و سم‌پاشی باغات و مزارع.

هشدار افزایش گرادیان فشاری

زمان پایان: چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۳

نوع مخاطره: وزش باد نسبتاً شدید تا شدید در نواحی مستعد گردوخاک

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۱: کرمانشاه، کردستان، همدان، قزوین، قم، مرکزی، البرز، نیمه جنوبی تهران، سیستان و بلوچستان، خراسان جنوبی.

سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۲: تهران، البرز، قزوین، مرکزی، کردستان، کرمانشاه، لرستان، همدان، خراسان جنوبی، شمال سیستان و بلوچستان.

چهارشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۳: قم، تهران، سمنان، خراسان رضوی، خراسان جنوبی و شمال سیستان و بلوچستان.

اثر مخاطره: در مناطق مستعد گردوخاک، کاهش شعاع دید و کاهش کیفیت هوا، احتمال خسارت به تجهیزات شهری و برون‌شهری از جمله سقوط بنر، تابلوهای تبلیغاتی، داربست‌ها و سازه‌های موقت، احتمال سقوط اشیا از ارتفاعات و احتمال شکستن نهال‌ها و درختان کهنسال.

توصیه: پرهیز از کویرنوردی، احتیاط در تردد جاده‌ای، عدم‌ جابجایی با گلایدر و بالگرد، اطمینان از استحکام سازه‌های موقت، احتیاط در فعالیت‌های کوه‌نوردی، احتیاط در فعالیت‌های عمرانی، احتیاط در عبور و مرور و عدم‌ پارک خودرو در حاشیه ساختمان‌های نیمه‌کاره و درختان کهن‌سال و عدم سم یا محلول پاشی باغات و مزارع و استفاده از قیم برای نهال‌ها، بسته نگه‌داشتن درب سالن‌های پرورشی.

توصیف سامانه: افزایش سرعت وزش باد و افزایش ارتفاع امواج دریا

زمان پایان: شب سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۲

نوع مخاطره: افزایش بیشینه سرعت وزش باد در محدوده ۲۰ نات و افزایش بیشینه ارتفاع امواج تا ۱.۵ متر در مناطق ساحلی و فراساحل استان خوزستان در شمال خلیج فارس در ساعات عصر و شب

منطقه اثر:

دوشنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۱ و سه‌شنبه ۱۴۰۳/۰۳/۲۲: مناطق ساحلی و دور از ساحل استان خوزستان، در شمال خلیج فارس

اثر مخاطره: خطر غرق‌شدن شناگران، پاره شدن تورهای صیادی و آسیب به قفس‌های پرورش ماهی، اختلال در ترددها و فعالیت دریایی به‌ویژه تردد شناورهای سبک، قایق‌های صیادی و نیمه‌‌سنگین و سنگین، اختلال در فعالیت سکوهای نفتی.

توصیه: منع شنا، منع فعالیت‌های تفریحی و شیلاتی، اجتناب از تردد شناورهای سبک و نیمه‌سنگین و سنگین، اتخاذ تمهیدات لازم جهت فعالیت‌های ساحلی و فراساحل، سکوهای نفتی و آماده باش برای مواجهه با خسارت احتمالی.منبع:تسنیم

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار