همه چیز درباره نگهداری و پرورش گل زیبا و خیره کننده ی لیسیانتوس

همه چیز درباره نگهداری و پرورش گل زیبا و خیره کننده ی لیسیانتوس

گل لیسیانتوس یکی از خیره کننده ترین گل ها است که گلبرگ‌های ژولیده و جوانه‌های ظریف آن در رنگ‌های مختلفی وجود دارند. شکوفه‌های ظریف این گیاه نه تنها به دلیل زیبایی، بلکه به دلیل قابلیت قرار گرفتن در دسته‌ گل‌های تماشایی شهرت دارند

گل‌های لیسیانتوس با نام علمی Eustoma russellianum گیاهان چند ساله یا دوساله‌ی حساسی هستند که اغلب به صورت یکساله رشد می‌کنند. این گیاه که جزو خانواده‌ی گل‌سپاسیان است، حدود ۳۰ تا ۹۰ سانتی‌متر بلند می‌شود و دارای گل‌های زنگوله‌ای شکل با گلبرگ‌های خیره‌کننده است که روی یک یا چند ساقه‌ی عمودی شکوفا می‌شوند. گل‌های لیسیانتوس معمولا به رنگ‌های سفید، صورتی، بنفش و کرم و گاهی اوقات زرد، زردآلویی یا قرمز هستند. شاخ و برگ آن هم سبز تیره، نیزه‌ای شکل و کمی گوشتی است.

لیسیانتوس در دسته گل عروس و سایر موارد خاص کاربرد فراوانی دارد. بعد از کاشت بذر این گیاه، معمولا گلدهی آن تا شش ماه طول می‌کشد. بنابراین، بیشتر باغبان‌های خانگی نگهداری از این گیاه را از نهال‌های کوچک گلخانه‌ای شروع می‌کنند و لیسیانتوس را به صورت یکساله رشد می‌دهند.

زیستگاه و پراکندگی گل لیسیانتوس

لیسیانتوس بومی مناطق گرم شمال آمریکای جنوبی، جنوب ایالات متحده‌ی آمریکا، سواحل دریای کارائیب و مکزیک است. این گیاه با ارزش اقتصادی بالا در ابتدا در این مناطق کاشته شد و بعد از آن، به سایر مناطق و کشورهای جهان انتقال یافت.

مشخصات ظاهری گل لیسین توس

  • دارای انواع پایه بلند و پایه کوتاه است.
  • برگ‌های این گل بسیار کشیده است.
  • رنگ برگ ها سبز تیره است.
  • گلبرگ هایی نازک که در هر ساقه ۳ الی ۶ گل وجود دارد.

انواع گل لیسیانتوس

گونه‌های لیسیانتوس از نظر رنگ و اندازه با یکدیگر تفاوت دارند و بیشتر در تابستان شکوفا می‌شوند. ارقام جدیدی که در تابستان شکوفا می‌شوند تا پاییز به شکوفایی خود ادامه می‌دهند. برخی از این گونه‌ها و ارقام عبارت‌اند از:

Balboa: این گونه دارای بیش از دوجین گل در هر بوته است که همه در رنگ‌های آبی هستند.
Flamenco: این گونه تک گل و مقاوم به گرما است که در رنگ‌های صورتی، سفید و زرد دیده می‌شود.
Maurine: گونه‌ای بوته‌ای و مقاوم در برابر گرما که مناسب برای گلدان‌های روی بالکن و پاسیو شما هستند.
Sapphire Pink Rim: این گیاه جمع و جور با ۱۲ تا ۱۵ سانتی‌متر ارتفاع، شکوفه‌های سفید با لبه‌های صورتی دارد.
Echo Blue: این گونه‌ی بلند تا ۸۶ سانتی‌متر ارتفاع دارد و گل‌های آن آبی تیره هستند. این گونه از لیسیانتوس از اواسط تابستان تا فصل یخبندان شکوفا می‌شود.

شرایط نگهداری و پرورش این گل زیبا: 

آب و هوای مورد علاقه لیسیانتوس

لیسیانتوس یک گیاه گرما دوست و بومی شمال آمریکای جنوبی و مناطقی است که روزهای خشک و شب‌های گرم تابستانی دارند. این گیاه گرما و خشکسالی ملایم را تحمل می‌کند اما در مناطق با رطوبت زیاد شرایط خوبی نخواهد داشت. گیاهان لیسیانتوس در دمای بین ۱۵ تا ۲۳ درجه‌ی سانتی‌گراد رشد می‌کنند و ممکن است در دمای کمتر از منفی ۲ درجه‌ی سانتی‌گراد زنده بمانند.

خاک مناسب گل لیسیانتوس

  • خاک اسیدی و خنثی
  • زهکشی بالا

این گیاه نیاز به آبیاری زیاد دارد به همین دلیل حتما زهکشی خاک را بررسی کنید تا مشکلی رشد گیاه را تهدید نکند. در هنگام آماده سازی خاک، حتما غنی بودن خاک را نیز در نظر داشته باشید تا رشد گیاه سرعت پیدا کند.
مهمترین نکته ای که در زمینه نگهداری این گیاه باید درنظر داشته باشید، رطوبت خاک است. اگر خاک رطوبت مورد نیاز را داشته باشد، رشد گیاه با سرعت بیشتری اتفاق می‌افتد.

پرورش و نگهداری گل لیسیانتوس

نور مناسب گل لیسیانتوس

نور خیلی زیاد و یا نور خیلی کم به رشد گیاه آسیب جدی می‌زند؛ به همین دلیل بهتر است در زمان نگهداری از این گیاه از یک منبع نور ملایم و مناسب استفاده کنید.یکی از اصلی‌ترین ضربه هایی که نور زیاد به گیاه می‌زند کوتاه ماندن قد گیاه است. پس بهتر است به فکر رشد گیاه خود باشید و تمامی نیازهای گیاه را در نظر داشته باشید.

آبیاری گل لیسیانتوس

خاک این گیاه هرگز نباید خشک باشد و بهتر است در زمان نگهداری آن مراقب خاک گیاه باشید تا هرگز خاک خشک نشود و در صورت خشک شدن خاک گیاه را اقدام به آبیاری کنید.
اگر گیاه به خصوص در دوره گلدهی آب کافی دریافت نکند خشک می‌شود و میزان گلدهی آن کاهش می‌یابد.

تعویض گلدان

فصل بهار زمان مناسبی برای تعویض گلدان است.برای تعویض گلدان ابتدا گلدانی بزرگ‌تر از گلدان فعلی تهیه کنید و سپس گیاه را از گلدان خارج کنید. گلدان جدید را از خاکی تازه و کامل پر کنید و سپس گیاه را در گلدان جدید بکارید تا به خوبی رشد کند.

باغبانی گل لیسیانتوس

هرس مناسب این گل‌های تابستانی می‌تواند برای بار دوم گل‌هایی را در پاییز به ارمغان آورد. با بریدن پایین ساقه‌ها پس از شکوفه‌دهی اولیه‌ی این گل هرس آن را شروع کنید. سپس گیاه را با آبیاری و کود منظم سرشار از مواد مغذی کرده و خاک آن را عاری از علف‌های هرز نگه دارید. با این مراقبت‌ها می‌توانید در اواسط پاییز به دنبال گلدهی دوم لیسیانتوس باشید.

تعویض گلدان لیسیانتوس هم بخش مهمی از فرایند باغبانی آن است. گونه‌های کوتاه‌تر این گیاه در گلدان‌هایی پر از خاک معمولی گلدان به خوبی رشد می‌کنند. رنگ‌های این گل در گلدان‌هایی که گل‌های دیگر مانند میخک، گل اشرفی و میمونی کاشته شده‌اند، با رنگ‌های این گل‌ها به خوبی ترکیب می‌شوند. اگر گلدان این گیاه را در فضای باز نگهداری می‌کنید، هر سال با رشد جدید به گلدان‌ بزرگتری نیاز خواهد داشت.

این گل در بستر گلخانه یا گلدان به فاصله‌ی ۷ تا ۱۰ سانتی‌متر از گل‌های دیگر کاشته می‌شود. گلدان این گل باید به اندازه‌ی کافی عمیق باشد تا توپ ریشه در آن قرار بگیرد. گونه‌های بلندتر لیسیانتوس به گلدان‌های عمیق‌تری نیاز دارند و ممکن است نیاز به قیم داشته باشند. قرار دادن این گیاهان با قیم به آن‌ها امکان می‌دهد که از یکدیگر به خوبی حمایت کنند. گلدان‌های تراکوتا و سفالی انتخاب‌های خوبی برای لیسیانتوس هستند.

زمستان‌گذرانی هم برای رشد صحیح و سالم لیسیانتوس اهمیت بسیاری دارد. در مناطقی که لیسیانتوس چند ساله است، برای ادامه شکوفه دادن آن، ساقه‌های پژمرده‌ی این گل را قطع کنید و در طول ماه‌های زمستان میزان کوددهی به آن را کاهش دهید. در مناطق سردتر ممکن است روی زمین اطراف این گل مالچ سبک بپاشید تا بتواند تا فصل بهار زنده بماند. برخی از باغبانان امکان رشد لیسیانتوس در گلدانی در داخل خانه و گلدهی در فصل زمستان را هم فراهم می‌کنند. راز گلدهی لیسیانتوس در فصل زمستان و در محیط آپارتمان در این است که به آن نور کافی روشن و دمای کنترل شده بدهید و با آفات رایج داخل خانه مانند کنه‌ها و پشه‌های قارچی هم مقابله کنید. همچنین، باید لیسیانتوس را ماهیانه با یک کود رقیق شده‌ی ضعیف تغذیه کنید.

پرورش و نگهداری گل لیسیانتوس

شرایط کاشت و تکثیر گل لیسیانتوس

برای اینکه تعداد بیشماری از این گل زیبا در اطراف محل زندگی خود داشته باشید، نیاز نیست هزینه هنگفتی را متقبل شوید تنها با کاشت و تکثیر این گیاه به راحتی می‌توانید ۱۰ ها شاخه از گل لیسین داشته باشید. در ادامه دو روش کاشت و تکثیر این گیاه را آموزش می‌دهیم.

کاشت بذر لیسیانتوس

اگر قصد دارید، این گیاه را با روش کاشت بذر تکثیر کنید، باید بدانید که این یک فرایند زمان بر است و ۱۰ الی ۲۰ ماه زمان لازم است تا گیاه به مرحله برداشت برسد. با ما همراه باشید و مراحل زیر را قدم به قدم انجام دهید تا بتوانید بذر این گیاه را بکارید.

  • خاکی مناسب و غنی انتخاب کنید و حتما معیار زهکشی مناسب را در نظر داشته باشید.
  • خاک را آبیاری کنید تا رطوبت مورد نیاز را کسب کند.
  • هر دانه از بذر گل لیسیانتوس بذر را در فاصله ۱۵ الی ۲۵ سانتی متری در خاک بکارید.
  • اجازه دهید نور خورشید به میزان لازم به گیاه برسد.

پس از گذشت زمان و رشد و بیرون آمدن جوانه می‌توانید آن را به محل دیگری منتقل کنید تا گیاه رشد خوبی داشته باشد. دقت داشته باشید که برای خرید بذر گل لیسیانتوس از محل مطمئنی اقدام کنید تا زمان و وقت خود را برای بذری آلوده یا خراب نگذارید.

قلمه زدن گل لیسیانتوس

برای اینکه بتوانید با این روش گیاه را تکثیر کنید باید چند مرحله را پشت سر بگذارید، نگران نباشید اگر به درستی انجام دهید حتما موفق خواهید شد، پس ما با همراه باشید:

  • بخشی از ساقه گیاه را با چاقویی تیز و استرلیزه شده به صورت مورب ببرید.
  • قسمت بریده شده را به محلول هورمون ریشه زایی، آغشته کنید.
  • گلدانی از خاک سالم و پر از مواد معدنی پر کنید.
  • سپس قلمه را درون خاک بکارید.

یکی از سریع‌ترین روش‌های تکثیر، روش قلمه زدن است به همین دلیل دقت داشته باشید که به خوبی مراحل را پشت سر بگذارید.

مطالب مرتبط

روش صحیح تکثیر و کاشت گل ارکیده در منزل

برای پژمرده نشدن گل و گیاه آپارتمانی این اشتباهات رو انجام ندید

آشنایی شرایط نگهداری و پرورش نیلوفر پیچ در خانه

نظرات