هنگام خرید کنسرو باید به این ۶ نکته مهم توجه کنید!

با اینکه کنسروها دستیابی آسان به یک وعده غذایی فوری را آسان کرده‌اند، اما باید بدانید که نادیده گرفتن نکات مهم هنگام خرید کنسرو، می‌تواند مشکلات جدی بهداشتی و سلامتی به همراه داشته باشد.

در ادامه این مطلب به مهم‌ترین نکات و نشانه‌هایی می‌پردازیم که هنگام خرید کنسرو باید به آن‌ها توجه کنید.

نشانه هایی که هنگام خرید کنسرو باید به آن توجه کنید

۱-بسته بندی قوطی را بررسی کنید

کنسروها معمولا در قوطی‌های فلزی یا شیشه‌ای بسته‌بندی می‌شوند. بسیار مهم است که قبل از خرید بسته‌بندی را به دقت بررسی کنید.

فرورفتگی، برآمدگی، یا زنگ‌زدگی در بسته‌بندی می‌تواند نشان‌دهنده نفوذ هوا یا آلودگی به داخل قوطی باشد. در صورتی که بسته‌بندی کنسرو دچار آسیب باشد، امکان رشد باکتری‌های خطرناکی مانند باکتری عامل بوتولیسم وجود دارد که می‌تواند منجر به مسمومیت‌های شدید و حتی کشنده شود. همچنین، اشکال در بسته‌بندی می‌تواند باعث خراب شدن مواد غذایی و تولید سموم خطرناک دیگر شود.

۲-تاریخ انقضا و تولید را بررسی کنید

یکی از اساسی‌ترین نکات هنگام خرید کنسرو، بررسی تاریخ تولید و تاریخ انقضا است. این دو تاریخ مشخص می‌کنند که آیا محصول تازه است یا نه و تا چه زمانی می‌توان آن را نگه داشت، بدون اینکه خطری برای سلامت داشته باشد.

مصرف کنسروهایی که از تاریخ انقضای آن‌ها گذشته باشد، می‌تواند منجر به کاهش ارزش غذایی شود و علاوه بر این احتمال آلودگی مواد غذایی به باکتری‌ها و مواد مضر افزایش می‌یابد. مصرف کنسروهای منقضی‌شده می‌تواند مشکلات گوارشی و مسمومیت غذایی ایجاد کند و امکان ابتلا به استفراغ و اسهال وجود دارد. حتی در موارد شدیدتر، مصرف این محصولات می‌تواند به مسمومیت‌های خطرناکتری منجر شود.

۳-بررسی کردن برچسب ترکیبات و ارزش غذایی

بررسی برچسب ترکیبات و ارزش غذایی کنسروها یکی از موارد مهم برای افرادی است که به سلامتی خود اهمیت می‌دهند. برخی کنسروها ممکن است حاوی میزان بالایی از نمک، چربی یا شکر باشند که مصرف بیش از حد این مواد برای سلامتی مضر است. همچنین، مواد نگهدارنده و افزودنی‌های شیمیایی ممکن است در ترکیبات بعضی کنسروها وجود داشته باشند.

مصرف کنسروهایی با نمک یا چربی بالا می‌تواند به بیماری‌های قلبی، فشار خون بالا و چاقی منجر شود. مواد نگهدارنده نیز در صورت مصرف مداوم ممکن است عوارضی نظیر واکنش‌های آلرژیک یا آسیب به سیستم‌های گوارشی و عصبی ایجاد کنند.

نشانه هایی که هنگام خرید کنسرو باید به آن توجه کنید

۴-به دنبال نشان استاندارد و مجوزهای بهداشتی بگردید

هنگام خرید کنسرو، حتما به دنبال نشان استاندارد و مجوزهای بهداشتی روی بسته‌بندی محصول باشید. این علامت‌ها نشان‌دهنده رعایت قوانین بهداشتی در تولید محصول هستند.

محصولات کنسروی که دارای نشان استاندارد و مجوزهای بهداشتی نیستند، ممکن است تحت شرایط غیربهداشتی تولید شده باشند و حاوی آلاینده‌ها یا مواد نگهدارنده غیرمجاز باشند. در این صورت احتمال دارد محصولاتی که می‌خرید، حاوی مواد مضر و خطرناکی باشند که مصرف طولانی‌مدت آن‌ها به بیماری‌های مزمنی مانند سرطان، مشکلات کبدی و کلیوی منجر شود.

۵-به بو و ظاهر محصول پس از باز کردن توجه کنید

بعد از خرید و باز کردن کنسرو، باید به یک نکته مهم دیگر توجه کنید و آن بو و ظاهر محتویات درون قوطی یا ظرف شیشه‌ای است. ممکن است متوجه مشکلی در بسته‌بندی نشده باشید یا پیش از فرآیند کنسرو کردن مشکلی برای ماده غذایی به وجود آمده باشد. بوی نامطبوع یا تغییر رنگ مواد غذایی نشانه‌های واضحی از فاسد شدن محصول هستند و باید پس از جوشاندن و باز کردن کنسرو به آن توجه کنید.

اگر کنسروی که باز کرده‌اید، بو یا ظاهر غیرطبیعی دارد و همچنان از محتویات آن مصرف کنید، احتمال بروز عوارضی مانند مسمومیت غذایی و اختلالات گوارشی وجود دارد. در موارد حاد، این مسمومیت‌ها ممکن است به بستری شدن یا حتی مرگ منجر شوند.

۶-شرایط نگهداری کنسرو در فروشگاه

بسیاری از کنسروها برای نگهداری طولانی‌مدت به شرایط خاصی نیاز دارند. قبل از خرید، بررسی کنید که کنسروها در فروشگاه به درستی نگهداری شده‌ باشند. کنسروها باید در محیط‌های خشک و خنک نگهداری شوند و در معرض نور مستقیم آفتاب یا رطوبت قرار نگیرند. در غیر این صورت، کیفیت و ماندگاری محصول کاهش پیدا می‌کند.

اگر کنسروها در شرایط نامناسبی نگهداری شوند، احتمال فساد محصول حتی پیش از تاریخ انقضا وجود دارد. این امر می‌تواند منجر به کاهش کیفیت طعم و ارزش غذایی شود و حتی مشکلات جدی سلامتی برای مصرف‌کننده در پی داشته باشد.

 

مطالب مرتبط

۷ نشانه افرادی که هرگز از موفقیت شما خوشحال نمی شوند!

۸ چیزی که لب هایتان در مورد سلامتی ‎تان به شما می ‎گویند

۷ نشانه ای که می گوید باید برای مدتی در زندگی خود تنها باشید

نظرات