چاپ کد خبر: 91957
20 مرداد 1401

هنگام گیر کردن در آسانسور چه‌کار کنیم؟

 آیا گیر افتادن در آسانسور به معنای مرگ است؟ واقعیت این نیست. اگر بدانید که وقتی در آسانسور گیر می‌کنید چه کاری انجام بدهید، گیر کردن در آسانسور فقط یک تجربه ناخوشایند خواهد بود.

علت توقف آسانسور بین طبقات چیست؟

پیش از اینکه توضیح دهیم هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم، انواع علت توقف آسانسور بین طبقات را بررسی می‌­کنیم.

گیر کردن آسانسورها رایج‌ترین نقصی آنهاست؛ اما خود گیر کردن نقص اصلی نیست. علت توقف آسانسور بین طبقات وجود مشکل در سیستم حرکتی آسانسور است. در این حالت، ترمز فعال شده و کابین آسانسور در موقعیت فعلی خواهد ایستاد. بنابراین، گیر کردن آسانسور واکنش سیستم برای حفاظت از سرنشینان کابین در برابر اختلال در سیستم محرک آسانسور است. ۳ علت توقف آسانسور بین طبقات عبارت‌­اند از:

  1. قطع برق: این اتفاق می‌تواند به خاطر اختلال در خدمات شرکت برق، خطای انسانی، یا بلایای طبیعی رخ دهد.
  2. استفاده‌ نادرست از آسانسور: زمانی که مسافران سیستم الکتریکی یا مکانیکی آسانسور را به طریقی دستکاری می‌کنند، مثلا بیش از ظرفیت آسانسور سوار آن می‌شوند، در را به زور باز نگه می‌دارند و…، سیستم آسانسور دچار اختلا شده و متوقف می‌­شود.
  3. نقص مکانیکی و الکتریکی: آسانسور مانند هر وسیله‌ الکتریکی و مکانیکی دیگری ممکن است با نقص رو‌به‌رو شود. اگر این اتفاق حین استفاده از آن رخ دهد، کابین برای جلوگیری از خطا متوقف می‌شود.

اکنون که علت توقف آسانسور بین طبقات را می­‌دانیم، در ادامه خواهیم دید هنگام گیر افتادن در آسانسور چه کنیم و اگر در آسانسور خراب گیر افتادیم چکار کنیم؟

گیر کردن در آسانسور

گیر افتادن داخل آسانسور می‌تواند یکی از بدترین کابوس و اتفاقات یک شخص باشد. آسانسور یک وسیله نقلیه الکترونیکی است که می‌تواند به دلایل متفاوتی همچون گیر کردن و بسته شدن درب آسانسور، دچار نقص شود و افراد داخل آسانسور گیر افتاده باشند. در این مطلب  با هم می‌آموزیم که در هنگام گیر کردن در آسانسور چه کنیم؟

هنگام گیر کردن در آسانسور چه کنیم؟

مهم‌ترین نکته هنگام گیر کردن در آسانسور این است که خونسردی خود را حفظ کنید. البته این توصیه‌ای بی‌پایه و اساس نیست، زیرا وقتی که در آسانسور گیر کرده‌اید چیزی برای ترسیدن وجود ندارد. می‌ترسید اکسیژن تمام شود و خفه شوید؟ ترس شما بیهوده است. دیوارهای کابین آسانسور در مقابل هوا به طور کامل ایزوله نیست. این یعنی که هوا مطمئنا راهش را به کابین پیدا می‌کند و هرگز با مشکل کمبود اکسیژن رو‌به‌رو نمی‌شوید.

برخی افراد هنگامی که در آسانسور گیر می کنند دچار وحشت می شوند. در اینجا یاد می گیرید در چنین شرایطی چه کنید:

حفظ آرامش

آرامش خود را حفظ کنید. همین که متوجه شدید آسانسور گیر کرده است، احتمالا وحشت می‌کنید اما باید آرامش خود را حفظ کنید تا بتوانید درست فکر کنید. نفس عمیق بکشید و بدن خود را شل کنید. سعی کنید اطرافیانتان را هم با بیان دلایل منطقی آرام کنید.

از چراغ قوه گوشی استفاده کنید

در صورتی که برق آسانسور خاموش شده و فضای داخل کابین تاریک است، سعی کنید منبع نوری پیدا کنید. مثلا می توانید از نور گوشی همراه خود استفاده کنید. مدت طولانی گوشی خود را روشن نگه ندارید چون باطری آن تمام می شود، در حالی که شاید به آن نیاز داشته باشید.

زنگ خطر را فراموش نکنید

از دکمه تلفن اضطراری، آژیر خطر یا زنگ برای خبردار کردن افراد بیرون از آسانسور استفاده کنید. در صورتی که تاریک است از منبع نور موقتی مانند گوشی برای پیدا کردن دکمه مورد نظر استفاده کنید. دکمه زنگ یا آلارم در ساختمان زنگ می زند تا دیگران متوجه شوند کسی در آسانسور گیر کرده است.

با ۱۲۵ تماس بگیرید

اگر پاسخی نگرفتید، با گوشی خود تلفن کنید. سریعا با شماره ۱۲۵ به آتش نشانی اطلاع بدهید. باز هم چندین مرتبه دکمه زنگ را فشار دهید.

دکمه باز شدن درب می‌تواند نجات دهنده باشد

دکمه باز شدن درب را بفشارید. گاه با فشار دادن مجدد دکمه باز شدن درب، درب آسانسور باز می‌شود. ممکن است به نظرتان خنده‌دار بیاید؛ اما بسیاری از افرادی که فکر می‌کنند در آسانسور گیر کرده‌اند و کمک می‌خواهند، هنگامی که دوباره دکمه باز شدن در را فشار می‌دهند در باز می‌شود. می‌توانید دکمه بسته شدن در را نیز فشار دهید. همچنین می‌توانید دکمه یک طبقه پایین‌تر از جایی که هستید را فشار بدهید.

سروصدا کنید!

سعی کنید توجه دیگران را جلب کنید. مثلا با کفش خود یا اشیای دیگر به در آسانسور بزنید تا صدا ایجاد شود. فریاد نیز ممکن است توجه دیگران را جلب کند اما باید بدانید فریاد زیادی باعث وحشت بیشتر شما و اطرافیانتان می‌شود بنابراین احتمالا بهتر است به جای فریاد زدن، منتظر بمانید.

باتری گوشی را تمام نکنید

توجه داشته باشید وضعیت شما خطرناک نیست؛ بنابراین منتظر بمانید. اگر در آسانسور تنها باشید منتظر ماندن کمی سخت تر است؛ بنابراین باید خودتان را مشغول کنید. فقط تأکید میکنیم با گوشی همراه خود کار غیر ضروری انجام ندهید.

کف کابین بشینید

تا رسیدن تیم نجات کف کابین بنشینید و از حرکت های هیجانی خودداری کنید. تا اگر کابین ناگهان دوباره حرکت کرد تعادلتان را از دست ندهید.

آموزش نجات از آسانسور

  1. گیر کردن آسانسور می‌تواند به دلیل قطع برق، نقص مکانیکی یا الکتریکی و یا استفاده‌ نادرست رخ دهد.
  2. هنگام گیر کردن در آسانسور آرامش‌­تان را حفظ کنید. آسانسور نه سقوط می‌کند و نه اکسیژن کابین تمام می‌شود.
  3. به طریقی اهالی ساختمان را از گیر کردن خودتان در آسانسور مطلع کنید.
  4. اگر بیرون از آسانسور هستید و کسی داخل آسانسور گیر کرده،و کابین هم تراز با طبقه است، با کلید اضطراری در کابین را باز کنید.
  5. اگر هم­سطح با طبقات نیستید، هرگز سعی نکنید در را خودتان باز کنید و با آتش‌نشانی تماس بگیرید.
  6. حین آتش‌سوزی و بلافاصله بعد از زلزله از آسانسور استفاده نکنید.
  7. بازرسی‌های ماهانه‌ تجهیزات آسانسور توسط تعمیرکاران را جدی بگیرید.
  8. نظر

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار