چاپ کد خبر: 146237
25 خرداد 1403

واکنش اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار به گرانی شدید قیمت میوه در شیراز

امسال فصل نوبرانه‌های میوه با قیمت های نجومی همراه شده است و نگرانی مردم را بابت احوالات بازار در هفته‌های آتی تشدید می کند.

واکنش اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار به گرانی شدید قیمت میوه در شیراز
ایلنا:  با نزدیک شدن به فصل تابستان، توسعه بازار میوه‌های نوبرانه و رسیدن به اوج گرانی میوه و تره‌بار را شاهد هستیم؛ تورم در بخش میوه و تره‌بار به اندازه ای بالا است که اقشار متوسط و ضعیف، هیچ چاره‌ای جز حذف کردن آن ندارند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز گفت: قیمت میوه های نوبرانه نسبت به سال های گذشته با افزایش قیمت مواجه شده است.

فرزاد رضایی در گفت و گو با ایلنا افزود: با توجه به افزایش و گرانی قیمت محصولاتی مانند زرد آلو و آلبالو و … افزایش تولید و برداشت باعث می شود تا قیمت این محصولات در آینده نزدیک روند کاهشی به خود بگیرد.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با اشاره به اینکه گرانی قیمت میوه های نوبرانه از مبدا است و خرده فروش ها نقشی در این گرانی ندارند، ادامه داد: اگرچه قیمت هر کیلو گیلاس در میدان میوه و تره بار حدود ۲۰۰ هزار تومان است اما مغازه داران با سود بسیار اندکی این محصولات و میوه ها را در اختیار مردم قرار می دهند.

رضایی با بیان اینکه در شرایط فعلی میوه فروشان شیراز به سود اندک راضی هستند، گفت: در شرایط فعلی افزایش و گرانی قیمت میوه های نوبرانه باعث شده تا مغازه داران از دریافت سود قانونی خود صرف نظر کنند و میوه ها را با قیمتی منصفانه در اختیار مردم قرار دهند.

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز معتقد است کوچک شده سفره های مردم باعث شده تا بعضی از خانوارها با مشکل مواجه باشند، بیان کرد: اگرچه منکر تخلفات صنفی نیستیم اما میزان تخلفات صنفی در میوه فروشان کاهش یافته است و به قدری قیمت میوه ها گران است که افزایش قیمت قانونی آن مردم را با مشکل مواجه می کند.

وی ادامه داد: با توجه به اینکه قیمت هر کیلو گیلاس حدود ۳۰۰ هزار تومان است اگر مغازه داران بخواهند سود قانونی یعنی ۳۰ درصد را لحاظ کنند این میوه از سبد خرید مردم حذف می شود.

میوه فروشان ۱۵ درصد از سود را در مسیر میدان تره بار تا مغازه از دست می دهند

رضایی با اشاره به اینکه مشکلات صنف میوه فروشان بسیار بیشتر از سایر صنوف است، گفت: در حال حاضر مغازه داران قیمت میوه ها را بسیار پایین تر می فروشند و دلالان میدان میوه و تره بار بعضی از موضوعات را رعایت نمی کنند.

وی با بیان اینکه میوه فروشان حدود ۱۵ درصد از سودشان را از مسیر میدان میوه و تره بار تا مغازه از دست می دهند، تصریح کرد: حدود ۵ درصد از قیمت میوه بابت سورتینگ و ۵ درصد بابت سبد میوه و …. کسر می‌شود و افزایش قیمت میوه به مراتب به ضرر میوه فروشان است قیمت هر کیلو دور ریز میوه ای مانند گیلاس ۲۰۰ هزار تومان است.

میوه به صورت دانه ای خریداری می‌شود

رئیس اتحادیه فروشندگان میوه و تره بار شیراز با اشاره به وضعیت استقبال مردم از خرید میوه، افزود: قدرت خرید مردم در چند سال گذشته به شدت کاهش یافته است و میوه به صورت دانه ای خریداری می‌شود.

بیشتر بخوانید:

لاستیک پراید هم لاکچری شد / ۲ جفت ۴ میلیون!

خوردن پوست میوه‌ها برای سلامتی ضرر دارند یا فایده؟

به گفته رضایی میزان فروش میوه واحدهای میوه فروشی در شیراز کاهش محسوسی داشته است و گفت: در حال حاضر فروش میوه در بعضی از میوه فروشی ها از ۲ تن به ۷۰۰ الی ۸۰۰ کیلو رسیده است و میزان خرید مردم حدود یک سوم کاهش یافته است.

وی با بیان اینکه وضعیت معیشتی مردم اجازه خرید میوه را به صورت کلان نمی دهد، بیان کرد: سال های گذشته میزان پلاستیک در واحدهای صنفی میوه فروشی ۴ کیلو بود اما در حال حاضر میزان پلاستیک ها به یک کیلو کاهش یافته است.

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار