چاپ       کد خبر: 54086
26 اردیبهشت 1400

نظر سازمان پسماند شهرداری شیراز در خصوص ” افزایش بی سابقه جمعیت سگ های ولگرد “

با توجه به درج خبری در پایگاه خبری اول فارس در روز سه شنبه ۷ اردیبهشت سال جاری باعنوان افزایش بی سابقه جمعیت سگ های ولگرد در شهر شیراز سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز با ارسال جوابیه ای در اینخصوص  ، مواردی را به شرح زیر به اطلاع شهروندان می رساند.

” یکی از مشکلات مهم بهداشتی و اجتماعی در بسیاری از شهرها و روستاهای کشور وجود سگهای بدون صاحب می باشد. اگرچه سگ از قدیم در کنار بشر بوده و بیش از هزاران سال از اهلی شدن این حیوان می گذرد، ولی با شناخت برخی از بیماریهای قابل انتقال بین حیوان و انسان و به مخاطره افتادن سلامت انسانها، امروز در هیچ نقطه ای حضور آزاد سگهای بدون صاحب در خیابان ها امر پذیرفته شده ای نیست همچنین سگهای ولگرد بعنوان یکی از عوامل اصلی حمله و گزش به انسان مطرح هستند که در موارد عدیده‌ای گزش انسان توسط سگ (بدون انتقال بیماری) منجر به مرگ بالاخص در اطفال می‌گردد و موجب سلب آسایش عمومی در شهرها و روستاها شده و به عنوان یکی از مهمترین عوامل آلوده‌کننده پارکها و تفرجگاه‌ها مطرح می‌باشند.

سگها دارای قابلیت و پتانسیل تولید مثل بسیار بالا بوده و به همین علت جمعیت سگهای بدون صاحب در صورت اجرا نشدن برنامه‌های کنترل و مبارزه، سریعاً افزایش یافته که مخاطرات فراوانی برای شهروندان به دنبال خواهد داشت با توجه به برخی عوارض و بیماریها نظیر کیست هیداتیک، هاری، سالک و … و به دلیل  اینکه حضور این مهمان ناخوانده یعنی حضور دائمی این بیماری ها در جامعه و ایجاد هزینه های بالای خدمات شهری و بهداشت عمومی، کنترل این موجود را بیش از پیش ضروری می سازد.

می توان گفت یک راه دسترسی سگهای بدون صاحب به غذا،  قراردادن پسماند  در کوچه ها و معابر خارج از زمان مقرر جمع آوری پسماند می باشد که این موضوع هم سبب جلب و حرکت سگها در محلات ،کوچه ها و معابر  می گردد.

همچنین راه دیگر جلب توجه سگهای بدون صاحب، گذاشتن غذا در معابر توسط برخی شهروندان می باشد که باعث توجه سگها به داخل محدوده شهری شده است، زیرا سگها همیشه دنبال غذا می باشند و هرجا که غذا در دسترس آنها باشد به وفور دیده خواهند شد.

برای کنترل سگهای بدون صاحب در قانون دستورالعمل ها و شیوه نامه هایی بیان شده است و فعالیت سازمان ها، ادارات و ارگانها در چارچوب قانون خواهد بود.

در این دستورالعمل کارگروههایی در سطوح مختلف وجود دارد و این کارگروه در سطح شهرستان دارای اعضاء مختلفی همچون فرمانداری، دامپزشکی، محیط زیست، شهرداری ، مرکز بهداشت، نیروی انتظامی و نماینده سازمان مردم نهاد می باشد.

 از وظایف این کمیته برنامه ریزی برای اجرای مصوبات ستاد مرکزی و کارگروه استانی، ارائه پیشنهاد و برگزاری جلسات منظم و پیگیری رفع مشکلات در کنترل سگهای بدون صاحب می باشد.

جهت کنترل جمعیت سگهای بدون صاحب مشکلاتی هم وجود دارد که می تواند این مسأله را تحت تأثیر قرار دهد.

از جمله این مشکلات می توان گستردگی شهر، نزدیک بودن روستاهای اطراف به شهر، و حرکت طولانی سگها برای یافتن آب ، غذا و یا پناهگاه در معابر مختلف را نام برد.

پدیده سگ گردی و همچنین وجود سگهای قلاده دار که در برخی موارد رها می شوند که مسئولیت آنها با صاحبان این سگها می باشد نیز باعث جلب سگهای بدون صاحب و حتی در برخی موارد مزاحمت و آسیب به شهروندان شده است.

با توجه به ضرورت کنترل جمعیت سگهای بدون صاحب شهرداری شیراز طبق قانون و با توجه به دستور العمل های ابلاغی با برگزار ی و یا شرکت مستمر در کارگروههای مختلف ضمن بررسی  مشکلات و دریافت پیشنهادات مناسب در زمینه کنترل سگهای بدون صاحب فعالیت می کند.

 از اقدامات انجام شده می توان به رصد کانونهای وفور سگها در شهر اشاره نمود و همچنین از طریق سامانه ۱۳۷ تقاضای شهروندان در این موضوع دریافت شده و اقدامات  مناسب و لازم انجام گرفته است.

مشارکت شهروندان در حذف اقداماتی از قبیل عدم رساندن آب و غذا و مبحث مهم رعایت برنامه زمان بندی جمع آوری پسماند که باعث جلب توجه و در نتیجه تغییر مکانهای وفور این حیوانات می شود می تواند در کنترل جمعیت و یا عدم مهاجرت این حیوانات به محدوده شهری موثر باشد

همچنین برای کنترل جمعیت سگهای بدون صاحب علاوه بر فعالیت شهرداری نیاز به هماهنگی دهیاریهای اطراف و بخشداری مرکزی و شهرهای نزدیک شیراز می باشد، تا بتوان نتیجه مناسبتری در شهر شیراز و هم در روستاها و شهرهای اطراف را شاهد بود.”

امور ارتباطات و اموزش شهروندی سازمان مدیریت پسماند شهرداری شیراز

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار