چاپ کد خبر: 101453
19 دی 1401

ورود سامانه جدید و بارش برف و باران در استان فارس/هشدار محیط زیست به مردم

اداره کل هواشناسی استان فارس با انتشار اطلاعیه سطح نارنجی نسبت به نفوذ سامانه جدید بارش برف و باران، رعد و برق، برخی ساعات وزش باد شدید و کاهش دما برای روزهای ۱۹ و ۲۰  دی ماه در مناطق شمالی، مرکزی و ارتفاعات این استان هشدار داد.

به گزارش اول فارس ، هواشناسی استان فارس اعلام کرد: فعالیت این سامانه بارشی جدید از بعد ازظهر امروز دوشنبه ۱۹ دی از شمال و غرب استان آغاز می‌شود و به تدریج در مرکز ادامه دارد.
بارش باران در تمام نقاط استان، برف در شمال و مرکز

همچنین این سامانه، روز سه شنبه ۲۰ همین ماه با بارش باران در تمام مناطق استان و بارش برف در شمال و برخی از مناطق مرکزی پیش بینی شده است.

همچنین این استان روزچهارشنبه ۲۱ دی،‌ با مه گرفتگی، کاهش دید در ساعات بامداد و کاهش دما رو به رو خواهد شد.

لغزندگی و یخ زدگی جاده ها
اثرمخاطره همچون لغزندگی جاده ها به ویژه در مناطق کوهستانی، اختلال در تردد ناوگان حمل و نقل، سیلابی شدن روخانه ها و مسیل ها و بالا آمدن سطح آب رودخانه ها و آبگرفتی معابر نیز وجود دارد.

پرهیز از سفر های برون شهری
رهیز از سفرهای برون شهری، عدم تردد و اتراق درحاشیه رودخانه و مسیل ها، لایروبی کانال ها و آب رودها و مدیریت مناسب در مصرف حامل انرژی توصیه می شود.

طی اطلاعیه سطح نارنجی مورخ ۱۱ دی اداره کل هواشناسی در ۲۳ ایستگاه باران باریده و در سپیدان هم ۲ سانتی متر برف سفید پوش کرده است.

براساس این گزارش طی بارندگی روزهای ۱۴، ۱۵و ۱۶ دی، شهرستان ممسنی با ۳۴ میلی متر در صدر قرار دارد، فیروزآباد با ۲۷، فراشبند با ۲۵، کازرون و سپیدان با ۲۴ میلی متر بیشترین میزان بارندگی اخیر داشته اند.

بارندگی در شیراز با حدود چهار میلیمتر ، سد درود زن با هفت میلیمتر و شهرک گلستان شیراز هم با چهار میلی متر باران اخیر به ثبت رسیده است.

همچنین میزان بارندگی در سال زارعی، سپیدان با ۲۶۷ میلی متر صدرنشین است، نورآباد ممسنی با ۲۵۰، ‌کازرون با ۲۴۹، شهرک گلستان شیراز با ۲۰۶، شیراز با ۱۴۴ و سد درود زن هم با ۱۲۱ میلی متر در رتبه های بعدی جای دارند.

میانگین بارندگی استان در سال زارعی ۱۰۰میلی متر است که مدت مشابه آن در سال گذشته حدود ۹۷ در صد بوده است و در صد تغییرات بارندگی سال زارعی جاری نسبت به بارندگی سال زارعی گذشته، سه در صد افزایش نشان می دهد و نسبت به میانگین بلند مدت در مدت مشابه، یک در صد افزایش نشان داده است.

همچنین در صد تغییرات سال جاری نسبت به بلند مدت سال،کامل استان فارس منهای ۶۵ در صد کاهش نشان می دهد.


هشدار نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق مسکونی

گراز 1

رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش فارس هشدار داد که با توجه به بارش برف و افزایش برودت هوا در نقاط مختلف این استان احتمال نزدیک شدن حیوانات وحشی به مناطق مسکونی دور از انتظار نیست.

به گزارش اول فارس،لیلا جولایی با اشاره به برخی نکات برای مواجهه با حیات‌وحش در فصول سرد سال، گفت: با توجه به بارش برف و باران و برودت هوا در اکثر نقاط استان، امکان دارد که گونه‌های جانوری حیات وحش به مناطق مسکونی در اطراف روستا‌ها و حتی بافت‌های شهری نزدیک شوند.
جولایی گفت: از هم استانی‌های و علاقمندان به محیط زیست، درخواست می‌شود در صورت مشاهده حیات وحش، ضمن اطلاع به ماموران محیط زیست با شماره تماس ۱۵۴۰ یا مراجعه به نزدیک‌ترین اداره یا پاسگاه محیط زیست، نهایت همکاری را برای جلوگیری از وارد آمدن هر گونه آسیب به این گونه‌های جانوری ارزشمند، انجام دهند.
رئیس اداره حفاظت و مدیریت حیات وحش فارس گفت: شهروندان باید توجه داشته باشند که پیش از همه چیز باید از گرفتن و یا آزار و اذیت آن‌ها خودداری کنند.

جولایی خاطرنشان کرد که ادارات حفاظت محیط زیست در استان فارس همانند سال‌های گذشته، تمهیدات لازم را برای کمک رسانی و امداد به حیات وحش استان، انجام خواهند داد.

پیشنهاد ما خواندن مطالب زیر است:

آمار بارندگی در شهرستان های استان فارس تا ۲۰ دی ۱۴۰۱+جدول

اگر شوهرتان نسبت به شما بی توجه و بی میل است چه کار کنید؟


 در کانال اول فارس عضو شوید 

اشاره 1

 کانال اول فارس در  ایتا 

 کانال اول فارس در سروش

کانال اول فارس در روبیکا

 کانال اول فارس در  بله 

کانال اول فارس در واتساپ

 کانال اول فارس در  تلگرام

 

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار