محور لار ـ جهرم که این روزها نامش با تصادف و مرگ همراه شده از سال ۹۳ برای دو بانده شدن کلنگ خورده است اما در ۵ سال گذشته این امر روند کندی داشته است.
به گزارش اول فارس از شیراز، محور لار ـ جهرم که این روزها نامش با تصادف و مرگ همراه شده از سال ۹۳ برای دو بانده شدن کلنگ خورده است اما در ۵ سال گذشته این امر روند کندی داشته است.
مهرماه سال ۹۳ بود که کلنگ باند دوم این محور با حضور مسئولان وقت وزارت راه و اداره کل راه و شهرسازی لارستان به زمین زده شد اما از آن زمان تاکنون ۵ سال گذشته و این پروژه هنوز به سرانجام نرسیده است.
در سال ۹۴ نیز به دستور آخوندی وزیر وقت راه و شهرسازی نیز مجوز و دستور دو بانده شدن ۲۰ کیلومتر از مسیر لار – بندرعباس داده شد اما پس از گذشت ۳ سال و اندی از آن زمان پروژه تقریبا هیچ پیشرفتی نداشته است.
پروژه شیراز ـ جهرم ـ لار ـ بندرعباس از پروژههایی است که در ۲ استان کشور و توسط ۳ اداره کل راه و شهرسازی پیگیری میشود و یک پروژه ملی محسوب میشود. محور لار ـ جهرم و لار – بندرعباس از پرترددترین مسیرهای جنوب کشور و یک جاده ترانزیتی بسیار مهم است.
محور لار ـ جهرم کوتاهترین و بهترین مسیر برای دسترسی به بنادر جنوبی و جزایر کیش و قشم است، تردد بسیار بالایی از خودروها به ویژه خودروهای سنگین را به خود اختصاص داده که سبب شده در لیست پرترددترین و مهمترین محورهای جنوبی کشور قرار گیرد.
وضعیت کنونی محور لار – جهرم
محمدرضا باقریفرد، مدیرکل راه و شهرسازی لارستان در مصاحبهای که در تاریخ ۱۳ تیرماه داشت، درباره وضعیت کنونی این مسیر توضیحاتی ارائه داد. براساس آن محور جهرم ـ لار ـ بندرعباس بین ۳ اداره کل راه و شهرسازی فارس، راه و شهرسازی لارستان و راه و شهرسازی هرمزگان یک طرح ملی مشترک است.
۲۱۰ کیلومتر از این مسیر در حوزه استحفاظی لارستان قرار دارد، ۵۶ کیلومتر از جهرم به سمت لار در حوزه استحفاظی اداره کل راه و شهرسازی فارس و ۸۵ کیلومتر هم که بزرگراهی نشده در حوزه راه و شهرسازی هرمزگان است. قریب به ۳۵۰-۳۶۰ کیلومتر طول کل محور است.
پروژه به صورت بزرگراه تعریف شده است. از ۲۱۰ کیلومتری که در حوزه لارستان واقع شده ۳۵ کیلومتر از سمت لار به سمت جهرم به صورت پیوسته به بهرهبرداری رسیده است. ۵۲ کیلومتر از ۱۰۵ کیلومتر محور لار – جهرم هنوز به مناقصه نرفته و ۲۲ کیلومتر باقی مانده هم در حال انجام است.
جلسه فوری در وزارت راه و شهرسازی
اتفاقاتی که در عرض ۴۰ روز گذشته در محور لار – جهرم رخ داد و منجر به کشته شدن ۱۶ نفر شد، موجی از اعتراض و ناراحتی را از سوی مردم منطقه به همراه داشت. این واکنشها و اتفاقات رخ داده منجر به تشکیل یک جلسه فوری ۲ ساعته در وزارت راه و شهرسازی با حضور مسئولان استان فارس و شهرستان لارستان و وزیر راه و شهرسازی شد.
نتیجه این جلسه تعیین تکلیف قسمتهای بلاتکلیف محور و سرعت بخشیدن به کار بود. جلیل حسنی، فرماندار ویژه لارستان درباره این جلسه و مصوبات آن در گفتوگو با تسنیم اظهار داشت: براساس آنچه در جلسه مطرح شد، ۲۲ کیلومتری که قبلا تعیین و تکلیف شده اما تعطیل شده بود، از شنبه هفته آینده با پرداخت مطالبات پیمانکاران دوباره شروع به کار میکند.
ورود وزارت راه و شهرسازی به پروژه لار- جهرم
به گفته وی درباره ۵۵ کیلومتری که هنوز به مناقصه نرفته بود، نیز تصمیم بر این شد تا وزارت راه و شهرسازی خود متولی انجام آن شود و به دلیل حساسیتی که در منطقه ایجاد شده بود، این قسمت به طور کامل به وزارت خانه محول و از حوزه شهرستانی و استانی خارج شد.
فرماندار ویژه لارستان نصب و راهاندازی دوربینهای نظارت و کنترل سرعت و توزیع بار ترافیکی این محور روی دیگر محورها از دیگر مصوبات جلسه اعلام و ابراز امیدواری کرد که با این اقدامات میزان تصادفات کاهش یابد.
به گفته حسنی به دلیل طولانی بودن مسیر انتظار به سرانجام رسیدن آن در عرض مدت کم میسر نیست اما مردم شریف لارستان همین که بدانند مسئولان نسبت به این موضوع حساس هستند و تلاش میکنند، قدردان هستند.
همچنین در خبری دیگر که دفتر جمشید جعفرپور، نماینده مردم لارستان اعلام کرده است مناقصه تکمیل باند دوم محور لار- بندرعباس به طول ۱۹ کیلومتر برگزار و پیمانکار مشخص شده است.
جادههای فارس و به ویژه محور لار – جهرم بوی مرگ و خون گرفته و چه بسیار خانوادههایی که در این جاده عزیزی را از دست ندادهاند. مطالبه مردم لارستان تسریع در این پروژه است، موضوعی که مسئولان این شهرستان نیز بر درستی آن صحه میگذارند. امید است که با این تصمیمات جدید به زودی شاهد کاهش تصادفات و بهرهبرداری از این مسیر باشیم.
نظرات