اقتصاد و بازار

وزارت جهادکشاورزی بر توزیع گوشت قرمز تولید داخل نظارت ندارد/قیمت دام زنده سبک ۲۹۰ هزار تومان در هر کیلو است

به گفته مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور، وزارت جهاد با این استدلال که گوشت قرمز تولید داخل از شمول قیمت‌گذاری خارج است بر توزیع آن نظارت کافی ندارد و این امر سبب شده مصرف‌کنندگان گوشت تولید داخل را گران‌تر از گوشت وارداتی بخرند.
افشین صدر دادرس، مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک کشور  درباره دلیل گران‌تر بودن گوشت تولید داخل نسبت به گوشت وارداتی در فروشگاه‌ها به خبرگزاری ایلنا گفت: چنانچه پیش‌بینی می‌شد با فرا رسیدن فصل تابستان که فصل افزایش عرضه دام زنده است قیمت‌ دام کاهش پیدا کرده و در این شرایط وزارت جهاد کشاورزی همچنان واردات گوشت قرمز را ادامه می‌دهد و این امر سبب شده قیمت دام زنده در تابستان به پایین‌تر از قیمت تمام‌شده تولید سقوط کند و اگر دامنه ضرر سنگین و طولانی‌مدت شود گله‌داران مولد و دامداران تولیدکننده دام سبک و سنگین دام خود را به کشتارگاه می‌فرستند چون تولید دیگر برای آنها توجیه اقتصادی ندارد.

وی افزود: قیمت هر کیلو دام زنده سبک اکنون حدود ۲۹۰ هزار تومان در هر کیلو است، این رقم یعنی قیمت هر کیلو لاشه به حدود ۵۸۰هزار تومان می‌رسد و در نتیجه لاشه گوشت گوسفندی تولید داخل باید هر کیلو حدود ۶۳۰هزار تومان به دست مصرف‌کننده برسد در حالی که این رقم در قصابی‌های محلی گاه تا ۹۰۰ هزار تومان هم پیش می‌رود.

دادرس ادامه داد: متاسفانه وزارت جهاد کشاورزی در دولت سیزدهم به بهانه اینکه گوشت قرمز تولید داخل قیمت مصوب ندارد این بخش را رها کرده‌ و هیچ نظارت و کنترلی در بازار این کالا ندارد؛ حاصل این اقدام متضرر شدن دامدارها و خروج آنها از صنعت است در حالی که مصرف‌کنندگان، گوشت تولید داخل را گران می‌خرند و توزیع‌کنندگان از ضعف نظارت بر بازار سود کلان به دست می‌آورند و در همین حال افزایش قیمت گوشت تولید داخل تبدیل به بهانه موجهی برای واردات گوشت شده است.

وزارت جهاد با این استدلال که گوشت قرمز تولید داخل از شمول قیمت‌گذاری خارج است بر توزیع آن نظارت کافی ندارد و در همین حال خود این وزارتخانه با واردات گوشت بر این بازار اعمال نفوذ می‌کند.  

مدیرعامل اتحادیه مرکزی دام سبک اظهار کرد: عوامل توزیع در بازار گوشت تولید داخل سبب شده‌اند که این کالا با قیمت گران به دست مصرف‌کننده برسد؛ دامدار وقتی دام خود را به کشتارگاه عرضه می‌کند دیگر نظارتی بر جریان توزیع ندارد و در همین نقطه از زنجیره خارج می‌شود، بنابراین هر اتفاقی که باعث می‌شود گوشت از کشتارگاه با قیمت بالا به دست مصرف‌کننده برسد در زنجیره توزیع اتفاق می‌افتد و در واقع منافع تولیدکننده و مصرف‌کننده به هم گره خورده اما برای عوامل توزیع تفاوتی وجود ندارد در اینکه کالا تولید داخلی باشد یا وارداتی آنها گوشت را به دست مصرف‌کننده می‌رسانند و سود خود را به دست می‌آورند.

وی تصریح کرد: وزارت جهاد با این استدلال که گوشت قرمز تولید داخل از شمول قیمت‌گذاری خارج است بر توزیع آن نظارت کافی ندارد و در همین حال خود این وزارتخانه با واردات گوشت بر این بازار اعمال نفوذ می‌کند.

دادرس یادآور شد: اوایل سال جاری عوارض واردات گوشت قرمز و گوشت مرغ صفر شد، اتفاقی که به ارزان شدن گوشت وارداتی انجامید و در همین حال حدود یک ماه پیش تعرفه واردات جو افزایش پیدا کرد و به دنبال آن قیمت جو و در ادامه قیمت ذرت در بازار افزایش پیدا کرد و در نتیجه وزارت جهاد بهای این دو نهاده اصلی را حدود ۲۰۰۰ تومان افزایش داد و این اقدام به افزایش قیمت گوشت تولید داخل انجامید. این دو رویه به وضوح نشان می‌دهد که سیاست دولت سیزدهم در مورد گوشت قرمز این بوده که گوشت تولید داخل گران و گوشت وارداتی ارزان به دست مردم برسد و در نتیجه تولید داخل سرکوب شود و واردات رونق بگیرد.

وی در ادامه بر لزوم نظارت وزارت جهاد کشاورزی بر سیستم توزیع گوشت تولید داخل تاکید کرد و گفت: ماده ۲۰ نظام جامع دامپروری دولت را موظف به حمایت از تولیدکنندگان داخلی می‌کند و وقتی که وزارت جهاد این قانون را اجرا نمی‌کند قیمت گوشت تولید داخل افزایش می‌یابد و در همین حال وزارتخانه بر توزیع گوشت وارداتی نظارت دقیقی اعمال می‌کند و دلیل این دقت در نظارت را اختصاص ارز ۲۸۵۰۰ تومانی به واردات آن و مشمول بودن این کالا به قیمت‌گذاری دستوری عنوان می‌کند.