چاپ کد خبر: 146210
24 خرداد 1403

وزیر کشور دستور تخریب ساختمان مخابرات را داد/ دیوانخانه شیراز رها می شود

در جریان بازدید احمد وحیدی، وزیر کشور از عمارت دیوان‌خانه شیراز، با پیگیری مدیرکل میراث فرهنگی فارس دستور آزادسازی عرصه تاریخی عمارت دیوانخانه صادر شد.

وزیر کشور دستور تخریب ساختمان مخابرات را داد/ دیوانخانه شیراز رها می شود

به گزارش اول فارس ، احمد وحیدی عصر امروز، ۲۴ خرداد در حاشیه این بازدید گفت: عمارت دیوانخانه یکی از بناهای با ارزش تاریخی در شهر شیراز است که باید ساختمان مزاحم در کنار این بنا حذف شود.

وی افزود: قبلا شهرداری برخی از بناهای مزاحم در این محوطه را  تملک و حذف کرده است و هم‌اکنون باید ساختمان مخابرات در این مجموعه هم تخریب و حذف شود.

وزیر کشور با بیان اینکه با حذف  و تملک ساختمان‌های مزاحم، مجموعه‌های تاریخی در بافت‌ها به یکدیگر متصل می‌شود، گفت: عمارت تاریخی دیوانخانه در دل پروژه بازآفرینی محور زندیه قرار گرفته است و به طور حتم با اجرای این پروژه و احیا آثار در بافت تاریخی بازآفرینی واقعی اتفاق می‌افتد.

بیشتر بخوانید:

جواب ۷ سوال مهم و رایج درمورد بازی معروف همستر کامبت

بر اساس این گزارش ،  با پیگیری‌های مدیرکل میراث فرهنگی، گردشگری و صنایع‌دستی استان فارس عمارت دیوانخانه که یکی از بناهای دوره زندیه در شیراز است، پس از دو دهه در نوروز امسال بازگشایی و به یکی از  جاذبه‌های گردشگری شیراز تبدیل شد و مورد استقبال گردشگران نیز قرار گرفته است.

عمارت دیوانخانه یکی از عمارت‌های تاریخی شهر شیراز می‌باشد. این عمارت در پیرامون ارگ کریم‌خان قرار گرفته‌است و در گذشته به «عمارت دیوانخانهٔ کریم‌خان زند» مشهور بوده‌است. عمارت دیوانخانه از تالاری بزرگ تشکیل شده‌است که دو ستون چوبی در ورودی آن قرار دارند؛ البته پیش‌تر به‌جای این دو ستون چوبی، دو ستون سنگی قرار داشت که توسط آغامحمدخان قاجار به تهران منتقل شده‌اند.

عمارت دیوانخانه قوام ملکی مربوط به دوره قاجار است و در شیراز، خیابان لطفعلی‌خان زند ـ محله قوام واقع شده و این اثر در تاریخ ۳۰ اردیبهشت ۱۳۵۴ با شمارهٔ ثبت ۱۰۷۳ به‌عنوان یکی از آثار ملی ایران به ثبت رسیده است.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار