وزیر راه و شهرسازی از تکمیل آزادراه شیراز_ اصفهان خبر داد و گفت: ۷ قطعه آزادراه شیراز- اصفهان، همزمان با هم تا پایان امسال به زیر بار ترافیکی میرود.
تسنیم| شیراز: آزادراه در حال احداث شیراز ـ اصفهان یکی از مصادیق توسعه نهتنها در استان فارس بلکه جنوب کشور است. این آزادراه میتواند با اتصال به آزادراه قم ـ تهران تبدیل به یک کریدور ارتباطی بین شمال و جنوب کشور شود و البته از نظر اقتصادی نیز مزایایی دارد.
«آزادراه شیراز ـ اصفهان حدفاصل ایزدخواست تا محدوده طرح تفصیلی شهر شیراز بهطول حدود ۲۱۰ کیلومتر بهصورت چهارخطه طراحی شده است و فاصله اصفهان ـ شیراز را بیش از ۱۳۰ کیلومتر کوتاه میکند.
این آزادراه سالیانه بیش از ۱۸۰ میلیارد ریال کاهش هزینه ناشی از تلفات و تصادفات جادهای را بههمراه دارد»، این عبارتهایی است که در دی ماه سال ۸۹ همزمان با کلنگزنی آزادراه شیراز ـ اصفهان از سوی مسئولان و وزیر وقت راه و شهرسازی مطرح شده است.
در زمان کلنگزنی این آزادراه اعلام شد که «طرح ملی آزادراه شیراز ـ اصفهان با اعتباری بالغ بر هفتهزار و ۲۰۰ میلیارد ریال و با مشارکت وزارت دفاع و پشتیبانی نیروهای مسلح، وزارت راه و ترابری و همچنین مشارکت بخش خصوصی در مدت چهار سال به بهرهبرداری میرسد.»،
این موضوع در حالی است که از تصمیم بر احداث این آزادراه نزدیک به ۵۰ سال و از زمان اجرا نیزبیش از ۱۰ سال میگذرد و در حالی قرار بود که خردادماه ۱۴۰۰ به بهرهبرداری برسد که هنوز گامهای پایانی باقی مانده است.
از خرداد ۱۴۰۰ و بازدید میدانی نمایندگان شیراز از این پروژه یک سال و چندماه دیگر نیز گذشت اما این پروژه حیاتی همچنان با وعدههای امروز و فردا ادامه دارد.
امروز نیز رستم قاسمی وزیر راه و شهرسازی سفری به استان فارس داشته که برنامههای این سفر با یک سکوت خبری همراه بود و استانداری فارس بدون دعوت از خبرنگاران جلسه شورای عالی معماری و شهرسازی را با حضور وزیر برگزار کرد.
بنا بر اخبار منتشر شده از این جلسه، رستم قاسمی برای تکمیل آزادراه شیراز_ اصفهان وعده داده و گفته است که ۷ قطعه آزادراه شیراز- اصفهان، همزمان با هم تا پایان امسال به زیر بار ترافیکی میرود.
براساس صحبتهای وزیر راه و شهرساز عملیات اجرای شش قطعه این آزادراه به پایان رسیده و عملیات اجرایی قطعه ۷ در حال اجرا است که بر اساس توافق با پیمانکار، این طرح پس از پایان ساخت قطعه هفتم به زیر بار ترافیکی میرود.
این موضوع در حالی است که برخی از مسئولان معتقدند بدون تکمیل تمامی قطعات این آزادراه زیر بار ترافیک رفتن آن عملا کمکی به کاهش بار جادهای نمیکند.
در همین رابطه محسن علیزاده رئیس مجمع نمایندگان استان فارس در تاریخ ۲۷ مردادماه امسال در نشست با خبرنگاران و پاسخ به پرسشهای آنان درباره آزادراه شیراز – اصفهان این پرسش را مطرح کرد که چرا فارس بعد از گذشت سالها هنوز از یک سانتیمتر آزاد راه استفاده نمیکند؟
علیزاده در پاسخ به این پرسش خود گفت: بیش از ۱۰ سال هست آزادراه شیراز اصفهان کلنگزنی شده اما هنوز به بهرهبرداری نرسیده است، اگر این آزادراه راهاندازی شود که بعید است امسال محقق شود بازهم باعث ترافیک سنگین میشود اما چرا به این موارد توجهی نشده است.
وی با بیان اینکه این آزادراه هنوز افتتاح نشده چندین کشته داده اما دولت گذشته بدون اتمام قطعه ۷ و ۸ و بدون ایمنی میخواست این آزادراه را افتتاح کند، تاکید کرد: اگر ایمنی آن تامین نشود اجازه افتتاح نخواهیم داد.
مشابه همین نظر را نیز احمدعلی افکاری، رئیس سازمان مدیریت و برنامهریزی استان فارس در تاریخ ۱۲ شهریورماه امسال اعلام کرده است. وی در نشست خبری در پاسخ به تسنیم که استاندار فارس وعده افتتاح آزادراه در دهه فجر را داده است؛ گفت: تا پایان امسال تا قطعه ۶ آزاد راه شیراز اصفهان به بهرهبرداری میرسد ولی برای جلوگیری از ترافیک ورودیهای شیراز نیاز است تا مسیر تنگ خیاره به لپویی و قطعههای ۶ و ۷ آزادراه شیراز اصفهان هم تکمیل شده و به بهرهبرداری برسد.
حال باید دید که این وعده وزیر راه و شهرسازی که البته در جلسهای بدون حضور خبرنگاران مطرح شده به واقعیت میپیوندد یا اینکه وعدهای است بر خرمن وعدههایی که درباره آزادراه شیراز – اصفهان داده شده است.
نظرات