شیرازی ها از شهرشان خبر ندارند

شهر زیبای شیراز که به شهر گل و بلبل مشهور میباشد و بواسطه باغهای مردمی و بوستانهای شهری بسیارش از آب و هوایی لطیف و مرغوب برخوردار است قابلیتهای فراوانی دارد

وقتی شیرازی ها از شهرشان خبر ندارند

سید محی الدین حسینی ارسنجانی ،- روزنامه نگار

شیراز زیبا پایتخت محیط زیست قاره وسیع آسیا هست اما در خود شیراز کمتر کسی از این مهم باخبر است. اشکال در این بی خبری متوجه همگان است. خصوصا شهرداری و شورای شهر شیراز،اداره کل محیط زیست استان و رسانه ها و از جمله صدا و سیما و تشکلهای مردمی حوزه محیط زیست که در این راستا کم کاری کرده اند. پایتخت محیط زیستی آسیا در سال ۲۰۲۴ به عنوان نخستین دستور یکصد و هشتاد و یکمین جلسه کمیسیون سلامت،محیط زیست،خدمات شهری شورای اسلامی شهر شیراز ارائه شد. اینکه این عنوان به چه کار می آید و چه سهم عظیمی در بهبود زندگی مردم و توسعه شهری،رونق اقتصاد، گردشگری و…دارد جای بحث و تبادل نظر و تحقیق و پژوهش است.

زارعی یکی از اعضای شورای شهر شیراز که مسئولیت کمیسیون سلامت و محیط زیست و خدمات شهری این شورا را بر عهده دارد معتقد است عنوان پایتختی زیست محیطی آسیا برای شهر شیراز تنها یک عنوان منوط به یک دوره مدیریتی نیست و برگزاری همایشهای شیراز محیط زیستی آسیا در سالهای ۱۴۰۳ و ۲۰۲۴ در شیراز تداوم یک مسیر برای پایداری داشته‌ های شیراز در این عرصه و توسعه آنها است.

شهر زیبای شیراز که به شهر گل و بلبل مشهور میباشد و بواسطه باغهای مردمی و بوستانهای شهری بسیارش از آب و هوایی لطیف و مرغوب برخوردار است قابلیتهای فراوانی دارد اما داشته‌ های شهر شیراز در ارزیابی شاخصهای زیست محیطی بین هشتاد کلانشهر آسیایی عضو مجمع شهرداران آسیا باعث شد که این کلانشهر زیبای جنوب ایران بعنوان پایتخت محیط زیست آسیا انتخاب و معرفی گردد.

برای شناخت و اطلاع عموم مردم شیراز و فارس و ایرانیان و گردشگران جهانی لازم است در راستای تحقق شعار شیراز پایتخت محیط زیست آسیا تبلیغات کافی و اقدامات لازم انجام گیرد و همه زحمتها و تلاشهای معرفی شیراز برای این عنوان مهم بر عهده شهرداری و مدیریت شهری نباشد.

وقتی شیرازی ها از شهرشان خبر ندارند

سهم تمام دستگاههای ملی مستقر در شیراز برای تحقق شعار شیراز پایتخت محیط زیست آسیا باید مشخص شود و فعالیتهای آنان در این حوزه رصد و ارزیابی گردد.دو نهاد بزرگ و موثر دانشگاه و آموزش و پرورش هم در راستای معرفی شیراز بعنوان پایتختی محیط زیست آسیا و معرفی این شهر به دانشجویان و دانش آموزان میتوانند نقش افرین باشند.

شهرداری میتواند طی قرارداد و تفاهم نامه با دستگاههای اداری و تشکیل کارگروه های اجرایی اقدامات خود را با بهره‌گیری از راهبردهای شهر داری شیراز،تشکیل جلسه با کارگروه های داخلی و خارج از شهر داری،ارائه نظرات اساتید دانشگاهی، تجربیات سایر کشورها، احصای شاخصهای محیط زیست در کلان‌شهر شیراز با رویکرد فضای سبز و زیر ساختهای شهری،همچون راه، آب آشامیدنی و آب مورد استفاده فضای سبز،فرو چاله ها و فرو نشستهای زمین،حمل‌ و نقل عمومی و توسعه شبکه دوچرخه‌سواری،انرژیهای تجدید پذیر و نو،کاهش انتشار گازهای گلخانه‌ای،کیفیت هوا و مدیریت پسماند،خروج آلاینده ها از شیراز، آموزشهای لازم شهروندی مرتبط با حفظ و نگهداری از محیط زیست خانه، مدرسه و بیرون از خانه به کودکان و نونهالان،رفع موانع ترافیکی، الودگیها ی صوتی، ایمنی، سلامت بخشی به وضعیت خودروهای کارکرده،از رده خارج و…را دنبال کند.

استفاده از ابزار هنر و رسانه در این راستامیتواند به شناخت هر چه بیشتر مردم ازشیراز و عناوین مهم آن همچون شیرازپایتخت محیط زیست آسیا کمک کند. اقدامات و جلسات در کنار تبلیغات و اطلاع رسانیها پیرامون شهر شیراز پایتخت آسیا نباید مقطعی و گذرا بلکه باید مستمر و دائم باشد و بتواند تاثیرات سمعی و بصری خود بر گستره جغرافیایی جمعیتها،گروههای مختلف شهری و استانی،ملی و فرا ملی بگذارد.

شهرداری و دیگر نهادها باید حداکثر توان و فکر و امکانات خود را برای معرفی هرچه بیشتر این عنوان مهم و کارساز عرصه مدیریت شهری به کار گرفته و از هیچ کوشش و برنامه ای در این راستا دریغ ننمایند.بی خبری شیرازیها از پایتخت محیط زیست آسیا بودن شهرشان دچار اشکال است و باید این نقیصه برطرف گردد.

شیراز به این دلیل پایتخت محیط زیست قاره بزرگ آسیا شد که از هر حیث برخوردار از شاخصه ها و زیرساختهای لازم در این زمینه بود.این کلانشهر به شهر پاک معروف است و کمترین آلاینده ها در این شهر آسیایی قرار دارد.از آن گذشته درصد بالای وجود درختان و گیاهان و پوشش فضای سبز شهری این شهر به نسبت سایر شهر های ایرانی و آسیایی و آب و هوای معتدل و چهار فصل آن و تلاشهای فعالان محیط زیستی در این کلانشهر برای نجات مصادیق مختلف محیط زیستی قابل توجه بوده و هست.

۸ روش کاربردی برای جلوگیری از کپک زدن کابینت ها

مطالب مرتبط

جزئیات کشف ۲ خودرو سرقتی در خیابان های شیراز/ دزدان در حال گردش گرفتار شدند

دستگیری سارقین درون خودرو در شیراز/مالباختگان به کلانتری گلسرخ مراجعه کنند

مدیر کل راهداری و حمل و نقل جاده ای استان :محور شیراز-مرودشت پرترددترین محور فارس

نظرات