چاپ       کد خبر: 143519
27 اردیبهشت 1403

(+ویدئو) طرز تهیه طرز تهیه “بادمجان کباب” گیلانی؛ ساده و خوشمزه

طرز تهیه بادمجان کباب

«بادمجان کباب» یکی از خوشمزه‌ترین غذاهای شمالی است که هم در گیلان و هم مازندران طبخ می‌شود.غذاهای شمالی همیشه به خاطر طعم و مزه خاص و بی‌نظیری که دارند، زبانزد هستند.

به گزارش اول فارس ،  طرز تهیه بادمجان کباب مازندرانی و بادمجان کباب گیلانی بسیار شبیه به هم است و تفاوت چندانی با هم ندارند. این غذا هم به صورت کاملا گیاهی و هم با گوشت چرخ‌کرده تهیه می‌شود و می‌توانید آن را در کنار برنج یا نان سرو کنید.

در این مطلب اول فارس می‌توانید با طرز تهیه بادمجان کباب شمالی آشنا شوید.

مواد لازم برای تهیه بادمجان کباب شمالی

مواد
بادمجان قلمی
زردچوبه
فلفل سیاه
رب انار
رب گوجه فرنگی
سبزی شمالی چوچاق و خالواش
گوجه فرنگی
نمک
پیاز رنده شده
پودر گردو
پوره سیر

زمان پخت: ۲۰ دقیقه

طرز تهیه بادمجان کباب شمالی

۱.ابتدا چند عدد بادمجان قلمی بردارید و قسمت سری بادمجان را نگه داشته و پوستش را بگیرید. بعد روی بادمجان‌ها نمک بریزید تا تلخی آن‌ها گرفته شود.بعد از نیم ساعت بادمجان‌ها را شسته و خشک کرده سپس با اضافه کردن مقداری زردچوبه هر طرف آن‌ها را سرخ کنید.بعد مقداری پیاز را تفت دهید و پودر گردو را به آن اضافه کنید. بعد از کمی تفت دادن زردچوبه و فلفل سیاه و پوره سیر اضافه کنید.

۲.مقداری رب انار و رب گوجه فرنگی و سبزی شمالی( چوچاق وخالواش) که از قبل سرخ شده را به مواد اضافه کرده و سپس نمک را تنظیم کنید.اگر سبزی شمالی ندارید می‌توانید از جعفری و نعناع و گشنیز استفاده کنید. بادمجان‌ها را از وسط نصف کنید و داخل آن‌ها را از موادی که درست کرده اید پر کنید.در آخر مقداری آب به موادی که مانده اضافه کرده و بادمجان‌ها را داخل آن قرار دهید تا بپزد و چند عدد گوجه فرنگی کنار آن قرار دهید. درب قابلمه را بگذارید و اجازه دهید پانزده الی بیست دقیقه در حرارت متوسط بجوشد و به روغن بیفتد.

نکات و فوت و فن‌های طرز تهیه بادمجان کباب شمالی

برای تهیه بادمجان کباب باید از گردوی میکس شده استفاده کنید. می‌توانید گردو را با استفاده از مولینکس یا دستگاه میکسر کاملا له کنید.
در صورت تمایل می‌توانید بادمجان کباب را در فر درست کنید تا روغن کمتری به خود جذب کند.
برای این که بادمجان‌ها در زمان سرخ کردن روغن کمتری به خود جذب کنند، می‌توانید ماست را با کمک برس روی بادمجان‌ها بزنید.
برای مزه دار کردن مواد میانی بادمجان کباب می‌توانید از دانه انار استفاده کنید.
در طرز تهیه بادمجان کباب مازندرانی و گیلانی معمولا از رب انار ترش و ملس استفاده می‌شود. اگر دوست ندارید طعم غذای شما ترش شود، می‌توانید از مقداری رب انار شیرین یا کمی شکر برای تهیه این غذا استفاده کنید.
برای این که بادمجان کباب شما رژیمی‌ شود، می‌توانید بدون سرخ کردن بادمجان‌ها، داخل آن‌ها را پر کنید و اجازه دهید بادمجان‌ها در سس مخصوص بپزند.
برای تهیه مواد میانی بادمجان کباب از سبزی‌های محلی مثل نعنا، چوچاق، گشنیز و کمی ریحان استفاده می‌شود.
در طرز تهیه بادمجان کباب باید از بادمجان قلمی استفاده کنید.
برای تهیه بادمجان کباب باید از گردوی چرب و باکیفیت استفاده کنید.
اگر به رب انار دسترسی ندارید، می‌توانید از رب آلو یا رب آلوچه نیز استفاده کنید.
جدا کردن پوست بادمجان برای تهیه بادمجان کباب کاملا اختیاری است و شما می‌توانید این غذا را بدون جدا کردن پوست بادمجان نیز آماده کنید.

بیشتر بخوانید:

در صورتی که برای تهیه بادمجان کباب داخل بادمجان را کمی تخلیه می‌کنید، می‌توانید بادمجان را خرد کنید و به مواد میانی اضافه کنید.
برای مزه دار کردن بادمجان کباب تنها از مقداری فلفل سیاه و پودر گلپر استفاده کنید.
برای تهیه بادمجان کباب تنکابنی باید سبزی چرخ شده، گردوی ساییده شده، نمک، فلفل، رب انار و رب گوجه را با هم ترکیب کنید. سپس یک شکاف عمودی در بادمجان‌ها ایجاد کنید و آن‌ها را در روغن سرخ کنید. شکم بادمجان‌ها را با مواد میانی پر کنید و نصف لیوان آب به این ترکیب اضافه کنید و صبر کنید تا بادمجان کباب شما با حرارت ملایم بپزد و آماده شود.
برخی افراد در طرز تهیه بادمجان کباب مازندرانی به جای رب انار از رب نارنج استفاده می‌کنند.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار