چاپ کد خبر: 146929
31 خرداد 1403

ویژگی‌های « بهترین ضد آفتاب » برای پوست که پزشکان متخصص توصیه می کنند

ویژگی‌های « بهترین ضد آفتاب » برای پوست که پزشکان متخصص توصیه می کنند

احتمال دارد پیدا کردن بهترین ضد آفتاب برای شما چالش برانگیز شده باشد. اگر درگیر این مسائل هستید باید بگوییم که مطلب درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید.

حتما این روزها شما هم با موج هشدارها و اخبار درباره‌ی افزایش تابش UV مواجه شده‌اید. در این هشدارها همیشه توصیه می‌شود که حتما از کرم ضد آفتاب مناسب استفاده کنید، کلاه لبه دار بپوشید و ترجیحا از خانه بیرون نیایید.

احتمالا شما هم از این همه تغییر و هشدار تعجب کرده‌اید و برایتان عجیب است که دو سه سال گذشته تابش UV اینطور سریع و شدید افزایش پیدا کرده است.

همچنین احتمال دارد پیدا کردن بهترین ضد آفتاب برای شما چالش برانگیز شده باشد. اگر درگیر این مسائل هستید باید بگوییم که مطلب درستی را برای مطالعه انتخاب کرده‌اید. چون در این مطلب ازاول فارس قرار است بههم اینپرسش ها پاسخ دهیم.

همه چیز درباره‌ی اشعه‌ی ماوراء بنفش (UV)

اشعه‌ی ماوراء بنفش یکی از پرتوهای موجود در نور خورشید است و شامل ۱۰% از تمام امواج منتشر شده از طرف خورشید می‌شود. قرار گرفتن در برابر این اشعه مزایایی مثل تولید ویتامین D در بدن، تنظیم چرخه‌ی خواب، جلوگیری از پوکی استخوان و همچنین کاهش بعضی از دردها می‌شود. اما مضرات این اشعه آنقدر زیاد و خطرناک است که متخصصان ترجیح می‌دهند شما غذای غنی شده با ویتامین D مصرف کنید تا اینکه خود را در معرض این اشعه قرار دهید.

از مضرات قرار گرفتن در برابر تابش UV می‌توان به موارد زیر اشاره کرد:

  • ایجاد تغییرات مضر در DNA سلول‌ها
  • تولید DNA معیوب
  • کاهش عمر سلول‌های پوست، استخوان، غضروف و بافت‌های پیوندی
  • افزایش خطر ابتلا به سرطان پوست

بهترین راه برای جلوگیری از رسیدن اشعه‌ی ماوراء بنفش به بدن و محافظت از خود در برابر آسیب‌های آن، استفاده از کرم‌های ضد آفتاب است. متخصصین همیشه توصیه می‌کنند حتی در روزهای ابری هم باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنید. همچنین اگر در روزهای آفتابی، مثل روزهای تابستان، در خانه هستید هم باید یک لایه کرم ضد آفتاب روی پوست خود بزنید.

چرا در سال‌های گذشته شدت تابش UV بیشتر شده است؟

بهترین ضد آفتاب

اتمسر زمین با کمک عنصری به نام اُزُن می‌تواند مقدار قابل توجهی از اشعه‌ی ماوراء بنفش تابیده شده از خورشید را منحرف کرده و مانع رسیدن آن به سطح زمین شود. وقتی سطح اُزُن در استراتوسفر کاهش پیدا می‌کند، لایه‌ی محافظتی اتمسر ضعیف می‌شود و در نتیجه میزان بیشتری اشعه‌ی UV به زمین می‌رسد.

با افزایش فعالیت صنعتی در دهه‌های اخیر و مخصوصا در سال‌های گذشته، میزان اُزُن بسیار کمتر از همیشه شده و همین موضوع ما را با هشدارهای متعدد افزایش تابش UV در چند سال گذشته روبه‌رو کرده است. اگر دقت کرده باشید در یک سال و نیم گذشته بیشتر از تمام عمرمان این هشدارها را شنیده‌ایم و توصیه شده است که در چنین روزهایی از خانه خارج نشویم. یا اگر خارج می‌شویم حتما از محافظ‌هایی مثل کرم ضد آفتاب، کلاه لبه‌دار و لباس بلند که تمام بدن را پوشش می‌دهد، استفاده کنیم.

بهترین کرم ضد آفتاب از نظر پزشکان

بهترین کرم ضد آفتاب از نظر پزشکان

اگر به دنبال بهترین مارک ضدآفتاب و بهترین برندهای ضدآفتاب می‌گردید باید ابتدا با مشخصات یک ضد آفتاب خوب و مورد اطمینان آشنا شوید. در این بخش راهنمای خرید کرم ضد آفتاب را می‌خوانید که به صورت کامل با خصوصیات یک کرم ضد آفتاب خوب آشنا می‌شوید. قبل از شروع این بررسی باید بدانید که تمام ضد آفتاب‌های موجود در بازار با انواع بسته‌بندی‌ها و توضیحات در سه دسته‌ی زیر جای می‌گیرند:

  • ضد آفتاب شیمیایی
  • ضد آفتاب معدنی (که با نام ضد آفتاب فیزیکی هم شناخته می‌شود.)
  • ضد آفتاب ترکیبی (که از ترکیب مواد شیمیایی و فیزیکی ساخته می‌شود.)

ضد آفتاب شیمیایی و فیزیکی با پوشش‌دهی کامل از شما در برابر اشعه‌های UVB, UVA1 و UVA2 محافظت می‌کنند. هر دو نوع در برابر آب مقاوم هستند و می‌توانند رنگی یا بدون رنگ، همراه با روغن و بدون روغن و همراه با کومدوژن یا بدون کومدوژن باشند.

ضد آفتاب‌های شیمیایی

این نوع ضد آفتاب مثل یک فیلتر عمل می‌کند و اشعه‌ی ماوراء بنفش را قبل از رسیدن به پوست شما به خود جذب می‌کند. برای تولید این دسته از محصولات ضد آفتاب از مواد شیمیایی مثل اکتینوکسات، هموسالات، اکتیسالات، اکتوکریلن و اکسی‌بنزون استفاده می‌شود. در اغلب ضد آفتاب‌های شیمیایی چند مدل از این مواد را با هم ترکیب می‌کند تا اثرگذاری محصول را بیشتر و پایدارتر کنند.

ضد آفتاب‌های شیمیایی به راحتی روی پوست پخش می‌شوند و بعد از استفاده از خود رد گچی سفید و احساس سنگینی باقی نمی‌گذارند. همچنین از شما در برابر آفتاب سوختگی محافظت می‌کنند. همه‌ی این خصوصیات در لیست مزایای استفاده از ضد آفتاب‌های شیمیایی قرار می‌گیرد.

از معایب این محصولات هم می‌توان به تحریک کردن پوست‌های حساس، مثل پوست‌های درگیر روزاسه، و همچنین ایجاد تداخل با بعضی از محصولات آرایشی اشاره کرد. اما با وجود این معایب، نمی‌تواند خاصیت محافظت کنندگی نجات بخش آن در برابر نور خورشید را نادیده گرفت.

ضد آفتاب‌های معدنی یا فیزیکی

این نوع از ضد آفتاب‌ها از مواد معدنی برای انعکاس اشعه‌های خورشید از روی پوست شما استفاده می‌کنند تا به لایه‌های زیرین پوست نرسند. ترکیبات رایج در تولید این مدل ضد آفتاب اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم است و اگر هر دو با هم ترکیب شوند، SPF بالاتری برای محافظت از پوست در برابر UVA و UVB ارائه می‌دهند.

شاید بتوان گفت که این دسته از محصولات بهترین کرم ضد آفتاب هستند چون در برابر نور خورشید مقاومند و مثل مدل شیمیایی تجزیه نمی‌شوند. اما باید مثل ضد آفتاب‌های شیمیایی هر ۲ ساعت یک بار تمدید شوند. از مزایای این ضد آفتاب‌ها می‌توان به ماندن روی سطح پوست اشاره کرد.

مواد ضد آفتاب‌های معدنی داخل منافذ پوست نمی‌روند و در نتیجه تحریک کمتری در پوست ایجاد می‌کنند. همچنین در منافذ پوست جمع نمی‌شوند و شرایط برای بروز آکنه ایجاد نمی‌شود. از معایب آن هم می‌توان به احساس سنگینی و درخشان بودن روی پوست اشاره کرد.

مشخصات بهترین کرم ضد آفتاب

بهترین کرم ضد آفتاب برای شما کرمی است که حداقل SPF30 و حداکثر SPF50 داشته باشد. مقدارهای کمتر از ۳۰ اثرگذاری کوتاه مدتی دارند و بالاتر از ۵۰ هم آنچنان به میزان اثرگذاری و ماندگاری کمک نمی‌کنند. شما باید هر روز از کرم ضد آفتاب استفاده کنید پس بهتر است محصولی را انتخاب کنید که با آن احساس راحتی دارید. مثلا اگر از درخشان شدن صورت‌تان لذت نمی‌برید بهترین کرم ضد آفتاب برای شما یک کرم مات است.

نکته‌ی بعدی که باید برای انتخاب بهترین کرم ضد آفتاب در نظر بگیرید ناحیه‌ای است که قرار است از آن استفاده کنید. برای محافظت از صورت، گوش‌ها و گردن حتما از کرم ضد آفتاب صورت استفاده کنید. اما برای محافظت از دست‌ها و دیگر اندام‌هایی که در معرض تابش نور خورشید قرار می‌گیرند یک کرم ضد آفتاب مخصوص بدن انتخاب کنید تا محافظت‌کنندگی مناسبی داشته باشد.

معرفی بهترین ضد آفتاب‌ها از نظر پزشکان

حالا که با مشخصات بهترین ضد آفتاب آشنا شدید و می‌دایند چطور آن را انتخاب کنید، بد نیست لیست بهترین ضد آفتاب‌ها به توصیه‌ی پزشکان متخصص را هم بررسی کنیم. در این لیست ۱۰ تایی بهترین برندهای ضدآفتاب که مورد تایید متخصصین پوست هستند را به شما معرفی کرده‌ایم.

۱. فلوئید ضد آفتاب بی رنگ مای SPF50 مدل Hyaluronic Acid مناسب انواع پوست حجم ۵۰ میلی لیتر

فلوئید ضد آفتاب مای با SPF50 است که می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA, UVB به شکل موثری محافظت کند. بی‌رنگ است و  در فرمولاسیون آن از پارابن استفاده نشده است. مواد به کار رفته در ترکیب این فلوئید ضد حساسیت است و مانع از بروز جوش روی صورت شما می‌شود. پس می‌توان گفت این کرم ضد آفتاب برای پوست جوش دار مناسب است. پوشش دهی کامل دارد و در اثر استفاده روی پوست شما اثر سفیدی باقی نمی‌گذارد. حاوی آنتی‌اکسیدان است، برای استفاده‌ روی انواع پوست‌ها مناسب است، خاصیت ضد چروک دارد و بسیار سریع جذب می‌شود. این محصول ضد آب است و می‌توانید به راحتی در زمان شنا کردن از آن استفاده کنید.

۲. کرم ضد آفتاب بی رنگ پیکسل SPF50 مدل Oily Acne-Prone Skin مناسب پوست های چرب حجم ۵۰ میلی لیتر

کرم ضد آفتاب پیکسل که برای پوست‌های چرب مناسب است، بدون رنگ و با SPF50 تولید شده است که حدودا ۲ ساعت از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA, UVB محافظت می‌کند. پس اگر پوست آکنه‌ای و چرب دارید می‌توانید با خیال راحت از این محصول استفاده کنید.

۳. کرم ضدآفتاب و ضد لک بی رنگ لافارر مدل SPF 30 مناسب پوست های چرب حجم ۴۰ میلی لیتر

این مدل کرم ضد آفتاب لافارر SPF30 دارد و بهتر است هر یک ساعت یک بار آن را تمدید کنید. بدون رنگ است و در تولید آن از عصاره‌ی گیاهان شیرین بیان،‌ بیربری، سارمنتوزا، ساکسی فراگا، آلوئه‌ورا و پاپایا استفاده شده است. مخصوص پوست‌های چرب تولید شده و می‌تواند از پوست در برابر اشعه‌ی UVA محافظت کند.

۴. کرم ضد آفتاب و ضد چروک بی رنگ پریم مدل Matex Colorless SPF 50 مناسب انواع پوست حجم ۴۰ میلی لیتر

این یک ضد آفتاب معمولی نیست و شاید بتوانید آن را به عنوان بهترین ضد آفتاب در این لیست معرفی کنیم. چون علاوه بر خاصیت ضد آفتاب، خاصیت ضد چروک هم دارد. این محصول مخصوص خانم‌ها تولید شده و بدون رنگ است. استفاده از آن برای انواع پوست‌ها مناسب است، SPF50 دارد و می‌تواند از شما در برابر اشعه‌ی UVA محافظت کند.

۵. کرم ضد آفتاب بی رنگ سینره مدل SPF60 مناسب انواع پوست حجم ۵۰ میلی لیتر

برای استفاده از خواص ضد آفتابی کرم سینره باید حدودا نیم ساعت قبل از اینکه در معرض نور خورشید قرار بگیرید، یک لایه از آن را روی پوست خود قرار دهید. پوشش‌دهی این کرم مناسب است و می‌توانید تمام بخش‌های صورت را به کرم آغشته کنید. SPF این کرم برابر ۶۰ است، یعنی هر ۳ تا ۴ ساعت باید یک بار کرم را تمدید کنید. استفاده از آن برای تمام پوست‌ها مناسب است.

۶. فلوئید ضدآفتاب بی رنگ پریم SPF 50 مدل C-Prime Fusion Water مناسب انواع پوست حجم ۴۰ میلی لیتر

استفاده از فلوئید پریم برای انواع پوست‌ها مناسب است و می‌توانید علاوه بر صورت، برای محافظت از پوست پشت دست‌هایتان هم از آن استفاده کنید. SPF50 دارد و می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت کنند. بدون رنگ تولید شده، بدون چربی است و با ویتامین غنی شده است. بافت آن سبک است و وقتی روی پوست قرار می‌گیرد احساس قرار گرفتم یک لایه‌ی نرم و ابریشمی به شما می‌دهد.

فرمولاسیون این محصول بر پایه‌ی آب است، ویتامین C با تاثیر آنتی‌اکسیدانی دارد، در نتیجه می‌تواند چروک‌های پوست را کم و رنگ پوست را روشن کند. خاصیت آبرسانی دارد و می‌توانید از آن برای دور چشم هم استفاده کنید. ضد حساسیت است و استفاده از آن باعث ایجاد جوش نمی‌شود.

۷. کرم ژل ضدآفتاب بدون رنگ ساین اسکین مدل SPF 50 مناسب پوست های چرب حجم ۵۰ میلی لیتر

این کرم بافت ژلی دارد و بهتر از هر نوع کرم دیگری روی پوست پخش می‌شود. سازگار با پوست‌های چرب است و می‌تواند به خوبی از آن‌ها در برابر اشعه‌های UVA, UVB محافظت کند. SPF50 است و بهتر است هر ۲ ساعت یک بار آن را تمدید کنید.

۸. کرم ضدآفتاب بی رنگ سینره مدل SPF 50 مناسب پوست چرب حجم ۵۰ میلی لیتر

این محصول از سینره هم در لیست بهترین ضد آفتاب مورد تایید پزشکان قرار دارد. SPF50 است و سازگار با پوست‌های چرب تولید شده استن این محصول می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA,UVB محافظت کند. فقط فراموش نکنید که نیم ساعت قبل از قرار گرفتن در معرض نور خورشید از این کرم به پوست خود بزنید تا بتوانید بیشترین استفاده از خواص ضد آفتابی آن را داشته باشید.

۹. کرم ضد آفتاب بی رنگ ژیناژن مدل SPF50 مناسب پوست های چرب حجم ۵۰ میلی لیتر

این کرم ضد آفتاب بی رنگ با SPF50 ناسب پوست‌های چرب تولید شده است. شما باید نیم ساعت قبل از خروج از خانه از این کرم روی پوست خود بزنید و هر ۲ ساعت یک بار آن را تمدید کنید.

۱۰. کرم ضد آفتاب بی رنگ آردن مدل SPF25 مناسب انواع پوست وزن ۵۰ گرم

آخرین محصول در لیست بهترین ضد آفتاب مورد تایید متخصصین پوست یک محصول ایرانی است. کرم  ضد آفتاب بدون رنگ آردن برای همه‌ی پوست‌ها مناسب است و با SPF25 می‌تواند از پوست شما در برابر اشعه‌های UVA,UVB محافظت کند. فقط نباید فراموش کنید که این کرم را حدودا هر یک ساعت یک بار تمدید کنید.

سوالات مهم و پرتکرار درباره‌ی بهترین ضد آفتاب

 

اگر بعد از خواندن همه‌ی این توضیحات و بررسی لیست بهترین کرم ضد آفتاب‌های مورد تایید پزشکان هنوز هم سوالاتی در ذهن شما باقی مانده است، بد نیست که این بخش را هم بخوانید. در این قسمت به چند سوال که اغلب خریدارن کرم‌های ضدآفتاب در ذهن دارند پاسخ داده‌ایم.

۱.  درجه‌ی اهمیت SPF چقدر است و به چه میزان باید به آن توجه کنیم؟

SPF مدت زمان ایمن بودن شما در برابر نور خورشید را مشخص می‌کند.

متخصصین پوست تاکید می‌کنند که هیچ کرم ضد آفتابی نمی‌تواند از شما به صورت ۱۰۰% در برابر اشعه‌های مضر نور خورشید محافظت کند و از بروز سوزش و آفتاب‌سوختگی جلوگیری کند. اما این محصولات می‌توانند مدت زمانی حضور در برابر نور خورشید، بدون بروز آسیب، را افزایش دهند. SPF دقیقا به همین مدت زمان ایمن اشاره دارد.

کرم‌های ضد آفتاب با SPFهای مختلف، از ۲۰ تا ۱۰۰، تولید می‌شوند اما بهترین درجه‌ی SPF برای استفاده بین ۳۰ تا ۵۰ است. اگر کمتر از این باشد آنچنان آرای ندارد و باید هر بیست دقیقه یا نیم ساعت مجددا کرم بزنید. درجه‌های بالاتر از ۵۰ هم نمی‌توانند طول مدت ایمن بودن در برابر خورشید را خیلی افزایش دهند. پس بهتر است یک کرم ضد آفتاب با SPF30 تا SPF50 انتخاب کنید و هر یک تا دو ساعت یک بار آن را مجددا روی پوست خود بزنید.

۲. کدام ترکیبات ضد آفتاب می‌تواند محافظت بهتری در برابر نور خورشید ارائه دهد؟

شما باید به دنبال کرم‌هایی باشید که از پوست در برابر اشعه‌های UVA و UVB محافظت می‌کند. این یعنی شما در برابر طیف کامل UV در امان هستید. فاکتور PA می‌تواند تضمین کننده‌ی این موضوع باشد. حتما روی بعضی از کرم‌های ضد آفتاب عبارت PA را همراه با چند علامت + دیده‌اید. علامت‌های مثبت رتبه‌بندی PA را نشان می‌دهند که از یک تا چهار متغیر است. همچنین بهتر است از یک ضد آفتاب حاوی آووبنزون و اکسید روی استفاده کنید.

این کرم‌ها ترکیبب ضدآفتاب‌های شیمیایی و فیزیکی دارند و می‌توانند بهترین محافظت از پوست شما را انجام دهند. فراموش نکنید که اشعه‌های UVA و UVB عامل اصلی بروز سرطان پوست هستند پس حتما یک کرم ضد آفتاب با حداقل SPF30 انتخاب کنید. بهترین ضد آفتاب هم می‌تواند یک کرم با SPF50 و PA++++ باشد. این کرم می‌تواند بالاترین میزان حفاظت را از شما انجام دهد.

۳. چه زمان‌هایی باید از کرم ضد آفتاب استفاده کنیم؟

به توصیه‌ی متخصصان پوست شما باید هر ۳۶۵ روز سال ضد آفتاب بزنید. یعنی صبح‌ها که بیدار می‌شوید بعد از شست‌وشوی صورت و مسواک زدن، لایه ضد آفتاب بزنید و با توجه به SPF ثبت شده روی بسته، هر یک یا دو ساعت یک بار آن را تمدید کنید. اگر هم برای شنا کردن به استخر رو باز یا دریا می‌روید حتما یک کرم ضد آفتاب با محافظت بالاتر روی تمام پوست بدن و صورت خود بزنید. همچنین قبل از خروج از خانه هم باید ضد آفتاب خود را تمدید کنید.

۴. اگر در طول روز در فضای سرپوشیده باشم هم باید از ضد آفتاب استفاده کنم؟

جالب است بدانید که اشعه‌های UV همه جا به پوست شما می‌رسند. تحقیقات نشان داده است که استفاده‌ی روزانه از کرم ضد آفتاب می‌تواند خطر ابتلا به سرطان پوست و علائم پیری مثل چین‌ و چروک، تیرگی موضعی پوست به دلیل تغییرات هورمونی و لکه‌های تیره‌ی پوست را به شکل قابل توجهی کاهش دهد.

۵. آیا تفاوتی بین ضد آفتاب صورت و بدن وجود دارد؟

شاید به نظر شما تنها تفاوت بین ضد آفتاب صورت و بدن اندازه‌ی بطری آن‌ها باشد اما جالب است بدانید که ضد آفتاب بدن کمی چرب‌تر از ضد آفتاب صورت است. به همین دلیل بهتر است برای صورت از آن‌ها استفاده نکنید. همچنین استفاده از اسپری‌های ضد آفتاب بدن برای صورت خطرناک است. چون استنشاق مواد آن می‌تواند خطر آفرین باشد. اگر مجبور به استفاده از اسپری ضد آفتاب هستید، ابتدا آن را روی دست خود اسپری کنید و سپس با انگشت به صورت بمالید.

۶. آیا ضد آفتاب کودکان و نوزادان با ضد آفتاب بزرگسالان متفاوت است؟

پوست کودکان و نوزادان حساس است و به همین دلیل استفاده از ضد آفتاب‌های فیزیکی برای آن‌ها توصیه می‌شود. چون ریسک بروز واکنش‌های آلرژیک را به شکل جدی کاهش می‌دهد. یک ضد آفتاب با فرمولاسیون اکسید روی یک انتخاب عالی برای فرزند شما است. اگر فرزند شما در سن نوجوانی است می‌توانید از ضد آفتاب‌های با SPF30 و آنتی‌اکسیدان استفاده کنید. اما هرگز از ضد آفتاب بزرگسالان برای کودکان و نوزادان استفاده نکنید چون می‌تواند به پوست آن‌ها آسیب برساند.

۷. آیا مواد شیمیایی به کار رفته در ضد آفتاب‌ها خطر آفرین و مضر هستند؟

فرمولاسیون و تمام مواد مورد استفاده در تولید کرم‌های ضد آفتاب ابتدا باید مورد تایید سازمان بهداشت قرار بگیرد و بعد از اثبات بی‌خطر بودن، فرآیند تولید شروع می‌شود. پس با خیال راحت می‌توانید از آن‌ها استفاده کنید. البته اگر به بیماری‌های پوستی مثل اگزما یا روزاسه مبتلا هستید یا مستعد واکنش‌های آلرژیک هستید بهتر است از اکسید روی و دی‌اکسید تیتانیوم برای محافظت از خود در برابر آفتاب استفاده کنید.

۸. استفاده از کدام مدل از ضد آفتاب‌ها مناسب است؟ استیک، اسپری یا لوسیون؟

لوسیون‌های ضد آفتاب بیشترین پوشش را ایجاد می‌کنند پس شاید بتوان گفت استفاده از لوسیون باید در اولویت شما باشد. رتبه‌ی بعدی به اسپری‌ها می‌رسد، چون روی پوست پخش می‌شوند و با یک ماساژ ساده می‌توانید تمام نقاط پوست را پوشش دهید. استیک‌های ضد آفتاب هم بد نیستند اما باید رتبه‌ی سوم را به آن‌ها بدهید چون باید دقت زیادی برای پوشش‌دهی کامل پوست به خرج دهید. استیک‌ها برای پوشاندن بخش‌های مشخص و کوچک پوست مناسب هستند ولی برای استفاده روی کل بدن به هیچ وجه توصیه نمی‌شوند.

۹. آیا کرم ضد آفتاب هم منقضی می‌شود؟

اکثر کرم‌های ضد آفتاب تاریخ انقضا دارند و بعد از گذشتن از آن تاریخ، مواد تشکیل دهنده‌ی آن‌ها شروع به تجزیه شدن می‌کنند. پس بهتر است از کرم‌های تاریخ مصرف گذشته استفاده نکنید.

۱۰. آیا استفاده از کرم ضد آفتاب فرآیند جذب ویتامین D را مختل می‌کند؟

در مطالعه‌ای که در سال ۲۰۱۷ انجام شد مشخص شد که استفاده از کرم‌های ضد آفتاب با SPF بالاتر از ۵۰ می‌تواند جذب ویتامین D از طریق پوست را تا ۹۲.۵% کاهش دهد. اما در همین مطالعه اعلام شد که سطح ویتامین D موجود در خون افرادی که از ضد آفتاب استفاده می‌کنند فقط ۷% تا ۱۳% کاهش یافته است. این نتیجه نشان می‌دهد که شما بیشترین میزان ویتامین D خود را از طریق مواد غذایی دریافت می‌کنید و نباید استفاده از ضد آفتاب را قطع کنید.

چند توصیه‌ی دیگر

اگر می‌خواهید به بهترین شکل از خود در برابر نور آفتاب و اشعه‌های طیف UV محافظت کنید بهتر است علاوه بر استفاده از بهترین ضد آفتاب، از یک کلاه لبه دار (کلاه آفتابی) هم استفاده کنید تا صورت و گردن شما کامل پوشیده شود. در روزهایی که تابش اشعه‌ی UV افزایش پیدا کرده است سعی کنید در خانه یا فضاهای سربسته بمانید و در صورتی که مجبور به حضور در فضای باز هستید، حتمال لباس‌های با آستین بلند و پوشش‌دهی بالا بپوشید.

این مطلب صرفا جنبه‌ی آموزش و اطلاع‌رسانی دارد. پیش از استفاده از توصیه‌های این مطلب حتما با پزشک متخصص مشورت کنید.

منابع: دیجی کالا مگ ، FDAWikiPediasunsmartbclaserandskincarehealthline

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار