سرگرمیعلمی

ویژگی‌های خاص سایپا P90 ، تندر ۹۰ مدرن ایرانی

در روزهای گذشت تصاویر جدیدی از پروژه سایپا P۹۰ یا همان تندر ۹۰ ایرانی منتشر شده که در آن برخی جزئیات این پروژه به چشم می‌خورد.

تندر 90 ایرانی

به گزارش اول فارس ،سایپا P90 نسخه ایرانیزه و باز طراحی شده رنو تندر ۹۰ (لوگان نسل اول) است. این پروژه توسط مهندسان مرکز تحقیقات سایپا در دست اجرا بوده و در چند وقت اخیر، تولید آزمایشی برخی اجزای این سدان اقتصادی و ارتقا یافته آغاز شده است. طراحی و تولید سوییچ بانک های داخل کابین، طراحی کلاستر (جلو آمپر) تمام دیجیتال، نمونه سازی اجزای بدنه، نمونه سازی اجزای کابین، انتخاب قوای محرکه و… از جمله اتفاق هایی است که برای پروژه سایپا P90 در دست انجام قرار گرفته است.

تندر ال 90 ایرانی 1

هنوز تصاویری از نسخه تولید اولیه و پروتوتایپ P90 از مرکز تحقیقات سایپا به بیرون درز نکرده است. اما آن طور که گفته می شود، طراحی این سدان ایرانیزه در نسخه نهایی تا حدی متفاوت تر از طرح های گرافیکی خواهد بود. در حال حاضر دو تصویر مفهومی و گرافیکی دیگر از سایپا P90 منتشر شده که رسانه اسب بخار آن را در این خبر قرار داده است. همچنین تصویر سوییچ بانک مرکزی روی داشبورد و طرح گرافیکی جلو آمپر دیجیتال P90 هم برای اولین بار رسانه ای شده است.

تندر ال 90 ایرانی 2

تندر ال 90 ایرانی 3

مشخصات فنی تندر ۹۰ ایرانی سایپا

آن طور که گفته می شود، سایپا P90 در نمونه پایه به پیشرانه M15 توربو (پیشرانه فعلی سایپا شاهین) مجهز خواهد شد. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵F18 پنج سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی P90 می رساند. البته این احتمال هم وجود دارد که تندر ۹۰ ایرانیزه سایپا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ و تنفس طبیعی به بازار عرضه شود. این پیشرانه نمونه بومی سازی شده EC5 گروه PSA است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۳ نیوتن متر تولید می کند.

تندر ال 90 ایرانی 4

تصاویر گرافیکی سایپا P90 منتشر شد – (۲۱ آبان ۱۳۹۹)

صبح روز ۲۵۴ بهمن ماه گروه خودروسازی سایپا، تصاویر گرافیکی از تندر ۹۰ ایرانی را منتشر کرد. «سایپا P90» به عنوان سدان جدید این خودروساز ایرانی شناخته می شود که بر روی پلفترم B0 گروه رنو توسعه پیدا کرده است.

به نقل از سایپا نیوز، گروه خودروسازی سایپا با استفاده از ظرفیت های قرارداد با کمپانی رنو، پلفترم B0 گروه رنو-نیسان را برای توسعه محصولی نوین به کار گرفته است. سایپا P90 به عنوان یک سدان متوسط بر روی همین پلتفرم توسعه پیدا کرده و سازه ای ارتقا یافته را به نام خود ثبت کرده است.


این مطلب را هم بخوانید:

فال حافظ امروز ۳ اسفند با تفسیر و تعبیر دقیق


با توجه به داخلی‌سازی هایی که در این سال‌ها برای خانواده محصولات رنو در ایران انجام شده بود، ظرفیت به وجود آمده در پروژه P90 استفاده شده و از همین رو اصول کیفی نمونه های خارجی در این پروژه ایرانی رعایت شده است. اولین معرفی سایپا P90، با تصاویر گرافیکی این خودرو همراه شده است.

سایپا P90 ، سدان مدرن با داخلی سازی حداکثری

سایپا پی ۹۰ فقط یک فیس لیفت ال ۹۰ نیست، بلکه خودرویی ارتقا یافته در ظاهر و باطن است که تفاوت‌های قابل توجهی نسبت به نسخه خارجی و قدیمی دارد.

سایپا P90 در بحث امکانات رفاهی و ایمنی به مراتب جایگاه بالاتری نسبت به رنو ال۹۰ دارد و ویژگی های به روزتری در آن دیده می شود.

2787639 482

در بخش جلوی پی ۹۰، طراحی متفاوتی از ال۹۰ اتخاذ شده و خطوط جدید طراحی سایپا در ظاهر آن دیده می شود. کاسه چراغ ها با اجزای جدیدی همراه شده اند و به مراتب ساختار به روزتری نسبت به رنو ال۹۰ دارند.

چراغ های روشنایی روز، لنز پرتاب نور و… از جمله تغییرات ساختاری در کاسه چراغ های جلوی P90 نسبت به نمونه خارجی است.

همچنین طراحی جلوی P90 با توجه به اصول روز انجام شده و سپر، درب موتور و گلگیرها نیز سبک کاملا جدیدی از طراحی را بر روی پلفترم B0 گروه رنو-نیسان نشان می‌دهند.

طراحان مرکز تحقیقات سایپا هم در این پروژه سعی کرده اند تا P90 مانند سایر محصولات جدید این خودروساز ایرانی با استانداردهای جهانی چون ECE و استاندارد حفاظت از عابر پیاده به بازار بیاید. لبه دار بودن درب موتور، نوع زاویه سپر و ساختار لایه ای جدید درب محفظه موتور از جمله تغییرات استانداردی است که بر روی ال ۹۰ ایجاد شده تا P90 با قواعد به روزتری همراه شود.

در بخش طراحی عقب نیز می‌توان گفت دیگر سادگی همیشگی محصولات اقتصادی گروه رنو در آن دیده نمی شود و بخشی از اجزای چراغ های عقب بر روی درب صندوق، سپر و گلگیر طراحی شده اند. از سویی با تغییراتی که در گلگیرهای جلو و عقب، قالب درب موتور و سپرها داده شده می تواند ظاهری جوان‌پسندتر را در P90 مشاهده کرد، ظاهری که دیگر خطوط طراحی ساده و خسته کننده در آن وجود ندارد و خط‌های تیز و اسپرت بدنه با سبکی عضلانی در بیرون P90 دیده می شود.

2787640 105

سایپا پی ۹۰ قرار است تا در نسخه های مختلف به بازار عرضه شود و همان طور که پیش تر اعلام شده بود، پروژه پیشرانه‌های جدید گروه خودروسازی سایپا روی آن و سایر محصولات جدید در دست انجام است و در آینده نزدیک قوای محرکه این محصولات نیز معرفی خواهد شد.

سایپا P90 بر اساس چه خودرویی طراحی شده است؟

سایپا P90 بر اساس رنو تندر ۹۰ (لوگان نسل اول) طراحی شده و قرار است تا گروه سایپا آن را در سال ۱۴۰۱ به بازار معرفی کند.

سایپا P90 چه پیشرانه ای خواهد داشت؟

آن طور که گفته می شود، سایپا P90 در نمونه پایه به پیشرانه M15 توربو (پیشرانه فعلی سایپا شاهین) مجهز خواهد شد. این پیشرانه ۱۱۰ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۷۸ نیوتن متر تولید می کند و جعبه دنده ۵F18 پنج سرعته دستی، توان را به چرخ های جلوی P90 می رساند. البته این احتمال هم وجود دارد که تندر ۹۰ ایرانیزه سایپا با پیشرانه ۱٫۶ لیتری ۱۶ سوپاپ و تنفس طبیعی به بازار عرضه شود. این پیشرانه نمونه بومی سازی شده EC5 گروه PSA است که ۱۱۳ اسب بخار قدرت را با گشتاور ۱۴۲ تا ۱۵۳ نیوتن متر تولید می کند.

پروژه سایپا P90 در چه مرحله ای است؟

این پروژه توسط مهندسان مرکز تحقیقات سایپا در دست اجرا بوده و در چند وقت اخیر، تولید آزمایشی برخی اجزای این سدان اقتصادی و ارتقا یافته آغاز شده است. طراحی و تولید سوییچ بانک های داخل کابین، طراحی کلاستر (جلو آمپر) تمام دیجیتال، نمونه سازی اجزای بدنه، نمونه سازی اجزای کابین، انتخاب قوای محرکه و… از جمله اتفاق هایی است که برای پروژه سایپا P90 در دست انجام قرار گرفته است.

گروه واتساپ اول فارس

فال روزنظرتان در مورد این مطلب و خودروی سایپا P90 برای ما بنویسید

نوشته های مشابه

‫۶۷ دیدگاه ها

  1. کمک ماشین صفر ساینا خرابه بردم نمایندگی میگه روغن پیس نداده شامل گارانتی نمیشه بزور روغن موتورگذاشته پشت ماشین میگه باید ببری نبری از گارانتی خارج میشی ۴۲۰۰۰۰تومان پول گرفته

  2. ترکیه قبل انقلاب ایران مردمش نون نداشتن بخورم
    بپرسید چجوری به این جا رسیدن
    بفرمایید اصلأ خودرو نسازید
    کمک ماشین صفر ساینا خرابه بردم نمایندگی میگه روغن پیس نداده شامل گارانتی نمیشه بزور روغن موتورگذاشته پشت ماشین میگه باید ببری نبری از گارانتی خارج میشی ۴۲۰۰۰۰تومان پول گرفته

  3. اخه ماشین به این بزرگی اون موتور جوجه چه قدرتی داره .اردی رو دوباره امتیازشو از ایرانحودرو بگیرید .تولید انبوه کنید بهتر واقعا که بعدش بزاریدش قرعه کشی یک ساله ۳ سال تحویل بدین???

  4. اخه ..ماشین به این بزرگی اون موتور جوجه چه قدرتی داره .اردی رو دوباره امتیازشو از ایرانحودرو بگیرید .تولید انبوه کنید بهتر واقعا که بعدش بزاریدش قرعه کشی یک ساله ۳ سال تحویل بدین???

  5. سلام از شرکت خواهش می کنیم به جوانان ایران زمین تکیه کنید وکمتر به به فکر پر کردن جیب خود باشید به فکر تولید اصل وایرانی باشید تا جوانان ایران و ملت شریف ایران به شما اعتماد کنند بخدا به شما اعتماد ندارند چون هیچ وقت راست نگفتید دلیل زیاد وجود دارد ۴۳ سال هیچ رشد چشمگیری نداشتید مگر جوانان ودانشمندان و متخصصان ایران از آنها چه کم دارند ایران قدمت ۱۶ هزار ساله دارد ؟؟؟؟؟؟

  6. سایپا بهتره… قبلی خود را درست بکند تا اینکه خودرویی دیگر با هزار اما و اگر به بازار بفرستید

  7. سلام ، من از نظر موتور سایپا و همچنین ایران خودرو هیچ رضایتی ندارم ، به نظر من این دو شرکت باید به مدت یک سال روی یک خودرو کار کنن و خودرو بهتری رو از نظر موتور و غیره طراحی کنن نه اینکه هر ۴ ماه یه خودرویی رو طراحی کنن که از نظر قیمت و کارکرد مورد قبول مردم نباشه .

  8. خود رو سازهای ایرانی یه جوری کار کنید که اگر زمانی ورق برگشت و خودروهای خارجی وارد بشه مردم حداقل. به تولیدات داخلی نگاهی بکنند واقعا که درش تخته کردن و به جون ملت افتادن و روز به روز قاتل خیل عظیمی از مردم میشوند ،خدایا تا کی این همه ظلم

  9. آیا بنظر تو این کار انجامی میشه اگر هم انجامی بشه این ماشین پی ۹۰ رو باید ۴۹۰ ملیون به طور مثال بگیری در حال حاضر فعلاً بین ماشین های شاهین مزخرف سایپا یا خوبه بگیم ارابه ی مرگ یا هم ال نود ۹۶ یا دیگر محصولات پارس تیوفایو بهترین گزینس البته صفرشو میگماااا.

  10. سایپا که ماشینای خوب و درست و درمونی تولید نمی‌کنه به کوئیک یه اس اضافه کرده قیمتشو گذاشته ۲۲۰ ملیون اندازه یه ۴۰۵ جی ال ایکس مدل ۹۸ بدون رنگ شاسی هم سالم یا هم مثلاً یه سمند مدل ۹۸ همچیش هم سالم بعد هی هجوم میارن طرف کوئیک اس

  11. من که میگم موتور M15 (تیبا) رو سایپا میزاره رو همین ماشین با یه توربو شارژ و قیمتش رو میکنه ۳۸۰ میلیون حتی از پارس TU5 هم گرونتر میکنه سایپا که خوب ماشین نمی‌سازه به کوئیک یه S اضافه می‌کنه قیمتش رو میکنه ۲۲۰ ملیون اندازه پول یه ۴۰۵ جی ال ایکس ۹۸ فعلاً در حل حاضر در بین ماشین های ال نود و شاهین مزخرف سایپا و محصولات دیگه پارس تیوفایو صفر بهترین گزینه هست.
    GODBYE?

  12. سایپا کاش .. بشی….ایران خودرو کاش همچی کپ بشی که..نمونه…الهی آمین…. پول مردم را ببین چطوری دارن.. میکنن…

  13. اینه های گرد اصلا به قیافش نمیخوره اینه های اسپرت باشه یه خورده شبیه به پژو پارس باشه ستون‌های عقب پایین تر باشه دید عقب خوبتر بشه

  14. چه طرح خوشگلی داره اگه آپشن های بروز هم داشته باشه وموتور حداقل ۱۸۰۰ سی سی ۱۶ سوپاپ و گیر بکس خوب سوار شه روش ببین کولاک میکنه تو بازار

  15. مسئولین تصمیم گیردرعرصه خودرو؛
    سلام،بیائیدبجای باج دادن به صنعت دست چندم فرانسوی ودرِپیتیِ چین
    یباربرای همیشه دست یاری بسمت ژاپن وصنعت ردیف وعالی اون دراز کنیدتاهم کرامتتان حفظ وهم مال وجان ملت مصون بماند،بخداروزی

  16. جواب سایپا به همه منتقدان ..شمانگران نباشید این موتور M15را روی تریلی هم ببندیم با هشت سوپاپ مردم وخود شما دوست عزیز در صف اول خریدش خواهید بود

  17. معروفه که سایپا شرکت خودروسازی که موتور ندارد و فقط موتور پراید را تغییر می‌دهد ای کاش با تحولی متفاوت و ساخت موتوری با تنفس طبیعی ونه توربو و قدرت بالای۱۱۰ اسب بخار و طراحی ظاهری قشنگ و آخرین آپشن های روز این دیدگاه مردم را تغییر و ارتقا دهد اگر خسیس بازی درمیارن می‌توانند

  18. چقدر ..باحالی بشه این یکی من که در پوست خودم نمیگنجم … با این طراحی های ..

  19. .. ماشینو میسازن میدن به مردم با قیمت بالا بعد خودشون با ماشینهای آخر سیستم می‌گردن

  20. با هزینه ای ک برا این پروژه پی نود انجام میدید بهتره ک کلا شرکت بنز و ب ام و و تویوتا رو کلا بخرید و تولید کنید.
    هزینه طراحی تا تولیدش کمتر از خرید ۳ شرکت خودروسازی جهانی است ؟!

  21. از جلو کامل ام وی ام x22 و از عقب همون ال ۹۰ فقط چراغاش شبیه شاهین بقیش همه همون ال ۹۰ سابق ب جز موتورش احسنت مردم چی میسازن چی سفارش میدیم چون عملا همه از چین میاد حداقل چیز قشنگ سفارش بدید لامصبا

  22. آنچه مهم است موتور وگریبکس است که آنهم حتما از تیبا قرض گرفته.
    باتوجه به داخلی سازی انشالله قیمت مناسب به ایرانی های بدون انتخاب بدهند.

  23. جان مادتون یزره خلاقیت به خرج بدید این چیه الان ساینا رو ورداشته ریختن تو کوئیک چراغ جلو و از دنا و سراتو ترکیبی گرفتن اسم ام که انگار گوشیه یزره بشینید یه نخ سیگار بکشید بعد طرح تری که می‌زنید ببینید خودتون این رقم پولو میدید پایه ..

  24. ان شاالله موفق باشید..به امید روزی که مهندسان کشور عزیزمان ایران یک خودرو تمام برقی .تمام اتومات که ازصفر تا صد کار خودمون باشه تولید کنه

  25. .. سر طراح جدید ال ۹۰
    هر ماشینی را می رسید جلو پنجره جک را میزارید روش ، خو روانی از مزدا تری یا پورشه را میزاشتی

  26. سایپای محترم سلام خسته نباشید.. شما که داری زحمت میکشی کمی از لحاظ قدرت موتور قویتر بساز با امکانات بیشتر… روی این خودرو ساز های چینی رو کم کن.. چرا ما ایرانی ها آرزوی خرید خودروی چینی رو داریم.. چرا… خواهش میکنم کمی به قدرت و ایثار ملت ایران تکیه کنید.. انشالله موفق و پیروز باشید. به امید ایران سربلند..

دیدگاهتان را بنویسید

نشانی ایمیل شما منتشر نخواهد شد. بخش‌های موردنیاز علامت‌گذاری شده‌اند *

دکمه بازگشت به بالا