پارکینگهای شیراز خالی، معابر قفل/ نصب صدها دوربین نظارتی و راهاندازی سامانه توقف هوشمند
حمد فرخزاده، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز، از اجرای طرحهای گسترده هوشمندسازی شامل نصب دوربینهای نظارتی و راهاندازی سامانه توقف هوشمند خبر داد. وی با انتقاد از اشغال معابر توسط توقفهای غیرمجاز علیرغم وجود پارکینگهای خالی، توسعه مترو، ایجاد ایستگاههای شارژ خودرو برقی و تأسیس «خانه خلاق نوآوری» را از اولویتهای آتی این حوزه برشمرد.
به گزارش اول فارس شیراز، محمد فرخزاده، معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز، با تشریح برنامههای آتی این حوزه، از اجرای گسترده طرحهای هوشمندسازی شامل نصب صدها دوربین نظارتی و کنترلی، راهاندازی سامانه توقف هوشمند، توسعه زیرساختهای حملونقل عمومی و ایجاد «خانه خلاق نوآوری» خبر داد و اظهار داشت: شیراز با کمبود فضای پارک مواجه نیست، اما بیتوجهی به قوانین راهنمایی و رانندگی موجب مسدود شدن معابر شده است.
وی با اشاره به وضعیت پارک حاشیهای در سطح شهر افزود: برخلاف تصور عمومی، شیراز با کمبود فضای پارک مواجه نیست و بخش قابل توجهی از پارکینگهای طبقاتی خالی ماندهاند، در حالی که برخی رانندگان با توقفهای غیرمجاز و دوبل، معابر شهری را مسدود میکنند.
فرخزاده بیان کرد: بهعنوان نمونه، در خیابان نشاط، پشت مسجد فاطمهالزهرا(س)، گاهی بیش از چهار خط خودرو بهصورت غیرمجاز پارک میشوند، حال آنکه پارکینگ طبقاتی این خیابان با ظرفیت خالی در دسترس شهروندان قرار دارد.
معاون شهردار شیراز با تشریح برنامههای پیشرو در حوزه حملونقل تصریح کرد: توسعه خطوط مترو، ساماندهی شرکتهای حملونقل، راهاندازی ایستگاههای شارژ خودروهای برقی و اجرای سامانههای هوشمند کنترلی، از مهمترین برنامههای این حوزه در سال جاری و سال آینده است.
وی همچنین با اشاره به جایگاه شیراز بهعنوان قطب گردشگری، قطب سلامت و شهری مهاجرپذیر گفت: در ماههای فروردین، اردیبهشت و شهریور، بهدلیل ورود مسافران، حجم خودروهای در حال تردد تقریباً به دو برابر افزایش مییابد و همین موضوع سبب میشود بار ترافیکی در برخی مقاطع بهسختی قابل کنترل باشد؛ شرایطی که ضرورت همکاری بیشتر شهروندان و سایر دستگاههای مسئول را دوچندان میکند.
فرخزاده اجرای سامانه دوچرخههای عمومی پس از رفع موانع قانونی، راهاندازی سامانه هوشمند توقف حاشیهای مطابق دستورالعملهای دولتی، بررسی طرح تردد مبتنی بر پلاک خودرو در کمیسیونهای تخصصی و توسعه زیرساختهای کنترلی مبتنی بر زمان و مکان را از دیگر برنامههای آتی شهرداری در حوزه ترافیک برشمرد.
معاون حملونقل و ترافیک شهرداری شیراز با تأکید بر استفاده از ظرفیت علمی و تخصصی استان اظهار داشت: در همین راستا تفاهمنامههایی با دانشگاه صنعتی شیراز، بنیاد ملی نخبگان و سازمان نظام مهندسی ساختمان استان منعقد شده و دفتر پیگیری امور ترافیک در سازمان نظام مهندسی نیز ایجاد خواهد شد.
وی با اشاره به هزینههای سنگین نگهداری تأسیسات حملونقل شهری، بر ضرورت ایجاد درآمدهای پایدار در این بخش تأکید کرد و افزود: تهیه طرحهای سرمایهگذاری در حوزه جابهجایی و گردشگری در دستور کار قرار گرفته و تاکنون ۵۰ طرح سرمایهگذاری تعریف شده که بخشی از آنها در مرحله اخذ مجوز قرار دارند.
معاون شهردار شیراز همچنین از پیگیری ایجاد «خانه خلاق و نوآوری» در شیراز خبر داد و گفت: این مجموعه با محوریت سازمانهای مردمنهاد، شتابدهندهها و شرکتهای دانشبنیان و برآمده از خواست و مشارکت مردمی شکل میگیرد و در صورت اخذ مجوز، جزو نخستین خانههای خلاق نوآوری در کشور خواهد بود.