چاپ کد خبر: 105352
9 اسفند 1401

پاسخ به چند سوال حقوقی جالب که باید جواب شان را بدانید

در این گزارش  پاسخ به پنج سوال درباره راه پله مشاع ساختمان، ارث و … که دانستن آن برای شما لازم است:

قانون

سوال یک: من مالک یک واحد از یک ساختمان ۷ واحده هستم. سازنده ساختمان که خود در طبقه بالا ساکن هست، راه‌پله منتهی به پشت بام را بسته و به خانه خود اضافه کرده. چه کنم؟

پاسخ: این محل مشاع و متعلق به همه ساکنان است. می‌توانید در شورای حل اختلاف دادخواست رفع مزاحمت مطرح کنید.

سوال دو: اگر ملکی در اجاره مستاجر باشد و دزدی در غیاب مستاجر بیاید و برای ورود به منزل درب را تخریب کند، هزینه تعمیرات درب به عهده مالک است و یا مستاجر؟

پاسخ: در صورتی که تعمیرات اساسی باشد مثل تعویض خود درب به عهده مالک است ولی اگر تعمیرات غیراساسی است و مثلا قفل باید عوض شود، به عهده مستاجر.

سوال سه: شوهرم بر اثر تصادف فوت شد. مهریه‌ام عندالاستطاعه است. آیا می‌توانم از بابت مهریه‌ام پولی که بیمه به او می‌دهد را بردارم؟ دوم اینکه نیازی به رضایت سایر وراثش دارد؟

پاسخ: بدون رضایت سایر وراث نمی‌توانید در آن پول تصرف کنید. قبل از تقسیم اموال نیز باید درخواست کنید که طلب شما یعنی مهریه پرداخت شود و سپس اموال تقسیم شود.

سوال چهار: بنده در سال ۱۳۹۷ همسرم را از دست دادم. ماترک ایشان در برگه انحصار وراثت شامل یک دستگاه پژو ۲۰۶، یک سیم‌کارت و مبلغی در حد ۵۰۰ هزار تومان در حساب بانکی ایشان بود. ورثه شامل بنده، دختر کوچک ۴ ساله‌ام و پدر و مادر ایشان بود.

تا چند سال اقدامی در خصوص این اموال انجام نشد تا اینکه مادر همسرم نیز دو سال پیش فوت شدند و متاسفانه در برگه انحصار وراثت ایشان اشاره‌ای به سهم ایشان در انحصار وراثت همسرم نشد. مدت کوتاهی بعد برادر همسرم نیز بر اثر حادثه‌ای فوت شدند.در حال حاضر وضعیت کمی پیچیده شده و من نمی‌دانم برای رفع و رجوع مشکل اموال همسرم چه باید بکنم و از کجا شروع کنم.

پاسخ: شما باید روند تقسیم اموال بر اساس انحصار وراثت همسر خود را آغاز کنید و پس از آن نسبت به اصلاح تحریر اموال مادر همسر خود اقدام کنید.

سوال پنج: من چند سال پیش به یکی از همکاران خانم مبلغی حدود ۱۵ میلیون قرض دادم (این به‌صورت چندین مرحله بوده) و ایشان قرار بود پول را برگردانند ولی به تعهدشان عمل نکردند و من هم رسیدی از ایشان به خاطر اعتمادی که داشتم نگرفتم. من چندین بار تقاضای برگشت پول را کردم ولی ایشان من را تهدید کردند که به همسرم می‌گویم که شما این پول را به من دادید تا با من رابطه برقرار کنید و به من تجاوز کنید. تکلیف من چیست باید از پول خودم به خاطر حفظ آبرو صرف نظر کنم.

پاسخ: رسید شما می‌تواند همان صورتحساب بانکی باشد که به ایشان پول پرداخت کردید. در صورتی که تهدیدی که کردند هم در قالب پیامک بوده باشد به راحتی قابل استعلام است و از حیث کیفری قابل پیگرد. برای رسیدن به پول خود اما دادخواست مطالبه وجه به دادگاه ارایه کنید.

نگاه کنید|چند قاب عکس تاریخی و نوستالژی که تاکنون ندیده اید

چرا جانوران در ایران منقرض می‌شوند؟

برچسب ها:
نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار