چاپ       کد خبر: 143507
27 اردیبهشت 1403

پس از غارت بیرق‌ها را در جهاد کشاورزی نیمه افراشته کنید

چشم‌ها را دیگر نباید شست و جور دیگر هم نباید دید. وزارتخانه‌ای که روزی متدین‌ترین، توانمندترین و با تجربه‌ترین وزیران را داشت، امروز چه شده است که وزیر، معاون وزیر، مدیرکل، مدیر اتحادیه، مشاور و مباشر آن به زندان‌های طویل‌المدت محکوم شده‌اند.

مزرعه سبز نوشت: وزارت کشاورزی روزی دکتر علی‌محمد ایزدی، انسان وارسته، متخصص، کاردان، دین‌دار و متعهد را در رأس خود داشت، وزیری که در زمان وزارت خود از وزارتخانه حقوقی دریافت نمی‌کرد.
کشاورزی که هم چند صد هکتار زمین زراعی در قالب سهام تعاونی داشت، هم در دانشگاه تدریس می‌کرد و هم مسئولیت وزارتخانه‌ای مهم را برعهده داشت.

وزارتخانه‌ای که وزیری مقتدر، توانا، تحصیلکرده‌ و کارآزموده‌ چون دکتر عیسی کلانتری داشت که اگر نه در کتاب گینس، که در تاریخ وزرای کشاورزی بعد انقلاب بر تارک وزارتخانه می‌درخشد. فردی که بهترین کارشناسان دانا، زیرک و متعهد را به کار می‌گمارد و در موارد تخصصی هرگز حتی در مقابل مجلس و… هم کوتاه نمی‌آمد.

وزیری که گرچه علیه نگارنده به دادگاه شکایت برد، اما هرگز از اهمیت و شأن کاری وی نزد صاحب این قلم کم نشد.

دامن پاک مردان بزرگ ایران
کلانتری دارنده پرونده روشن و شفاف و قابل افتخار بود، سلامت زیست و کار کرد و صرفا به دلیل مخلوط شدن و ایجاد ملغمه لایتچسبک جهاد سازندگی و وزارت کشاورزی حتی به خاتمی هم نه گفت و به کار در خانه کشاورز پرداخت.

بگذریم که در حاشیه مدیران ارشد حاشیه‌سازی‌ها و اشتباهاتی حتی توسط آنها صورت می‌گیرد؛ علاوه بر این‌ها همواره در یک وزارتخانه با ۶۰ یا ۷۰ هزار پرسنل، احتمال حضور کارمند خطاکار یا رانتخوار هم وجود دارد؛ اما دامن مردان بزرگ ایران پاک‌تر از آن است که دامن‌گیر فساد یک کارمند شوند.

پاکدستی، توانمندی، صداقت حجتی
مهندس محمود حجتی نمونه‌ای از مرد عمل و اقتدار، دین‌داری و معرفت بود که گرچه کشاورزی نخوانده بود؛ اما از بدنه جهاد بیرون آمدو با اعتقاد به علم و دانش و تکنولوژی، وزارتخانه و کشاورزی کشور را ارتقا داد و هرگز دچار توقف نشد. متاسفانه فساد در یکی از معاونت‌ها و یکی دو سازمان و شرکت تحت مدیریت وی لانه کرد؛ اما این آتش هرگز پر سیمرغ او را نسوزاند.

حجتی در دولت دوم روحانی تمایلی به وزارت نداشت و البته روحانی هم فردی صاحب نام در کشاورزی را که دوستی در ایام شورای امنیت با وی داشت برای معرفی به مجلس آماده می‌کرد؛ ولی شنیده‌ها حاکی است که مقام رهبری به دلیل شهامت، شجاعت و جسارت و توانایی کاری، تمایل به ادامه کار مهندس حجتی داشت و این نشانه‌ای از پاکدستی، توانمندی، صداقت در عمل وی بود.

وزیران، مدیران و سرپرستان پاک دست
در جهاد سازندگی نیز مدیرانی شریف و توانمند با سلامت کاری همچون مهندس بیژن زنگنه داشتیم که علاوه‌بر تدین و تخصص و انصاف کاری، در شناخت صورت مسئله، چالش ها و راهکار ها نیز رزومه داشتند و لباس اعتبار و زندگی خود را به دنیا و ظواهر آن آلوده نمی‌کردند.

وزیران و سرپرستان پاک دست دیگری چون استاد رضا اصفهانی،دکتر شیبانی و دکتر ایروانی و…. در دوره‌های مختلف در دو وزارتخانه جهاد کشاورزی یا جهاد سازندگی یا وزارت جهاد کشاورزی اجازه انحراف و فساد سیستماتیک ندادند.

باند بازی رجل غیرمتخصص
حال این وزارتخانه با مردان پولادین و وزرای واقعی خود به چه سرنوشتی دچار شده که هر کسی برای مثال زدن ناپاکی، رانت، رشوه، اختلاس، انتصاب‌های نابه‌جای فامیلی، گروهی و باندی سخن به زبان می‌آورد وزارت جهاد کشاورزی را مطرح می‌کند؛ در حالی‌که این وزارتخانه، وزارت مقدس تولید و امنیت غذایی است و چرا اکنون این وزارت که مظهر تامین نان، گوشت، مرغ، سبزی، میوه و ماهی است، اسیر دست باند بازی و رجل غیرعلمی و غیرمتخصص قرار گرفته است.

وزیر محکوم شده شایسته دریافت حکمی بسیار سنگین‌تر بود
وزیر محکوم شده که به نظر می‌رسد دست‌کم برای تخلفات یا مشارکت در تخلفات و هزاران میلیارد تومان اختلاس انجام گرفته در سازمان مرکزی تعاون روستایی و نهاده‌ها، شایسته دریافت حکمی بسیار سنگین‌تر بود (البته به جز تخلفات چای دبش و…)، ظاهرا یک لیسانس کشاورزی هم داشت که نحوه قبولی وی در کنکور و اتمام تحصیلات وی با توجه به مسئولیتش در وزارت آموزش عالی می‌تواند جای بحث داشته باشد و موقعیت و پست کسب کرده به عنوان رئیس کمیسیون کشاورزی نیز جای اما و اگر دارد.

کسی که در یک مدت سه تا چهار سال و با طی کردن میان‌برها خود را به صدارت رساند و خاکریز بعدی را رسیدن به ریاست جمهوری دولت چهاردهم اعلام کرده بود، اما اینک سرنوشت اعتباری و اعتمادی وزارت را به قهقرا برده است!

غارت بیت‌المال در سال نخست دولت سیزدهم
حال ما را چه شده است که انگار بدنه وزارتخانه در سال نخست دولت سیزدهم، سرطان گرفت و صاحب این قلم که از غارت بیت‌المال در سازمان مرکزی تعاون روستایی و به یغما بردن زعفران‌ها، بعد خرما و…را روشنگری کرد کوتاژهای دروغین واردات نهاده‌ها را برملا نمود، حتی به مرگ تهدید شد؛ اما همین وزیر متهم و محکوم شده، هرگز به نامه‌های دادخواهی خبرنگار وقعی نگذاشت؛ رویه‌ای که هم اینک نیز در برخی معاونت‌های وزارتخانه حاکم است، چراکه وزیر موصوف و برخی معاونانش علاوه‌بر بی‌ربط بودن، ناکارآمد بودن، مشاورین و مدیران بی‌ربط و بی‌ریشه را نیز با خود آورند که مشخص بود با هدف خاصی به وزارت آمده‌اند و در نهایت اعتماد عمومی از آن را سلب کردند.

بیرق‌ها را در وزارتخانه نیمه افراشته کنید
به این جهت و به دلیل اینکه محکومیت نخستین وزیر جهاد کشاورزی دولت سیزدهم از اعتبار وزارتخانه حتی نزد کارشناسان اصیل، کارآفرینان، بهره‌برداران و قاطبه مردم کاسته است باید بیرق‌ها را در وزارتخانه نیمه افراشته نمایند و عزای عمومی در کشاورزی اعلام کنند؛ زیرا که رسانه‌های مستقل و منتقد در آن به هیچ انگاشته می‌شوند و هم اینک نیز با هر مقاله، نقد و تحلیل که مقامات را خوش نیاید حداقل همکاری‌های مادی و معنوی وزارت با رسانه منتقد قطع یا تهدید به قطع شده و حتی به دادگاه و غل و زنجیر نیز می‌رسد.

بیشتر بخوانید:

نفس کشاورزان ذرت کار استان فارس به شماره افتاده است

جهاد کشاورزی هیچ کاری برای گل محمدی «باغداران استان فارس» نمی‌کند/اشک شان درآمده

وزارت غذا را حفظ کنند
خبرنگاران به سران سه قوه هشدار می‌دهند وزارت غذا و امنیت غذایی را حفظ کنند وزارتی که ۹۰ میلیون انسان از عملکرد تولید و نظارت آن ارتزاق می‌کنند و بیش از ۲۰ میلیون نفر مستقیما در آن اشتغال دارند.

این وزارت مقدس مدتی است که غده‌های سرطانی در بخش‌هایی از آن رو به رشد است و متاسفانه فساد در آن ریشه کن نشده است،

پس باید همگی در یک مشارکت جمعی، به عنوان مسئولیت  اجتماعی به سالم سازی وزارت اقدام کنیم. ان‌شاءالله

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ع - ع جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۸:۱۹

اگر اشتباه نکنم شما از کنه و عمق فعالیت‌های جهاد سازندگی اطلاع ندارید تحقیق کنید کشت ذرت دانه ای در استان فارس بصورت گسترده و مکانیزه توسط جهاد سازندگی صورت گرفت که بعد در سایر استان‌ها تسری پیدا کرد
یا خود اتکایی ( نه خود کفایی)تولیدات و محصولات دامی پس از طرح تفکیک وظایف دو وزارتین صورت گرفت فراموش نمی‌کنیم پنیر دانمارکی وارداتی و یا مرغ فرانسوی و برزیلی میهمان دائم سفره های ما بود اما به همت شبانه روزی جهادگران ( نه وزرای لیبرال که نام برده شد) صورت گرفت خود کفایی گندم ( طرح ۶+۱ ) که با زحمات و تلاش کارشناسان وزارت کشاورزی در عرصه جهاد به ثمر رسید و ….

محمدرضا عبادی جمعه , ۲۸ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۳:۱۴

دوست عزیز شما با تعصب نظرتان را نوشته اید جهاد سازندگی دانش و تجربه ای در بخش کشاورزی نداشت وامکانات و بودجه کشور رادر این بخش هدر داد و صربه بزرگی به کشاورزی علمی زد.

ع - ع پنجشنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۳۱

نه و باز هم بارها نه
نه کلانتری نه حجتی نه فروزش و نه هیچکدام از وزیران جهاد سازندگی و کشاورزی در هیچ دولتی اعم از منصوب به چپ و راست سیاسی مفلوک نخواستند و نمی‌توانستند علمی را که امام راحل بر دوش جهادگران عرصه سازندگی نهاد پاس بدارند این کارشناسان و کارکنان جهادسازندگی بودندکه حماسه‌ پرافتخار در عرصه تولید و حتی دفاع مقدس بپا کردند نویسنده دقیقا از وزیرانی یاد می‌کند که عاملان سیاسی حزب و گروهی خاص بودند اگر درایت کارشناسان جهاد سازندگی نبود این وزیرانی که نام برده شد خود مانعی بر تولید بودند دیدیم که چگونه دولت خاتمی با هماهنگی مجلس جهاد سازندگی یادگار مدیریت انقلابی این یادگار امام راحل را ذبح کردند و وقعی به رهنمود رهبر در خصوص مدیریت جهادی نگذاشتند
قطعا عاملان ذبح جهاد سازندگی در دولت‌های لیبرالی در آن دنیا باید پاسخگو باشند.

باهر پنجشنبه , ۲۷ اردیبهشت ۱۴۰۳ - ۲۲:۱۴

ام الاصلاحات،اصلاخ‌ نظام مدیریتی کشور هست و تا این علت العلل تمام مصایب عظما ،اصلاح نشود ،هیچ‌چیز و هیچ وقت ،اصلاح نخواهد شد.
تا شایسته سالاری واقعی و بدون باند بازی و سفارش در ملکت اجرا نگردد،معضلاحات کشور روز بروز افزایش خواهد یافت.
لذا باید امیرکبیرها را قدر نهاد و‌بر صدر نشاند و امیر صغیرهای کوتوله را باید برکنار و محاکمه نمود و قانون از کجا اورده ای را در باره انها اجرا کرد.

آخرین اخبار