چاپ کد خبر: 64569
27 مرداد 1400

پنچری لاستیک خودرو ، علت‌ها و راه‌حل‌های رفع آن

پنجری لاسیتک خودرو

پنچر شدن و ترکیدگی لاستیک موضوع عجیب غریبی نیست و ممکن است این اتفاق برای هرکسی رخ دهد. اما مسئله مهم این است، وقتی چنین اتفاقی رخ داد و ما با سرعت در حال حرکت بودیم یا مجبور بودیم مسیر را ادامه دهیم،

برای کاهش خطر این موضوع چه کاری از دست ما برمی‌آید؟ در این مقاله تمرکز ما روی موضوع پنچری لاستیک، علت‌های آن و راه‌حل‌های رفع این مشکل است. اما اگر مایل هستید علت ترکیدگی لاستیک، نکات ایمنی ضروری در هنگام ترکیدگی لاستیک را بدانید، مقاله هنگام ترکیدن لاستیک چه کنیم را مطالعه کنید.

علت پنچری لاستیک چیست؟

قبل از این‌که علت‌های پنچری لاستیک را بررسی کنیم، خوب است بدانید که رانندگی با تایر پنچر کار درستی نیست. در واقع وقتی لاستیک پنچر می‌شود، ایمنی سرنشینان خودرو در خطر است و حرکت به سمت تعمیرگاه برای رفع پنچری لاستیک ایده درستی نیست. در این شرایط بهترین تصمیم پارک کردن خودرو در کنار جاده، تعمیر و تعویض لاستیک است. حالا علت‌های پنچری لاستیک را بررسی کنیم:

  • گاهی در فصل‌های گرم مانند تابستان فشار داخل لاستیک زیاد می‌شود و باعث گرم‌شدن و بالارفتن دمای لاستیک می‌شود. این گرما باعث ایجاد پنچری و ترکیدن می‌شود. در حال حاضر برخی از خودروها مجهز به دستگاه سیستم اعلام فشار لاستیک هستند و راننده با استفاده از آن می‌تواند فشار لاستیک‌ها را ارزیابی کند و از سلامت لاستیک‌ها مطمئن شود.
  • اگر به لاستیک‌های خودرو دقت کرده باشید روی آن‌ها آج وجود دارد و به‌مرورزمان در اثر اصطکاک با سطح جاده دچار ساییدگی می‌شود. این ساییدگی یکی از علت‌های پنچری خودرو است.
  • افرادی که با سرعت زیاد در جاده رانندگی می‌کنند و ترمز شدید می‌گیرند، لاستیک‌های خودروی آن‌ها بیش‌تر در معرض پنچر شدن است.
  • یکی دیگر از دلایل پنچری لاستیک شرایط بد جاده‌‌ها است. آسفالت‌های نامناسب خیابان، چاله و گودال‌های خیابان، فرورفتن اشیاء تیز و برنده در لاستیک موجب پنچر شدن تایر خودروی شما می‌شود.
  • تنظیم نبودن زاویه چرخ‌های خودرو و انحراف آن‌ها به‌سوی داخل یا خارج سبب پنچر شدن لاستیک خودرو از بغل می‌شود. در این شرایط باید از نصب اصولی لاستیک خودرو مطمئن شوید.
  • اگر لاستیک خودرو دچار گرما شود یا خیس باشد، بیشتر مستعد پنچر شدن است و اشیاء تیز و سفت راحت‌تر درون آن نفوذ می‌کند.
  • از لاستیک و رینگ مناسب با خودروی خود استفاده کنید و به‌صورت ماهیانه باد چرخ‌های خودرو را بررسی کنید.
  • لاستیک‌های خودرو را به میزانی که شرکت تولید آن بر روی دفترچه راهنمای آن توضیح داده است، باد کنید.
  • وقتی باد لاستیک‌های خودرو از حالت نرمال کمتر باشد، زودتر دچار گرما می‌شود و احتمال پنچر شدن آن وجود دارد.

علامت‌های لاستیک پنچر

پنچر شدن لاستیک خودرو علامت‌هایی دارد. اگر آن‌ها را بدانید، زودتر متوجه پنچر شدن تایر ماشین می‌شوید:

سفت شدن فرمان خودرو

هنگامی‌که تایر ماشین پنچر شده باشد، معمولاً فرمان سفت می‌شود و فرمان دادن برای راننده مشکل می‌شود. در این زمان به پنچر شدن لاستیک‌های خودرو شک کنید و در اولین مکان مناسب ترمز کنید و لاستیک‌ها را چک کنید.

لرزش لاستیک

وقتی لاستیک پنچر شود، خودرو شروع به لرزیدن می‌کند و حتی باعث خارج شدن کنترل فرمان خودرو از دست راننده می‌شود.

انحراف خودرو

وقتی لاستیک خودرو دچار پنچری شده باشد، معمولاً به سمت چپ و راست می‌لغزد و منحرف می‌شود. در این شرایط به‌احتمال زیاد لاستیک‌های خودرو از بغل پنچر شده‌اند و بهتر است سریع‌تر خودرو را پارک کنید و لاستیک‌ها را بررسی کنید.

صدمات ناشی از حرکت با لاستیک پنچر

رانندگی کردن با لاستیک پنچر بسیار خطرناک است و می‌تواند باعث آسیب و صدمه دیدن قطعات دیگر خودرو شود. اما متأسفانه رانندگان به این موضوع توجه چندانی نمی‌کنند و هم باعث به خطر افتادن جان سرنشینان خودرو می‌شوند و هم از بعد مالی باید هزینه بیشتری برای تعمیر پنچری خودرو پرداخت کنند. صدماتی که لاستیک پنچر به خودرو وارد می‌کند را در ادامه توضیح می‌دهیم:

  • مقاومت لاستیک پنچر نسبت به گرما بسیار پایین است. در صورت رانندگی طولانی‌مدت با لاستیک پنچر هر لحظه امکان دارد، لاستیک خودرو منفجر شود.
  • رانندگی با لاستیک پنچر باعث ازبین‌رفتن آج‌ها و نوارهای فولادی درون لاستیک خودرو می‌شود. در این مواقع اگر آج‌ها و نوراهای فولادی آسیب ببینند، لازم است که تایرهای خودرو را عوض کنید و دیگر قابل تعمیر نخواهد بود.
  • لاستیک پنچر به‌راحتی به قسمت رینگ ماشین آسیب می‌زند و باعث چرخیدن و خمیده شدن آن می‌شود.
  • سیستم جلوبندی خودرو و چرخ‌های ماشین همه به یکدیگر متصل هستند و درصورتی‌که با لاستیک پنچر رانندگی کنید، سیستم بلبرینگ خودرو، تعلیق و فنربندی نیز دچار آسیب می‌شود.

در صورت پنچر شدن لاستیک بهترین کار، کنار زدن کنار جاده و چک کردن لاستیک‌های خودرو است. به‌احتمال زیاد پنچری لاستیک در زمانی که متوجه آن شده‌اید، آسان باشد و هزینه کم‌تری بابت آن پرداخت کنید.

آیا می‌‌‌توان از لاستیک پنچر دوباره استفاده کرد؟

برای این‌که مطمئن شوید که لاستیک پنچر دوباره قابل‌استفاده است یا خیر. باید آن را به یک متخصص مکانیک نشان دهید. متخصص مکانیک با بررسی کردن قسمت‌های بیرونی و داخلی لاستیک می‌تواند مطمئن شود که آیا لاستیک مجدد قابل‌استفاده است و یا باید آن را دور بیندازید.

معمولاً اگر پنچری لاستیک در قسمت‌های آج لاستیک باشد، قابل تعمیر است و تعمیرکار آن را پنچرگیری می‌کند. اما درصورتی‌که پنچری لاستیک در قسمت حاشیه‌های لاستیک باشد، معمولاً تعمیرکار آن را پنچرگیری نمی‌کند و باید قید لاستیک را بزنید.

لاستیک‌های رادیال مدرن در داخل ساختار خود نوارهای فولادی دارند. این نوارهای فولادی بسیار حساس است و درصورتی‌که لاستیک پنچر باشد و با آن حدود یک الی دو کیلومتر رانندگی کنید، لاستیک غیرقابل‌استفاده می‌شود و قابل پنچرگیری نخواهد بود.

آموزش تعویض لاستیک پنچر شده

وقتی خودرو پنچر می‌شود، خونسردی خود را حفظ کنید و خودرو به یک مکان مناسب ببرید و پارک کنید. برای تعویض لاستیک پنچر بهتر است مکانی که خودرو را می‌برید خلوت باشد و همچنین زمین آن صاف باشد.

آماده‌سازی خودرو

ابتدا ترمز دستی خودرو را بکشید و آن را در حالت دنده یک قرار دهید. اگر خودروی شما اتوماتیک است، آن را در حالت p قرار دهید. دو عدد آجر یا سنگ در جلو و عقب لاستیک پنچر شده قرار دهید.

تجهیزات لازم

همیشه تجهیزات لازم برای تعویض لاستیک پنچر را به همراه داشته باشید. این لوازم شامل: لاستیک زاپاس، جک اتومبیل، آچارچرخ و دیلم است.

نکته: هر ماه لاستیک زاپاس خودرو را سرویس کنید تا در مواقع اضطراری و پنچر شدن باد آن تنظیم باشد.

مراحل تعویض لاستیک پنچر شده:

حالا جک را در زیر اتومبیل قرار دهید. جک را به سمت بالا فشار دهید و آن را در بین چرخ ماشین و زمین محکم قرار دهید. سپس با آچار پیچ‌های چرخ پنچر شده را شل کنید. بعد از آن جک را زیر ماشین بزنید و تا جایی که بشود به‌راحتی چرخ پنچر شده را خارج کرد، آن را بالا ببرید. خودرو باید در این شرایط محکم باشد و تکان نخورد. حالا در این مرحله پیچ‌های چرخ را کاملاً باز کنید و لاستیک پنچر را جدا کنید.

بهتر است لاستیک را پس از در آوردن در همان زیر ماشین قرار دهید، تا درصورتی‌که جک خراب بود، ماشین به روی زمین نیفتد. در این مرحله تایر زاپاس را به‌جای لاستیک پنچر قرار دهید. حالا پیچ‌های لاستیک را به‌صورت ضربدری ببندید. جک را کمی پایین بیاورد ولی آن را خارج نکنید.

همین‌که چرخ جدید خودرو روی سطح زمین قرار بگیرد، کافی است. حالا به طور کامل پیچ‌های لاستیک را سفت و محکم ببندید. وقتی پیچ‌های لاستیک را محکم کردید، جک و تجهیزات را از زیر اتومبیل خارج کنید. کار شما تمام شده است و می‌توانید به‌راحتی به مسیر خود ادامه دهید.

نکته: لطفاً هنگامی‌که لاستیک را تعویض کردید، با سرعت بالا حرکت نکنید. لاستیک‌های زاپاس برای رانندگی با سرعت بالای ۸۰ کیلومتر در ساعت مناسب نیستند و فقط در زمان‌های اضطراری از آن‌ها استفاده می‌کنند. بهتر است در این شرایط احتیاط کنید.

جمع‌بندی

به نظر شما در هنگام مواجه شدن با لاستیک پنچر چه اقدامات مفید دیگری می‌توان برای کاهش خطر انجام داد؟

آیا شما در این زمینه تجربه‌ای دارید؟ نظرات خود را با ما در میان بگذارید.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار