پوشش سرامیک بدنه خودرو چیست؟

پوشش سرامیک بدنه خودرو چیست؟

پوشش های محافظتی خودرو در دهه های گذشته پیشرفت های زیادی به خود دیده اند. واکسها اولین پوشش های محافظتی بودند که در ایران استفاده شدند. به گزارش اول فارس، در سال های اخیر سرامیک ها نیز با اقبال خوبی از طرف مردم رویرو شده اند. سرامیک ها به لحاظ دوام و ماندگاری بالاتر از […]

پوشش های محافظتی خودرو در دهه های گذشته پیشرفت های زیادی به خود دیده اند. واکسها اولین پوشش های محافظتی بودند که در ایران استفاده شدند.

به گزارش اول فارس، در سال های اخیر سرامیک ها نیز با اقبال خوبی از طرف مردم رویرو شده اند. سرامیک ها به لحاظ دوام و ماندگاری بالاتر از واکس ها قرار می گیرند. دراین مقاله علاوه بر مواد سرامیکی به اهمیت

سرامیک همچنین در مقابل اشعه UV از بدنه خودرو محافظت کرده و از آفتاب سوختگی آن جلوگیری می کند.
سرامیک بدنه خودرو خاصیت آنتی گرویتی نیز دارد این بدان معناست که اجسام خارجی مانند قیر و یا هر کثیفی دیگر نمی تواند مدت طولانی به بدنه خودرو بچسبد.


سرامیک بدنه خودرو در مقابل خط و خش و اجسام تیز از بدنه خودرو محافظت می کند. البته ذکر این نکته حائز اهمیت است که هر سرامیکی با هر تعداد لایه ای  نمی تواند در مقابل خط و خش مقاومت کند. معمولا فقط سرامیک با گرید سختی ۹H می تواند این خاصیت را به بدنه خودرو بدهد.
سرامیک بدنه خودرو به دو دسته عمده تقسیم می شود. دسته اول پایه سیلیکات هستند. دی اکسید سیلیکات همان ماده اولیه تولید شیشه می باشد. بنابراین دوام و سختی این نوع سرامیک ها بصورت قابل ملاحظه ای بالا می باشد.
دسته دوم سرامیک ها پایه پلیمری هستند و به لحاظ سختی و دوام پایین تر از سیلیکات ها قرار می گیرند.
با توجه به افزایش سرسام آور قیمت خودرو مخصوصا خودروهای لوکس محافظت از بدنه خودرو برای مالکان اهمیت زیادی دارد. سرامیک بدنه خودرو می تواند به شرط اجرای صحیح در محافظت از رنگ و بدنه خودرو موثر باشد. مراحل اجرای سرامیک بدنه خودرو با پولیش بدنه شروع می شود. در این مرحله بدنه خودرو باید از هر گونه کثیفی پاک شود.

سرامیک بدنه خودرو مواردی مانند نحوه پولیش صحیح بدنه خودرو ، نحوه اجرای صحیح سرامیک بدنه خودرو، نحوه اجرای صحیح صفر شویی خودرو و همچنین راهنمایی صحیح امری بسیار مهم است.
انجام هر یک از مراحل سرامیک بدنه خودرو توسط افرادی که دوره آموزش سرامیک بدنه خودرو را سپری نکرده باشند نه تنها بهبودی حاصل نخواهد کرد بلکه ممکن است بالعکس به رنگ بدنه خودرو آسیب های جدی وارد کند. برای مثال در مرحله پولیش استفاده از مواد و یا پد های نامناسب می تواند آسیب های جدی به پوشش های رنگ بدنه خودرو وارد کند. آموزش سرامیک بدنه خودرو نیز پرداخته می شود.
سرامیک بدنه خودرو حالت خود تمیز شوندگی به بدنه خودرو می دهد یعنی اینکه خیلی راحت تر میتوان بدنه خودرو را تمیز کرد. همچنین استفاده از سرامیک بدنه باعث براق ماندن بدنه خودرو می شود.

امروزه پوشش سرامیک بدنه خودرو بویژه برای خودروهای لوکس و گرانقیمت به امری اجتناب ناپذیر مبدل شده است. هنگام انجام عملیات نقاشی یا رنگ کاری بدنه خودرو، نواقص و مشکلاتی ایجاد می شود که ناشی از مواردی به شرح ذیل می باشد:

  • عدم خلوص رنگ
  •  وجود آشغال در رنگ
  •  عدم همگن بودن رنگ
  •  وجود چربی روی بدنه خودرو و عدم تمیز بودن کامل تمامی نقاط بدنه خودرو
  •  وجود نقص در سیستم های پاشش رنگ
  •  بروز عیب در سیستم خشک کن رنگ
  • عدم همگن بودن جریان گردش هوای خط رنگ

لذا رنگ های خودرو از ابتدا بعضا دارای عیوب ذاتی هستند که پس از ورود به بازار و تحت تاثیر عوامل محیطی، ضربه، تصادف، صافکاری، رنگ شدگی و غیره نیز مشکلات دیگری برای رنگ بدنه خودرو ایجاد می گردد که سبب ایجاد ظاهر نامناسب در بدنه خودرو و طبیعتا بروز خوردگی درآن و همچنین کاهش قیمت خودرو می شود.
از اینرو در اینگونه موارد می توان توسط پولیش نمودن بدنه خودرو، در ابتدا حتی المکان برخی عیوب اولیه رنگ را از بین برده و سپس با استفاده از مواد تولید شده با تکنولوژی نانو که اصطلاحا سرامیک بدنه خودرو گفته می شود نسبت به افزایش استحکام رنگ بدنه  از طریق پر کردن خلل و فرج و منافذ و حتی المکان صاف کردن رنگ بدنه  و همچنین ایجاد شفافیت در تمامی نقاط  بدنه  اقدام نمود.

رنگ بدنه خودرو به دلایل گوناگون و به مرور زمان ممکن است دچار آسیب شود. امروزه با پیشرفت تکنولوژی نانو، پوشش های محافظتی نانویی ابداع شده اند که تا حدود زیادی می توانند از رنگ خودور محافظت کنند. از عوامل آسیب زننده به رنگ خودرو میتوان به اشعه خورشید، گل و لای، فضولات پرندگان و غیره اشاره کرد. ذرات نانو در پوشش سرامیک بدنه خودرو پس از اعمال به سطح بدنه خودرو، در چاله های بسیار ریز رنگ قرار گرفته و بدین ترتیب سطح رنگ خودرو صاف می شود. این بدان معناست که اگر آب به بدنه خودرو پاشیده شود نمی تواند در سطح رنگ جمع شود که به این خاصیت هیدرو فوبیک یا حالت آبگریزی نیز گفته می شود. همچنین این پوشش در مقابل اشعه خورشید نیز مقاوم می باشد.

سرامیک بدنه خودرو

چگونگی استفاده از سرامیک بدنه خودرو

به منظور استفاده از  این پوشش  ابتدا سطح خودرو باید تمیزکاری شود. به این مرحله پولیش کاری گفته می شود. در این مرحله با استفاده از دستگاه های روتاری یا اوربیتال که به انواع پد ها مجهز می شوند سطح رنگ از هر گونه کثیفی پاک می شود. باید توجه شود که در پولیش بدنه خودرو به هیچ عنوان به رنگ خودرو نباید آسیب زده شود. یکی از باورهای غلط این است که در پولیش، یک لایه از رنگ خودرو باید برداشته شود. به منظور محافظت از رنگ خودرو حین پولیش حتما می بایست از پد مناسب استفاده شود. سایز و جنس پد باید مناسب با سطح مورد نظر انتخاب شود. انتخاب پد نامناسب و یا سرعت نامناسب دستگاه می تواند به رنگ آسیب وارد کند. برای مثال برای پولیش ستون دربهای خودرو نمیتوان از پدهای بزرگ استفاده کرد. اجرای درست پولیش و سرامیک بدنه خودرو می تواند به حفاظت و در نتیجه طول عمر رنگ اتومبیل شما بیفزاید.

مطالب مرتبط

محکم ترین بدنه ماشین ایرانی کدام است؟

معایب خودرو اتاق تعویض و راه تشخیص آن

نظرات