چاپ      کد خبر: 149060
24 تیر 1403

پیدا شدن یک اَبَرزمین که ممکن است سکونتگاه موجودات فرازمینی باشد

اخترشناسان در پی یافتن نوعی از زندگی شبیه به زندگی در کره زمین با همان شرایطی بوده‌اند که موجب به وجود آمدن زندگی روی کره زمین شده است

به گزارش اول فارس ، دانشمندان با استفاده از تلسکوپ [جیمز] وب ناسا، یک «اَبَرزمین» یخی را کشف کردند که ممکن است محل زندگی موجودات فرازمینی باشد.

زمانی که پژوهشگران برای نخستین بار این سیاره را، که با نام «ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰بی» شناخته می‌شود، کشف کردند، تصور کردند که شاید نسخه کوچک‌تری از همسایه گازی‌ [ما] نپتون باشد.

اما تحقیقات جدید، با استفاده از داده‌های ناسا، نشان داد که ممکن است این سیاره جو و حتی آب مایع نیز داشته باشد. محققان می‌گویند این موضوع آن را به یکی از مناطق امیدوارکننده برای جست‌وجوی حیات فرازمینی بدل می‌کند.

«ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰بی» دور یک ستاره کوتوله سرخ با جرم کم می‌‌گردد که تقریبا یک‌پنجم اندازه خورشید ماست. این سیاره برای دانشمندان هیجان‌انگیز است زیرا آن‌ها بر این باورند که ممکن است در «منطقه گلدی‌لاکس» قرار داشته باشد، جایی که نه خیلی نزدیک و نه خیلی دور از ستاره‌اش واقع شده و بنابراین ممکن است آب مایع داشته باشد.

آب مایع، یکی از ضرورت‌های اصلی حیات، دست‌کم به شکلی که بر روی زمین وجود دارد شناخته می‌شود.

دانشمندان براساس تحقیقاتشان احتمال می‌دهند که ممکن است نزدیک به ۲۰ درصد از جرم این سیاره از آب تشکیل شده باشد. از این رو، ممکن است شبیه به یک گلوله برفی عظیم باشد، اما با اقیانوسی در بخشی از آن که رو به خورشیدش قرار دارد.

چارلز کادیو، نویسنده اصلی این مقاله از دانشگاه مونترال، می‌گوید: «از میان تمامی سیاره‌های فراخورشیدی که در حال حاضر شناخته شده‌اند و دمای معتدلی دارند، «ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰بی» ممکن است امیدبخش‌ترین [امکان] ما برای تایید غیرمستقیم وجود آب مایع روی سطح سیاره بیگانه‌ای خارج از منظومه شمسی باشد… این می‌تواند گام بزرگی در جست‌وجوی سیارات احتمالا زیست‌پذیر باشد.»

اما پژوهشگران به زمان بسیار بیشتری نیاز دارند تا تایید کنند که آیا این سیاره واقعا جوی شبیه به زمین و آب مایع دارد یا نه. حتی تلسکوپ [جیمز] وب ناسا با حساسیت بی‌سابقه‌‌اش نیز برای مشاهده این موضوع دچار مشکل خواهد شد – اما دانشمندان امیدوارند که تحقیقات بیشتر به آن‌ها امکان دهد تا نشانه‌ای را بیابند که گویای وجود دی‌اکسیدکربن‌ و زیست‌پذیری این سیاره باشد.

رنه دویان، سرپرست این پژوهش، می‌گوید: «تشخیص جوی شبیه به زمین در یک سیاره با دمای معتدل، تلسکوپ وب را به حداکثر قابلیت‌هایش می‌رساند – این امکان‌پذیر است؛ ما فقط به زمان رصدی زیادی نیاز داریم.»

اثر [و نشانه‌های] کنونی از وجود جوی غنی از نیتروژن نیاز به تایید با داده‌های بیشتر دارد. ما دست‌کم یک سال دیگر مشاهده نیاز داریم تا تایید کنیم که «ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰بی» دارای جو است و احتمالا دو یا سه سال دیگر نیاز داریم تا وجود دی‌اکسیدکربن‌ را تشخیص دهیم.»

مقاله‌ای که این یافته‌ها راشرح می‌دهد، با عنوان «طیف‌سنجی گذر سیاره فراخورشیدی ال‌اچ‌اس ۱۱۴۰بی در منطقه زیست‌پذیر با طیف‌سنج‌ فروسرخ نزدیک تلسکوپ فضایی جیمز وب» در پایگاه آرکایو موجود است و به‌زودی در مجله «آستروفیزیکال ژورنال لترز» منتشر خواهد شد.منبع:ایندیپندنت

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

آخرین اخبار