چاپ کد خبر: 110867
16 اردیبهشت 1402

پیشنهادات استاندار فارس برای شفاف‌سازی اموال مدیران و پاک و مطهر شدن اموال مردم

ایمانیه استاندار فارس

استاندار فارس بر ضرورت شفاف‌سازی وضعیت اموال مدیران و مسئولان از سوی مجلس تأکید کرد و گفت: شبهاتی در ذهن مردم است که افراد قبل و بعد از انتصابات اموالشان چه تغییری می‌کند.

 تسنیم :محمدهادی ایمانیه در یکصد و سی و ششمین جلسه شورای فرهنگ عمومی استان فارس که با حضور اعضای کمیسیون فرهنگی مجلس شورای اسلامی برگزار شد، اظهار داشت: هر کار فرهنگی در استان با مسئولیت معنوی آیت‌الله دژکام صورت گرفته است و قوه قضائیه فارس و دیگر دستگاه‌های اجرایی نیز نقش مهمی برای پیشبرد امور در این زمینه داشته‌اند.

استاندار فارس ادامه داد: با وجود اینکه استان فارس و شهر شیراز همواره با بیشترین آماج حملات دشمنان در ادوار مختلف روبه‌رو بوده، اما مشکلات فرهنگی در فارس رها نشده است و ما تمام تلاش خود را برای حل این مشکلات به‌کار گرفته‌ایم.

وی با بیان اینکه اولین موقوفات کشور متعلق به استان فارس است، گفت: به اعتقاد بنده در کشور به خوبی از وقف و موقوفات استفاده نمی‌شود. موقوفات کشور که عمدتا در راستای مسائل فرهنگی از جمله مدرسه، حوزه و مراکز درمانی هستند به خوبی اداره نمی‌شوند. این در حالی است که مدیریت و اداره خوب موقوفات می‌توانست پشتوانه خوبی برای استان باشد.

ایمانیه تأکید کرد: نیاز است تحقیق و تفحصی در مجلس شورای اسلامی صورت بگیرد که آیا از موقوفات به خوبی استفاده می‌شود؟

وی بر ضرورت شفاف‌سازی وضعیت اموال مدیران و مسئولان تأکید کرد و گفت: شبهاتی در ذهن مردم است که افراد قبل و بعد از انتصابات اموالشان چه تغییری می‌کند. این موضوع باید شفاف‌سازی شود. این موضوع در قانون اساسی آمده و مجلس می‌تواند آن را زنده کند و گشت ارشاد مسئولین را راه‌اندازی کند.

استاندار فارس درباره ادغام سازمان‌های فرهنگی گفت: ۵۴ سازمان در کار‌های فرهنگی دخالت می‌کنند و این موجب پراکندگی در بودجه‌ها و اعتبارات شده است. نیاز است بودجه‌ها در اختیار استاندار یا شورای برنامه‌ریزی قرار بگیرد. این کار احتیاج به هزینه کردن و اعتبار دادن ندارد، بلکه احتیاج به اختیار دادن دارد. تفویض اختیار بسیار اهمیت دارد این در حالی است که روز به روز اختیارات کمتری به استانداران داده می‌شود.

وی بیان کرد: حدود یک سال و نیم است که در حال چانه‌زنی هستیم تا اختیار اداره تخت‌ جمشید، حافظیه، پاسارگاد و سعدی به استان فارس داده شود. در واقع نیاز است اداره این مجموعه‌ها هیئت امنایی شود تا خودمان آن‌ها را اداره کنیم. مسئولان فارس بهتر می‌دانند که اعتبارات را چگونه هزینه کنند. متأسفانه از تهران فردی را که زیر نظر مدیرکل میراث فرهنگی هم نیست برای اداره تخت‌ جمشید یا پاسارگاد می‌فرستند و همین مسئله ما را با مشکلات بسیاری مواجه کرده است.

ایمانیه افزود: نیاز است تمهیدات لازم اندیشیده شود و کاری کنیم تا اموال مردم پاک و مطهر شود. بر همین اساس می‌توان یک لایحه و طرحی در مجلس برای ارتباط دادن خمس و زکات با مالیات و عوارض تعریف شود تا مردم انگیزه بیشتری برای پرداخت مالیات پیدا کنند. بدون شک این اقدام منجر به کاهش فرار مالیاتی خواهد شد.

وی به اختصاص اعتبارات به حوزه فرهنگی اشاره کرد و گفت: دریافت این اعتبارات به شرطی خوشحال کننده خواهد بود که در عمل تخصیص‌ها هم به استان داده شود. برای اینگونه از طرح‌ها باید پیوست استانی هم تهیه شود. متأسفانه اعتبارات معدن، صنعت یا میراث به تهران می‌رود و به استان بازنمی‌گردد.

ایمانیه اضافه کرد: باید قانونی تصویب شود تا کار‌های فرهنگی استان ذیحساب مشترک داشته باشد. تا اگر اقدامی در راستای سند توسعه فرهنگی بود اعمال شود. نیاز است پیش امضایی از ذی‌حساب مشترک داشته باشیم تا بتوانیم با نظارت بیشتر بر اعتبارات در مسیر اجرای سند مهندسی فرهنگی گام‌های محکم‌تری برداریم.

وی با اشاره به اینکه توجه ویژه به حرم‌های مطهر اهل بیت(ع) نیازمند بودجه و اعتبار است، گفت: توجه جدی به مساجد تاریخی که بنیان‌های فرهنگی و ذهنی مردم فارس هستند و همچنین توجه به برخی مدارس مانند مدرسه خان به منابع مالی نیازمند است.

ایمانیه با بیان اینکه توجه به بعد فرهنگی آثار تاریخی برای ما اهمیت بسیاری دارد، گفت: کشور ایران فرهنگ دینی و مذهبی پرافتخاری دارد که می‌توانیم آن را کنار آثار تاریخی تبلیغ شود. باید زمینه‌ای فراهم شود تا بتوانیم به تبلیغ هویت ملی بپرداریم.

وی توسعه فرهنگی ورزش فارس را در گرو تخصیص اعتبارات دانست و گفت: پرداختن به بُعد فرهنگی ورزش و گردشگری مهم است، اما تحقق این امر نیاز به اعتبارات دارد. کانون‌های فرهنگی دانشجویی نیز مظلوم واقع شده اند و این کانون‌ها برای پرداختن به امور فرهنگی نیازمند تخصیص اعتبارات هستند.

ایمانیه گفت: برای احداث کتابخانه مرکزی، تکمیل تالار مرکزی ورزشگاه پارس، ورزشگاه شهید سلیمانی و بازسازی ورزشگاه حافظیه هم اعتبارات محدود است. راه‌های اعتبار فراهم شود این موارد پیگیری خواهند شد.

وی با اشاره به اینکه برای احداث خانه عالم در مساجد باید اعتباراتی به استان فارس تزریق شود، گفت: دنبال کردن بحث پرورشی مدارس و مدارس امین احتیاج به پول دارد.

ایمانیه گفت: بنده اخیرا پیشنهادی را مطرح کردم که وزارت فرهنگ و ارشاد اسلامی حدود ۴۰ خانه تاریخی پیرامون را خریداری کند تا این خانه‌ها به خانه هنرمندان تبدیل شوند. این کار باعث رونق گردشگری و جذب توریسم و حفظ بافت تاریخی می‌شود. برای حفظ و احیای بافت تاریخی به شدت پای این کار ایستاده‌ایم تا از این طریق هویت تاریخی، دینی و ملی را حفظ کنیم.

وی با بیان اینکه ازدواج دانشجویان در گرو حل مشکلات مسکن آنهاست، گفت: در بحث مسکن بهترین کار راه‌اندازی خوابگاه متاهلان است. می‌توان بودجه‌ای را از طریق وام و تسهیلات و قرض‌الحسنه برای ساخت خوابگاه‌های متاهلی دانشجویان در نظر گرفت.

نظرات خود را برای ما ارسال کنید

ناشناس دوشنبه , ۱۸ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۲۰:۴۹

تو خودت نماد ….. هستی.دکتر….

باهر شنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۱۵:۳۵

این مواردی که جناب استاندار مطرح کرده اند ضروری هست که به سرانجام مطلوب برسد تا گشایشی در امور اداره استان رخ دهد.برکل مسیولین کشور واجب هست که همکاری لازم بعمل آورند تا مردم شاهد توسعه و رونق اقتصادی استان باشند.

ناشناس شنبه , ۱۶ اردیبهشت ۱۴۰۲ - ۹:۵۱

شما به خودت فشار نیار همه می‌دونن که مسعولان این مملکت همگی نشسته پاکند

آخرین اخبار